Gå til innhold

Kaprifols lillebrøsterhule


Kaprifol

Anbefalte innlegg

Bare innom å sier hei! Ser at du har termin i februar, og det er ikke lenge etter med, har i slutten av januar!

Hold ut med dårlig form og varme! Det blir forhåpentligvis bedre! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Iroim!

Jeg har sannsynligvis termin 1. februar, så da skal vi vel til pers omtrent samtidig.

Formen er langt bedre nå enn for f.eks. tre uker siden, heldigvis. Bare unntaksvis kvalm. Syns jeg har vært heldig jeg sånn alt i alt så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra babyverden:

Du er nå 11 uker og 1 dager på vei.

Unnfangelsen finner sted omkring: 8. mai, 2006

Hjertet begynner å slå: 2. juni, 2006

Embryoet beveger seg: 26. juni, 2006

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster: 3. juli, 2006

Alle indre organer er ferdig formet: 3. juli, 2006

Risikoen for spontanabort avtar: 17. juli, 2006

Kvalmen avtar for de fleste: 24. juli, 2006

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd): 31. juli, 2006

Fosteret svelger og tisser: 14. august, 2006

Tid for ultralyd: 21. august, 2006

Du kan kjenne fosterets bevegelser: 28. august, 2006

Fosteret begynner å få et søvnmønster: 11. september, 2006

Fosteret begynner å høre: 2. oktober, 2006

Ni av ti barn overlever om de blir født nå: 30. oktober, 2006

Mange fostre legger seg med hodet ned: 4. desember, 2006

Svangerskapspermisjonen begynner: 8. januar, 2007

Antatt termindato: 31. januar, 2007

Fra 11 uker og 0 dager til 11 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 5-10 g

CRL: 41-52 mm

Tipper det stemmer sånn rimelig at unnfangelsen skjedde rundt 8. mai, basert på egen observasjoner av EL-slim. Dette blir bare mer og mer spennende. Kan jo IKKE kjenne at jeg er gravid omtrent jo! Jeg kjenner litt rare pupper og en merkelig fornemmelse i magen. Kjenner livmora over skambeinet, men er ikke riktig sikker på hvor høyt den står på grunn av keisersnittet mitt fra sist gang, det hindrer liksom litt for meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjoho! Så var dagen kommet for min aller første svangerskapskontroll. Alt var bra med meg. Jeg er sååå fornøyd her jeg sitter med kaffekoppen min!

Tallenes tale:

Uke: 12+1 i følge meg, legen skrev 13.

Vekt: +2 (fra start hvis jeg regner det jeg tipper på er startvekta mi før graviditet)

Blodtrykk: 115/70

Hb: 15.4

Urin: +1 på leucocytter

Ødem: 0

Fosterlyd: 140! :legrine:

Jeg har en snill lege som jeg kjenner litt, og han sa før jeg fikk spurt om det at han hadde lyst til å prøve å høre etter hjertelyden til fosteret. Jeg sa jo ikke nei til det! Etter leting både lenge og vel fant han faktisk en tydelig, rask puls som ble målt til 140 slag i minuttet sånn ca. Vi var vel begge litt rørt over at det var mulig. :legrine:

Så søkte vi om fødeplass på AHUS, og jeg tok en drøss med blodprøver for å sjekke alt det vanlige. Blodprosenten var jo megahøy, 15.4 tror jeg nesten er personlig rekord (har gitt blod en del og har vanligvis sånn 14-14.5). Jeg har nok spist mange gode brødskiver og mye deilig mat i det siste, satser på det. Merkes jo på vekta også det at jeg har spist ganske mye i det siste, og jeg har mine mistanker om at denne spisinga startet noe før selve graviditeten. +2 kilo er egentlig ganske mye opp til å være meg til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg er 15 uker på vei i dag gitt!

Det er godt å være gravid nå, jeg hadde vondt i ryggen i forrige uke, men det har gitt seg. Fryktelig varmt ute, men en del vind i dag sånn at det er til å leve med.

I dag har jeg for første gang opptrådt offentlig i mammabukser, både i barnehagen og på rimi. Det var så behagelig å gå med, men ingen ser magen ennå... Bare det er bukser strammer noe voldsomt over magen, så det er godt å bruke mammabukser. Etter å ha debutert i bukser har jeg måttet skifte til bikini siden det er så varmt, jammen kjekt å være hjemme. Sitter og jobber med bikinien på, innimellom legger jeg meg litt på verandaen og koser meg litt i sola. Digg.

Har sendt mannen til USA på fredag, så dette blir en spennende uke. Han kommer hjem neste mandag, og jeg håper at snuppemor og jeg forblir perlevenner i denne perioden. I helga har det vært fullt liv her med besøk av min søster, svoger og deres to døtre på 3 og 1,5. Vi har badet masse og hatt det flott. Helga som kommer har min mor sagt at jeg kan få rømme til henne og få sove ut søndag morgen. Gleder meg til det, kan bli en koselig lørdagskveld også.

___________

15 uker og 0 dager til 15 uker og 6 dager av svangerskapet.

Vekt: 100 g

CRL: 10 cm

Full lengde: 12 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 13 uker gammelt. Kroppen vokser i kjempefart. Beina blir lengre samtidig som skjelettet hardner. Musklene blir også sterkere slik at du snart vil kunne kjenne de livlige bevegelsene.

Denne uken når ørene nesten sin endelige plassering på hodet og er tydelig synlige. Øynene har vært rettet fremover og plassert i flere uker allerede. Nå ser den lille ut som en miniatyr-menneskebaby. Men huden er nesten gjennomsiktig, så alle blodårene skinner gjennom. Små dunhår kalt lanugo formes og vil dekke hele kroppen frem mot fødselen.

_____________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare notere meg at det er faktisk et høstdrag i lufta i dag. Kanskje det går mot kaldere tider... Lov å håpe (siden jeg jobber og det er varmt på kontoret - ingen air condition).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rapporterer til meg selv at jeg har vært ute på trening som pause i hjemmekontorordningen. Deilig! Rask gåtur på en time, med innlagt kantarellplukkestopp.

Soppen er på vei opp! Jippi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningsrapport:

Fredag 11. var jeg på treningsstudioet for første gang på lenge. Kjøpte kort for hele semesteret. Trente først på sykkel 6 min, så på ellipsemaskinen 20 min. Ble deilig og svett. Neste gang skal jeg huske på å varme opp enda bedre, og så skru opp motstanden etter først 10 min tror jeg. Det tar tid for stakkars kropp å komme i gang, og det merkes godt på holdningen. "guuud, klarer jeg dette i 10 minutter er jeg god altså". Og så klarte jeg jammen meg mye lenger bare jeg kom i sving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koserapport:

Har sittet med beina i fotbad og drukket te. Etterpå tok jeg fram fotfila og fjernet drøssevis med helt uvelkomne hudceller som har klamret seg fast til stortær og hæler noen uker nå. Best å se pen ut på beina, for sandalsesongen varer noen uker til.

I morgen følger oppkjøring til Australiatur med selvbruningslotion og hårfjerning. Jeje. Ikke at det trengs så fryktelig siden det er sommer her, men føles godt å være fresh på strandtur etter to uker på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det tid for ny kontroll hos legen. Formen er jo helt grei, så det gikk finfint.

Tallenes tale:

Uke: 16+0 i følge meg, legen sier 17.

Vekt: +3 (fra start hvis jeg regner det jeg tipper på er startvekta mi før graviditet)

Blodtrykk: 105/70

Hb: Ikke målt

Urin: Fin

Ødem: 0

Fosterlyd: 140 i dag også

Jeg kommenterte at jeg har vondt i ryggen, og det var det ingenting å gjøre med annet enn å ta det med ro og ikke overdrive fysisk arbeid og løfting. Jeg spurte om det var noen øvelser eller noe slikt, men visstnok ikke. Jeg får håpe dette ikke tar av og blir ille i hverdagen, for da må jeg nok finne på noe med sykmelding og fysioterapi. Kunne være godt å slippe det.

I mellomtida blir det mest mulig trim og øvelser for meg, og satse på å slippe unna tunge løft en tid. Gåturer, svømming og sånt.

I morgen reiser jeg til australia. Å så spennende! Men jeg gruer meg så fælt til å være hjemmefra i tolv dager. Det blir ikke noe gøy. Gruer meg til å savne og til å reise så langt med fly. Men gleder meg til å kunne sove, ikke et fnugg husarbeid tror jeg, masse avslapning når jeg føler for det. Får sikkert lest litt også tenker jeg. Jeg må prøve å tenke på det positive med turen nå, ellers får jeg lyst til å bli hjemme rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg for første gang opptrådt offentlig i mammabukser, både i barnehagen og på rimi. Det var så behagelig å gå med, men ingen ser magen ennå... Bare det er bukser strammer noe voldsomt over magen, så det er godt å bruke mammabukser.

Mammabukser er deilig!

Rapporterer til meg selv at jeg har vært ute på trening som pause i hjemmekontorordningen. Deilig! Rask gåtur på en time, med innlagt kantarellplukkestopp.

Soppen er på vei opp! Jippi!

Hjemmekontor har sine positive sider, ja! Og kantareller er bare nyydelig!

Ha en riktig god tur til Australia! Håper det ikke blir for mye tull med flyet pga terrorfare. Hvor er det du skal, forresten? Jeg har jobbet i Sydney i 7 mnd for en god del år siden, og forelsket meg helt i den byen. Hadde det ikke vært så forbasket langt hjemmefra hadde jeg nok bodd der enda. Liker landet, liker menneskene!

Blir det UL på deg når du kommer hjem, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australia: Vi skal ikke til Sydney, men til Cairns (nordøst). Innom Sydney flyplass i sju timer når vi skal hjemover, og det betyr vel at vi ikke rekker noenting av den byen (kanskje hvis man stresser, men det liker jeg ikke for tida...)

UL: 29. august. Gleder oss til det begge to, da blir det mer håndfast hva som venter oss, og svangerskapet blir mer reelt også for han far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hjemme igjen!

Å, så deilig, deilig å komme hjem igjen til huset vårt og familien min. To forventningsfulle sto og ventet på meg ved ankomst utland på søndag formiddag, en glad mann og en glad datter koste meg masse og var så fornøyde med å få meg hjem. De var så skjønne begge to. Akkurat minst like bra som jeg hadde håpet på.

Turen har vært bra, gikk fint med flytur tross i gravidmage som vokser. Etter at vi kom ned torsdag 17. fikk vi sett oss litt rundt i byen Cairns torsdag og fredag. Samt kommet litt til hektene søvnmessig. Jeg satte forresten ny personlig rekord i flysoving med 7 timer (bittesmå avbrytelser for å rette på kroppen) mellom Frankfurt og Singapore. Lørdag (bursdagen min til og med!) dro vi på båttur ut på Great Barrier Reaf, det var en opplevelse. Dessverre var jeg fryktelig sliten den dagen, så jeg fikk ikke så mye ut av snorklingen. Våknet kl.5, dro med buss kl.8, busstur 1 time på slingrete veier, båttur 1,5 time på humpete hav med dønninger. Sulten og sliten skulle jeg liksom cruise rundt blant koraller med svært uvante svømmeføtter mens jeg bare putet gjennom munnen... Det fungerte ikke. Jeg klarte liksom ikke roe meg ned, kjente jeg fikk litt klaustrofobi av å bare puste med munnen. Fikk vann i snorkelen og måtte svømme bort fra korallene og inn på grunna før jeg kunne få satt ned beina og tømme snorkelen. Jeg gikk på land ganske raskt for å si det sånn, mens to av de andre svømte rundt en evighet og ikke skjønte hvorfor jeg ikke gjorde det. Jeg tror dette hadde gått mye bedre uten disse føttene på, for vanligvis er jeg veldig god på manøvrering i vannet i alle vinkler. Neste gang skal jeg være uthvilt, ferdig med det. Kjente heldigvis igjen følelsen, har vært med på slikt før, i Alpene f.eks. Utslitt etter stresspakking, flytur, busstur, kveld på byen, rett i bakken kl.8.00 for å få maks ut av dagen, rett ned svartmerket isete løype. Tårer og tenners gnissel fordi jeg ikke fikser det tekniske - sånn er det bare.

Dagen etter havturen tok vi en tur i botanisk hage, det var spennende. Skilter med "Pass deg for krokodillene, bading ikke tillatt" overalt hvor det er plaskevann for slike skapninger. Masse flotte "stueplanter", regnskog, høye trær dekket av epifytter (planter som vokser på stammer og greiner), orkideer, fugler, noen få insekter av stor størrelse.

Så startet koferansen vår, vi var da ganske tilfredsstilte på glaning rundt omkring. Faglig sett ble det en flott opplevelse. Traff mange interessante mennesker, fikk snakket med noen guruer, hørt på foredrag, presentert to postere. Og så fikk jeg hatt det veldig hyggelig med kollegaene mine. Lørdag morgen dro vi hjem via Sydney, og vi fikk faktisk sett byen. Flyplassen ligger bare 20 min fra sentrum, så det ble tid til båttur på sjøen rundt operaen, fish&chips til lunsj på kafe på kaikanten (circle quay), rusletur i gamlebyen (the rocks). Flott by som jeg gjerne ser nærmere på en annen gang!

Nå må jeg gi meg. Jeg må jobbe noen få timer før jeg skal dra på ultralyd på AHUS. Jeg gruer og gleder meg. Det blir så spennende! Hvem er der inne? Jente eller gutt? Er alt bra med den som sparker og turner der inne? Og det er vel bare en? Mest av alt håper jeg at det er et velskapt barn, jeg tenker realistisk og skjønner at det ikke er noen garanti for det selv om det er mest sannsynlig. Derfor denne gruinga. Jeg får rapportere seinere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen hjem! Godt å høre at du har hatt en fin tur, og både fikk faglig utbytte og mulighet til å se litt av landet.

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver om å bli sliten, og for meg er også terskelen MYE lavere når i svangerskapet. Det er bare å kapitulere og ta det med ro noen ganger.

Lykke til på ultralyd i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Hehe: Jippi! Hurra! Vi venter en liten :babygutt: 26. januar!

Vi var på ultralyd på AHUS i går, der fikk vi se en sprell levende baby. Alt ble kontrollert nøye, babyen lå relativt stille, så jordmor fikk tatt de nødvendige mål. Jeg har vært så sikker på at termin må være 1. februar, men jammen er det ikke i januar. Det gjør ingenting, forbereder meg på å gå over uansett siden jeg gjorde det sist.

I følge målingene var jeg i går 18+6.

BPD: 46 mm

MAD: 40 mm

Femur: 28 mm

Morkaka ligger øverst i livmoren på bakveggen, finfin plassering med andre ord.

Det viktigste for oss var selvfølgelig at vi fikk se at alt de kan klare å sjekke er i orden. Hjerte, hjernen, ryggraden, indre organer, leppe, armer og bein. Det var væske i magesekken og i urinblæra, noe som viste at babyen drikker og tisser ut igjen fostervann, det er veldig fint. Passasje som jordmora sa. Det aller siste hun så på var kjønnet, vi ba om at hun gjorde det. Etter litt leiting fant hun fram til noen ganske tydelige strukturer: Gutt! Hun var veldig sikker på det også.

Så nå har mannen og jeg feiret begivenheten, vi gikk på kafe og koste oss med kaffe og kake, snakket om at det er en liten gutt i magen. Det er så utrolig! Det er mange jenter i familien, og en gutt er litt kult siden det er mange jenter i mitt slektsledd. Bortsett fra det har det selvfølgelig ingenting å si. En av hver høres spennende ut, men ei jente til ville også være veldig koselig. Vi har jo ei flott jente fra før av og synes jenter er supert, rett og slett.

Drømme, drømme. Vi har begynt å filosofere litt på navn. Og så har mannen konstatert at vi kan "kaste" alle klærne vi har fra storesøster... Ganske mye rødt og rosa i klesbunken gitt. Søsteren min har to små jenter, så der er det ikke mye å låne. Men kusina mi har faktisk en liten gutt, en som er et halvt år nå, og dem kan vi vel få låne litt nyfødttøy fra tenker jeg. Jeg har tenkt å gå direkte på strikkebutikk i morgen den dag for å kjøpe inn garn til strikkejakke til knøttegutten. Stakkaren kommer til verden på et kjølig tidspunkt, og storesøsteren hans ble født i juli, vi må rett og slett ha mer varme klær uansett om vi har noe smått og varmt fra før av.

Så nå er jeg veldig, veldig glad. Mannen er glad, storesøster er glad. Alle fryder seg og er rett og slett en lykkelig liten familie akkurat nå. Bare modern kunne klare å jobbe litt nå, så går nok alt enda bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en trøtt og kjedelig dag, jeg fikk sovet ut litt. I dag er det mye bedre gitt! Sola skinner, jeg har fått jobbet bra fra 8 til 14.30. Men nå sitter jeg her og tripper av shoppinglyst. Har så forskrekkelig lyst til å dra ned til byen og kjøpe meg et aldri så lite babyguttstrikketøy, ny høstjakke som går over magen, en gravidebukse til, lengre topper osv.....

Tror nesten jeg må prøve å sette meg ned med noe pensumlitteratur og se om jeg klarer å fenge meg selv. Trenger egentlig å lese pensum FØR forelesningene, og neste forelesning er jammen på mandag kl.12. Action??? Leselyst???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nja. Jeg fikk gjort litt til på jobben, så dro jeg ned til sentrum og shoppet litt. Fikk tak i en ny gravidbukse, jeans fra H&M, håper den holder en stund. At den ikke går i stykker, rakner eller noe sånt. Og selvsagt nytt belte, en ny genser og en korterma ammetopp. Diggbart. Da er jeg litt mer klar for høsten, kun singlet blir noget lite utover i september når jeg går til toget før halv åtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått UL! Så moro med en liten gutt! :) Og så er det selvsagt utrolig godt å få bekreftet at alt står bra til i magen.

Deilig med nytt tøy, ja! Jeg handlet også en hel del i forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg omtrent halvveis i svangerskapet! Du verden så fort tida går nå. Ukene farer forbi nesten, men bare nesten.

I helga var vi på korseminar, moro og slitsomt. Kom hjem søndag ettermiddag og var helt skutt, sov en halvtime mens vi ventet på å få hjem storesøster som hadde vært på hyttetur med farmor og farfar. Heldigvis fikk vi hjem en opplagt og veldig blid unge som hadde kost seg veldig.

I går sa hun mye rart forresten. "Jeg elsker mamma og pappa! Og så elsker jeg pannekaker med blåbær. Og tomater!" Hun kom hjem fra barnehagen med truse på seg, jeg spurte hvilken det var, da fikk jeg til svar at det var flaggermustruse. Altså en lånetruse for gutter fra barnehagen, hun digger rett og slett denne batman-trusa! Det er litt artig. Kanskje jeg må kjøpe noen flere batmaneffekter til rosa-jenta vår.

Nå skal jeg prøve meg på en treningsdagbok, ikke veldig ambisiøst opplegg på meg, men må prøve å røre meg mest mulig.

Søndag: Gåtur. OK: Gikk rask tur på kvelden etter barn i seng selv om jeg var sliten.

Mandag: Ikke noe som helst. Slappet av, husarbeidet og så på 71 grader nord mens vaskemaskinen gikk.

Tirsdag: Gåtur. OK: Gikk rask tur fra tog til jobb i flott vær.

Onsdag: Gravidtrim 1 time

Torsdag: Ikke trene. Gåtur hvis jeg rekker, men må pakke til helgeturen.

Fredag: Svømme på morgenen - første svømmetur (innendørs) på veldig lenge.

Lørdag: Vi er på hytta, skal gå tur etter sopp og bær sammen med datter.

Søndag: Vi er på hytta, skal gå tur etter sopp og bær sammen med datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk svømmingen i dag? Jeg har også nettopp begynt med det. Jeg føler meg litt klumsete, siden teknikken ikke akkurat er inne, men det kommer vel. Deilig å bevege seg i vann, i alle fall.

Hyttetur og sopp-bærplukking i helga høres deilig ut. Dere får kose dere og så håper jeg dere finner en masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...