Gå til innhold

Vanskelig og lei leggesituasjon


Gjest Sisti

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Sisti skrev:

Ja det kan hende det er verdt et forsøk å prøve det sånn noen dager. 

Lykke til! :blomst:

Anonymkode: e6b2c...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sisti
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du får trøste deg med at denne alderen er litt vanskelig - de er enda for små til at man kan distrahere dem så veldig med snakk. Det vil gå seg til. Gjør det som funker for dere  - innen rimelighetens grenser da. (Noen jeg kjenner kjørte tur i bilen hver kveld for at barnet skulle sove! Hadde jeg selvsagt aldri giddet) Hvis han er rolig så lenge du sitter der, hvorfor ikke sitte der helt til han sover? Ha med deg en Kindle som du kan lese i mørket. Gjør det til en kosestund for deg selv også.  Etterhvert vil han slutte å vente på at du skal gå og antakelig sovne fortere. 

Anonymkode: a09b8...015

Han er ikke rolig mens jeg sitter der, det er problemet. Jeg ligger eller sitter ved han hele tiden. Ellers hadde jeg gjort som du foreslår. :) Men takk, det er litt trøst i at det forhåpentligvis blir bedre med alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når frøkna her på samme alder begynner å tulle, legger jeg meg rett og slett til å sove. (Setter på alarm på mobilen først, slik at jeg våkner etter en halvtime-time.) Noen få ganger holder det å legge seg til rette og "snorke", andre ganger må jeg virkelig sovne. Da er det gjerne litt styring og småsutring en stund, og så sovner hun etter hvert.

Anonymkode: 6c8a7...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en periode fra vår var ca. 7,5 - 9,5 mnd der vi hadde skikkelig problemer med legging. Vår var jo mye yngre enn din, men noe av problemet kan høres ut som det var det samme. Vår hadde akkurat lært å sette seg opp (og senere reise seg opp), og gjorde dermed det i stedet for å sovne raskt og greit, som han gjorde før denne perioden. Du sier din klatrer ut av sengen, så derfor jeg tenker at dette høres ut som en litt lik situasjon.

Vi begynte å være inn med han for å forsøke å roe han ned, slik at han sovnet i stedet for å bale rundt i senga. Vi strøk på han eller holdt en hånd på han. For samboer funket dette greit nok, og babyen sovna på 15-20 min, mens for meg tok det fort 1 time eller mer.

Til slutt orket jeg ikke mer av det, og bestemte meg for at vi måtte prøve å la han sovne selv. Så jeg la han en kveld, sa god natt, og gikk ut. Han protesterte, så jeg gikk inn igjen og gjentok prosessen. Han protesterte da jeg forlot rommet, så jeg gikk inn igjen. Osv. Etter noen runder inn og ut gikk det litt lengre tid fra jeg gikk ut til han begynte å klage, og etter ca. 30 min og x antall runder inn og ut sovnet han. Kvelden etter var det gjort på ca. 15 min, tredje kvelden tror jeg jeg gikk inn en gang, og så var problemet løst.

Nå gråt aldri vår hysterisk, han bare klagde (rakk aldri å begynne å gråte før jeg gikk inn), så jeg skjønner at det kanskje kan være vanskeligere for dere. Men poenget her er at når vi prøvde å hjelpe han til å sovne ved å hindre han i å reise seg opp, tror jeg i realiteten at vi heller forstyrret han så han ikke fikk til å finne roen og sovne. Så jeg ville prøvd noe sånt. Gå inn og ut, legg han ned og fortell han at han skal sove, og dersom han ikke gråter (men heller ikke sovner med en gang), bare la han styre på med sitt.

Anonymkode: 8d4e2...13d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veninna mi lot barnet gråte seg i søvn åleina med babymonitoren på. Ho glodde på TV i stova og studerte babymonitoren, tok tida på kor lang tid det tok før dattera sovna. Om det tok veldig lang tid gjekk ho inn på rommet og "dilla" litt med ho. Ho måtte gjerne inn fire fem gonger på den måten før ho sovna.

https://www.aftenposten.no/norge/i/2GqVq/--La-barnet-grate-to-tre-netter

 

 

Anonymkode: b6987...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2018 den 22.14, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke lest hele tråden men jeg reagerer på at det er mye dilling ved legging hos mange.. Jeg har 4 barn og alltid pleid å bare legge de i sengen, sier natta og stryket de over håret også går jeg ut.. De gangene jeg har brukt litt tid på rommet før jeg gikk ut har det alltid blitt uro! Vi har veldig lite problemer med leggingen 

Å

Anonymkode: e6b2c...a2a

Du med fire barn burde forstå at barn er forskjellige. 

 

Anonymkode: 9e92f...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du med fire barn burde forstå at barn er forskjellige. 

 

Anonymkode: 9e92f...14b

Forstår jeg ikke det? Jeg bare sier hva som har fungert for oss. 

Anonymkode: e6b2c...a2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår jeg ikke det? Jeg bare sier hva som har fungert for oss. 

Anonymkode: e6b2c...a2a

Ja du skriver på en hånlig måte hvor du nærmest gir ts skylden for at hennes barn ikke sovner like lett som dine egne. 

Skulle nesten tro etter fire barn at du evner å forstå at du har vært heldig. Selv har jeg tre barn hvor de to første barna var bare å legge ned å gå å så sov de. Tredjemann var av en helt annen kaliber. 

 

Anonymkode: 9e92f...14b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja du skriver på en hånlig måte hvor du nærmest gir ts skylden for at hennes barn ikke sovner like lett som dine egne. 

Skulle nesten tro etter fire barn at du evner å forstå at du har vært heldig. Selv har jeg tre barn hvor de to første barna var bare å legge ned å gå å så sov de. Tredjemann var av en helt annen kaliber. 

 

Anonymkode: 9e92f...14b

Det var ikke meningen å være hånlig i alle fall.. Men jeg tror det er lurt å lære barna å finne søvnen selv. 

 

 

 

Anonymkode: e6b2c...a2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke meningen å være hånlig i alle fall.. Men jeg tror det er lurt å lære barna å finne søvnen selv. 

 

 

 

Anonymkode: e6b2c...a2a

Ja enten er du da heldig å har et barn som finner søvnen. Eller du er uheldig å har et barn som ikke finner den. Da må man faktisk hjelpe barnet i søvn. Hadde du hatt barn som hadde slitt med dette hadde du nok forstått. Men lett å tro at det er så enkelt når man ikke har blitt utfordret. 

 

Anonymkode: 9e92f...14b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke lære ett barn å sovne. Sovne gjør barnet selv. Poenget er som forelder å tilrettelegge for god søvn fra de er babyer og oppover i alder. 

Barn er ufattelig forskjellige, og har ulike behov.   Du skrev noe om at barnehage ikke hadde mulighet til å legge tidigere.. Jeg hadde faktisk bedt de om å allikevel legge klokken 11 slik dere gjør hjemme o helgene. Si at det må prøves ut da dere sliter på kvelden.  

Hadde ellers bare hatt de samme rutiner hver eneste dag. Ingen skjerm, lav belysning, kveldsmat og stell. Hadde rigget meg til for å sove sammen med barnet.. Bare vært helt rolig og sagt god natt, nå skal vi sove osv. Når barnet mitt blir hysterisk må jeg pakke hen inn i dyna som en baby. Hvis ikke ungen min har sovnet inne rimelig tid har vi alltid bare stått opp og prøve igjen. Da er det nemlig jeg som bestemte at vi står opp.  Jeg sier alltid da "er du ikke trøtt, får du ikke sove, men da kan vi prøve igjen etterpå".  Så leser vi bok eller noe rolig. Da hender det ofte at hen ligger å gnir seg i øynene etter 20 min, og da prøver vi på nytt.    Vi har et barn som aldri har sovet godt. Men for oss har nærhet, trygghet og forsøk på å bevare roen i de mest hektiske stundene vært redningen.   Hen drakk melk på flaske langt over hva helsestasjonen syns var greit (utvannet mme).. Det var en del av redningen lang over ett år her.   

Ps:det går heldigvis over en dag også.. Takk gud!! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg sitter å synger, leser, eller forteller eventyr ved sengen, så blir barnet urolig. Vil reise seg, hoppe, og skravler og tuller. Barnet mitt er også ca 18mnd. 

Hadde ikke vært en ide å prøve å gå ut? Her tar vi synging og slik kos ved kveldsstell også sier jeg god natt når jeg legger i sengen:) 

Før var det å bare sovne på fanget, men prøvde dette en gang og har fungert hver dag siden. 

Anonymkode: ef7f3...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti

Jaja, ironisk nok ble han mye roligere etter denne tråden, før jeg rakk å prøve noen tips. :P Brukte under et kvarter i går, selv om jeg gjorde alt likt som før. 

Men jeg kommer til å ta med meg noen av forslagene og prøve, mange gode innspill! Tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 17.3.2018 den 23.01, Muffin skrev:

Vi har tidvis samme problem her - ofte er det slik du beskriver, andre ganger (men sjeldnere) sovner han på kort tid uten noen større problemer. 

Mitt eneste tips - etter å ha prøvd alt - er at vi har begynt å ta han med ut i stua igjen når han begynner å tulle og base, og se litt på Drømmehagen med rolig belysning, smokk og dyne. Da roer han seg fort, og vi kan legge en stuptrøtt gutt etter 10 minutter med dette. Kanskje litt "enkel" løsning, og mulig det kommer til å bite oss i rumpa senere, men jeg har rett og slett ikke overskudd til å styre med pedagogisk legging av sint barn halvannen time hver kveld:laugh:

Jeg synes du gjør det rette :) Du har funnet en metode som funker hos dere, og det er jo det som er det viktigste.  "Pedagogisk legging" som du sier er jo bare en rekke forslag til gode løsninger, ikke en fasit. Det spiller ingen rolle for barnet om det sover i fanget, i sofaen, på gulvet eller i senga si, det som er viktig er at barn får den søvnen de trenger.

Selv var jeg så heldig at legging og søvn aldri var noe problem, men jeg tror ikke det var fordi jeg var så flink og gjorde alt "riktig". Jeg hadde rett og slett flaks ;) 

Anonymkode: b8661...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja enten er du da heldig å har et barn som finner søvnen. Eller du er uheldig å har et barn som ikke finner den. Da må man faktisk hjelpe barnet i søvn. Hadde du hatt barn som hadde slitt med dette hadde du nok forstått. Men lett å tro at det er så enkelt når man ikke har blitt utfordret. 

 

Anonymkode: 9e92f...14b

Nå synes jeg du trekker konklusjoner. Mitt første barn hadde store problemer med å sovne pga smerter og sykdom. Hun kunne gråte i 12 timer i strekk uten pause, uten å bare sovne av utmattelse pga smerter. Derfor har vi måttet ha kjempe faste rutiner på legging. 

Anonymkode: e6b2c...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du trekker konklusjoner. Mitt første barn hadde store problemer med å sovne pga smerter og sykdom. Hun kunne gråte i 12 timer i strekk uten pause, uten å bare sovne av utmattelse pga smerter. Derfor har vi måttet ha kjempe faste rutiner på legging. 

Anonymkode: e6b2c...a2a

Det kan ikke sammenlignes med et friskt barn som som bruker viljen. Da kan man vri seg håret å lure på hvorfor ungen ikke får sove. I ditt tilfelle var årsaken allerede klar. 

Anonymkode: 9e92f...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ikke sammenlignes med et friskt barn som som bruker viljen. Da kan man vri seg håret å lure på hvorfor ungen ikke får sove. I ditt tilfelle var årsaken allerede klar. 

Anonymkode: 9e92f...14b

Mine andre barn har vært frisk og hatt samme leggerutine som første, så jo, de kan jeg sammenligne.  

Nå gidder jeg ikke bruke mer tid på deg. Tror du skal begynne å tenke at det er mer til historien enn det som kommer fram i et innlegg.

Gratulerer Ts som har fått en bedre leggesituasjon. 

Anonymkode: e6b2c...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine andre barn har vært frisk og hatt samme leggerutine som første, så jo, de kan jeg sammenligne.  

Nå gidder jeg ikke bruke mer tid på deg. Tror du skal begynne å tenke at det er mer til historien enn det som kommer fram i et innlegg.

Gratulerer Ts som har fått en bedre leggesituasjon. 

Anonymkode: e6b2c...a2a

Så lenge du tok poenget med å tenke deg litt om før du svarer en fortvilt mor så er jeg fornøyd 😃 ts trenger støtte og ikke pekefinger. 

Gidder ikke bruke mer tid på deg heller 👏

Anonymkode: 9e92f...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg har byttet ut dobbelsengen med en juniorseng med sengehest. Gjør noe stort ut av det- sier nå er det tid for en stor gutt seng og la han være med å kjøpe.  Den dobbelsengen til han er en stor lekeplass.  Når du får den mindre sengen på plass kan du sitte ved siden av men IKKE trøste - bare si at nå er det sovetid og du er der men at han skal legge seg og sove og ikke gjør noe mer.  Hvis han står opp og hopper i sengen, ikke se på han, ikke si noe som helst (og hvis du må, lås døren slik at han kan ikke gå ut).  Hvis du ikke snakke til han, han kommer nok til å slutte å onske å få oppmerksomhet og til slutt blir det alt for kjedelig å prøve seg. 

Endret av Outlander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
20 minutter siden, Outlander said:

Her ville jeg har byttet ut dobbelsengen med en juniorseng med sengehest. Gjør noe stort ut av det- sier nå er det tid for en stor gutt seng og la han være med å kjøpe.  Den dobbelsengen til han er en stor lekeplass.  Når du får den mindre sengen på plass kan du sitte ved siden av men IKKE trøste - bare si at nå er det sovetid og du er der men at han skal legge seg og sove og ikke gjør noe mer.  Hvis han står opp og hopper i sengen, ikke se på han, ikke si noe som helst (og hvis du må, lås døren slik at han kan ikke gå ut).  Hvis du ikke snakke til han, han kommer nok til å slutte å onske å få oppmerksomhet og til slutt blir det alt for kjedelig å prøve seg. 

Det er en seng som kan slås sammen til enkeltseng, så det kan jo være verdt å prøve ja. Takk for tipset, hadde ikke falt meg inn en gang. :P

Hvis han hyler og skriker slik han har gjort de siste ukene og blir helt hysterisk, kommer jeg ikke til å ignorere. En ting er å ignorere sutring, men hysterisk gråt blir han møtt på. Akkurat det kommer jeg ikke til å endre, noen prinsipper er veldig viktige for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...