Gå til innhold

Hvor mye er dere villig til å betale for å delta i et bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg her! Men på TS skriver så virker det som at man skal være med å betale for bryllupsfesten? H*n skriver at de har leid en hel herregård som de må betale for uansett om noen overnatter eller ikke. Hvorfor leier man en hel herregård når man ikke har råd til det? 

Hvorfor ikke bare leie det man skal bruke av festsaler og rom på herregården, også tilby gjestene muligheten for å leie rom direkte hos herregården og ikke via brudeparet?

Anonymkode: 0b3df...530

Ts legger opp til det mange gjør pr i dag: Bryllup de ikke har råd til og så prøver de å overføre utgiftene på gjestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg her! Men på TS skriver så virker det som at man skal være med å betale for bryllupsfesten? H*n skriver at de har leid en hel herregård som de må betale for uansett om noen overnatter eller ikke. Hvorfor leier man en hel herregård når man ikke har råd til det? 

Hvorfor ikke bare leie det man skal bruke av festsaler og rom på herregården, også tilby gjestene muligheten for å leie rom direkte hos herregården og ikke via brudeparet?

Anonymkode: 0b3df...530

Ops sånn, da har de jo lagt opp til noe de ikke har råd til eller ønsker å prioritere akkurat nå. Da må det jo være fritt fram for gjestene om de ønsker å prioritere å komme eller ikke. 

Kanskje det kun er mulig å leie hele lokalet/gården? 

jeg har vært i mange bryllup og aldri betalt for alkohol eller deler av festen. Noen har vært enklere formiddagsbryllup hvor det ikke trengs så mye alkohol og noen har vært enorme dyre bryllup i utlandet med opplegg i mange dager. Alt har vært like fint :) De jeg kjenner som har giftet seg har vært klar over sitt budsjett og lagt opp bryllup etter det. 

 

 

Anonymkode: 75b8d...6e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingrid78 skrev:

Det er vel veldig individuelt. Vi hadde alkoholfritt bryllup og festen varte mange timer etter middagen. Man kan ha det moro uten å drikke og nemlig.

Sikkert, men jeg får likevel mer en følelse av at jeg er i en konfirmasjon enn i et bryllup.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingrid78 skrev:

Det er vel veldig individuelt. Vi hadde alkoholfritt bryllup og festen varte mange timer etter middagen. Man kan ha det moro uten å drikke og nemlig.

Er dere avholdsfolk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 17.47, Puny skrev:

Hadde lett betalt opp til 2000 for overnatting et fint sted, for noen som betyr noe for meg, da gjør man en helg ut av det. Man mister kanskje de litt mer perifere gjestene, men jeg tenker egentlig det bare er en bonus ved slike bryllup, da får man ristet av seg de man "måtte" invitere av plikt....

Dette er jeg litt sånn både enig og uenig i.

Ja, man får ristet av seg noen man har pliktinvitert. Samtidig vil det alltid være noen som "må" i bryllupet. Om f.eks min søster skulle gifte seg hadde jeg strukket meg og økonomien min veldig langt for å komme. Både fordi det er nær familie og viktig for meg, men også fordi det er en skam i å måtte si "jeg har ikke råd" (jeg personlig har ikke noe problem med å si jeg er blakk eller ilke hsr råd til noe, men jeg vet at mange syntes det er ubehagelig).

Man skal ha ganske inngående kjennskap til familiemedlemmers økonomi for å vite med sikkerhet at et bryllup som er kostbart for gjestene ikke blir et problem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.5.2018 den 20.07, Peonjenta skrev:

Mye annet er inkludert her.  Buss som henter og bringer gjestene, kaffe, kake og is, cocktail med masser av tapas og cava før middag, fotograf, DJ, flamencodansere, blomster, sommelier, assistenter, vier osv. 

Jeg driter så jævlig i hva kuvertprisen din inkluderer. Kun mat og drikke til maten er av min interesse. Alt det andre tullet interesserer meg ikke og helt sikkert ikke mange av de andre som av plikt møter opp i bryllupet deres. Hvem trur du at du er, som skal ha så storslått bryllup? Dere driter dere ut ig blir tisket og visket om av gjestene bare så du er klar over det.

Hvilken nytte mener du gjestene dine skal ha av dette du ramser opp?

Anonymkode: fabe8...a60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingrid78
35 minutter siden, O.G. skrev:

Er dere avholdsfolk ?

Jeg er, ikke han. Og store deler av familien drikker. Men med svigerforeldre som er alkoholikere, så valgte vi å holde det alkoholfritt for å ikke ødelegge dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingrid78 skrev:

Jeg er, ikke han. Og store deler av familien drikker. Men med svigerforeldre som er alkoholikere, så valgte vi å holde det alkoholfritt for å ikke ødelegge dagen.

Skjønner jeg godt da ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Alice123 skrev:

Dette er jeg litt sånn både enig og uenig i.

Ja, man får ristet av seg noen man har pliktinvitert. Samtidig vil det alltid være noen som "må" i bryllupet. Om f.eks min søster skulle gifte seg hadde jeg strukket meg og økonomien min veldig langt for å komme. Både fordi det er nær familie og viktig for meg, men også fordi det er en skam i å måtte si "jeg har ikke råd" (jeg personlig har ikke noe problem med å si jeg er blakk eller ilke hsr råd til noe, men jeg vet at mange syntes det er ubehagelig).

Man skal ha ganske inngående kjennskap til familiemedlemmers økonomi for å vite med sikkerhet at et bryllup som er kostbart for gjestene ikke blir et problem.

Det tenker jeg man som regel har om sine aller nærmeste, det er sikkert noen få unntak her med fasadefolk som later som de har mye mer enn de har, man stort sett vet man sånn ca. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Puny skrev:

Det tenker jeg man som regel har om sine aller nærmeste, det er sikkert noen få unntak her med fasadefolk som later som de har mye mer enn de har, man stort sett vet man sånn ca. 

Nja. For å fortsette på eksemplet mitt så har min søster og jeg et helt vanlig forhold og snakker sammen flere ganger i uka. Men hun har ingen innsikt i hvor mye og hva slags gjeld min mann og jeg har, eventuell skattesmell, etc. Når jeg tenker meg om, er dette ting jeg ikke vet om min familie heller (foreldre, søsken, tanter/onkler, besteforeldre). Jeg vet jo selvfølgelig sånn ca. hva folk tjener, for jeg vet jo hva de jobber med og hva som er vanlig lønn i de yrkene. Men jeg har null kjennskap om gjeld og andre utgifter de har. Det hjelper jo ikke å tjene mye, om man har store utgiftsposter. Vi er overhodet ikke fasadefolk.

 Men jeg vet ikke om det er vanlig eller uvanlig? Hvor vanlig er det å ha detaljert kjennskap om andres økonomi?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Alice123 skrev:

Nja. For å fortsette på eksemplet mitt så har min søster og jeg et helt vanlig forhold og snakker sammen flere ganger i uka. Men hun har ingen innsikt i hvor mye og hva slags gjeld min mann og jeg har, eventuell skattesmell, etc. Når jeg tenker meg om, er dette ting jeg ikke vet om min familie heller (foreldre, søsken, tanter/onkler, besteforeldre). Jeg vet jo selvfølgelig sånn ca. hva folk tjener, for jeg vet jo hva de jobber med og hva som er vanlig lønn i de yrkene. Men jeg har null kjennskap om gjeld og andre utgifter de har. Det hjelper jo ikke å tjene mye, om man har store utgiftsposter. Vi er overhodet ikke fasadefolk.

 Men jeg vet ikke om det er vanlig eller uvanlig? Hvor vanlig er det å ha detaljert kjennskap om andres økonomi?

‘Hva slags gjeld og skattesmell’? De nærmeste vet mann sånn ca. Hvor landet ligger, man trenger ikke vite nøyaktige inntekter og utgifter, man vet sånn ca livsstil og innretter seg deretter. Tenker dette er et veldig begrenset problem

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Puny skrev:

‘Hva slags gjeld og skattesmell’? De nærmeste vet mann sånn ca. Hvor landet ligger, man trenger ikke vite nøyaktige inntekter og utgifter, man vet sånn ca livsstil og innretter seg deretter. Tenker dette er et veldig begrenset problem

Da får vi bare være enige om å være uenige.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg driter så jævlig i hva kuvertprisen din inkluderer. Kun mat og drikke til maten er av min interesse. Alt det andre tullet interesserer meg ikke og helt sikkert ikke mange av de andre som av plikt møter opp i bryllupet deres. Hvem trur du at du er, som skal ha så storslått bryllup? Dere driter dere ut ig blir tisket og visket om av gjestene bare så du er klar over det.

Hvilken nytte mener du gjestene dine skal ha av dette du ramser opp?

Anonymkode: fabe8...a60

Skal vi ha et storslått bryllup?  Hva i all verden er det som får deg til å tro det?  :laugh:  Har ikke gjestene våre nytte av buss som henter og bringe, kaffe, kake og is, cocktail med masser av tapas og cava før middag, 4 retters middag, fri bar,  DJ, dansere, blomster, assistenter?    Det er meg bekjent helt vanlige ting ha i et bryllup.   Okeeeey nei da.   Hva ville du hatt i bryllup, brudekjole fra Ebay til 159,  lapskaus,  himkok med rød saft og dansbandmusikk?  Du er vel ei sånn ei. :fnise:  Tror  heller ikke folk kommer av plikt med fly helt til Søreuropa bare for å feire oss men meg om det.    Jeg er voksen og det bryr meg midt på leggen om noen skulle "viske og tiske"  bak ryggen vår.   Det er vår dag og vårt bryllup. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, Peonjenta said:

Skal vi ha et storslått bryllup?  Hva i all verden er det som får deg til å tro det?  :laugh:  Har ikke gjestene våre nytte av buss som henter og bringe, kaffe, kake og is, cocktail med masser av tapas og cava før middag, 4 retters middag, fri bar,  DJ, dansere, blomster, assistenter?    Det er meg bekjent helt vanlige ting ha i et bryllup.   Okeeeey nei da.   Hva ville du hatt i bryllup, brudekjole fra Ebay til 159,  lapskaus,  himkok med rød saft og dansbandmusikk?  Du er vel ei sånn ei. :fnise:  Tror  heller ikke folk kommer av plikt med fly helt til Søreuropa bare for å feire oss men meg om det.    Jeg er voksen og det bryr meg midt på leggen om noen skulle "viske og tiske"  bak ryggen vår.   Det er vår dag og vårt bryllup. :)

Helt enig at man skal ha det bryllupet man ønsker, men man må da også ha råd til det eller?

I et tidligere innlegg her skrev du: "Til gjengjeld koster det ganske mye for bryllupsparet også pr gjest.  For våre gjester er prisen ca 3500 pr stykk for cocktailen (med tapas og diverse småretter) etter vielsen og selve middagen."

Her virker det nesten som at gjestene tvinger dere til dyr fest. Er det ikke det dere som velger at det skal koste 3500,- pr gjest? Noe som er et relativt dyrt bryllup hvis det kommer 100+ gjester.

Anonymkode: 0b3df...530

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig at man skal ha det bryllupet man ønsker, men man må da også ha råd til det eller?

I et tidligere innlegg her skrev du: "Til gjengjeld koster det ganske mye for bryllupsparet også pr gjest.  For våre gjester er prisen ca 3500 pr stykk for cocktailen (med tapas og diverse småretter) etter vielsen og selve middagen."

Her virker det nesten som at gjestene tvinger dere til dyr fest. Er det ikke det dere som velger at det skal koste 3500,- pr gjest? Noe som er et relativt dyrt bryllup hvis det kommer 100+ gjester.

Anonymkode: 0b3df...530

Ingen tvinger oss til noen ting.   Poenget mitt var at man som brudepar også bruker mye penger på at gjestene skal ha det bra.  Det skulle bare mangle når det setter av en langhelg bare for å feire oss.  Vi blir bare 33 til sammen.  Hadde vi vært 100+ hadde vi nok ikke giftet oss i utlandet og hadde sikkert gjort det enklere og mer budsjettvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gratulerer med forlovelsen! Vet ikke om det har blitt nevnt alt, men hva med å sette opp buss tilbake for de som vil det? 

Vil også legge til at det er i min bok helt ok å betale for å overnatte, om man skal i bryllup. Er jo sånn når folk gifter seg i store byer også, noen gjester er ikke derfra og må sove på hotell. Jeg er student, og hadde med litt varsel (en mnd typ) ikke hatt noe problem med å ha råd til det:) 

Anonymkode: 4371a...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å betale for alle, og heller ha halvparten av gjestene? :vetikke:

Jeg har betalt reise og hotell til bryllup i utlandet, men vi la det slik at vi ferierte i det landet også. Ellers hadde vi ikke dratt. 

Gifter meg selv i år, og bryllup kan koste alt fra 10.000 og til det uendelige. Jeg og min kommende mann er såpass «late» at vi setter bort det meste - ergo blir bryllupet dyrere. Men det er noe vi har valgt og selvsagt betaler selv.

Anonymkode: a66c8...533

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2018 den 0.17, Peonjenta skrev:

Ingen tvinger oss til noen ting.   Poenget mitt var at man som brudepar også bruker mye penger på at gjestene skal ha det bra.  Det skulle bare mangle når det setter av en langhelg bare for å feire oss.  Vi blir bare 33 til sammen.  Hadde vi vært 100+ hadde vi nok ikke giftet oss i utlandet og hadde sikkert gjort det enklere og mer budsjettvennlig.

Vel, men dere legger selv om til noe dere egentlig ikke har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, O.G. skrev:

Vel, men dere legger selv om til noe dere egentlig ikke har råd til.

Hvor har jeg skrevet at vi ikke har råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...