Gå til innhold

Svigermor og første barnebarnet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er vårt første barn, det er første barnebarn og oldebarn på alle kanter. Likevel er det kun svigermor som jeg mener ikke oppfører seg med normal høflighet. Jeg syns hun tar veldig mye plass og er til tider veldig frekk. Barnet er ikke ei uke en gang og hendelsene er flere. 

Første møtet var på sykehuset og mine foreldre var også der sammen med barnefar foreldre. Jeg og samboer pratet og lo om likhetene til meg i barnet, svigermor sa ingenting. Så fort hun kom hjem lette hun i bilder og fant flere likheter som vi ikke visste om. Bilder samboer ikke hadde sett av seg selv og likhetene var flere. Vi syns det var veldig gøy å se og ble veldig glade for det. Det jeg reagerte på var måten hun la det frem på. Med å legge press på at ungen ligna mer på de enn på meg. 

Neste dag skulle flere i min familie få møte for første gang. Da dukket svigermor opp uanmeldt fordi hun bare måtte! Det passet egentlig ikke i det hele tatt og vi prøvde å si det men hun dytta seg inn døra. Hun ga meg et olmt blikk og la press på nok en gang at barnet lignet mest på samboer så jeg kunne bare slutte å tenke noe annet. Jeg sa at vi var glade for å se bildene og se likhetene. Hun presset seg på for å ta bleieskiftet og prøvde å få oss til å bli der med henne. Selv om hun visste at min familie satt å ventet på å hilse på i det minuttet.

Hun sender meldinger til oss begge nesten hver time og lurer på hvordan det går. Koselig, men litt mye. Så fikk vi streng beskjed om at vi MÅTTE besøket barnets oldefar allerede første dagene etter vi var kommet hjem. Jeg tenkte nå at vi ønsker å være litt hjemme og inn i nye rutiner før vi drar på første besøkene. 

Så kom svigermor på besøk igjen og vi sa da at det er en stund til vi tenker å reise på besøk med han. Formen min er ikke på topp ennå og vi jobber med rutiner. Da var det plutselig sånn at vi velger selv og ikke så viktig. Så snudde hun seg mot meg og sa at jeg visstnok hadde sagt på sykehuset at formen min var så bra osv. Jeg vet flere kommenterte at jeg så veldig bra ut den timen de var innom. Men jeg har aldri sagt at formen er helt på topp. Hun la veldig vekt på at det var mitt eget forslag å reise på besøk de første dagene hjemme. Og nå satt jeg der å tok det tilbake sånn helt uten videre. Samtidig gjorde hun narr av at "ja sånn er det når man ikke vet å kjenne etter på hvordan formen egentlig er før man kommer hjem." Det var jo hun som kommenterte at jeg så bra ut så fort, hun kommenterte at vi MÅTTE besøke så fort som 2 dager hjemme. Men nå var alt plutselig kommet fra meg.. 

Jeg kjenner bare at jeg blir så provosert slik hun dytter frem seg selv koste hva det koste vil. Familien min som venter er ikke viktig, det er viktig at ungen ligner dem og ikke meg, det er viktig at hun får tid med barnebarnet og oppdateringer hele tiden. 

Samboer tok en prat med henne før de dro sist om at fremover så tar vi kontakt når det passer med besøk. Hun har en tendens til å dukke opp uanmeldt har vi jo skjønt, så jeg håper hun følger det han har sagt. Da hun var her sist tok jeg meg en blund og den gangen på sykehuset hun dukket opp uanmeldt så gikk jeg litt unna. Syns det er synd om man nå skal bli uvenner pga hun er veldig på med egne ønsker.

Noen tips til hvordan jeg kan håndtere dette? 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var leit, men du skal vite at det er veldig mange svigermødre som har behov for at barnebarnet skal ligne på akkurat sin side.. Det er uansett dere som setter grensene og det går seg nok til etterhvert.

Selv om dere er kjempeirritert og såret nå, så kan det kanskje väre en mulighet å invitere henne en kveld? Da får hun kanskje litt mer utløp for alle følelsene sine og slutter å mase og trenge seg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker da som dere håndterer dette fint. Hvis det er noe trøst, kom min svigermor med bilder av seg selv som baby for å sammenligne og finne likheter med vår førstefødte da hun var en dag gammel. Hun ville gjerne vi skulle sitte og se på de bildene og beundre hvor søt hun hadde vært, med en én dag gammel egen baby i fanget. Jada. Så det er vel ganske normalt. 

Anonymkode: a0078...d5e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg så irriterende. Jeg hadde blitt skikkelig såret, men nå er jeg ekstra følsom. 

Kan du ikke hente babybilder av deg og vise svigermoren din? En har jo ofte tendens til å sammenligne babyen til sine egne, for det er jo dem man har sett som baby. Hun vet jo ikke hvordan du så ut, så hvordan kan hun si noe på det liksom.. så bare hent babybilder og hint det forsiktig. :)

Håper likevel du får en pause fra gnålinga 

Anonymkode: a972d...68c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, hotellpute09 skrev:

Dette var leit, men du skal vite at det er veldig mange svigermødre som har behov for at barnebarnet skal ligne på akkurat sin side.. Det er uansett dere som setter grensene og det går seg nok til etterhvert.

Selv om dere er kjempeirritert og såret nå, så kan det kanskje väre en mulighet å invitere henne en kveld? Da får hun kanskje litt mer utløp for alle følelsene sine og slutter å mase og trenge seg på.

Hun har vært her nesten hver dag og barnet er ikke en uke en gang. Det blir litt mye når hun er her 3 av 4 dager.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun har vært her nesten hver dag og barnet er ikke en uke en gang. Det blir litt mye når hun er her 3 av 4 dager.

Anonymkode: a2794...673

Ja, det er jeg enig i. Dere må få tid til å väre sammen bare som en ny familie også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Omg så irriterende. Jeg hadde blitt skikkelig såret, men nå er jeg ekstra følsom. 

Kan du ikke hente babybilder av deg og vise svigermoren din? En har jo ofte tendens til å sammenligne babyen til sine egne, for det er jo dem man har sett som baby. Hun vet jo ikke hvordan du så ut, så hvordan kan hun si noe på det liksom.. så bare hent babybilder og hint det forsiktig. :)

Håper likevel du får en pause fra gnålinga 

Anonymkode: a972d...68c

Jeg er også litt hormonell nå etter fødsel så føler vi trenger mye oss tid pga dette og formen og tilpasning ellers.

Det er ikke så viktig for meg hvem barnet ligner på, syns barnet er en god blanding. Alle vet jo at babyene forandrer seg fort etter hvert som de vokser. 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hotellpute09 skrev:

Ja, det er jeg enig i. Dere må få tid til å väre sammen bare som en ny familie også.

Veldig sant. Har også sagt det til foreldrene og familien min. De svarer da med at det er veldig lurt og maser ikke. Alle de nærmeste har fått hilse på en gang, så vi nekter jo ingen heller. 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din familie er ok, men ikke svigermor? Du er urimelig. Skal besteforeldre måtte bestille time uker i forveien for å bli kjent med barnebarnet?

Anonymkode: d5ced...ce1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Din familie er ok, men ikke svigermor? Du er urimelig. Skal besteforeldre måtte bestille time uker i forveien for å bli kjent med barnebarnet?

Anonymkode: d5ced...ce1

Min familie har møtt baby en gang. De godtar at vi ikke ønsker så mye besøk de første ukene. 

Svigermor ble invitert dagen etter baby kom til verden og har siden det bare dukket opp på døren. Så hun har vært her 4 ganger på under en uke. Vi har bedt alle om å spørre før de kommer, plutselig står hun på døren fordi hun bare måtte.

Det ikke hvordan min familie er prioritert?

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baby er 6 dager gammel! Jeg revnet mye under fødsel og blør ennå, så hvordan kan du kalle meg urimelig.. Barnet er nettopp født som skrevet flere steder. Ingen mulighet til å vente i flere uker en gang.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din familie er ok, men ikke svigermor? Du er urimelig. Skal besteforeldre måtte bestille time uker i forveien for å bli kjent med barnebarnet?

Anonymkode: d5ced...ce1

 

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Din familie er ok, men ikke svigermor? Du er urimelig. Skal besteforeldre måtte bestille time uker i forveien for å bli kjent med barnebarnet?

Anonymkode: d5ced...ce1

Har du i det hele tatt lest hva TS skriver? Svigermoren trenger seg på hele tiden og maser.

TS, mannen din må rett og slett være streng og få henne til å forstå at dere, spesielt du, trenger tid for dere selv og komme inn i en rytme med nyfødt baby.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke mannen din snakke med sin mor og gi beskjed om at dere har behov for hvile og tid alene sammen med barnet? Ungen er bare 1 uke gammel og hun har sett den 4 ganger allerede? Rart hun ikke ser selv at det er litt voldsomt. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må sette henne på plass, det der er ikke grei oppførsel!! Det må du gjøre klart for henne først som sist. Ja, jeg har ei svigermor jeg å🙄

Hun kan heller ikke komme durende inn daglig og ta seg til rette. 

Anonymkode: 507f6...a5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste jordmor sa til oss på sykehuset og var å vente med besøk og å prioritere oss selv en stund først. 

Jeg er veldig redd for at svigermor skal bli sint eller mene at jeg presser henne vekk. Bare syns dette er for mye. Vi får i tillegg alt fra 2 til 4 meldinger hver av henne i døgnet. Første melding er da gjerne rundt 7 på morgenen hvor hun lurer på hvordan natten var. 

Jeg håpet mine sår hadde rukket å gro før så mange besøk. Nå sa samboer til henne at vi inviterer når vi orker, blir spennende å se om det er godkjent. Sa tydelig ifra på sykehuset at hun fikk komme første dagen så får min familie komme andre dagen og da dukket hun opp andre dagen i tillegg. Familien min satt da en stund og ventet fordi svigermor bare måtte holde og kose før vi møtte de.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er nok bare veldig ivrig og syns dette er kjempestas, og klarer ikke da helt se selv at det kan bli litt mye. Hun mener jo ikke noe vondt med oppførselen sin. Din samboer må nok bare ta litt tak og si ifra tydelig hva dere ønsker, så ordner det seg nok. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

Hun er nok bare veldig ivrig og syns dette er kjempestas, og klarer ikke da helt se selv at det kan bli litt mye. Hun mener jo ikke noe vondt med oppførselen sin. Din samboer må nok bare ta litt tak og si ifra tydelig hva dere ønsker, så ordner det seg nok. 

Det skjønner jeg og, dette er første barnebarn og oldebarn på familien min sin side også. Ingen som maser slik annet enn henne, ingen andre som dytter seg på slik. Det ble bare så rart at en glemmer alle hemninger og respekt liksom. Fikk litt sjokk av alt sammen og hvordan hun endret sitt tonefall mot meg. Nå er det veldig spisst og avvisende. Veldig "meg og våre holdning fra henne." Veldig rart at hun skal si så spisst hun kan at baby ligner mest på hennes side av familien. Altså samboer er jo den kjekkeste mannen i verden for meg så om barnet ligner mest på han så er jeg veldig fornøyd. Merkelig alt sammen.

Anonymkode: a2794...673

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mannen din som må sette ned foten. Slike beskjeder er mye mer tydelig når det kommer fra sitt eget barn, enn deg. Når det kommer fra sønnen så kommer hun for håpentligvis å ta det litt bedre og skjønne at hun er litt for ivrig. Om du tar det opp så blir du helt sikkert den vanskelige svigerdatteren som prøver å holde barnebarn og sønnen vekk fra henne. Hva syns mannen din forresten? Er han enig? 

Jeg skjønner at noen mødre føler seg mer komfortabel med familien man har vokst opp med. Men det virker som dere har vært veldig rettferdig med samvær med den lille. Svigermor er tydeligvis blitt veldig ivrig og glemmer sin plass. Jeg tror ikke hun gjør det for å slite dere ut, hun bare super stolt og vil se og presentere barnet for alle. Men det virker som hun har "glemt" at det er deres barn og ikke hennes. Tror kanskje hun er redd for at din familien skal bli favoritten, og det er kanskje derfor hun er så opptatt med å vise hvor sterk hans gener er, det er hennes også. Det blir sikkert lett å såre henne og lage sponhelvete i familien, så prøv å være taktfull. 

Om dere ikke vil ta samtalen med svigermor. Send ut en felles melding til i alle i familien at dere vil ha alenetid med babyen, så dere kommer ikke dra på besøk, ta i mot besøk eller være tilgjengelig på noen dager. Siden svigermor kommer til å møte opp på døren, så låser dere den og tar ut batteriet av ringeklokken og nyter alenetiden. Om ønske om alenetid ikke blir respektert, så må dere ta den. Blir kanskje sure miner, men din familie og mest sannsynlig resten av hans familie kommer til å skjønne hvorfor, og svigermor er ikke den eneste som blir utestengt, så hun kan ikke klage på det.

Dere har bare en barseltid, dere fortjener å ha en fin en ❤

 

Anonymkode: 2f903...331

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som min svigermor dette!!! 

Hun kom uanmeldt til alle døgnets tider, sendte mld midt på natten for å se om babyen sov. 

Men det har roet seg enormt! No er baby 3 mnd, og hun besøker like ofte som andre. Samboer måtte si ifra om at vi trenger litt aleinetid. 

Foreslår at dere snakker med henne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg og, dette er første barnebarn og oldebarn på familien min sin side også. Ingen som maser slik annet enn henne, ingen andre som dytter seg på slik. Det ble bare så rart at en glemmer alle hemninger og respekt liksom. Fikk litt sjokk av alt sammen og hvordan hun endret sitt tonefall mot meg. Nå er det veldig spisst og avvisende. Veldig "meg og våre holdning fra henne." Veldig rart at hun skal si så spisst hun kan at baby ligner mest på hennes side av familien. Altså samboer er jo den kjekkeste mannen i verden for meg så om barnet ligner mest på han så er jeg veldig fornøyd. Merkelig alt sammen.

Anonymkode: a2794...673

Her må samboeren din sette foten ned hardt. Moren kan umulig være helt god i hodet. Han er gjerne blitt underkuet gjennom oppveksten, så dette blir vanskelig for ham. Men det må til. Hold inngangsdøren låst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...