Gå til innhold

Avslutte påskeferien for å delta i bursdag til oldemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom jeg ikke hadde vært nær personen hadde jeg definitivt ikke kortet ned ferien. Hadde jeg vært nær med personen, hadde jeg feiret dagen hennes når kjernefamilien hadde planlagt (altså TS sin familie, ikke storfamilien).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnas oldemor fyller år nå i påsken. noen av hennes barn og barnebarn har planlagt at dagen skal feires som aktivitetsdag ute, hvor det forventes at alle etterkommere stiller opp. For vår del betyr dette at vi må avslutte påsketuren en eller to dager tidligere enn planlagt for å delta. Jeg er veldig i tvil om hva vi skal gjøre. For vår kjernefamilie sin del er ferien borte fra hjemmet viktig, vi får bedre tid til hverandre og barna slik at vi får ladet opp til en ny hektisk hverdag. Samtidig vet jeg det vil bli noen sure miner over å ikke delta på arrangementet.

Vi hadde planlagt, før dette ble kjent, å dra innom oldemoren, enten på ettermiddagen når hun har dag eller på formiddagen dagen etter. Så bursdagen var ikke glemt.

Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Avsluttet påsketuren tidligere enn planlagt, eller gått for sure miner?

Anonymkode: a5c0e...a84

Blæh.

Anonymkode: d4df5...a37

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, madsegen skrev:

Oldemor går foran 1-2 dager ferie, selvfølgelig!

Tenker motsatt. I og med at hun er en oldemor så regner jeg med at hun har fått feiret bursdagen sin en god del år nå, og er likegyldig om noen kommer eller ikke. Jeg vil ikke korte ned en fin ferie bare for en liten bursdagsfeiring. Dere kan jo feire henne når dere kommer hjem :)

Jeg er ganske ung, og for meg var bursdag en stor begivenhet når jeg var et lite barn. Er kanskje fem år siden jeg feiret den sist, og er egentlig ganske likegyldig når det kommer til min egen bursdag, men også andre sin. Det er nok av av andre høytider og sammentreff man kan møte familie. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rosalie skrev:

Naturligvis prioriterer man å delta i feiringen av oldemor.

Korte ned en ferie på 1-2 dager bare fordi man må prioritere å dra i en bursdag som varer et par tre timer? Såklart skal man feire oldemor, men man behøver jo ikke å gjøre det på selve dagen. Hun er ikke 10 år.

Anonymkode: 044e2...ccb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnas oldemor fyller år nå i påsken. noen av hennes barn og barnebarn har planlagt at dagen skal feires som aktivitetsdag ute, hvor det forventes at alle etterkommere stiller opp. For vår del betyr dette at vi må avslutte påsketuren en eller to dager tidligere enn planlagt for å delta. Jeg er veldig i tvil om hva vi skal gjøre. For vår kjernefamilie sin del er ferien borte fra hjemmet viktig, vi får bedre tid til hverandre og barna slik at vi får ladet opp til en ny hektisk hverdag. Samtidig vet jeg det vil bli noen sure miner over å ikke delta på arrangementet.

Vi hadde planlagt, før dette ble kjent, å dra innom oldemoren, enten på ettermiddagen når hun har dag eller på formiddagen dagen etter. Så bursdagen var ikke glemt.

Hva ville dere gjort i dette tilfellet? Avsluttet påsketuren tidligere enn planlagt, eller gått for sure miner?

Anonymkode: a5c0e...a84

Når oldemor fyller år, da stiller man. Ferdig snakka! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Når oldemor fyller år, da stiller man. Ferdig snakka! 

Er vel ikke ferdig snakka det. Så sneversynt du er.

Gjør som planlagt TS.

Anonymkode: 30ad8...f85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sisti

Helt umulig å gi et generelt svar på. Kommer an på så mye. Hvor langt er det å reise, hvor ofte treffer dere de andre, hvor ofte treffer dere oldemor, er aktivitetsdagen lagt opp slik at det faktisk blir gøy for barna? Har dere ofte slike familiesammenkomster? Hvor nært forhold har dere? Det finnes jo ingen fasit. 

Dere bør også tenke på om dette er en dag også barna deres har glede av. Hvis dere står over, vil barna deres føle at de går glipp av noe? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Ta ferien deres og stikk innom når dere har tid.

Man kan ikke sette alt til siden for en bursdag, uansett om bursdagsbarnet blir 5 eller 90 år.

Fatter ikke hvorfor en bursdag er så jævlig viktig, for meg er glede i hverdagen  mye høyere prioritert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Og en annen ting, om det blir sure miner, bare drit i det. Dere er voksne nok til å bestemme over dere selv. Hva noen sure tanter eller kusiner sier, bør være knekkende likegyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes folk bør legge feiringer utenom høytider. Ikke alle synes det er greit å "ødelegge" jul, nyttår eller påske når hele familien har fri samtidig.

Anonymkode: d490a...cc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er rundt tall hun fyller ville jeg dratt, ellers setter hvertfall oldemødrene her pris på om det deles litt. Enklere for dem å få snakket med oss og barna på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende med korttidsplanlegging, særlig når det kommer midt i en periode der alle har ferie. Men selv om jeg innimellom kan bli irritert på slikt, ville jeg normalt valgt å stille opp. Det ville føltes veldig sært å sitte på hytta uten andre planer enn å slappe av, når det arrangeres  selskap for oldemor. 

Men som mange har påpekt - det kommer helt an på ferien. Er dere i 2-3 timers kjøreavstand, ville jeg tatt turen tur-retur. Er det egen hytte men lang kjøreavstand ville jeg dratt hjem tidligere, særlig når du skriver at det korter ferien med 1-2 dager.... Man klarer da å kose seg som familie hjemme også. 

Anonymkode: e8182...371

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Regner med oldemor er noen år, kan hende hun ikke er her neste år.

Anonymkode: b7b6e...ed2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tullete å legge feiringen til en dag midt i påska. Det er vanlig at folk drar på ferie da. Og det hører til sjeldenhetene at absolutt alle i familien kan stille opp i bursdager, fordi mange jobber både helg og helligdager.  Uavhengig om oldemor har bursdag eller ei. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avsluttet. 1-2 dager mindre er jo ingenting. Dere har årevis med påskeferier foran dere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 hours ago, AnonymBruker said:

Korte ned en ferie på 1-2 dager bare fordi man må prioritere å dra i en bursdag som varer et par tre timer? Såklart skal man feire oldemor, men man behøver jo ikke å gjøre det på selve dagen. Hun er ikke 10 år.

Anonymkode: 044e2...ccb

Enig. Og det høres ut som andre har planlagt dagen og ikke oldemor selv. Litt vanskelig å svare når man ikke vet hvor lang reisevei ts med familie har. Man kan slappe av hjemme også de to siste dagene, sammen med barna. Jeg liker å komme hjem og ha par dager for meg selv før hverdagen kommer.

Oldemor vil også få bedre kontakt med ts sine barn om de kommer innom når de er tilbake fra ferien. Hun høres sprek ut når det er lagt opp til masse utendørs aktiviteter. Hva andre mener ville jeg ikke brydd meg om. Men hvis jeg utsatte ville jeg ikke forlangt servering, men sagt at jeg /vi tar med oss kaker og mat. Det gjør man vel uansett når det er oldeforeldre, man hjelper i alle fall og setter seg ikke ned til ferdig bord.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville deltatt på bursdagen. Plutselig er ikke oldemor mer. Her mistet barna tre oldeforeldre i løpet av et drøyt år.

Anonymkode: d3b18...a8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Sisti skrev:

Helt umulig å gi et generelt svar på. Kommer an på så mye. Hvor langt er det å reise, hvor ofte treffer dere de andre, hvor ofte treffer dere oldemor, er aktivitetsdagen lagt opp slik at det faktisk blir gøy for barna? Har dere ofte slike familiesammenkomster? Hvor nært forhold har dere? Det finnes jo ingen fasit. 

Dere bør også tenke på om dette er en dag også barna deres har glede av. Hvis dere står over, vil barna deres føle at de går glipp av noe? 

:overrasket: Men i alle dager, dette er da ikke barnas dag, men oldemors. Det er ikke barna som skal stå i fokus her, men oldemor. Så jeg vil heller stille spørsmålet: Er dette en dag oldemor har glede av? Jeg tipper ja hvis familien stiller opp og feirer henne.

Anonymkode: 071b5...b62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, HalldirV2 said:

Når oldemor fyller år, da stiller man. Ferdig snakka! 

Hva er det med at så mange skrive/sier ferdig snakka for tiden? Syns det er så utrolig kleint :kvalm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...