Gå til innhold

Svigermor og første barnebarnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, Bokdamen skrev:

Skjerp deg, dette handler ikke om svigerfamilie, men en bestemor som kun ser sine egne behov.

TS: dette hørtes utrolig slitsomt ut og jeg skjønner veldig godt behovet deres for egentid for å finne ut hvordan dere tre skal være som familie. Dette må din mann styre (du har gjerne nok med amming og å komme det ovenpå fysisk?) og han må gi tydelig beskjed om de rammene dere to blir enig om. Ingen besøk uten avtale kan være regel nr 1. Nyt den fine tiden og ikke la svigermor legge en demper på gleden 😘

Det er sant. Samboer får finne en måte å snakke med henne på så får vi se om det hjelper.

Husker svigermor snakket om da hennes svigermor flere ganger overtok hennes prosjekter rundt baby og møbler osv. Så vet at svigermor selv har opplevd en svigermor som har for stor plass. 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må sette deg i respekt. Jo før jo bedre.  Ditt hus, dine regler. Denne type mennesker utnytter deg så mye som du lar dem. Her må du ikke vende det andre kinnet til. Samboeren din bør sette henne på plass. Nytter ikke det må du begynne å bli frekk men ikke usivilisert. Kommer hun feks uanmeldt lukker du døren rett i ansiktet på henne mens du sier " vi sa det ikke passer, på gjensyn ". Så lar du henne ikke slippe inn. Påpeker hun dette med at babyen ligner dem eller andre upassende ting , svarer du " det var en merkelig ting å si ". Slike folk som din svigermor må ha klar tale ellers overkjører de alt og alle.  Du virker som en reservert type og dette vet hun å utnytte. Speil atferden hennes og sett tydelige grenser !

Anonymkode: 63bb1...26d

Da hun kom på sykehuset sa jeg at dette passer veldig dårlig for det er noen som venter på oss. Men det var som om hun ikke hørte meg, så jeg tok å la ungen i vognen og sa jeg hadde dårlig tid. Så svarte hun at hun ikke ville trenge seg på og da sa jeg at hun heller fikk bli med enn å stå her. 

Jeg er veldig reservert ja, liker ikke konflikter i det hele tatt. 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad mannen min ikke er en dott. Han regulerte besøkte helt etter min pipe og takk og lov for det. 

Anonymkode: 52880...5ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant. Samboer får finne en måte å snakke med henne på så får vi se om det hjelper.

Husker svigermor snakket om da hennes svigermor flere ganger overtok hennes prosjekter rundt baby og møbler osv. Så vet at svigermor selv har opplevd en svigermor som har for stor plass. 

Anonymkode: a2794...673

Har dere forsøkt å minne henne på det?

Anonymkode: 2d0fe...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad mannen min ikke er en dott. Han regulerte besøkte helt etter min pipe og takk og lov for det. 

Anonymkode: 52880...5ea

Vi har ikke rukket noen ting og du antyder at min er en dott? 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har dere forsøkt å minne henne på det?

Anonymkode: 2d0fe...e52

Jeg har det på lager om jeg opplever en ufin situasjon direkte igjen. Jeg bruker litt tid på å konfrontere, syns det er ubehagelig.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på lager om jeg opplever en ufin situasjon direkte igjen. Jeg bruker litt tid på å konfrontere, syns det er ubehagelig.

Anonymkode: a2794...673

Bare ikke ta det i en ufin situasjon, da vil det lett bli oppfattet som angrep. Ta det i etterkant, inviter henne inn på kaffe når hun kommer og si 'så flott at du kom, jeg ville gjerne snakke med deg'. Så forteller du at du opplever at hun overtar og invaderer, og avslutter med at du regner med at hun forstår som har opplevd det samme. Eller noe i den gate. 

Anonymkode: 2d0fe...e52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes ikke tips, dette er real life. Her er det bare å bli en del av familien, og dens holdninger og kultur. Å prøve og avvise kommer virkelig til å gå gale veien. 

Eneste interessante for meg i dette tilfellet er kun at dere er samboere, rart ingen har reagert på det. 

Anonymkode: 9cb18...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bare ikke ta det i en ufin situasjon, da vil det lett bli oppfattet som angrep. Ta det i etterkant, inviter henne inn på kaffe når hun kommer og si 'så flott at du kom, jeg ville gjerne snakke med deg'. Så forteller du at du opplever at hun overtar og invaderer, og avslutter med at du regner med at hun forstår som har opplevd det samme. Eller noe i den gate. 

Anonymkode: 2d0fe...e52

Har konfrontert henne med andre ting tidligere og det er først angrep mot meg deretter unnskylde seg til samboer for det etterpå. Finner meg ikke i alt mulig og det vet hun altså. Hun har vel bare glemt seg veldig bort her tenker jeg. 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

det finnes ikke tips, dette er real life. Her er det bare å bli en del av familien, og dens holdninger og kultur. Å prøve og avvise kommer virkelig til å gå gale veien. 

Eneste interessante for meg i dette tilfellet er kun at dere er samboere, rart ingen har reagert på det. 

Anonymkode: 9cb18...152

Hva mener du? Skal noen reagere på at vi ikke er gift ennå? Vi skal gifte oss, men sånt tar tid å spare til. 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har konfrontert henne med andre ting tidligere og det er først angrep mot meg deretter unnskylde seg til samboer for det etterpå. Finner meg ikke i alt mulig og det vet hun altså. Hun har vel bare glemt seg veldig bort her tenker jeg. 

Anonymkode: a2794...673

Muligens i overkant bestemor-euforisk 😉 Bare ta det før du ender med å gå av som en hormonell atombombe... Det er ikke uvanlig at reaksjonsmønstre er litt mer ... ustabilt som nyklekket.

Anonymkode: 2d0fe...e52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muligens i overkant bestemor-euforisk 😉 Bare ta det før du ender med å gå av som en hormonell atombombe... Det er ikke uvanlig at reaksjonsmønstre er litt mer ... ustabilt som nyklekket.

Anonymkode: 2d0fe...e52

Jeg har aldri klikket på noen mens de er der, da er det samboer som får høre en foss av meninger etterpå stakkars 😂 men skjønner hva du mener. Gråter uten grunn i ny og ne, litt derfor jeg ikke ønsker gjester til en hver tid også.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg voldsomt igjen! Her var det helt likt. Eneste var at her maste svigermor om alt før barnet kom også. Hadde bestemt navn og farge på rommet osv osv. Kalte magen og babyen konstant med navnet hun hadde bestemt. Kom hele tiden etter babyen var født. Fikk beskjeder på melding(heldigvis bare mannen sin tlf) om ting vi måtte huske. Ta på lue, votter, ikke la baby gå ut, husk myggnetting, begynn med tran osv osv. Helt uoppfordret på sms. 

Mannen her var derimot ikke så tøff. Han svarte ikke på sms. Men etterhvert sa han fra at vi måtte avtale når hun kunne komme. Hun forstod det etterhvert.. men er fortsatt bitter for det (3 år siden nå). Sender fortsatt meldinger om ting og tang. Blander seg inn i ALT! Tror hun er sjef i vårt hjem og over barnebarnet. 

Jeg ville rådet deg til at man en var hard og i overkant streng (om han klarer). Så hun skjønner alvoret. Og det ganske fort. Vi har blitt helt overkjørt. Og mannen var treg til å si fra og ikke klar nok. Tror det hadde hjulpet her i alle fall. 

Anonymkode: 2e3da...3bd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg voldsomt igjen! Her var det helt likt. Eneste var at her maste svigermor om alt før barnet kom også. Hadde bestemt navn og farge på rommet osv osv. Kalte magen og babyen konstant med navnet hun hadde bestemt. Kom hele tiden etter babyen var født. Fikk beskjeder på melding(heldigvis bare mannen sin tlf) om ting vi måtte huske. Ta på lue, votter, ikke la baby gå ut, husk myggnetting, begynn med tran osv osv. Helt uoppfordret på sms. 

Mannen her var derimot ikke så tøff. Han svarte ikke på sms. Men etterhvert sa han fra at vi måtte avtale når hun kunne komme. Hun forstod det etterhvert.. men er fortsatt bitter for det (3 år siden nå). Sender fortsatt meldinger om ting og tang. Blander seg inn i ALT! Tror hun er sjef i vårt hjem og over barnebarnet. 

Jeg ville rådet deg til at man en var hard og i overkant streng (om han klarer). Så hun skjønner alvoret. Og det ganske fort. Vi har blitt helt overkjørt. Og mannen var treg til å si fra og ikke klar nok. Tror det hadde hjulpet her i alle fall. 

Anonymkode: 2e3da...3bd

Oi det hørtes ille ut! Her har hun fått være med på oppussing av barnerom fordi vi spurte om hun ville. Så har vi snakket om både møbler, interiør og utstyr til baby. Hun har aldri vært uenig eller hatt meninger om navn heller heldigvis. 

Dette humøret hun har nå har snudd totalt etter baby kom, hun virker liksom desperat. Vi venter i spenning på at samboers søsken skal ha baby for å lette på trykket hos oss 😆 

Samboer sa ifra i går om at vi tar kontakt neste gang det passer med besøk, heldigvis. Og at hun ikke trenger å sende dobbelt opp med meldinger. Han kan svare på hennes meldinger på vegne av oss begge 😊

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke rukket noen ting og du antyder at min er en dott? 

Anonymkode: a2794...673

Hvis han ikke klarer å fortelle sin egen mor at hun ikke kan komme hver dag så er han en dott. En ganske stor en faktisk.

Anonymkode: 52880...5ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han ikke klarer å fortelle sin egen mor at hun ikke kan komme hver dag så er han en dott. En ganske stor en faktisk.

Anonymkode: 52880...5ea

Hvis du leser litt etter tok han praten i går.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det første jeg tenker er at svigermoren din er livredd for å bli utelatt. Det er jo dessverre sånn noen ganger, at farmor ikke blir involvert på samme måte som mormor. Hun er nok veldig opptatt av å være en viktig del av barnebarnets liv. Så går hun for langt da. Kanskje dere burde snakke skikkelig ut med henne, i stedet for å sende SMS med beskjed om at hun må ha avtale for å komme på besøk. Håper det ordner seg! 

Anonymkode: 85069...c31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg voldsomt igjen! Her var det helt likt. Eneste var at her maste svigermor om alt før barnet kom også. Hadde bestemt navn og farge på rommet osv osv. Kalte magen og babyen konstant med navnet hun hadde bestemt. Kom hele tiden etter babyen var født. Fikk beskjeder på melding(heldigvis bare mannen sin tlf) om ting vi måtte huske. Ta på lue, votter, ikke la baby gå ut, husk myggnetting, begynn med tran osv osv. Helt uoppfordret på sms. 

Mannen her var derimot ikke så tøff. Han svarte ikke på sms. Men etterhvert sa han fra at vi måtte avtale når hun kunne komme. Hun forstod det etterhvert.. men er fortsatt bitter for det (3 år siden nå). Sender fortsatt meldinger om ting og tang. Blander seg inn i ALT! Tror hun er sjef i vårt hjem og over barnebarnet. 

Jeg ville rådet deg til at man en var hard og i overkant streng (om han klarer). Så hun skjønner alvoret. Og det ganske fort. Vi har blitt helt overkjørt. Og mannen var treg til å si fra og ikke klar nok. Tror det hadde hjulpet her i alle fall. 

Anonymkode: 2e3da...3bd

Vet du, du har også lov til å sette grenser om mannen er unnvikende. Hvis alternativet er å bli overkjørt. Her synes jeg du selv har latt det gå alt for langt! Det er da bare å si til kvinnemennesket at hun får ikke bestemme navn på baby så hun skal slutte med det der tullet. Osv.

Anonymkode: 03b6a...f4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det første jeg tenker er at svigermoren din er livredd for å bli utelatt. Det er jo dessverre sånn noen ganger, at farmor ikke blir involvert på samme måte som mormor. Hun er nok veldig opptatt av å være en viktig del av barnebarnets liv. Så går hun for langt da. Kanskje dere burde snakke skikkelig ut med henne, i stedet for å sende SMS med beskjed om at hun må ha avtale for å komme på besøk. Håper det ordner seg! 

Anonymkode: 85069...c31

Mormor er ikke i bildet i denne familien så hun er eneste bestemor/farmor. I tillegg har ikke svigerfar ny dame heller så hun er den eneste med den tittelen på begge sider. 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, du har også lov til å sette grenser om mannen er unnvikende. Hvis alternativet er å bli overkjørt. Her synes jeg du selv har latt det gå alt for langt! Det er da bare å si til kvinnemennesket at hun får ikke bestemme navn på baby så hun skal slutte med det der tullet. Osv.

Anonymkode: 03b6a...f4f

Jeg har sagt mye til denne dama. Hun pleier og jatte med når jeg setter ned foten også fortsetter hun samme greia igjen ett minutt senere. Hun kjører sitt eget løp. Jeg er en veldig konfliktsky person og har virkelig gjort mye for å sette grenser og gjør fortsatt. Det er vanskelig for det er ikke meg i det hele tatt, syns det et helt grusomt, men jobber med det hele tiden. 

Det hele ender med at vi strenge på besøkstider og varighet. Vi ber henne om å gå når hun har vært her en times tid. Vi har ikke løst dette perfekt og har en lang vei og gå enda. 

Anonymkode: 2e3da...3bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...