Gå til innhold

Hvor mye er dere villig til å betale for å delta i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men hvorfor er prisen 850,- kr per person og ikke per rom? Jeg ser du skriver flere ganger "dere har misforstått", men selv når du prøver å oppklare sier du jo bare det samme om igjen. 

Anonymkode: e4059...c3c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde faktisk ikke kommet (med mindre det en av mine aller nærmeste) hvis jeg måtte betale. Noen må jo betale reise, ny dress, ny kjole, pensko og de fleste kjøper gave, så er urimelig at gjestene må betale mer for å komme i deres bryllup.

Endret av Christy89
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overnatting for 1700 kroner natten for et par er for dyrt for meg. Jeg er innstilt på at det koster noe å dra i bryllup, og da broren min hadde sin bryllupsfest måtte vi bo to netter på hotell+reise+parkeringsutgifter. Men da brukte vi de tilbud som vi fant og fikk presset prisen ned til 1600 kroner for 2 mennesker i to netter på et godt hotell. 

Å skulle bruke 3400 for overnatting, og så kommer flyreise/bensinutgifter, antrekk og gave på toppen, er over det jeg synes det er greit å bruke, så da hadde jeg takket nei.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det er mye. i tillegg må gjestene også bruke sine egne feriedager på en event de kanskje egentlig ikke hadde gjort til vanlig..

Anonymkode: 7c953...496

Ja det er mye, men det er høyst frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 3000 for overnatting i tillegg til reise, klær, gave og at man må skaffe barnevakt for en hel helg hadde vært helt uaktuelt om ikke bryllupet var for noen jeg var svært nær. Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi andres bryllup faktisk ikke er så spennende at jeg er villig til å bruke så mye penger på det. Hvis det er slik at dere kan tilby billigere overnatting ved å bare betale for drikke til middagen synes jeg det er en mye bedre løsning. Selv hadde jeg heller valgt å gjøre overnatting billigere slik at flest mulig kan delta heller enn å dekke alkohol etter middagen. Personlig mener jeg at det er underlig å invitere til en fest som koster så mye for gjestene. Hadde jeg ikke hatt råd til å betale alt selv hadde jeg valgt noe billigere og mer inkluderende.

Endret av Arkana
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, missmcbeal skrev:

Jeg synest det er helt greitt å ikke delta dersom man ikke er interesssert i å bruke penger på det, men er det virkelig gode og nære venner så synest jeg ikke det er noe problem å bruke penger på det, og jeg trodde ærlig talt at det stort sett er nære venner eller familie man blir invitert i bryllup til. 

Hvis du vil bruke flerfoldig tusen på å feire andre i stedet for å bruke dem på å forbedre eiga liv, så du om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 7.4.2018 den 17.37, Daria skrev:

Jeg er ikke villig til å betale noe til brudeparet for å være gjest i et bryllup. Det er nemlig et viktig skille her - man er ikke deltager, man er invitert gjest, og man krever ikke betaling av gjestene sine. At det ofte innebærer utgifter knyttet til reise og overnatting er helt greit, det er utgifter jeg har for valg jeg har tatt, men jeg skal ikke være med på å betale brudeparets utgifter. Er dere avhengig av at x antall gjester betaler x antall kroner for å dekke inn utgifter dere har uavhengig om noen overnatter eller ikke, har dere faktisk ikke råd til dette bryllupet.

Skal man ha et bryllup av det slaget som skisseres i HS, som varer hele helgen og det ikke finnes alternativer for spising og overnatting, bør det meste - særlig alle måltider - være gratis for gjestene, og det som må betales betales til stedet, ikke til brudeparet. Dere er vertskap, ikke hotelldrivere. 

Jeg er helt enig dette. Jeg har brukt ganske mange tusen på å reise jorda (og Norge) rundt for å dra i bryllup. Men  aldri i verden om jeg hadde betalt inngangspenger i bryllup.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faktisk hatt vanskeligheter for å betale for overnatting osv også jeg.. Her betales det for en evt gave, intet mer eller mindre. Og for mange handler det heller ikke om økonomi.. Jeg har god økonomi, og kanskje av en grunn for jeg overveier nøye hva jeg synes er verdt å bruke en del penger på og ikke. Det å kaste ut flere tusen på å feire noen på en kjedelig herregård langt uti gokk.. Nei takk. Bare tanken på hva jrg ellers kunne fått for de pengene et god nok grunn til å drite i det. Som nevnt flere ganger ee dette en invitasjon til gjester, ikke deltakere/publikum som skal betale for å se deres dype kjærlighet for hverandre. 

Anonymkode: 228c0...47a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi takket nei til et bryllup i utlandet pga kostnadene. Flybilletter kostet tur/retur 10000 for to pers, og det gikk bare to fly i uka, så vi måtte være der en uke  (tirsdag og fredag, men siden vielsen var på fredagen, så kunne vi ikke ankomme/dra på fredag). Hotell måtte vi ordne selv, og det var ikke mange å velge mellom og det kom på 1000 kr per natt. Så da var vi oppi 17000 kr der, pluss at vi måtte ha leid bil pga store avstander, pluss at alle måltider og aktiviteter var spleiselag (inkl bryllupsmiddagen), pluss antrekk og gave. Helt sinnsykt! 

Jeg synes at man bør tenke seg litt om før man legger bryllupet til utlandet eller et sted utenfor allfarvei. 

I det minste bør middag og drikke være gratis for gjestene. Kjempefint med tilbud på overnatting i tillegg så det ikke blir så mye styr, men det må være valgfritt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Meadow skrev:

Vi takket nei til et bryllup i utlandet pga kostnadene. Flybilletter kostet tur/retur 10000 for to pers, og det gikk bare to fly i uka, så vi måtte være der en uke  (tirsdag og fredag, men siden vielsen var på fredagen, så kunne vi ikke ankomme/dra på fredag). Hotell måtte vi ordne selv, og det var ikke mange å velge mellom og det kom på 1000 kr per natt. Så da var vi oppi 17000 kr der, pluss at vi måtte ha leid bil pga store avstander, pluss at alle måltider og aktiviteter var spleiselag (inkl bryllupsmiddagen), pluss antrekk og gave. Helt sinnsykt! 

Jeg synes at man bør tenke seg litt om før man legger bryllupet til utlandet eller et sted utenfor allfarvei. 

I det minste bør middag og drikke være gratis for gjestene. Kjempefint med tilbud på overnatting i tillegg så det ikke blir så mye styr, men det må være valgfritt. 

Hjelpes @Meadow, hva tenkte dette brudeparet på egentlig????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, O.G. skrev:

Hjelpes @Meadow, hva tenkte dette brudeparet på egentlig????

Det kan du si. De ville vel ha drømmebryllupet uten å bruke en krone på gjestene da. De ønsket seg til og med penger i gave. Det ble nok et fint bryllup, så sånn ut på bildene. Men det var ikke så mange gjester, merkelig nok. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meadow skrev:

Det kan du si. De ville vel ha drømmebryllupet uten å bruke en krone på gjestene da. De ønsket seg til og med penger i gave. Det ble nok et fint bryllup, så sånn ut på bildene. Men det var ikke så mange gjester, merkelig nok. 

Du, jeg har alltid vært av den formening at folk inviterte til destinasjonsbryllup fordi de ikke vil folk skal komme. Brudeparet du snakker om, som kommer med slike krav bare underbygger denne meningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Du, jeg har alltid vært av den formening at folk inviterte til destinasjonsbryllup fordi de ikke vil folk skal komme. Brudeparet du snakker om, som kommer med slike krav bare underbygger denne meningen.

Mulig, men de ga uttykk for at de ble veldig skuffet over at vi ikke ville bli med. Sorry, bruker ikke hele feriebudsjettet og en uke ferie på et brullup jeg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Meadow skrev:

Mulig, men de ga uttykk for at de ble veldig skuffet over at vi ikke ville bli med. Sorry, bruker ikke hele feriebudsjettet og en uke ferie på et brullup jeg. 

Vel, hull i hodet og be om penger i gave også da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.4.2018 den 13.21, Peonjenta skrev:

Ja det er mye, men det er høyst frivillig. 

Frivillig er det ja, men hva med forlovere som på forhånd har blitt spurt? Ikke alle forlovere vet når de blir spurt at bryllupet havner  et sted som medfører betydelig med ekstra kostnader, samt bruk av flere feriedager. 

Synes at om majoriteten skal bruke ekstra kostnader på reise så bør dette dekkes av brudeparet. Hvis de ikke har mulighet for det, så bør de kanskje revurdere å legge opp til et dyrt bryllup (for gjestene) i utgangspunktet.

Anonymkode: 7c953...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt betalt 850 kr natten jeg. Er jo rimelig for kost og losji 

Anonymkode: 97665...be4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 10.4.2018 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde glatt betalt 850 kr natten jeg. Er jo rimelig for kost og losji 

Anonymkode: 97665...be4

Jo men hvorfor har det plutselig blitt helt vanlig at gjester må punge ut såpass for å delta i et bryllup? Man er gjest, ikke deltaker. Hadde ikke giddet å betale 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 8.4.2018 den 20.53, Cheerypie skrev:

Hei igjen, TS her (selv om jeg var anonym da jeg startet tråden). Jeg ser jo at dette har gått litt over styr, og tror fremdeles mange av dere har misforstått. Herregården vi har leid har vi uansett betalt for, og denne drives som hotell når det ikke er brylluper eller tilstelninger der. 

Vi kommer til å tilby gjestene våre å overnatte på stedet DERSOM de ønsker det, men da vil vi kreve inn en pris per overnatting, fordi vi da må legge ut ekstra penger for vask, frokost, og alle de andre måltidene enn selve bryllupsmiddagen. Vi lurte derfor på å tilby en pakke der man betaler en sum og dermed får dekket overnatting og alt av måltider og aktiviteter gjennom helgen. Bryllupsmiddag og drikke til dette blir selvfølgelig gratis for alle gjester uansett. 

Det er altså helt opp til gjestene om de vil bruke penger på dette, men for dem som eventuelt kommer langveisfra er det jo greit å ha et alternativ til overnatting og slippe å ordne med dette selv. I tillegg kan det jo være kjekt om gjestene overnatter på samme sted. 

Mitt spørsmål, som jeg ser at jeg muligens formulerte litt utydelig er om man som gjest ville ha foretrukket en svært rimelig overnatting, men da ble nødt til å dekke andre utgifter selv (til alkohol utover det som serveres til maten, ordne middag selv fredagen og utgifter til frokost), ELLER om vi heller burde ta en dyrere pris, men at alle disse utgiftene da er inkludert i pakken. Dette er noe vi kommer til å avgjøre FØR vi sender ut invitasjonene, slik at vi tilbyr ETT av alternativene jeg skisserte overfor. Vi kommer også til å understreke i invitasjonene at gaver ikke er noe vi bryr oss så mye om, og at vi heller ønsker at så mange som mulig kommer og deler dagen med oss. Om vi ser at det blir mange som ønsker å dra hjem på kvelden, kan vi eventuelt organisere med busstransport for disse, men det vet vi jo ikke før vi har fått svar på invitasjonene. For øvrig har de fleste gjestene jeg har snakket med vært svært positivte til dette opplegget, og alle har uttrykt at de ikke ser problemer med å betale for overnatting selv. 

Når jeg ser noen av svarene her i tråden må jeg virkelig si at jeg er glad for at enkelte KG-brukere ikke er invitert i mitt bryllup. 

Jeg  ville aldri betalt noe til dere for å være i deres bryllup. Aldri. Dere får selv bekoste vask og frokost når dere betaler for stedet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2018 den 21.37, ukjentjente skrev:

Jo men hvorfor har det plutselig blitt helt vanlig at gjester må punge ut såpass for å delta i et bryllup? Man er gjest, ikke deltaker. Hadde ikke giddet å betale 

Virker som det er utrolig få folk i denne tråden som har opplevd at et par er fra ulike steder i landet. Da må jo rundt 50% reise til vielsesstedet uansett? Jeg og mannen min er fra to vidt forskjellige byer, skulle vi latt vær å gifte oss da, siden noen må reise? 

TS sier jo klart at dette med overnatting er et alternativ for de som bor lengre unna, men ingen tvinger dem å bo på herregården. De velger da selv om de kun vil komme til vielse og fest, og finne overnatting på egenhånd, eller bo på herregården. Enkle regnestykker egentlig.

Alternativ 1. Betale 850 kr per pers per natt, der TS har sagt inkluderer overnatting, frokost og middag og renhold under hele helgen (da er ikke selve bryllupsdagen inkludert, den er gratis for gjestene)

Alternativ 2. Reise etter jobb fredag og overnatte på Air BnB/motell/hos venner/hotell, dekke mat fredag og frokost lørdag, vielse og bryllup lørdag (gratis), dekke transport tilbake lørdag, frokost og annen mat søndag (samt utsjekk 11). 

Det er meget vanlig å måtte ordne med overnatting og transport selv når man skal i bryllup, og igjen må det påpekes at brudeparet leier hele lokalet uansett, men dersom herregården skal ha overnattingsgjester, så må de som vil benytte seg av det betale. Helt vanlig. Eneste forskjellen her er at herregården ikke tar i mot betaling, men at alt skjer i mellom dem og brudeparet.  Ville sikkert blitt dyrere med overnatting og diverse dersom lokalet skulle hatt en mann på jobb i resepsjonen for å ta imot betaling fra alle gjestene. I denne omgang er det jo brudeparet som må "slite" med dette. 

Endret av Lissygloss
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre i denne tråden foreslår jeg at man legger opp til et bryllup man selv kan finansiere.

Vi dekket overnatting, mat, alkohol, frokost, aktiviteter osv - og sparte til vi hadde råd til dette - FORDI DET IKKE ER GJESTENES FEIL AT VI VALGTE EN SPESI PLASS TIL BRYLLUPET VÅRT. 

Jeg syns det er ufattelig frekt å la gjestene finansiere brudeparets nykker. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...