Gå til innhold

Hvordan får man slutt på krangler som dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk har så mange gode "råd". Men de fungerer ikke når mannen ikke gidder! Uansett hva man prøver ut hjelper det ikke. Og det blir krangling og dårlig stemning og det er barna som må leve med det. Holder på å bli sprø selv TS. 

Anonymkode: b887b...dfc

Dere som hakker på mannen deres, har dere vokst opp med at den ene forelderen hakker på den andre?

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.3.2018 den 21.56, Crobern skrev:

Poenget mitt er at husarbeid er en filleting å  krangle om eller diskutere. 

 

Er du helt på bærtur??

Det er en stor sak

 Spesielt når det alltid er en som gjør det meste og mannen prøver å slippe unna hele tiden. Hvilken verden lever du i?

Anonymkode: 5d8df...cfb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Situasjonen var som følger: På onsdag var han alene hjemme med barna. De lagde middag og vasket ikke opp etter seg. Så la han seg, jeg kom hjem etter det og la meg også. På torsdag kommer jeg hjem med ungene og skal lage middag. Da må jeg ta oppvasken, fordi kjelene jeg skal bruke ligger oppi kummen sammen med tallerkener, bestikk og glass.

Jeg hadde gitt blaffen i når på onsdag han tok den. Rett etter middag eller 23.45, hvem bryr seg? Det jeg bryr meg om er at jeg må gjøre det oppi alt annet dagen etterpå. Tatt i betraktning at jeg pleier å vaske opp ni av ti dager, syntes jeg det var en skvær ting å gi beskjed om, at jeg ønsker meg at han tar oppvasken når jeg ikke er hjemme. Jeg vil ikke krangle, jeg vil bare slippe å ta oppvasken og lage middag samtidig. Barna våre er for små til at de fikser slik oppvask, men å putte inn i oppvaskmaskinen klarer de fint.

Og så til saken: Jeg vil bare kunne ta opp et filleproblem hjem uten at det blir furting og absurde vendinger i diskusjonen. Jeg har mer enn nok av interesser i livet mitt jeg heller vil bruke tid på enn å krangle på småting.

Anonymkode: c4deb...01f

Forståe deg veldig godt. Og det er så frustrerende når folk sier og så da. Og bla bla. De har ikke vært der selv.  Men neste gang er det kanskje de selv som står der. Utrolig kjipt å gjøre det meste. Og ikke bli satt pris på. Og så klarer de ikke gjøre den ene tinge  etter seg selv engang. Trist.

Anonymkode: 5d8df...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du helt på bærtur??

Det er en stor sak

 Spesielt når det alltid er en som gjør det meste og mannen prøver å slippe unna hele tiden. Hvilken verden lever du i?

Anonymkode: 5d8df...cfb

Hvis det stemmer, så har du valgt feil mann rett og slett. Det hjelper uansett ikke å krangle. Husarbeidet blir ikke gjort, og barna lider av å se foreldrene hakke på hverandre.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri skjedd. Min partner vet at jeg gjør så godt jeg kan, og dersom han stadig vil ha noe gjort på en annen måte, så kan han gjøre det selv.

Har en gang datet en som holdt på som trådstarter, og gjorde det slutt på grunn av dette. Kontrollerende oppførsel er veldig nedbrytende og farlig.

Anonymkode: 24d36...03a

Du har hatt en partner som har gitt deg en beskjed på en ordentlig og grei måte og du gjorde det slutt på grunn av dette?

Jeg tror du må lese HI en gang til.

Anonymkode: 4f385...de7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har hatt en partner som har gitt deg en beskjed på en ordentlig og grei måte og du gjorde det slutt på grunn av dette?

Jeg tror du må lese HI en gang til.

Anonymkode: 4f385...de7

Det er ikke noe som er verken ordentlig eller greit ved det å stadig be et voksent menneske om å gjøre ting. 

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har aldri skjedd. Min partner vet at jeg gjør så godt jeg kan, og dersom han stadig vil ha noe gjort på en annen måte, så kan han gjøre det selv.

Har en gang datet en som holdt på som trådstarter, og gjorde det slutt på grunn av dette. Kontrollerende oppførsel er veldig nedbrytende og farlig.

Anonymkode: 24d36...03a

Er det nedbrytende å bli spurt om å ta oppvasken én av ti dager fordi partneren er borte?

Anonymkode: c4deb...01f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det nedbrytende å bli spurt om å ta oppvasken én av ti dager fordi partneren er borte?

Anonymkode: c4deb...01f

Jeg har som nevnt gitt meg på å argumentere mot deg. Jeg opplever at du er fastlåst og ikke ønsker å gjøre noe med situasjonen du er i, så jeg ser da helller ikke vitsen med å fortsette å krangle med deg.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe som er verken ordentlig eller greit ved det å stadig be et voksent menneske om å gjøre ting. 

Anonymkode: 24d36...03a

Hvordan får dere hverdagen til å gå opp uten å be hverandre om ting?

Anonymkode: 4f385...de7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får dere hverdagen til å gå opp uten å be hverandre om ting?

Anonymkode: 4f385...de7

Etter å ha lest og deltatt i tråden, tror jeg det er to ting som er avgjørende. Det ene er at man ikke inngår forhold med noen som har en helt annen standard enn en selv, man må være like, gjøre like mye begge to. Det andre er at man må jobbe med sitt eget kontrollbehov dersom man har tendenser til å mase.

Ser at en del nevner menn i arbeidslivet, men dette er grunnen til at menn klarer seg bedre der; at de ikke skal detaljstyre og henge seg opp i bagateller.

Som nevnt, så er dette med å ta oppvasken før man legger seg, noe som trådstarter ønsker seg, det i seg selv gjør ikke at det skal være sånn. Hun kunne ha tatt opp med han og spurt om dette er noe han også ønsker. Hun kunne ha gitt seg etter å ha sagt hva hun ønsket og latt han få tid til å grunne på dette. Som en annen sa; han kan ønske å støvsuge først når det knaser når man går, det er like gyldig ønske som hennes ønske. For alt vi vet bruker denne mannen tid sammen med sine barn og skulle ønske at trådstarter også brukte sin tid på mer viktige ting enn oppvasken.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var måten han svarer på tiltale og måten han krangler på som var ts sitt tema jeg. At huslige gjøremål var tilfeldig for nettopp denne krangelen. 

Syns alle bare gir tips på hvordan de fordeler oppgaver i hjemmet uten å svare på dette med krangling. 

Anonymkode: 557be...fa5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var måten han svarer på tiltale og måten han krangler på som var ts sitt tema jeg. At huslige gjøremål var tilfeldig for nettopp denne krangelen. 

Syns alle bare gir tips på hvordan de fordeler oppgaver i hjemmet uten å svare på dette med krangling. 

Anonymkode: 557be...fa5

Det stemmer ikke. Men når vi sier at det er hun som krangler, så blir ikke det hørt. Så det kan sikkert høres slik ut for endel av dere.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest og deltatt i tråden, tror jeg det er to ting som er avgjørende. Det ene er at man ikke inngår forhold med noen som har en helt annen standard enn en selv, man må være like, gjøre like mye begge to. Det andre er at man må jobbe med sitt eget kontrollbehov dersom man har tendenser til å mase.

Ser at en del nevner menn i arbeidslivet, men dette er grunnen til at menn klarer seg bedre der; at de ikke skal detaljstyre og henge seg opp i bagateller.

Som nevnt, så er dette med å ta oppvasken før man legger seg, noe som trådstarter ønsker seg, det i seg selv gjør ikke at det skal være sånn. Hun kunne ha tatt opp med han og spurt om dette er noe han også ønsker. Hun kunne ha gitt seg etter å ha sagt hva hun ønsket og latt han få tid til å grunne på dette. Som en annen sa; han kan ønske å støvsuge først når det knaser når man går, det er like gyldig ønske som hennes ønske. For alt vi vet bruker denne mannen tid sammen med sine barn og skulle ønske at trådstarter også brukte sin tid på mer viktige ting enn oppvasken.

Anonymkode: 24d36...03a

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvordan får dere hverdagen til å gå opp uten å be hverandre om ting?

Scenario: Jeg er på jobbreise og barnehagen ringer fordi barnet mangler X. Skal barnet da fortsette å mangle X til jeg kommer tilbake, eller kan jeg ringe mannen å be han ta med X? Er det isåfall i orden at han glemmer/ikke gidder å ordne det og så blir sur på meg om jeg påpeker at det var dumt? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 4f385...de7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Men når vi sier at det er hun som krangler, så blir ikke det hørt. Så det kan sikkert høres slik ut for endel av dere.

Anonymkode: 24d36...03a

Det blir hørt, men det faller på sin egen urimelighet at å gi en beskjed på en ok måte er det samme som å krangle. Tema er stadig kommunikasjon, og ikke husarbeid.

Anonymkode: 4f385...de7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig symptomatisk, gjennom hele tråden, at dere som mener at mannen gjør feil, ikke klarer å forholde dere saklig. Ingen svarer f.eks. på spørsmål som dette:

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dere som hakker på mannen deres, har dere vokst opp med at den ene forelderen hakker på den andre?

Anonymkode: 24d36...03a

I stedet svarer dere med nye spørsmål, for å unngå å måtte svare selv.

Det er en litt vond følelse jeg sitter igjen med etter slike tråder, for det finnes mange av de, hvor man ikke klarer å se at man selv må endre på noe før man får løst problemet.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvordan får dere hverdagen til å gå opp uten å be hverandre om ting?

Scenario: Jeg er på jobbreise og barnehagen ringer fordi barnet mangler X. Skal barnet da fortsette å mangle X til jeg kommer tilbake, eller kan jeg ringe mannen å be han ta med X? Er det isåfall i orden at han glemmer/ikke gidder å ordne det og så blir sur på meg om jeg påpeker at det var dumt? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 4f385...de7

Jo, det svarte jeg på. Vi har samme standard. Og hvis min standard er høyere, så må jeg gjøre ting selv.

Det scenarioet du beskriver ville aldri forekommet i mitt liv. Har aldri opplevd noe i nærheten av dette.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir hørt, men det faller på sin egen urimelighet at å gi en beskjed på en ok måte er det samme som å krangle. Tema er stadig kommunikasjon, og ikke husarbeid.

Anonymkode: 4f385...de7

Nei, det blir ikke hørt. Det å gi slike beskjeder om at noen må gjøre noe, er å mase. Som er å legge opp til krangel.

Jeg begynner å få fint nok av maset i denne tråden også så nå gir jeg meg på heltid. Dere får bare ha lykke til videre, men husk at dere skader både mann og barn ved å holde på slik.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Scenario: Jeg er på jobbreise og barnehagen ringer fordi barnet mangler X. Skal barnet da fortsette å mangle X til jeg kommer tilbake, eller kan jeg ringe mannen å be han ta med X? Er det isåfall i orden at han glemmer/ikke gidder å ordne det og så blir sur på meg om jeg påpeker at det var dumt? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: 4f385...de7

Tenkte litt på denne. Jeg mener at barnehagen bør ringe til faren til barnet, når du er bortreist. Og så er det hans ansvar å si fra til barnehagen, eller levere barnet. Det er ikke noe du kan gjøre fra eller til med. 

Det at du påtar deg ansvaret som egentlig er din manns, gjør jo at han blir tillært hjelpeløs og at du stadig føler at du må ta opp ting med han. 

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det blir ikke hørt. Det å gi slike beskjeder om at noen må gjøre noe, er å mase. Som er å legge opp til krangel.

Jeg begynner å få fint nok av maset i denne tråden også så nå gir jeg meg på heltid. Dere får bare ha lykke til videre, men husk at dere skader både mann og barn ved å holde på slik.

Anonymkode: 24d36...03a

Så hvordan tenker du at ting skal bli gjort da, når den ene parten ikke gidder og heller ikke kan få beskjed fordi det er å "mase"? Og hvorfor mener du at det er den parten som ber om noe som starter krangelen? Hva med den andre parten som reagerer med sinne og begynner å kjefte tilbake, er det ikke det han/hun som faktisk starter en krangel? 

Skal jeg nå for eksempel lage en kjempekrangel fordi mannen min nå ba meg huske tømme avrenningsfatet til kaffemaskina? JEG bruker ikke kaffemaskinen, det er hans greie, men likevel er det tydeligvis mitt ansvar å huske å tømme og vaske rundt den? Jeg bare sier som sant er at jeg kan prøve å huske det, men jeg bruker ikke maskinen på dagtid og jeg tenker altså ikke på at den bør tømmes, tross alt er det han som lager kaffe i litervis hele dagen og drikker... 

Anonymkode: 12b73...60f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig symptomatisk, gjennom hele tråden, at dere som mener at mannen gjør feil, ikke klarer å forholde dere saklig. Ingen svarer f.eks. på spørsmål som dette:

I stedet svarer dere med nye spørsmål, for å unngå å måtte svare selv.

Det er en litt vond følelse jeg sitter igjen med etter slike tråder, for det finnes mange av de, hvor man ikke klarer å se at man selv må endre på noe før man får løst problemet.

Anonymkode: 24d36...03a

Jeg skal svare på spørmålet ditt. Nei, jeg vokste ikke opp i et hjem med foreldre som hakket på hverandre. Jeg vokste opp i et hjem med foreldre som kommuniserte tydelig og godt med hverandre. Det var ingen hakking, ingen passiv-aggressivitet og ingen som antok at andre skulle vite ting helt av seg selv.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det svarte jeg på. Vi har samme standard. Og hvis min standard er høyere, så må jeg gjøre ting selv.

Det scenarioet du beskriver ville aldri forekommet i mitt liv. Har aldri opplevd noe i nærheten av dette.

Anonymkode: 24d36...03a

Hva standarden med behovet for en konstruktiv kommunikasjon å gjøre? Har dere aldri behov for å snakke sammen når dere har samme standard? Er den sånn at når planer endres i deres liv og dere må gjøre ting annerledes enn planlagt så vet dere helt av dere selv hvordan den nye løypa blir, og det helt uten et ord til hverandre?

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det blir ikke hørt. Det å gi slike beskjeder om at noen må gjøre noe, er å mase. Som er å legge opp til krangel.

Jeg begynner å få fint nok av maset i denne tråden også så nå gir jeg meg på heltid. Dere får bare ha lykke til videre, men husk at dere skader både mann og barn ved å holde på slik.

Anonymkode: 24d36...03a

Å gi en enkeltbeskjed er ikke å mase, og det er heller ikke å krangle. Å bli furten, gå i forsvar, samt eskalere situasjonen er ikke en konstruktiv måte å møte en beskjed på. Et enkelt "Ja, det kunne jeg gjort", eller "Nei, det fikk jeg dessverre ikke tid til", hadde greit seg i lange baner.

Anonymkode: 4f385...de7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...