Gå til innhold

Til dere som er mødre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei. Jeg trenger å få brukt hodet til mer enn barneoppdragelse og husarbeid i løpet av uka. Men skulle gjerne jobbet bare 50% og vært hjemme med barnet den andre 50 prosenten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg er selv kvinne, og ble spurt av mannen min om å være hjemmet mens han vil forsørge oss. Jeg er litt redd for hva folk rundt med vil tenke/ si dersom jeg blir hjemmeværende mor. Ærlig talt har jeg lyst til å slutte på jobb og ha fokus på barna, men er redd for hva samfunnet/ sosiale nettverket jeg har vil se ned på meg.

Anonymkode: 786ab...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme med barna de årene de var små. Er tilbake som fulltidsarbeidende nå. Jeg jobbet veldig mye før i en høy stilling. Når barna kom måtte jeg velge. Valgte å ta noen år hjemme for å få kvalitetstid med barna. Nå er det omvendt. Mannen er hjemme med barna mens jeg jobber i en høy stilling som krever mye. Savner tiden hjemme med barna. Men økonomisk er det best at jeg jobber og han tar hånd om hjem og barn, da jeg tjener relativt mye i forhold til han, og det gir oss mer økonomisk frihet. 

Anonymkode: bb3e1...60a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hjemme til datteren vår var 1 1/2 år, da holdt jeg på å gå på veggen. Hjemmetilværelsen er definitivt ikke noe for meg uansett penger. Nå er datteren vår blitt voksen, og jammen meg har det blitt et veldig alright menneske av henne også tiltross for at vi begge jobbet 100%. 

Anonymkode: c1b56...844

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, ordinarygirl skrev:

Nei. Jeg trenger å få brukt hodet til mer enn barneoppdragelse og husarbeid i løpet av uka. Men skulle gjerne jobbet bare 50% og vært hjemme med barnet den andre 50 prosenten.

Her svarer du ikke på spørsmålet. Man skal være realistisk her. Enten er det mannen din som forsørger deg eller jobber du 100% og tar av husarbeid og barnoppdragelse. Her snakker man ikke noe om 50% i jobb. Så svar gjerne på spørsmålet takk. 

Anonymkode: 786ab...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville dere slutte å jobbe dersom dere hadde mulighet til å være 100% mor til barna deres, en mer harmonisk og avslappet familieliv. Selvfølgelig ønsker partneren/ mannen din å forsørge deg og barna, ville du virkelig gi opp jobben din? 

Anonymkode: 786ab...f3e

Ja

Anonymkode: 52b6a...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei aldri, kunne ikke tenkt meg noe verre en å bli hjemmeværende, hadde gått på veggen. Fødselsperm var de værste 6mn i mitt liv. Samboer derimot hadde ikke hatt noe i mot å være hjemme med barn.

Mener ikke at jeg hater barnet mitt, men jeg mistrives så ekstremt av å gå hjemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her svarer du ikke på spørsmålet. Man skal være realistisk her. Enten er det mannen din som forsørger deg eller jobber du 100% og tar av husarbeid og barnoppdragelse. Her snakker man ikke noe om 50% i jobb. Så svar gjerne på spørsmålet takk. 

Anonymkode: 786ab...f3e

Jeg svarte nei, så jeg har svart på spørsmålet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tanuki skrev:

Nei aldri, kunne ikke tenkt meg noe verre en å bli hjemmeværende, hadde gått på veggen. Fødselsperm var de værste 6mn i mitt liv. Samboer derimot hadde ikke hatt noe i mot å være hjemme med barn.

Mener ikke at jeg hater barnet mitt, men jeg mistrives så ekstremt av å gå hjemme.

Dette med at flere i denne tråden "ville gått på veggen", må jo bare handle om mangel på fantasi eller noe? Jeg går jo ikke i sirkel på kjøkkenet hele dagen liksom, det er masse å finne på! ;)

Som sagt dyrker vi mye mat selv (jeg har tre barn på 3, 5 og 8 år), er på turer i skog/fjell/fjære og sanker ville vekster, bygger gapahuk, tenner bål, vi renoverer huset, så det er alltid nye prosjekter der, vi går på museer og forestillinger, i åpen barnehage, på biblioteket, på Andelsgården, strikker, syr, eller lager ting. Vi leser bøker, og ser dokumentarer, og går i dybden på temaer som dukker opp (hvordan puster fisker? Hvordan lages honning? Hvordan fungerer fordøyelsen?). Vi gjør husarbeid og lager masse spennende mat sammen. Vi trener crossfit og yoga i stua, og sykler, går i fjellet og drar i svømmehallen. Vi ser filmer som jeg også liker (Singigng in the Rain f.eks), og hører på musikk (gjerne inkludert dansing), :D

Ungene har alltid vært med på alt, i bæretøy da de var babyer, og de går som regel litt til og fra under "kjedeligere" oppgaver som vasking av kjøkken og sånn. De leker fint sammen i timesvis, så i tillegg kan jeg fint putte inn noen timer her og der til å jobbe med skolearbeid (som jeg tar fordi jeg liker å lære nye ting, nettbasert), eller skravle med venninner i sofaen med en kopp te. Eller ta meg en spasession på badet. Eller lese en god bok.

I tillegg reiser vi masse, og har vært i rundt 15 land siden eldste ble født. :)

Har virkelig ikke tid til å kjede meg! 😍 

Anonymkode: 76fd5...b7c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg er selv kvinne, og ble spurt av mannen min om å være hjemmet mens han vil forsørge oss. Jeg er litt redd for hva folk rundt med vil tenke/ si dersom jeg blir hjemmeværende mor. Ærlig talt har jeg lyst til å slutte på jobb og ha fokus på barna, men er redd for hva samfunnet/ sosiale nettverket jeg har vil se ned på meg.

Anonymkode: 786ab...f3e

Du må gjøre det du selv føler er riktig. Ikke bry deg om hva folk vil si. Ingen kommer til å takke deg uansett om du jobber 200% og dropper ungene, familien og hjemmet. Vil du være med barna, og ta ansvaret for hjemmet, gjør det. Dersom det også er din manns forslag, og han gir deg penger som du kan disponere alt ettersom, er det en god ide. 

Dersom det er snakk om mange år, burde du kanskje legge av noe til sparing.. 

Anonymkode: 503e2...6fa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med at mannen gir deg lønn, for å være hjemme, la oss si du frå 30 000 til fri disposissjon, skattefritt. Ville det endret svaret ditt? 

Anonymkode: 17c0e...b41

Jeg har nå 1,5 mill i året "til fri disposisjon", (ikke skattefritt), sammen med mannen. Hvorfor mener du at kun 30 000 (om det er i måneden eller året) skal være min/hennes/konas? Har dere ikke fellesøk nå? Fellesøkonomi med felles formue og felles sparing, felles forbruk og øremerket sparing hadde vært et minimum selvsagt. Skulle du vært husmor UTEN noen inntekt eller innflytelse, det hadde aldri gått. 

Anonymkode: 9a751...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette med at flere i denne tråden "ville gått på veggen", må jo bare handle om mangel på fantasi eller noe? Jeg går jo ikke i sirkel på kjøkkenet hele dagen liksom, det er masse å finne på! ;)

Som sagt dyrker vi mye mat selv (jeg har tre barn på 3, 5 og 8 år), er på turer i skog/fjell/fjære og sanker ville vekster, bygger gapahuk, tenner bål, vi renoverer huset, så det er alltid nye prosjekter der, vi går på museer og forestillinger, i åpen barnehage, på biblioteket, på Andelsgården, strikker, syr, eller lager ting. Vi leser bøker, og ser dokumentarer, og går i dybden på temaer som dukker opp (hvordan puster fisker? Hvordan lages honning? Hvordan fungerer fordøyelsen?). Vi gjør husarbeid og lager masse spennende mat sammen. Vi trener crossfit og yoga i stua, og sykler, går i fjellet og drar i svømmehallen. Vi ser filmer som jeg også liker (Singigng in the Rain f.eks), og hører på musikk (gjerne inkludert dansing), :D

Ungene har alltid vært med på alt, i bæretøy da de var babyer, og de går som regel litt til og fra under "kjedeligere" oppgaver som vasking av kjøkken og sånn. De leker fint sammen i timesvis, så i tillegg kan jeg fint putte inn noen timer her og der til å jobbe med skolearbeid (som jeg tar fordi jeg liker å lære nye ting, nettbasert), eller skravle med venninner i sofaen med en kopp te. Eller ta meg en spasession på badet. Eller lese en god bok.

I tillegg reiser vi masse, og har vært i rundt 15 land siden eldste ble født. :)

Har virkelig ikke tid til å kjede meg! 😍 

Anonymkode: 76fd5...b7c

Nei, de handler om at jeg mye heller vil jobbe, bruke utdannelsen min og VET at jeg trives mye bedre med voksene rundt meg. Dessuten ser jeg ikke vitsen med at mitt barn skulle hatt meg hjemme 24/7, han er så utadvendt og trives så godt i bhg. Spennende aktiviteter gjør vi også, men i helger og når vi ellers har fri. Om mulig kunne jeg kanskje jobbet redusert eller noe, men aldri  vært hjemmeværende på fulltid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med at flere i denne tråden "ville gått på veggen", må jo bare handle om mangel på fantasi eller noe? Jeg går jo ikke i sirkel på kjøkkenet hele dagen liksom, det er masse å finne på! ;)

Som sagt dyrker vi mye mat selv (jeg har tre barn på 3, 5 og 8 år), er på turer i skog/fjell/fjære og sanker ville vekster, bygger gapahuk, tenner bål, vi renoverer huset, så det er alltid nye prosjekter der, vi går på museer og forestillinger, i åpen barnehage, på biblioteket, på Andelsgården, strikker, syr, eller lager ting. Vi leser bøker, og ser dokumentarer, og går i dybden på temaer som dukker opp (hvordan puster fisker? Hvordan lages honning? Hvordan fungerer fordøyelsen?). Vi gjør husarbeid og lager masse spennende mat sammen. Vi trener crossfit og yoga i stua, og sykler, går i fjellet og drar i svømmehallen. Vi ser filmer som jeg også liker (Singigng in the Rain f.eks), og hører på musikk (gjerne inkludert dansing), :D

Ungene har alltid vært med på alt, i bæretøy da de var babyer, og de går som regel litt til og fra under "kjedeligere" oppgaver som vasking av kjøkken og sånn. De leker fint sammen i timesvis, så i tillegg kan jeg fint putte inn noen timer her og der til å jobbe med skolearbeid (som jeg tar fordi jeg liker å lære nye ting, nettbasert), eller skravle med venninner i sofaen med en kopp te. Eller ta meg en spasession på badet. Eller lese en god bok.

I tillegg reiser vi masse, og har vært i rundt 15 land siden eldste ble født. :)

Har virkelig ikke tid til å kjede meg! 😍 

Anonymkode: 76fd5...b7c

Du beskriver et skrekkscenario for meg, mennesker er forskjellige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kunne jeg ikke tenkt meg! 

 

Hadde mannen fått tilbud om en god jobb i utlandet i 1 år eller noe, så kunne jeg blitt med og vært «hjemmeværende husmor» midlertidig. Evt jobbet som frivillig eller lignende, om det var mulig. 

Men til vanlig så trives jeg veldig godt med å være yrkesaktiv selv. Synes det er godt å ha noe som er mitt utenfor hjemmet også. Kunne muligens vurdert å gå litt ned i stilling og hatt en fridag i uken, men aldri sagt opp hele jobben nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva med at mannen gir deg lønn, for å være hjemme, la oss si du frå 30 000 til fri disposissjon, skattefritt. Ville det endret svaret ditt? 

Anonymkode: 17c0e...b41

Nei, som jeg skrev i mitt første svar. Jeg ønsker ikke å bli forsørget av en mann om jeg skal la være å jobbe, da vil jeg finansiere det med egne midler. For eksempel arve bolig jeg kan leie ut e.l.

Anonymkode: 2aed8...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette med at flere i denne tråden "ville gått på veggen", må jo bare handle om mangel på fantasi eller noe?

Jeg kommer aldri til å forstå folk som sier slikt.

Jeg har hatt lange perioder uten jobb og jeg har ALDRI savnet jobben i de periodene. Det er, som du skriver, så mye man kan finne på.

Anonymkode: 2aed8...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Mamamia12 said:

Men hvordan ville du finansiere din fremtidige livstilsværelse?

Investeringer som gir avkastninger, selvfølgelig. 

Jeg tror ikke jeg helt skjønte spørsmålet ditt?

Anonymkode: 2aed8...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette med at flere i denne tråden "ville gått på veggen", må jo bare handle om mangel på fantasi eller noe? Jeg går jo ikke i sirkel på kjøkkenet hele dagen liksom, det er masse å finne på! ;)

Som sagt dyrker vi mye mat selv (jeg har tre barn på 3, 5 og 8 år), er på turer i skog/fjell/fjære og sanker ville vekster, bygger gapahuk, tenner bål, vi renoverer huset, så det er alltid nye prosjekter der, vi går på museer og forestillinger, i åpen barnehage, på biblioteket, på Andelsgården, strikker, syr, eller lager ting. Vi leser bøker, og ser dokumentarer, og går i dybden på temaer som dukker opp (hvordan puster fisker? Hvordan lages honning? Hvordan fungerer fordøyelsen?). Vi gjør husarbeid og lager masse spennende mat sammen. Vi trener crossfit og yoga i stua, og sykler, går i fjellet og drar i svømmehallen. Vi ser filmer som jeg også liker (Singigng in the Rain f.eks), og hører på musikk (gjerne inkludert dansing), :D

Ungene har alltid vært med på alt, i bæretøy da de var babyer, og de går som regel litt til og fra under "kjedeligere" oppgaver som vasking av kjøkken og sånn. De leker fint sammen i timesvis, så i tillegg kan jeg fint putte inn noen timer her og der til å jobbe med skolearbeid (som jeg tar fordi jeg liker å lære nye ting, nettbasert), eller skravle med venninner i sofaen med en kopp te. Eller ta meg en spasession på badet. Eller lese en god bok.

I tillegg reiser vi masse, og har vært i rundt 15 land siden eldste ble født. :)

Har virkelig ikke tid til å kjede meg! 😍 

Anonymkode: 76fd5...b7c

Faktisk så kan det være så enkelt som at noen hadde gått på veggen av mangel på å bruke seg selv, og ha voksenkontakt mer enn å gå hjemme med barn. Jeg gikk hjemme noen år når barna var små. Manglet absolutt ikke ting å finne på. Men savnet det å bruke meg selv, utdannelsen min, ha voksen kontakt som ikke bare var venninner men gode kollegaer som jeg diskuterte og samarbeidet med. De færreste av mine venninner, familie, mann osv har noen idé om hva jeg snakker om når jeg diskuterer faglige ting. Så det var godt å komme tilbake til yrkeslivet, selv om jeg ikke angrer på valget om å være hjemme de første årene. Det du synes er fantastisk, kan være noe en annen kvinne ser på som selve marerittet. 

Anonymkode: bb3e1...60a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...