Gå til innhold

Brudd på tausetsplikten i bhg - møte i morgen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt, har et barn med spesielle behov. De ansatte i barnehagen har gjentatte ganger fortalt om dagens utfordringer med barnet, i hentesituasjoner foran andre foreldre, og barnet selv. Har tatt opp dette med de ansatte flere ganger, uten tegn til bedring. Til slutt sendte jeg mail ang. problematikken til styrer i barnehagen, fikk aldri svar på min henvendelse. 

Det hele toppet seg her om dagen da ped-leder på avdelingen høylytt begynte å diskutere vår involvering med barnevern og PPT (barnet er under disse instansene, grunnet de utfordringene h*n har), i hentesituasjon der det var flere andre foreldre til stede som garantert fikk med seg alt det ped-leder valgte å dele av  informasjon ang. mitt barn. Dette er informasjon jeg selv ikke har valgt å dele med de andre foreldrene, da jeg synes at dette er et privat anliggende.

Har etter den siste hendelsen igjen klaget til styrer, og denne gangen med "trusler" om å ta saken videre. Da svarte styrer, og har blitt kalt inn til et møte med de det gjelder. Kjenner jeg er litt spent.

Deres tanker rundt slike brudd på taushetsplikten? Jeg opplevde det som svært ubehagelig.

 

Anonymkode: 6deea...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke greit.

Ville ringt bhgansvarlig i kommunen å spurt om råd

Anonymkode: ade60...906

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke greit. Jeg håper du blir møtt med forståelse i morgen. Hvis ikke, ville jeg gått videre til kommunen. Det er ikke lov å diskutere slike ting i andres påhør. Hvis pedleder mener hun må ta opp slike ting med deg, må hun ta et møte med deg eller ringe deg. Det hele virker veldig uproft spør du meg...

 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig uprofosjonelt av barnehagen. Her er det du som har rett, så ikke vær bekymret for det. Gjør gjerne noen notater på forhånd og kom med konkrete eksempler som du kan vise til. 

Vi har et barn som såvidt har hatt noen utfordringer i forhold til språk osv, men pedleder er veldig opptatt av at vi kun prater om dette på tomannshånd, hun sier selv at dette skal man ikke prate om foran barnet eller andre foreldre/barn. 

Anonymkode: c0434...91b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt uhørt. 

Jeg hadde holdt fast på at det er uakseptabelt og at det er ikke noe å diskutere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit! Hvis det er noe som må diskuteres med deg som går under taushetsplikten så gjør man det der man ikke er offer for nysgjerrige ører. 

Anonymkode: 30dae...8da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gå alene på det møtet! Få med deg mannen/moren din/en venninne/nabo. Og les nøye før du skriver under på eventuelt referat, og ikke skriv under hvis du ikke er enig i det som står der.

Erfaring...

Anonymkode: 86d31...870

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all grunn til å reagere på dette! Utrolig uprofesjonelt! Du har til og med tatt det opp før uten bedring! Blir helt matt av folk! Jeg har og et barn med spesielle behov,  jeg hadde oppleved det du forteller om som både sårende, respektløst og som et overtramp. 

Anonymkode: c5861...273

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Er redd møtet kan blir litt lite "trivelig", ettersom responsen fra styrer har vært alt annet enn hyggelig. For meg er dette helt ufattelig, mtp at jeg anser dette som alvorlig brudd på taushetsplikten, og det mange ganger!

Anonymkode: 6deea...39c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt, har et barn med spesielle behov. De ansatte i barnehagen har gjentatte ganger fortalt om dagens utfordringer med barnet, i hentesituasjoner foran andre foreldre, og barnet selv. Har tatt opp dette med de ansatte flere ganger, uten tegn til bedring. Til slutt sendte jeg mail ang. problematikken til styrer i barnehagen, fikk aldri svar på min henvendelse. 

Det hele toppet seg her om dagen da ped-leder på avdelingen høylytt begynte å diskutere vår involvering med barnevern og PPT (barnet er under disse instansene, grunnet de utfordringene h*n har), i hentesituasjon der det var flere andre foreldre til stede som garantert fikk med seg alt det ped-leder valgte å dele av  informasjon ang. mitt barn. Dette er informasjon jeg selv ikke har valgt å dele med de andre foreldrene, da jeg synes at dette er et privat anliggende.

Har etter den siste hendelsen igjen klaget til styrer, og denne gangen med "trusler" om å ta saken videre. Da svarte styrer, og har blitt kalt inn til et møte med de det gjelder. Kjenner jeg er litt spent.

Deres tanker rundt slike brudd på taushetsplikten? Jeg opplevde det som svært ubehagelig.

 

Anonymkode: 6deea...39c

Hvordan mener du at situasjonen skal løses da? 

Du skal hente barnet, det skal de andre foreldrene også. Barna vil hjem og det ville alle de voksne også. 

V har en bok der det noteres hva barnet har gjort og ikke gjort i korte ordelag. Vi lager notater om morgenen og boka ligger i barnet sekk når vi leverer og henter. På den måten vet ikke alle i barnehagen at noe gjøres annerledes med vårt barn enn med alle de andre barna. Men alle ser og vet at barnet er annerledes og har utfordirnger. 

Å være løsningsorientert og å se løsninger og muligheter kommer du lengre med enn å kritisere og å være negativ. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

TS her.

Er redd møtet kan blir litt lite "trivelig", ettersom responsen fra styrer har vært alt annet enn hyggelig. For meg er dette helt ufattelig, mtp at jeg anser dette som alvorlig brudd på taushetsplikten, og det mange ganger!

Anonymkode: 6deea...39c

Du burde ta opp møtet på bånd. Det har du lov til. 

Anonymkode: c5861...273

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ta opp møtet på bånd. Det har du lov til. 

Anonymkode: c5861...273

Det kan komme til å slå tilbake på ts, så det hadde ikke jeg gjort. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Er redd møtet kan blir litt lite "trivelig", ettersom responsen fra styrer har vært alt annet enn hyggelig. For meg er dette helt ufattelig, mtp at jeg anser dette som alvorlig brudd på taushetsplikten, og det mange ganger!

Anonymkode: 6deea...39c

Det blir helt sikkert lite trivelig, det må du bare forberede deg på, men du har lovverket på din side. Forhold deg helt rolig og vær bare tydelig på at det er uakseptabelt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde ta opp møtet på bånd. Det har du lov til. 

Anonymkode: c5861...273

Det er å skyte over mål og å få en konflikt til å eskalere. Positivitet og løsningsorientert, er en langt bedre strategi.

Det bør heller skrives referat som alle på møtet godkjenner etterpå. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at situasjonen skal løses da? 

Du skal hente barnet, det skal de andre foreldrene også. Barna vil hjem og det ville alle de voksne også. 

V har en bok der det noteres hva barnet har gjort og ikke gjort i korte ordelag. Vi lager notater om morgenen og boka ligger i barnet sekk når vi leverer og henter. På den måten vet ikke alle i barnehagen at noe gjøres annerledes med vårt barn enn med alle de andre barna. Men alle ser og vet at barnet er annerledes og har utfordirnger. 

Å være løsningsorientert og å se løsninger og muligheter kommer du lengre med enn å kritisere og å være negativ. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

Det løses selvfølgelig ved at man ikke overleverer denne type sensetiv informasjon muntlig når barnet og andre foreldre kan høre det. Når man klarer opptrå profesjonelt i andre barnehager bør vel TS kunne forvente det samme her. Hun har jo gitt beskjed flere ganger uten at barnehagen retter seg. 

Anonymkode: c0434...91b

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at situasjonen skal løses da? 

Du skal hente barnet, det skal de andre foreldrene også. Barna vil hjem og det ville alle de voksne også. 

V har en bok der det noteres hva barnet har gjort og ikke gjort i korte ordelag. Vi lager notater om morgenen og boka ligger i barnet sekk når vi leverer og henter. På den måten vet ikke alle i barnehagen at noe gjøres annerledes med vårt barn enn med alle de andre barna. Men alle ser og vet at barnet er annerledes og har utfordirnger. 

Å være løsningsorientert og å se løsninger og muligheter kommer du lengre med enn å kritisere og å være negativ. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

TS her.

Så flott at dere velger å løse det slik, på den måten bryter dere ihvertfall ikke taushetsplikten. Men hvis det er slik at du jobber i barnehage, så er holdningene dine alarmerende. 

Jeg jobber selv i et yrke der jeg må forholde meg til taushetsplikten daglig, og for meg er denne hellig. Bryter jeg taushetsplikten kan jeg miste jobben min. Det burde gjelde for barnehageansatte også.

Anonymkode: 6deea...39c

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at situasjonen skal løses da? 

Du skal hente barnet, det skal de andre foreldrene også. Barna vil hjem og det ville alle de voksne også. 

V har en bok der det noteres hva barnet har gjort og ikke gjort i korte ordelag. Vi lager notater om morgenen og boka ligger i barnet sekk når vi leverer og henter. På den måten vet ikke alle i barnehagen at noe gjøres annerledes med vårt barn enn med alle de andre barna. Men alle ser og vet at barnet er annerledes og har utfordirnger. 

Å være løsningsorientert og å se løsninger og muligheter kommer du lengre med enn å kritisere og å være negativ. 

Anonymkode: 0eaeb...d84

Bok er lurt, det er mange barn med ekstra behov som har det. Da kan og foreldre skrive ned relevant info. 

Har barnet hatt en fin dag, kan man såklart si det framfor andre foreldre. Men taushetsbelagte opplysninger skal ikke deles slik! Det normale (og rette) er selvsagt å legge til rette for at slike samtaler foregår uten nyskjerrige lyttere. Det kan gjøres ved å f. eks si at man behøver å prate litt, og be mor bli med inn på kontoret. Alle bhg. har kontorrom, personalrom eller andre rom hvor dører kan lukkes.

Man kan melde mor/far på forhånd og si fra at i dag må vi snakke litt om noe som har hendt osv. Man buser ikke ut med hva som helst framfor andre! En mulighet er og å ringe hjem på ettermiddagen og ta praten da, event. be mor/far sette av 10 min etter levering dagen etter for en prat på tomannshånd.

Jeg opplevde og en gang at taushetsbelagte opplysninger om barnet mitt ble delt mens andre foreldre var tilstede. Det var da ikke av barnehagens personale, men av en annen mor som hentet sitt barn og som var mitt barns PPT kontakt. Hun småpratet høyt med meg om en forestående utredning av en diagnose barnet mitt kanskje hadde. Det var så uprofesjonelt! Jeg hadde ikke fortalt nærmeste familie om utredningen enda, fordi jeg ville vente å se hva som kom fram, så heiv hun det ut midt blant andre foreldre😧

Anonymkode: c5861...273

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Så flott at dere velger å løse det slik, på den måten bryter dere ihvertfall ikke taushetsplikten. Men hvis det er slik at du jobber i barnehage, så er holdningene dine alarmerende. 

Jeg jobber selv i et yrke der jeg må forholde meg til taushetsplikten daglig, og for meg er denne hellig. Bryter jeg taushetsplikten kan jeg miste jobben min. Det burde gjelde for barnehageansatte også.

Anonymkode: 6deea...39c

Står det noe sted at jeg jobber i barnehage? Hva er alarmerende med mine holdninger overfor vårt barn og måten vi har fått til å løse situasjonen rundt vårt barn? 

Det jeg prøvde å få deg til å tenke gjennom er hvordan DU mener overlevering av informasjon om ditt barn skal skje i det daglige. Det klarer du ikke ta inn over deg eller å besvare. 

Skal barnet ditt og de andre barna for eksempel være uten voksentilsyn fordi du og den med ansvar i bhg skal gå inn på et lukket rom uten barnet ditt og uten å kunne ha tilsyn med de andre barna? Hva vil de andre barna og ikke minst voksne tenke om at mamma til nn alltid går på lukket rom når mammaen henter? 

Vanligvis blir beskjeder overlevert muntlig i hentesituasjonen. Om din bgh har tenkt over disse tingene eller om den ansatte er nyansatt, det forteller du ingenting om. Taushetsplikt vet vi godt hva er her i huset, det er en del av vårt daglige arbeid. Men taushetsplikt i forhold til alt og alle i en barnehage er noe helt annet enntaushetsplikt som lege eller advokat og hva som da skjer på et lukket rom. 

Min mening er at du her bør konkretisere nærmere hva du reagerer på som blir sagt og ikke minst hvor gammelt barnet er. Og om levealder og mental alder samsvarer hos ditt barn.

Anonymkode: 0eaeb...d84

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted at jeg jobber i barnehage? Hva er alarmerende med mine holdninger overfor vårt barn og måten vi har fått til å løse situasjonen rundt vårt barn? 

Det jeg prøvde å få deg til å tenke gjennom er hvordan DU mener overlevering av informasjon om ditt barn skal skje i det daglige. Det klarer du ikke ta inn over deg eller å besvare. 

Skal barnet ditt og de andre barna for eksempel være uten voksentilsyn fordi du og den med ansvar i bhg skal gå inn på et lukket rom uten barnet ditt og uten å kunne ha tilsyn med de andre barna? Hva vil de andre barna og ikke minst voksne tenke om at mamma til nn alltid går på lukket rom når mammaen henter? 

Vanligvis blir beskjeder overlevert muntlig i hentesituasjonen. Om din bgh har tenkt over disse tingene eller om den ansatte er nyansatt, det forteller du ingenting om. Taushetsplikt vet vi godt hva er her i huset, det er en del av vårt daglige arbeid. Men taushetsplikt i forhold til alt og alle i en barnehage er noe helt annet enntaushetsplikt som lege eller advokat og hva som da skjer på et lukket rom. 

Min mening er at du her bør konkretisere nærmere hva du reagerer på som blir sagt og ikke minst hvor gammelt barnet er. Og om levealder og mental alder samsvarer hos ditt barn.

Anonymkode: 0eaeb...d84

Jeg tror du bør lese hovedinnlegget en gang til før du kommenterer mer.

Anonymkode: c5861...273

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det noe sted at jeg jobber i barnehage? Hva er alarmerende med mine holdninger overfor vårt barn og måten vi har fått til å løse situasjonen rundt vårt barn? 

Det jeg prøvde å få deg til å tenke gjennom er hvordan DU mener overlevering av informasjon om ditt barn skal skje i det daglige. Det klarer du ikke ta inn over deg eller å besvare. 

Skal barnet ditt og de andre barna for eksempel være uten voksentilsyn fordi du og den med ansvar i bhg skal gå inn på et lukket rom uten barnet ditt og uten å kunne ha tilsyn med de andre barna? Hva vil de andre barna og ikke minst voksne tenke om at mamma til nn alltid går på lukket rom når mammaen henter? 

Vanligvis blir beskjeder overlevert muntlig i hentesituasjonen. Om din bgh har tenkt over disse tingene eller om den ansatte er nyansatt, det forteller du ingenting om. Taushetsplikt vet vi godt hva er her i huset, det er en del av vårt daglige arbeid. Men taushetsplikt i forhold til alt og alle i en barnehage er noe helt annet enntaushetsplikt som lege eller advokat og hva som da skjer på et lukket rom. 

Min mening er at du her bør konkretisere nærmere hva du reagerer på som blir sagt og ikke minst hvor gammelt barnet er. Og om levealder og mental alder samsvarer hos ditt barn.

Anonymkode: 0eaeb...d84

TS her. 

:klo:

Har du i det hele tatt lest hovedinnlegget?

Anonymkode: 6deea...39c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...