Gå til innhold

Svigermor og første barnebarnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er mannen din som må sette ned foten. Slike beskjeder er mye mer tydelig når det kommer fra sitt eget barn, enn deg. Når det kommer fra sønnen så kommer hun for håpentligvis å ta det litt bedre og skjønne at hun er litt for ivrig. Om du tar det opp så blir du helt sikkert den vanskelige svigerdatteren som prøver å holde barnebarn og sønnen vekk fra henne. Hva syns mannen din forresten? Er han enig? 

Jeg skjønner at noen mødre føler seg mer komfortabel med familien man har vokst opp med. Men det virker som dere har vært veldig rettferdig med samvær med den lille. Svigermor er tydeligvis blitt veldig ivrig og glemmer sin plass. Jeg tror ikke hun gjør det for å slite dere ut, hun bare super stolt og vil se og presentere barnet for alle. Men det virker som hun har "glemt" at det er deres barn og ikke hennes. Tror kanskje hun er redd for at din familien skal bli favoritten, og det er kanskje derfor hun er så opptatt med å vise hvor sterk hans gener er, det er hennes også. Det blir sikkert lett å såre henne og lage sponhelvete i familien, så prøv å være taktfull. 

Om dere ikke vil ta samtalen med svigermor. Send ut en felles melding til i alle i familien at dere vil ha alenetid med babyen, så dere kommer ikke dra på besøk, ta i mot besøk eller være tilgjengelig på noen dager. Siden svigermor kommer til å møte opp på døren, så låser dere den og tar ut batteriet av ringeklokken og nyter alenetiden. Om ønske om alenetid ikke blir respektert, så må dere ta den. Blir kanskje sure miner, men din familie og mest sannsynlig resten av hans familie kommer til å skjønne hvorfor, og svigermor er ikke den eneste som blir utestengt, så hun kan ikke klage på det.

Dere har bare en barseltid, dere fortjener å ha en fin en ❤

 

Anonymkode: 2f903...331

I julen ble hun sint for at vi var på kaffebesøk hos svigerfar og ikke hos henne, det hadde ikke noe å si at vi var hos henne et par uker i forveien og ikke hadde sett svigerfar på over en måned! Så jeg var jo forberedt på at hun ville bli litt mye når baby kom til verden. Jeg tenkte bare at hun ville forstå at man venter litt de første ukene liksom. 

Hun er litt sånn som kan si at det er ok, men senere får vi en tlf med henne gråtende på tlf.

Samboer er veldig enig i at de første ukene er forbeholdt oss tre, men han vet også hvor følsom svigermor kan bli. Alt må pakkes inn og likevel får man en reaksjon. 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, Arabella skrev:

Her må samboeren din sette foten ned hardt. Moren kan umulig være helt god i hodet. Han er gjerne blitt underkuet gjennom oppveksten, så dette blir vanskelig for ham. Men det må til. Hold inngangsdøren låst.

Nei, han er ikke underkuet. Moren har nå prøvd, hun spiller på følelser og gråter for å få viljen sin. Samboer har alltid pratet hardt til henne og i perioder vært uten kontakt med henne pga manipuleringen. Han er den eneste av søsknene som tør å mene noe annet enn henne. Vi bare vil ikke ha dårlig stemning og drama, men det blir vel en reaksjon uansett tror jeg.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var helt vanlig og hevde at nyfødte lignet på sin slekt? Det gjorde de her også, samt at min del av slekta hevdet at barnet lignet på meg, og dem. Ikke noe å bry seg om.

Det er egentlig bra at alle besteforeldrene er engasjerte i barnet, OG det blir viktig at ingen av dem føler seg avvist. Så får en vel manøvrere seg mellom alle hensyn som skal tas etter beste evne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er stressa og oppjagd og slapper ikke av pga det nye barnet. Det er følelsemessig et jag når det kommer et barn, spesielt førstemann.

Anonymkode: 2cc3d...9fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste gang hun begynner med at babyen ligner på hans side snakker du med babystemme og later som det er babyen som snakker «men fajmoj, jei ej jo baje lik mej selv», hver gang helt konsekvent, jo barnsligere og tåpligere jo bedre. 

Anonymkode: bbeda...797

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt noe flåsete som at babyen er litt lik sjefen din, pt’en din eller postmannen. 

Anonymkode: bbeda...797

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ble i overkant mye. Jeg ble selv farmor for litt over 1 mnd siden og jeg har kun sett barnet 1 gang og det var på sykehuset. Et spørsmål til de som måtte ha greie på det; Hvor ofte er det vanlig at besteforldre besøker/ får besøk av barnebarnet? Jeg er veldig redd for å trenge meg på og er vel kanskje den rake motsetningen av den farmoren i HI her. Ønsker selvfølgelig å se barnet så mye som mulig, men igjen; jeg er redd for å mase.

Anonymkode: d58c0...45e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble i overkant mye. Jeg ble selv farmor for litt over 1 mnd siden og jeg har kun sett barnet 1 gang og det var på sykehuset. Et spørsmål til de som måtte ha greie på det; Hvor ofte er det vanlig at besteforldre besøker/ får besøk av barnebarnet? Jeg er veldig redd for å trenge meg på og er vel kanskje den rake motsetningen av den farmoren i HI her. Ønsker selvfølgelig å se barnet så mye som mulig, men igjen; jeg er redd for å mase.

Anonymkode: d58c0...45e

Du bør absolutt ikke være redd for å trenge deg på i din situasjon. Er da helt naturlig og vanlig å treffe barnebarn. Send en mld eller ring og si at du har veldig lyst å treffe dem igjen snart. Ikke sitt hjemme uten å gi lyd fra deg, da kan jo de like gjerne tro at du ikke bryr deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kontormus skrev:

Trodde det var helt vanlig og hevde at nyfødte lignet på sin slekt? Det gjorde de her også, samt at min del av slekta hevdet at barnet lignet på meg, og dem. Ikke noe å bry seg om.

Det er egentlig bra at alle besteforeldrene er engasjerte i barnet, OG det blir viktig at ingen av dem føler seg avvist. Så får en vel manøvrere seg mellom alle hensyn som skal tas etter beste evne.

Det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært sjele glad for en svigermor som var engasjert. Min svigermor er rake motsetningen, hun ringer aldri for å høre hvordan det går, kommer sjelden/så og si aldri på besøk og passer nesten aldri barnebarnet.. Men det og henge seg oppi hvem barnet ligner på synes jeg er merkelig, det spiller vel ingen rolle egentlig. 

Anonymkode: e236f...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Du bør absolutt ikke være redd for å trenge deg på i din situasjon. Er da helt naturlig og vanlig å treffe barnebarn. Send en mld eller ring og si at du har veldig lyst å treffe dem igjen snart. Ikke sitt hjemme uten å gi lyd fra deg, da kan jo de like gjerne tro at du ikke bryr deg.

Tusen takk for svar. Jeg har vært i kontakt med dem på meldinger og viser at jeg bryr meg. Jeg spør etter bilder på Snap osv. Men som sagt jeg er litt redd for å mase og dette er mitt første barnebarn og jeg aner ikke hvor ofte det er vanlig å gå på besøk :)

Anonymkode: d58c0...45e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er vårt første barn, det er første barnebarn og oldebarn på alle kanter. Likevel er det kun svigermor som jeg mener ikke oppfører seg med normal høflighet. Jeg syns hun tar veldig mye plass og er til tider veldig frekk. Barnet er ikke ei uke en gang og hendelsene er flere. 

Første møtet var på sykehuset og mine foreldre var også der sammen med barnefar foreldre. Jeg og samboer pratet og lo om likhetene til meg i barnet, svigermor sa ingenting. Så fort hun kom hjem lette hun i bilder og fant flere likheter som vi ikke visste om. Bilder samboer ikke hadde sett av seg selv og likhetene var flere. Vi syns det var veldig gøy å se og ble veldig glade for det. Det jeg reagerte på var måten hun la det frem på. Med å legge press på at ungen ligna mer på de enn på meg. 

Neste dag skulle flere i min familie få møte for første gang. Da dukket svigermor opp uanmeldt fordi hun bare måtte! Det passet egentlig ikke i det hele tatt og vi prøvde å si det men hun dytta seg inn døra. Hun ga meg et olmt blikk og la press på nok en gang at barnet lignet mest på samboer så jeg kunne bare slutte å tenke noe annet. Jeg sa at vi var glade for å se bildene og se likhetene. Hun presset seg på for å ta bleieskiftet og prøvde å få oss til å bli der med henne. Selv om hun visste at min familie satt å ventet på å hilse på i det minuttet.

Hun sender meldinger til oss begge nesten hver time og lurer på hvordan det går. Koselig, men litt mye. Så fikk vi streng beskjed om at vi MÅTTE besøket barnets oldefar allerede første dagene etter vi var kommet hjem. Jeg tenkte nå at vi ønsker å være litt hjemme og inn i nye rutiner før vi drar på første besøkene. 

Så kom svigermor på besøk igjen og vi sa da at det er en stund til vi tenker å reise på besøk med han. Formen min er ikke på topp ennå og vi jobber med rutiner. Da var det plutselig sånn at vi velger selv og ikke så viktig. Så snudde hun seg mot meg og sa at jeg visstnok hadde sagt på sykehuset at formen min var så bra osv. Jeg vet flere kommenterte at jeg så veldig bra ut den timen de var innom. Men jeg har aldri sagt at formen er helt på topp. Hun la veldig vekt på at det var mitt eget forslag å reise på besøk de første dagene hjemme. Og nå satt jeg der å tok det tilbake sånn helt uten videre. Samtidig gjorde hun narr av at "ja sånn er det når man ikke vet å kjenne etter på hvordan formen egentlig er før man kommer hjem." Det var jo hun som kommenterte at jeg så bra ut så fort, hun kommenterte at vi MÅTTE besøke så fort som 2 dager hjemme. Men nå var alt plutselig kommet fra meg.. 

Jeg kjenner bare at jeg blir så provosert slik hun dytter frem seg selv koste hva det koste vil. Familien min som venter er ikke viktig, det er viktig at ungen ligner dem og ikke meg, det er viktig at hun får tid med barnebarnet og oppdateringer hele tiden. 

Samboer tok en prat med henne før de dro sist om at fremover så tar vi kontakt når det passer med besøk. Hun har en tendens til å dukke opp uanmeldt har vi jo skjønt, så jeg håper hun følger det han har sagt. Da hun var her sist tok jeg meg en blund og den gangen på sykehuset hun dukket opp uanmeldt så gikk jeg litt unna. Syns det er synd om man nå skal bli uvenner pga hun er veldig på med egne ønsker.

Noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette? 

Anonymkode: a2794...673

Hun er bare glad og stolt! Og noen tenker seg ikke alltid helt om. Ikke ta det ille opp, hun mener nok ikke noe vondt. Det er også lov å si ifra. At dere ikke orker besøk akkurat nå, men samtidig forstår jeg hun også. Første barnebarnet og tenk å hun har gledet seg. Vær glad hun bryr seg. Finnes de besteforeldrene som ikke gjør det. 

Jeg tror også du overreagerer litt og er nok litt hormonell (ganske vanlig), det med at hun mener barnet ligner på deres side av familien er også vanlig. Er det virkelig noe å irritere seg over? Nyt barseltiden heller. Du vil være takknemlig for en engasjert svigermor når du gjerne skulle hatt deg en dusj, eller du vil få sove ett par timer. Hun stiller nok mer enn gjerne opp for å passe litt og etterhvert ta med barnebarnet på trilletur.

Anonymkode: 1cac0...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din familie er ok, men ikke svigermor? Du er urimelig. Skal besteforeldre måtte bestille time uker i forveien for å bli kjent med barnebarnet?

Anonymkode: d5ced...ce1

Les hva TS skriver, ditt nek!😡

Anonymkode: 90d54...785

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje svigermor er litt redd for å ikke bli inkludert og ikke viktig? Istedet for å avvise henne, så trygge henne?

"Hei mamma, så kjekt å se deg! Barnebarnet ditt har savnet deg, det så jeg isted. Vi har besøk akkurat nå som vi vil fokusere på, kan ikke vi snakkes imorgen?"

"Hei verdens beste Farmor, jeg er glad for at du er engasjert, dere to skal nok bli meg noen gode skruer sammen, hehe. Barnets mor er veldig sliten nå, og det er litt styr med amming og soving, så vi må lukke oss litt ute fra verden noen dager. Jeg ser frem til å snakkes neste uke!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, ViljaH skrev:

Kanskje svigermor er litt redd for å ikke bli inkludert og ikke viktig? Istedet for å avvise henne, så trygge henne?

"Hei mamma, så kjekt å se deg! Barnebarnet ditt har savnet deg, det så jeg isted. Vi har besøk akkurat nå som vi vil fokusere på, kan ikke vi snakkes imorgen?"

"Hei verdens beste Farmor, jeg er glad for at du er engasjert, dere to skal nok bli meg noen gode skruer sammen, hehe. Barnets mor er veldig sliten nå, og det er litt styr med amming og soving, så vi må lukke oss litt ute fra verden noen dager. Jeg ser frem til å snakkes neste uke!"

Denne! Ta det på en ordentlig måte, så forstår hun nok. 

Anonymkode: 1cac0...0ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vært sjele glad for en svigermor som var engasjert. Min svigermor er rake motsetningen, hun ringer aldri for å høre hvordan det går, kommer sjelden/så og si aldri på besøk og passer nesten aldri barnebarnet.. Men det og henge seg oppi hvem barnet ligner på synes jeg er merkelig, det spiller vel ingen rolle egentlig. 

Anonymkode: e236f...5f5

Jeg er så klart glad for engasjementet! Men det finnes en mellomting syns jeg. For meg kan hun godt komme en gang i uken, men la oss nå bli kjent med vårt eget barn først vi også.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er bare glad og stolt! Og noen tenker seg ikke alltid helt om. Ikke ta det ille opp, hun mener nok ikke noe vondt. Det er også lov å si ifra. At dere ikke orker besøk akkurat nå, men samtidig forstår jeg hun også. Første barnebarnet og tenk å hun har gledet seg. Vær glad hun bryr seg. Finnes de besteforeldrene som ikke gjør det. 

Jeg tror også du overreagerer litt og er nok litt hormonell (ganske vanlig), det med at hun mener barnet ligner på deres side av familien er også vanlig. Er det virkelig noe å irritere seg over? Nyt barseltiden heller. Du vil være takknemlig for en engasjert svigermor når du gjerne skulle hatt deg en dusj, eller du vil få sove ett par timer. Hun stiller nok mer enn gjerne opp for å passe litt og etterhvert ta med barnebarnet på trilletur.

Anonymkode: 1cac0...0ff

Som du ikke leser, men som jeg skriver så er jeg fornøyd med å se han ligner faren sin. Bare den spissheten i stemmen som jeg reagerer på.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, ViljaH skrev:

Kanskje svigermor er litt redd for å ikke bli inkludert og ikke viktig? Istedet for å avvise henne, så trygge henne?

"Hei mamma, så kjekt å se deg! Barnebarnet ditt har savnet deg, det så jeg isted. Vi har besøk akkurat nå som vi vil fokusere på, kan ikke vi snakkes imorgen?"

"Hei verdens beste Farmor, jeg er glad for at du er engasjert, dere to skal nok bli meg noen gode skruer sammen, hehe. Barnets mor er veldig sliten nå, og det er litt styr med amming og soving, så vi må lukke oss litt ute fra verden noen dager. Jeg ser frem til å snakkes neste uke!"

Vi har inkludert henne hele veien og hun ble oppdatert fra første centimeter til baby var ute. Vi har tatt kontakt og sendt bilder av gjøremål og antrekk og alt som skjer. Vi har hittil ikke avvist noe! 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din familie er ok, men ikke svigermor? Du er urimelig. Skal besteforeldre måtte bestille time uker i forveien for å bli kjent med barnebarnet?

Anonymkode: d5ced...ce1

Skjerp deg, dette handler ikke om svigerfamilie, men en bestemor som kun ser sine egne behov.

TS: dette hørtes utrolig slitsomt ut og jeg skjønner veldig godt behovet deres for egentid for å finne ut hvordan dere tre skal være som familie. Dette må din mann styre (du har gjerne nok med amming og å komme det ovenpå fysisk?) og han må gi tydelig beskjed om de rammene dere to blir enig om. Ingen besøk uten avtale kan være regel nr 1. Nyt den fine tiden og ikke la svigermor legge en demper på gleden 😘

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sette deg i respekt. Jo før jo bedre.  Ditt hus, dine regler. Denne type mennesker utnytter deg så mye som du lar dem. Her må du ikke vende det andre kinnet til. Samboeren din bør sette henne på plass. Nytter ikke det må du begynne å bli frekk men ikke usivilisert. Kommer hun feks uanmeldt lukker du døren rett i ansiktet på henne mens du sier " vi sa det ikke passer, på gjensyn ". Så lar du henne ikke slippe inn. Påpeker hun dette med at babyen ligner dem eller andre upassende ting , svarer du " det var en merkelig ting å si ". Slike folk som din svigermor må ha klar tale ellers overkjører de alt og alle.  Du virker som en reservert type og dette vet hun å utnytte. Speil atferden hennes og sett tydelige grenser !

Anonymkode: 63bb1...26d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...