Occulta Skrevet 7. april 2018 #81 Skrevet 7. april 2018 3 minutter siden, Jolene skrev: Vennligst vis meg hvor jeg skriver det du skriver? Og hva har dette med antisemittisme å gjøre? Nei, jeg ønsker ikke at barn skal kjøpes ut av landene sine. Dersom man ønsker barn så sterkt, doner penger til barnehjem slik at disse kan bli bedre enn hva de er i dag. Og jo, adopsjon er kjøp og salg av barn. Dersom det ikke hadde vært kjøp og salg, hadde det heller ikke vært utvekslet penger i prosessen. Å vokse opp på verdens beste barnehjem vil aldri være det samme som å ha foreldre og en familie 3
Jolene Skrevet 7. april 2018 #82 Skrevet 7. april 2018 20 minutter siden, Occulta skrev: Å vokse opp på verdens beste barnehjem vil aldri være det samme som å ha foreldre og en familie Å bli kjøpt og betalt er heller ikke noe flott.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #83 Skrevet 7. april 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er flere biologiske barn som blir utsatt for omsorgsvikt enn prøverørsbarn. Mener du da at alle burde forbli barnløse fordi det finnes gærninger der ute? Prøverør er svært kostbart og siste løsning før msn gir opp håpet. De barna er svært, svært ønsket. Anonymkode: 0b837...f81 Å ønske barn og å være en god forelder er to forskjellige ting. Fordi det finnes gærninger, så passer man på barna sine, man gir dem ikke bort til ukjente. Fordi ikke alle mennesker får like god kjemi med hverandre, er det ikke likegyldig hvem man vokser opp med, bare de ikke bedriver omsorgssvikt. En av mine nærmeste er adoptert som spedbarn, og gjenforent med bioforelder i voksen alder etter å ha fått barn selv. Du høre på adoptivforelder/barn og biologisk forelder/barn med bind for øynene og gjette å hvem som har genetisk tilknytning til det voksne barnet. Eller gjette det bare ved å spørre foreldrene hvordan de har levd livet og sammenligne med adoptivbarnets valg. Biologiske foreldre og barn hører sammen, hvis det ikke er umulig pga f.eks dårlig omsorgsevne eller død hos forelder. Anonymkode: 50859...54e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #84 Skrevet 7. april 2018 52 minutter siden, Jolene skrev: Ja, jeg mener at ethvert land burde sørge for egne borgere. Å kjøpe seg barn er ikke noe jeg støtter. For når man adopterer, så kjøper man seg et menneske. Men hva er det som gjør barnehjem mer naturlig enn at et barn vokser opp i rammen av en familie? Barnehjem er ikke akkurat utbredt i naturen, men adopsjon/fosterbarn er faktisk noe som forekommer mellom dyr, til og med dyrebarn av en annen art. F.eks en hund som aksepterer omsorg for et morløst lam. Det har til og med vært menneskebarn som har vært vanskjøttet av foreldrene som har overlevd ved at hunden har behandlet barnet som valpen sin. Anonymkode: 50859...54e 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #85 Skrevet 7. april 2018 38 minutter siden, Jolene skrev: Vennligst vis meg hvor jeg skriver det du skriver? Og hva har dette med antisemittisme å gjøre? Nei, jeg ønsker ikke at barn skal kjøpes ut av landene sine. Dersom man ønsker barn så sterkt, doner penger til barnehjem slik at disse kan bli bedre enn hva de er i dag. Og jo, adopsjon er kjøp og salg av barn. Dersom det ikke hadde vært kjøp og salg, hadde det heller ikke vært utvekslet penger i prosessen. Vås. Mener du at de som jobber med adopsjon og sørger for en ordentlig, lovregulert saksbehandling skal jobbe gratis? Det er jo dette som koster penger. Du kjøper ikke barnet. Det er bare å kontakte en hvilken som helst adopsjonforening, så kan de forklare deg hva utgiftene er ment å dekke. De som jobber med adopsjon i Norge må selvfølgelig ha lønn. Oversetting av tykke dokumentbunker er kostbart. Oppfølging og evt reise for barnet inne i landet er ikke gratis, og noen (ansatte) må følge det. Det blir rett og slett for dumt å si at det er kjøp og salg fordi det er penger involert. Anonymkode: 451b5...cf0 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #86 Skrevet 7. april 2018 Jeg har tatt embryoeradopsjon selv og er nå gravid. Jobber i BUP og har hatt mange pasienter som er adoptert. Har derfor ikke så tro på adopsjon som den beste løsningen. Min unge vil aldri oppleve tilknytningsbrudd eller relasjonstraumer. Det er mitt biologisk barn, men ikke mitt genetiske barn. Jeg kom ekstremt tidlig i overgangsalderen og derfor er mine egg for gamle, selv om jeg er ganske ung. Hadde embryoeradopsjon vært lovlig i Norge hadde jeg nok tatt det her, men jeg har heldigvis penger nok til å ta det i utlandet. Dessverre er ikke alle så heldige som meg. På tiden Norge følger utviklingen og legger til rette for ufrivillige barnløse! Anonymkode: ab837...383 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #87 Skrevet 7. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt embryoeradopsjon selv og er nå gravid. Jobber i BUP og har hatt mange pasienter som er adoptert. Har derfor ikke så tro på adopsjon som den beste løsningen. Anonymkode: ab837...383 Beste løsningen var da kun fra den voksnes perspektiv, tydeligvis. Eller mener du at det finnes så mye bedre løsninger for barn som er utsatt for traumer og ikke kan vokse opp med de biologiske foreldrene? Anonymkode: 50859...54e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #88 Skrevet 7. april 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt embryoeradopsjon selv og er nå gravid. Jobber i BUP og har hatt mange pasienter som er adoptert. Har derfor ikke så tro på adopsjon som den beste løsningen. Min unge vil aldri oppleve tilknytningsbrudd eller relasjonstraumer. Det er mitt biologisk barn, men ikke mitt genetiske barn. Jeg kom ekstremt tidlig i overgangsalderen og derfor er mine egg for gamle, selv om jeg er ganske ung. Hadde embryoeradopsjon vært lovlig i Norge hadde jeg nok tatt det her, men jeg har heldigvis penger nok til å ta det i utlandet. Dessverre er ikke alle så heldige som meg. På tiden Norge følger utviklingen og legger til rette for ufrivillige barnløse! Anonymkode: ab837...383 Den beste løsningen for hvem? Beklager, men selv om jeg på sett og vis har sympati med tankegangen din, er innlegget ditt et klassisk eksempel på hvorfor jeg har problemer med å være for eggdonasjon og surrogati. Det er i siste instans ekstremt foreldrefokusert. Du har allerede bestemt deg for at ditt barn skal synes at ditt valg er uproblematisk, og at det genetiske ikke betyr noe. Men hvordan kan du vite det? Og at adopsjon ikke er den beste løsningen er helt sikkert riktig for deg, da slipper du å løpe noen risiko, men for eksempel for min datter var alternativet til adopsjon å bli værende på et underbemannet barnehjem og etter hvert et ungdomshjem av enda dårligere standard. Det er fremdeles realiteten for mange barn. Jeg synes det er fascinerende egosentrisk å ville ha barn, men bare et traumefritt barn, og at man fra starten av opererer med en forventning om at genetikken ikke betyr noe for barnet, fordi det ikke betyr noe for deg. Anonymkode: 451b5...cf0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #89 Skrevet 7. april 2018 Hvorfor mener dere ar sæddonasjon er greit, men ikke eggdonasjon? Anonymkode: 08b53...6b9 5
Gjest Balian d'Ibelin Skrevet 7. april 2018 #90 Skrevet 7. april 2018 Er det ikke heller på tide at folk innser at det ikke er en menneskerett å få barn ?
Gjest Balian d'Ibelin Skrevet 7. april 2018 #91 Skrevet 7. april 2018 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener dere ar sæddonasjon er greit, men ikke eggdonasjon? Anonymkode: 08b53...6b9 `Jeg mener at begge er galt. Det er tross alt ingen menneskerett å få barn. Vel det burde ihvertfall ikke være det. Endret 7. april 2018 av Balian d'Ibelin
Jolene Skrevet 7. april 2018 #92 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men hva er det som gjør barnehjem mer naturlig enn at et barn vokser opp i rammen av en familie? Barnehjem er ikke akkurat utbredt i naturen, men adopsjon/fosterbarn er faktisk noe som forekommer mellom dyr, til og med dyrebarn av en annen art. F.eks en hund som aksepterer omsorg for et morløst lam. Det har til og med vært menneskebarn som har vært vanskjøttet av foreldrene som har overlevd ved at hunden har behandlet barnet som valpen sin. Anonymkode: 50859...54e Kunne forstått en fosterfamilie i eget land, ikke at barnet kjøpes ut av landet som en annen handelsvare. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vås. Mener du at de som jobber med adopsjon og sørger for en ordentlig, lovregulert saksbehandling skal jobbe gratis? Det er jo dette som koster penger. Du kjøper ikke barnet. Det er bare å kontakte en hvilken som helst adopsjonforening, så kan de forklare deg hva utgiftene er ment å dekke. De som jobber med adopsjon i Norge må selvfølgelig ha lønn. Oversetting av tykke dokumentbunker er kostbart. Oppfølging og evt reise for barnet inne i landet er ikke gratis, og noen (ansatte) må følge det. Det blir rett og slett for dumt å si at det er kjøp og salg fordi det er penger involert. Anonymkode: 451b5...cf0 Med andre ord: kjøp og salg av barn pakket inn i et fint byråkratisk papir Jeg vet godt hva adopsjon er, derfor er jeg motstander av det.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #93 Skrevet 7. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mener dere ar sæddonasjon er greit, men ikke eggdonasjon? Anonymkode: 08b53...6b9 Mener de to tingene er vesentlig like fra barnets perspektiv. Det er forskjeller mtp risiko for donor, men har ikke sett noe som overbeviser om at eggdonasjon må være ulovlig av den grunn. Anonymkode: 50859...54e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #94 Skrevet 7. april 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er folk imot? Jeg forstår virkelig ikke, kan noen forklare bakdelene ved dette som har gjort at de har stemt nei så lenge? Jeg er ufrivillig barnløs pga sykdom, jeg kan prøve å få barn, men alle fraråder det pga kroppen min vil ikke takle det. Jeg har friske egg og et eventuelt barn kan ikke arve min dårlige helse. Jeg ville med glede ha gitt mine egg til et par som ønsket seg barn, men ikke kunne få uten eggdonasjon. Hvorfor skulle jeg ikke ønske det? Anonymkode: 98920...5c1 Nå er du ufrivillig barnløs. Men dersom du hadde hatt barn, så ville du forstått bedre hvorfor svært mange kvinner ALDRI ville gitt fra seg et egg. Når du får barn, så forstår du mer av hvordan ting henger sammen. At et befruktet egg var begynnelsen på barnet ditt. Ingen vil go bort barnet sitt frivillig! Anonymkode: 9ed3f...d25
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #95 Skrevet 7. april 2018 6 minutter siden, Jolene skrev: Kunne forstått en fosterfamilie i eget land, ikke at barnet kjøpes ut av landet som en annen handelsvare. Det er det da visst flere land som tilstreber nå etterhvert, noe som kan være positivt for barna som får bevart mer av røttene sine. Men det er ikke alltid realistisk, da det pga generell fattigdom kan være få som kan/vil ta til seg barn, infertilitet kan være tabu og det kan være lite kulturell aksept for å anerkjenne adoptivbarn og adoptivfamilier i barnets hjemland. Anonymkode: 50859...54e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #96 Skrevet 7. april 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener de to tingene er vesentlig like fra barnets perspektiv. Det er forskjeller mtp risiko for donor, men har ikke sett noe som overbeviser om at eggdonasjon må være ulovlig av den grunn. Anonymkode: 50859...54e Eggdonasjon innebærer hormonbehandling og diverse helserisikoer for mor. Det et en komplisert prosess som de færreste vil begi seg ut på. Derfor er sjansen stor for at egg vil kunne bli en ‘vare’ — solgt av kvinner med dårlig råd. Dette vil være en SVÆRT uheldig utvikling. Indirekte utnytting av sårbare, ressurssvake kvinner er en nærliggende konsekvens. Anonymkode: 9ed3f...d25
Jolene Skrevet 7. april 2018 #97 Skrevet 7. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er det da visst flere land som tilstreber nå etterhvert, noe som kan være positivt for barna som får bevart mer av røttene sine. Men det er ikke alltid realistisk, da det pga generell fattigdom kan være få som kan/vil ta til seg barn, infertilitet kan være tabu og det kan være lite kulturell aksept for å anerkjenne adoptivbarn og adoptivfamilier i barnets hjemland. Anonymkode: 50859...54e Det er flott at flere land får på plass gode ordninger for egne borgere. Derimot snakker jeg ikke om adopsjon, men fosterhjemsbarn. Det innebærer en viss forskjell. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eggdonasjon innebærer hormonbehandling og diverse helserisikoer for mor. Det et en komplisert prosess som de færreste vil begi seg ut på. Derfor er sjansen stor for at egg vil kunne bli en ‘vare’ — solgt av kvinner med dårlig råd. Dette vil være en SVÆRT uheldig utvikling. Indirekte utnytting av sårbare, ressurssvake kvinner er en nærliggende konsekvens. Anonymkode: 9ed3f...d25 Enig!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #98 Skrevet 7. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tatt embryoeradopsjon selv og er nå gravid. Jobber i BUP og har hatt mange pasienter som er adoptert. Har derfor ikke så tro på adopsjon som den beste løsningen. Min unge vil aldri oppleve tilknytningsbrudd eller relasjonstraumer. Det er mitt biologisk barn, men ikke mitt genetiske barn. Jeg kom ekstremt tidlig i overgangsalderen og derfor er mine egg for gamle, selv om jeg er ganske ung. Hadde embryoeradopsjon vært lovlig i Norge hadde jeg nok tatt det her, men jeg har heldigvis penger nok til å ta det i utlandet. Dessverre er ikke alle så heldige som meg. På tiden Norge følger utviklingen og legger til rette for ufrivillige barnløse! Anonymkode: ab837...383 Unnskyld meg, men hva vet vel du om hvilke psykiske utfordringer ditt ufødte barn vil møte i framtida?? Tydelig at du mangler endel livserfaring. Anonymkode: 9ed3f...d25 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #99 Skrevet 7. april 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er du ufrivillig barnløs. Men dersom du hadde hatt barn, så ville du forstått bedre hvorfor svært mange kvinner ALDRI ville gitt fra seg et egg. Når du får barn, så forstår du mer av hvordan ting henger sammen. At et befruktet egg var begynnelsen på barnet ditt. Ingen vil go bort barnet sitt frivillig! Anonymkode: 9ed3f...d25 Jeg fikk første på natur metoden. Søsken kom ikke, måtte ha hjelp. Anonymkode: d3f03...c5d
AnonymBruker Skrevet 7. april 2018 #100 Skrevet 7. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unnskyld meg, men hva vet vel du om hvilke psykiske utfordringer ditt ufødte barn vil møte i framtida?? Tydelig at du mangler endel livserfaring. Anonymkode: 9ed3f...d2 Alternativet er at det aldri blir født. Anonymkode: d3f03...c5d 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå