Gå til innhold

Brudd på tausetsplikten i bhg - møte i morgen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Drit i hun som svarer deg, ts. Ikke normal måte for barnehagen å ta opp sånne ting. De må ta deg til side. Aldri vært borti sånn oppførsel i barnehagene mine barn har gått.

Anonymkode: e8e0e...574

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

:klo:

Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget?

Anonymkode: 6deea...39c

Ja, det har jeg. Og jeg mener du skyter spurv med kanon. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg. Og jeg mener du skyter spurv med kanon. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

Seriøst? Du syns ikke bhg gjør feil i å fortelle om innblanding fra barnevern og andre instanser i et barns liv pga utfordringer? 

Anonymkode: 0599c...00b

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det har jeg. Og jeg mener du skyter spurv med kanon. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

Virkelig?! Så om noen hadde sendt en bekymringsmelding angående barnet ditt, og bhg ble kontaktet av barnevernet så synes du det hadde vært helt greit at jeg la ut om dette mens du hentet? Framfor barnet ditt og andre foreldre? Eller om barnet ditt hadde en bekymringsfull utvikling, og PPT ble koblet inn, er det ok at jeg velter ut med hva som helst anngående barnets utvikling? Hadde du ikke blitt satt ut? Såret? Sint? Synes du det er greit?

Heldigvis hadde det færreste gjort det, trodde selvsagt ingen, før jeg leste denne tråden. Vi som er førskolelærere, lærere, sosionomer, spesialpedagoger osv. vi har like mye taushetsplikt som leger, psykologer og advokater. Eller trodde du at vi bare hadde «litt» taushetsplikt?! 

Anonymkode: c5861...273

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

:klo:

Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget?

Anonymkode: 6deea...39c

Syns du bør svare skikkelig de som ikke bare jatter med deg, men stiller litt spørsmål rundt det du tenker selv burde blitt gjort, og forteller litt rundt hvordan det gjøre i andre barnehager osv. Du kommer ikke langt i møte med barnehage om det er sånn du oppfører deg!

Det er sånne svar som kanskje får deg til å tenke over situasjonene mer, og i tillegg kom hun med et godt tips hvordan dere kan løse situasjonen rundt at du syns det er ubehagelig at andre foreldre muligens kan høre hva ansatte i barnehagen forteller deg om dagen til ditt barn. 

Du har din oppfatning rundt situasjonene som har skjedd, men det er ikke helt sikkert at det er sånn som du tenker deg. Det er ikke sikkert ped.lederen var så høylytt som du tenker hun var. Men likevel skal jo barnehagen ta din oppfatning av situasjonene på alvor, og derfor er det viktig at dere sammen finner ut av andre gode løsninger på det å fortelle om barnets dag. Regner med at det er viktig for deg å få vite litt om det også? Men i hentesituasjoner skjer det ofte så mye, at en ansatt kan ikke gå på et rom alene med deg for å fortelle det. 
 

Anonymkode: dd9e9...220

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Virkelig?! Så om noen hadde sendt en bekymringsmelding angående barnet ditt, og bhg ble kontaktet av barnevernet så synes du det hadde vært helt greit at jeg la ut om dette mens du hentet? Framfor barnet ditt og andre foreldre? Eller om barnet ditt hadde en bekymringsfull utvikling, og PPT ble koblet inn, er det ok at jeg velter ut med hva som helst anngående barnets utvikling? Hadde du ikke blitt satt ut? Såret? Sint? Synes du det er greit?

Heldigvis hadde det færreste gjort det, trodde selvsagt ingen, før jeg leste denne tråden. Vi som er førskolelærere, lærere, sosionomer, spesialpedagoger osv. vi har like mye taushetsplikt som leger, psykologer og advokater. Eller trodde du at vi bare hadde «litt» taushetsplikt?! 

Anonymkode: c5861...273

Du vet jo egentlig ikke hva som har skjedd i hentesituasjonene, du har kun fått ts sin oppfatning av situasjonen her. Så her syns jeg du overdriver kraftig i svaret ditt, og begynner å dra inn ting som kanskje overhodet ikke har skjedd. Det er jo ikke dine overdrevne historier vedkommende svarte på, liksom... 

Anonymkode: dd9e9...220

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et barn i barnehagen mine barn går i har store utfordringer. Det er jo helt tydelig, men vi fikk ikke vite noe (hendte jo vi spurte), før  foreldrene sa i fra selv om diagnose som var satt og "ressurs" som var tildelt. Det jeg ser er at de ansatte veldig ofte tar foreldrene til dette barnet inn på et lite hvilerom i forbindelse med hentesituasjonen (eller foreldrene som vil snakke med de ansatte). Selvsagt snakker de ikke om sånt i garderoben! Den gangen et annet barn hadde bitt mitt barn (ganske alvorlig),  ble vi tatt til side "inn på tommet" og ble informert om hendelsen og hvordan de hadde reagert og snakket med begge barn om det. 

Jeg hadde klagd formelt til barnehageeier og kommunen, og byttet barnehage.

Anonymkode: d844e...164

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn i barnehagen mine barn går i har store utfordringer. Det er jo helt tydelig, men vi fikk ikke vite noe (hendte jo vi spurte), før  foreldrene sa i fra selv om diagnose som var satt og "ressurs" som var tildelt. Det jeg ser er at de ansatte veldig ofte tar foreldrene til dette barnet inn på et lite hvilerom i forbindelse med hentesituasjonen (eller foreldrene som vil snakke med de ansatte). Selvsagt snakker de ikke om sånt i garderoben! Den gangen et annet barn hadde bitt mitt barn (ganske alvorlig),  ble vi tatt til side "inn på tommet" og ble informert om hendelsen og hvordan de hadde reagert og snakket med begge barn om det. 

Jeg hadde klagd formelt til barnehageeier og kommunen, og byttet barnehage.

Anonymkode: d844e...164

Slik skal det gjøres ja! 🙂

Anonymkode: c5861...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er å skyte over mål og å få en konflikt til å eskalere. Positivitet og løsningsorientert, er en langt bedre strategi.

Det bør heller skrives referat som alle på møtet godkjenner etterpå. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

Ts trenger ikke proklamere at hun tar opp møtet. Hun trenger heller ikke legge det ut på sosiale medier. I dagens samfunn har alle opptaker på mobilen. Det skader slett ikke ts å ta opptak av samtalen og spare dette opptaket i tilfelle det skulle trenges i ettertid.

Anonymkode: 69454...a53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet jo egentlig ikke hva som har skjedd i hentesituasjonene, du har kun fått ts sin oppfatning av situasjonen her. Så her syns jeg du overdriver kraftig i svaret ditt, og begynner å dra inn ting som kanskje overhodet ikke har skjedd. Det er jo ikke dine overdrevne historier vedkommende svarte på, liksom... 

Anonymkode: dd9e9...220

Selvfølgelig har jeg kun fått TS sin oppfatning, dette er KG. Det er likevel mer enn nok til å få meg til å reagere, både som mor til et barn med ekstra behov og som barnehageansatt. Ansatte har taushetsplikt på taushetsbelagte opplysninger, punktum.

Eksemplene var eksempler ja.. Lignende det TS fortalte om, det ville du ha oppfattet hvis du hadde lest hele hovedinnlegget.

Anonymkode: c5861...273

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har jeg kun fått TS sin oppfatning, dette er KG. Det er likevel mer enn nok til å få meg til å reagere, både som mor til et barn med ekstra behov og som barnehageansatt. Ansatte har taushetsplikt på taushetsbelagte opplysninger, punktum.

Eksemplene var eksempler ja.. Lignende det TS fortalte om, det ville du ha oppfattet hvis du hadde lest hele hovedinnlegget.

Anonymkode: c5861...273

Du har mer enn nok til reagere på TS sin fremstilling, du kan jo ikke reagere på det som faktisk har skjedd, for det vet du absolutt ingenting om. 

Her er det ikke diskusjon om hvorvidt barnehagen har taushetsplikt, men hvorvidt barnehagen faktisk har brutt den. Det vet du ingenting om. TS har sin oppfatning av situasjonene ja, og hennes opplevelse skal barnehagen selvsagt ta på alvor. 

Så må de jo selvsagt komme på andre løsninger sammen.

Og null stress, jeg leste hele hovedinnlegget. 

Anonymkode: dd9e9...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts trenger ikke proklamere at hun tar opp møtet. Hun trenger heller ikke legge det ut på sosiale medier. I dagens samfunn har alle opptaker på mobilen. Det skader slett ikke ts å ta opptak av samtalen og spare dette opptaket i tilfelle det skulle trenges i ettertid.

Anonymkode: 69454...a53

Hva tenker du opptaket kan brukes til? 

Anonymkode: dd9e9...220

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet jo egentlig ikke hva som har skjedd i hentesituasjonene, du har kun fått ts sin oppfatning av situasjonen her. Så her syns jeg du overdriver kraftig i svaret ditt, og begynner å dra inn ting som kanskje overhodet ikke har skjedd. Det er jo ikke dine overdrevne historier vedkommende svarte på, liksom... 

Anonymkode: dd9e9...220

Jeg prøver å få fra hva som ble sagt, hvor gammelt barnet er og barnets alder/mentale alder, nettopp for å kunne forstå og vurdere situasjonen bedre. Men ts er ikke villig, til tross for gjentatte oppfordringer, tå å besvare denne provokasjonen, hun går i forsvar og tillegger teksten en annen betydning enn hva som står skrevet. Denne typen debatteknikk er lite heldig både i tråder her inne og også i samtaler og diskusjoner utenfor nettet. 

Noe kan alle se ved selvsyn. Barn i bhg går hver dag hjem og forteller om sin hverdag i bhg. Er eksterne etater inne i forhold til et barn så bet de fleste foreldre om nettopp dette fordi egne barn forteller sine foreldre om bhg hverdagen. Hva som ble sagt, måten det ble sagt på og ikke minst hvordan ts har oppfattet det som ble og har blitt sagt er sentralt her, men det får vi altså ikke del i, ergo har vi den ene partens "hinting" om brudd på taushetsplikten, men ikke den andre partens versjon av saken og heller ikke et pip om hva innholdet i informasjonen var. Ergo blir dette en tråd der det spekuleres i hva som ble sagt, hvordan det ble sagt og det grunnleggende en påstand om brudd på taushetsplikt. 

Jeg ber ts på nytt om å komme frem med hva som ble sagt, hvordan ts oppfattet ordene og hvordan taushetsplikten ble brutt. 

Smak litt på denne; jeg eller min mann kan nemlig ha vært en av de andre foreldrene som omtales i denne tråden. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Guidet Kvinne skrev:

Det blir helt sikkert lite trivelig, det må du bare forberede deg på, men du har lovverket på din side. Forhold deg helt rolig og vær bare tydelig på at det er uakseptabelt. 

Og det vet du etter å ha hørt ts sin fortelling.... Nei, du vet ikke om ts har loven på sin side. Du vet ikke en gang om noen lover er brutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts trenger ikke proklamere at hun tar opp møtet. Hun trenger heller ikke legge det ut på sosiale medier. I dagens samfunn har alle opptaker på mobilen. Det skader slett ikke ts å ta opptak av samtalen og spare dette opptaket i tilfelle det skulle trenges i ettertid.

Anonymkode: 69454...a53

Ja, stort sett alle har mulighet til lydopptak på mobilen. Kunne ikke falle meg inn å gjøre skjulte lydopptak i møter noe sted eller i møte med helsevesenet (noe enkelte tydeligvis driver med). Hadde jeg hatt behov for å gjøre lydopptak, ville jeg opplyst om det. Hvorfor gjøre det i det skjulte?

Anonymkode: 19013...fbf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted at jeg jobber i barnehage? Hva er alarmerende med mine holdninger overfor vårt barn og måten vi har fått til å løse situasjonen rundt vårt barn? 

Det jeg prøvde å få deg til å tenke gjennom er hvordan DU mener overlevering av informasjon om ditt barn skal skje i det daglige. Det klarer du ikke ta inn over deg eller å besvare. 

Skal barnet ditt og de andre barna for eksempel være uten voksentilsyn fordi du og den med ansvar i bhg skal gå inn på et lukket rom uten barnet ditt og uten å kunne ha tilsyn med de andre barna? Hva vil de andre barna og ikke minst voksne tenke om at mamma til nn alltid går på lukket rom når mammaen henter? 

Vanligvis blir beskjeder overlevert muntlig i hentesituasjonen. Om din bgh har tenkt over disse tingene eller om den ansatte er nyansatt, det forteller du ingenting om. Taushetsplikt vet vi godt hva er her i huset, det er en del av vårt daglige arbeid. Men taushetsplikt i forhold til alt og alle i en barnehage er noe helt annet enntaushetsplikt som lege eller advokat og hva som da skjer på et lukket rom. 

Min mening er at du her bør konkretisere nærmere hva du reagerer på som blir sagt og ikke minst hvor gammelt barnet er. Og om levealder og mental alder samsvarer hos ditt barn.

Anonymkode: 0eaeb...d84

Hva i alle dager mener du med dette innlegget? Taushetsplikten er den samme, uavhengig om du er førskolelærer, lege eller advokat! Forvaltningsloven gjelder, uansett. En ting er å fortelle om hva barnet har spist eller om han falt og slo seg på kneet, men her er det altså delt informasjon om vansker barnet har i tillegg til informasjon om barnevern og PPT. Om ikke den ansatte kan overlevere sensitiv informasjon under henting er han eller hun forpliktet til å gjøre det på en annen måte - om det er under fire øyne eller over telefon. Og hva har levealder og mental alder med dette å gjøre? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å få fra hva som ble sagt, hvor gammelt barnet er og barnets alder/mentale alder, nettopp for å kunne forstå og vurdere situasjonen bedre. Men ts er ikke villig, til tross for gjentatte oppfordringer, tå å besvare denne provokasjonen, hun går i forsvar og tillegger teksten en annen betydning enn hva som står skrevet. Denne typen debatteknikk er lite heldig både i tråder her inne og også i samtaler og diskusjoner utenfor nettet. 

Noe kan alle se ved selvsyn. Barn i bhg går hver dag hjem og forteller om sin hverdag i bhg. Er eksterne etater inne i forhold til et barn så bet de fleste foreldre om nettopp dette fordi egne barn forteller sine foreldre om bhg hverdagen. Hva som ble sagt, måten det ble sagt på og ikke minst hvordan ts har oppfattet det som ble og har blitt sagt er sentralt her, men det får vi altså ikke del i, ergo har vi den ene partens "hinting" om brudd på taushetsplikten, men ikke den andre partens versjon av saken og heller ikke et pip om hva innholdet i informasjonen var. Ergo blir dette en tråd der det spekuleres i hva som ble sagt, hvordan det ble sagt og det grunnleggende en påstand om brudd på taushetsplikt. 

Jeg ber ts på nytt om å komme frem med hva som ble sagt, hvordan ts oppfattet ordene og hvordan taushetsplikten ble brutt. 

Smak litt på denne; jeg eller min mann kan nemlig ha vært en av de andre foreldrene som omtales i denne tråden. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

TS her. Det ble delt informasjon om at mitt barn er under PPT og at barnevernet er involvert. Dette er et alvorlig brudd på taushetsplikten enten du er enig eller ikke. Mer har jeg ikke interesse av å dele med deg.

Anonymkode: 6deea...39c

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, FrodeF skrev:

Og det vet du etter å ha hørt ts sin fortelling.... Nei, du vet ikke om ts har loven på sin side. Du vet ikke en gang om noen lover er brutt. 

Jeg for holder meg til HI og senere innlegg fra TS. Basert på det hun skriver er taushetsplikten brutt. Jeg har svært god oversikt over hva taushetsplikt innebærer, inkludert lovverk, tolkning av lovverk og praksis. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite utdrag fra Barnehageloven:

Enhver som utfører tjeneste eller arbeid i barnehagen har taushetsplikt etter de generelle bestemmelsene i Forvaltningsloven. Taushetsplikten gjelder både det pedagogiske personalet og andre ansatte, som assistenter, studenter, vikarer, kjøkkenpersonale, vaktmestere mv. Taushetsplikten innebærer at medarbeiderne plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det vedkommende i sitt arbeid får vite om noens personlige forhold. Med dette menes blant annet opplysninger om fysisk og psykisk helse, familie- og hjemforhold, boligforhold, økonomi eller klientforhold til det offentlige.

Anonymkode: 6deea...39c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Det ble delt informasjon om at mitt barn er under PPT og at barnevernet er involvert. Dette er et alvorlig brudd på taushetsplikten enten du er enig eller ikke. Mer har jeg ikke interesse av å dele med deg.

Anonymkode: 6deea...39c

Du skal selvfølgelig ikke dele noe mer. 

 

Ikke skjønner jeg hvorfor så mange reagerer negativt heller? Start en tråd om at barn får kake i barnehagen, og du får støtteerklæringer i fleng. Start en tråd om alvorlige brudd på taushetsplikten og folk går bananas. :klo: 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...