Gå til innhold

Er min kone deprimert, utakknemlig eller utbrent.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min kone har nå vært hjemmeværende i litt over 2 år. Sønnen vår på 2 og datteren vår på 4 går i barnehagen. Så kona mi er dermed hjemme og steller huset som det heter. Hun er flink å holde det ryddig og lage mat, men har likevel fritid i hverdagen når barna er i barnehagen. Jeg deltar ikke veldig mye med husarbeid, men bistår med rydding og det som trengsfra jeg kommer inn døren ca kl 17. Min arbeidsdag er derfor fra kl 0700 til 2000 når barna har lagt seg. Hennes er omtrent det samme, men hun mener hun har det mye travlere enn meg. Vi har et stort nytt hus og 2 biler. Hun er veldig glad og meg og jeg i henne. På tross av dette så er hun ulykkelig. Sier hun burde vært takknemlig, men at hun ikke klarer å la være å syns synd på seg selv. Hun er veldig passiv i det å prøve å få seg jobb og er alltid trøtt og sliten. Vi hadde nettopp en kosehelg og da lever hun mer. Hun har det bra da. Men å komme hjem er en stor nedtur for henne. Hun savner ikke barna og syns de er søte, men dog, til pest og plage.

hva skal jeg gjøre? Hva skal jeg si? Jeg syns hun er utakknemlig og bortskjemt, men er åpen for at jeg tar feil. Er ganske sikker på hun elsker meg og jeg anser meg selv som en veldig snill mann som gjør det jeg kan innenfor rammene jeg har. Men henne - alltid klaging på ditt og datt. Hun kunne mest tenkt seg å vært rik med 5 tjenere, tipper jeg. Vel det kunne sikkert jeg også tenkt meg, men slik er det ikke.  

Uffffff, kvinnfolk er vanskelig å gjøre til lags. .... eller?

Anonymkode: 94500...a6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun alltid vårt litt negativ og små misfornøyd ? Noen er bare sånn og noen er "flinkere" litt å snakke om dette...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker ikke så fint om kona di som du er så glad i? Synes du virker nesten sur og slem og anklagende ( hun er utakknemlig og bortskjemt ???) selv om du mistenker at hun kan ha en psykisk sykdom. Det er tøft å ikke ha en jobb, spesielt tøft er det når mannen din går å tenker slikt om deg. Kan love deg at det merkes. 

Anonymkode: b360e...b0a

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun ikke har det så bra med seg selv, høres jo nesten sånn ut. Kanskje hun trenger mer mening i hverdagen? Ikke alle passer til å gå hjemme og stelle hus, man får kanskje ikke brukt seg. Jeg er i alle fall sånn. Ville prøvd å prate med henne om hvordan hun egentlig har det. 

Anonymkode: 02fd1...303

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uffffff, kvinnfolk er vanskelig å gjøre til lags. .... eller?

Anonymkode: 94500...a6b

Nei, det er vi ikke. Her hadde jeg satt hardt mot hardt, enten skaffer hun seg jobb eller så går du.

Anonymkode: 138bb...7ab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er hun hjemme? Om barna er i barnehagen, og hun kun er hjemme (og er frisk) så skjønner jeg godt at hun er smådeprimert! Det å gå hjemme med null liv er helt forferdelig kjedelig! Man får ikke brukt hodet, man får ikke brukt kroppen. Alle dagene blir like, og man blir sprø av å se de samme veggene time etter time! Det er ikke rart at hun er ulykkelig da. Er hun i det hele tatt utenfor huset og gjør noe? Enten trening, venner, hobby eller noe? 

Kanskje hun trenger hjelp til å komme seg ut. Jeg var arbeidsledig en stund, og det var grusomt! Brukte tid på å søke jobber, og hadde en vakt her og der, men det som hjalp her var at jeg meldte meg som friviliig. Var med i den lokale friviliighetsentralen. Der hadde jeg forskjellige oppdrag. Det var utrolig godt å komme seg ut, tenke på noe annet en familie og hus, bli sliten, og møte andre folk, folk som trengte meg, følte meg nyttig!

Anonymkode: 8cd92...2c2

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje hun er lei av å bare gå hjemme?Lei av å være din tjener? Trist med tanken på alt hun gjør for deg og barna uten å få noe igjen?Lei av en mann som bare bruker henne?

Anonymkode: 77629...34a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be henne om å dra til psykolog. Om hun er deprimert så er det vanskelig å «bare skjerpe seg».

Anonymkode: 36aaa...e9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun burde begynne å jobbe. Hvorfor er hun hjemme egentlig? Barna er jo i barnehagen. Det er ingen grunn til at hun skal gå hjemme. Fortell henne det. Det er ikke rart hun er deprimert om livet hennes består av det samme hver dag.

Anonymkode: 17818...a3e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ensformig liv hjemme kan gjøre de fleste litt deprimerte. Hun burde få seg jobb, deltid i starten så vil hverdagen være litt mer spennende 

Anonymkode: c02fd...5e5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde hjelpe til hjemme mer.

Jeg blir sånn som henne perioder der jeg gjør ALT hjemme mens samboeren ikke gjør en dritt nesten fordi han er så sliten etter jobb. 

Anonymkode: 413d9...66f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du burde hjelpe til hjemme mer.

Jeg blir sånn som henne perioder der jeg gjør ALT hjemme mens samboeren ikke gjør en dritt nesten fordi han er så sliten etter jobb. 

Anonymkode: 413d9...66f

Ja, slik er det alltid. Kona misfornøyd? Hjelp henne. Hjelper du allerede sier du, og forsørger henne? Hjelp enda litt til. Gud forby at en kvinne skal måtte ta ansvar for eget liv.

Her er det nok snakk om en kvinne som mangler mening i livet. Hun har valgt et liv som fremsto behagelig, men er dønn kjedelig og deprimerende. Jeg vil anta at hennes CV ikke er imponerende, og med lite appellerende jobbutsikter er ikke jobbsøking så motiverende det heller. En interessant og utfordrende jobb er langt unna, og med noen år gående hjemme vil hun lett bli hengende litt etter uansett hvor hun starter.

TS, den rette måten å "hjelpe" henne på her er å gi henne dyttet hun trenger for å komme seg videre, enten det er (mer) utdannelse eller jobbsøking. Har hun noen venninner som kan gi henne en vei inn? Kjenner du noen som kan inviteres over på middag og gi henne litt inspirasjon og tips?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve å få henne til å gjøre noe frivillig i kommunen/byen dere bor i. Gir meg livslyst og glede.
Er selv ufør, men er tre timer en dag i uka på et eldresenter under middagen. Må ligge etterpå, men den prisen er grei å betale synes jeg. Har prøvd å få jobb med betaling, men ingen hadde bruk for et menneske som kun kunne jobbe en dag noen få timer i uka.

Sender denne som anonym for å unngå drittkasting om uføretrygdede.

Anonymkode: 1f85c...d6b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er deprimert og sliten , potensielt utbrent og du burde være takknemlig. Det er ikke lov med 11 timers lange arbeidsdager, så jeg tror ikke noe på deg når du sier at din arbeidsdag er fra 07-20. Regner du da med de timene etter jobb kl 17 når du kommer hjem å "rydder" noe du hevder i den ene setningen at du gjør, men i setningen rett før at du ikke bidrar mye med?
Tenk da på hvordan dagen hennes føles, å arbeide hjemme med å stelle huset og barna fra 07 til de legger seg og diske opp med mat og rydding for deg og familiens vel og ve. Hennes arbeidsdag er sånn sett lenger enn din, og din er fyllt av mer mening , pga en arbeidsplass å gå til, enn hennes som bare går hjemme, og du får dermed mer positiv oppladning av ditt arbeid enn henne gjør. For henne står hun på døgnet rundt for dere i familien, og ikke for seg selv. Ser du ikke dette?
Det er synd at hun ikke har en jobb å gå til, men hun er tydelig deprimert, og da er det vanskelig å ha en sånn forpliktelse oppå alle andre forpliktelser. Du må bidra mer, og skjønne at hun trenger å bli sett hun også, og ikke bare krevd fra og kritisert.
Hun sier at hun opplever deg som utakknemlig, og da bør du tenke over oppførsel og innstilling sånn at hun føler du verdsetter det hun gjør og den hun er mer.

Anonymkode: 00f4f...0ae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er du på jobb fra 7-20, når du hevder hun ikke er det? Er hus, hjem og barn kun kvalifisert som jobb når det er du som utfører den?

Anonymkode: 9c759...310

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde hatt godt av å ha en liten jobb. Så får hun komme seg litt ut, vært sosial og følt seg nyttig. Starte med å jobbe 2-3 dager i uken? 

Kan være veldig deprimerende å bare å gå hjemme. Har selv erfaring med det. Elsker barna mine, men når alle andre jobber så blir det ensomt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner godt at hun er deprimert. Hennes jobb består i å være din og barnas tjener og vaske og plukke opp etter dere. Erfaringsmessig er menn svært dårlige til å se og sette pris på denne typen jobb. Siden hun er hjemmeværende er dette også en stor fordel for deg, du trenger ikke komme hjem og gjøre husarbeid og lage middag slik menn med arbeidende koner må. Du kommer hjem til dekket bord og ryddig og rent hus og ettermiddagene og helgene kan brukes til det som passer deg. Du kaller henne bortskjemt. Skjønner du hvor bortskjemt du selv er? 

Anonymkode: 6b144...8a7

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg selv at hun ikke har veldig mye å gjøre, når hennes oppgaver er å holde rent og lage mat, og barna ikke er hjemme på dagen. Hun hadde vel vært mer troverdig hvis hun hadde sagt at hun ikke har mye energi, eller er lei.

Anonymkode: 2eaba...74f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville startet med å spørre henne hva hun tror vil gjøre hennes hverdag bedre :) oppfordre til dialog..

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er deprimert og sliten , potensielt utbrent og du burde være takknemlig. Det er ikke lov med 11 timers lange arbeidsdager, så jeg tror ikke noe på deg når du sier at din arbeidsdag er fra 07-20. Regner du da med de timene etter jobb kl 17 når du kommer hjem å "rydder" noe du hevder i den ene setningen at du gjør, men i setningen rett før at du ikke bidrar mye med?
Anonymkode: 00f4f...0ae

Dette er da ganske åpenbart fra TS' innlegg. Han er på jobb fra 7 til 17, og hjelper til hjemme fra 17 til 20.

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk da på hvordan dagen hennes føles, å arbeide hjemme med å stelle huset og barna fra 07 til de legger seg og diske opp med mat og rydding for deg og familiens vel og ve. Hennes arbeidsdag er sånn sett lenger enn din,

Anonymkode: 00f4f...0ae

Hvordan mener du at hun sliter fra 7 til 20 når barna er i barnehagen? Mener du at det å vaske og rydde huset skal gjøres hele dagen, hver dag?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...