Gå til innhold

Hvordan får man slutt på krangler som dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så enormt frustrerende, for jeg har forsøkt å forklare han at jeg ikke vil finne en annen mann

Hvorfor ønsker du å forandre mannen din da, - dersom det er sant at du ikke ønsker deg en annen mann?

Liker du at mannen din forteller deg hva han ønsker seg av en annen dame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, hind skrev:

Men han takler det jo fryktelig dårlig når hun setter hardt mot hardt. Jeg vet at menn vanligvis glatt fikser den tonen fra andre menn, men min erfaring er at det ikke nødvendigvis er sånn når det er kvinner som snakker til dem. Du leste jo selv hvordan det gikk da hun prøvde seg med tydelig tale. 

Nei, han sier hun må finne seg en annen mann. Det er en ærlig sak å si.

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det helt likt som deg faktisk.

Min mann har også sagt at jeg bør finne meg en annen mann. Og det er noe som har satt seg hos meg også. Jeg lever på en måte i håpet om at vi kan få til å kommunisere på en bedre måte, og at det dermed vil ordne seg.

Her er det typiske mønsteret at jeg tar opp noe som gjør meg såret, lei meg eller sint/irritert for å forsøke å få forståelse, eller å høre hans tanker/følelser angående det. Så vi sammen kan finne en løsning. I stedet så ender det opp med at han tar alt som kritikk, og kun konkluderer med at jeg bør finne en annen mann. Dette gjør meg bare ti ganger så frustrert, ettersom jeg sitter igjen med en følelse av at han ikke forstår meg. Eller vil gjøre noe som helst innsats for å forsøke å forbedre ting. 

Det er så enormt frustrerende, for jeg har forsøkt å forklare han at jeg ikke vil finne en annen mann, jeg vil bare at vi skal lære oss å kunne prate om ting og ta opp ting som plager en for deretter å kunne drøfte dette på en ok måte. 

Men jeg begynner dessverre å lure på om dette ikke lar seg gjøre. 

Anonymkode: c3a8a...e16

Det er jo akkurat det som er problemet. Han forstår deg ikke. Løsningen da er å gå eller lære seg å kommunisere så man gjør seg forstått.

Anonymkode: 24d36...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, RoH skrev:

Nå forsetter du og behandle meg mindreverdig. Det synes jeg at er unødvendig. Du kan heller bidra. 

Nemlig! Det begynner å fremgå nokså tydelig hva som er problemet her.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har flere ganger prøvd å få fram at det ikke er kjøkkenbenken som er det reelle problemet, men at vi er ute av stand til å løse konflikter og at alle diskusjoner strander. Jeg synes også kjøkkenbenken er et nokså ubetydelig i den store sammenhengen.

Anonymkode: c4deb...01f

Ja jeg hadde ikke lest hele tråden og ser at jeg liker deg bedre for hvert svar, jeg tror problemet er din manns stolthet. Din stolthet også, til en viss grad. Dere vil beholde egen stolthet.

Anonymkode: 4185e...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg hadde ikke lest hele tråden og ser at jeg liker deg bedre for hvert svar, jeg tror problemet er din manns stolthet. Din stolthet også, til en viss grad. Dere vil beholde egen stolthet.

Anonymkode: 4185e...565

Ja, dette høres riktig ut når jeg tenker meg om. Jeg har skjønt at det for ham er et nederlag å gi meg rett, han må på en måte vinne. Og jeg har sproblemer med vise meg så sårbar. Når han ikke hører tenker jeg jo at han er en egoist som ikke brur seg om hvordan jeg var det så lenge han har det greit selv. Og det er kanskje akkurat det jeg burde si.

Anonymkode: c4deb...01f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, waco skrev:

Hvorfor ønsker du å forandre mannen din da, - dersom det er sant at du ikke ønsker deg en annen mann?

Liker du at mannen din forteller deg hva han ønsker seg av en annen dame?

Jeg synes egentlig han oppfører seg som han vil ha en annen dame. En dame som tar seg av alt han ikke liker uten å protestere, som stenger inne alle frustrasjoner og følelser og som likevel er blid og har overskudd til sex. Slik er ikke jeg.

Anonymkode: c4deb...01f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes egentlig han oppfører seg som han vil ha en annen dame. En dame som tar seg av alt han ikke liker uten å protestere, som stenger inne alle frustrasjoner og følelser og som likevel er blid og har overskudd til sex. Slik er ikke jeg.

Anonymkode: c4deb...01f

Haha. Sånne kvinner finnes ikke. En kvinne som ikke er misfornøyd med tilværelsen sin?

Nei nei. De aller fleste kvinner jeg kjenner til er ikke bare kravstore og straffelystne, - nei de elsker å skade mennesker med dårlig samvittighet, smelling med dører og en generell misnøye med situasjonen. Var det du som ble så sint for at andre ikke tok oppvasken fordi du selv gjøre det hele tiden? - Og hvis det var sant at det bare er du som tar oppvasken, hvorfor skal en annen gjøre det da?

En ide og ett forslag ,-  neste gang du ser oppvasken stå, - la det være, - og heller gjør noe neste dag. Du må ikke lage dårlig stemning og ubehag bare fordi du er sliten og føler at mannen skal vaske opp!

Liker du at noen ber deg vaske opp? Hva om de er sure da? Hva som de har en dårlig dag? Er det lov å forlange at du skal ta oppvasken da? Krangle litt? Være utakknemlig av natur?

- Ikke sette pris på mannen din? Aldri fortelle han at han er flink? Kun snakke om alle hans feil? Å forlange at andre enn deg selv skal ta oppvasken, - er det fordi du liker å krangle? Hvorfor ikke gjøre det selv da? Hva med å la det ligge? 

Tenk om det gikk an å la oppvasken ligge til neste dag, - og at du heller hadde kos med mannen din? 

Er det så umulig altså? Heller være grinete og misfornøyd enn glad og takknemlig.

Jaja, - at orker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PeleWasShite
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes egentlig han oppfører seg som han vil ha en annen dame. En dame som tar seg av alt han ikke liker uten å protestere, som stenger inne alle frustrasjoner og følelser og som likevel er blid og har overskudd til sex. Slik er ikke jeg.

Anonymkode: c4deb...01f

Jeg tror vi her har funnet en viktig grunn til at dere kommuniserer så dårlig: Du tolker ham i verst mulige retning, og ilegger ham negative personlige egenskaper bare fordi han ønsker at ting skal gjøres på en annen måte enn hva du ønsker. Det er ikke rart han setter seg på bakbeina når du er så fastlåst i ditt eget mønster. Du klager over at han ikke forstår deg, men det er jo åpenbart at du ikke forstår ham heller.

Det har ikke slått deg at han kanskje ønsker at du slapper litt mer av, tar ting med ro og tåler at ting blir stående en stund? At om du ikke krever at han skal gjøre ting innenfor ditt tidsrom, så kommer han til å gjøre det når det passer ham bedre? Jeg skal vedde mye på at "noen som tar seg av alt" er det absolutt siste han ønsker. Han ønsker noen som tar ting litt med ro, noen som ikke har støv på hjernen.

Dere må begge ofre noe for å løse det her. Han kan helt sikkert skjerpe mange ting, men det krever også at du møter ham på halvveien, og gjør din del for å roe ned kontrollbehovet og være en bedre og mer omgjengelig venn. Når han sier at du burde finne deg en annen mann, så er det selvsagt et uttrykk for at han føler du prøver å forandre ham til noe han ikke har sjans til å følge opp.

Kort fortalt: Han må hjelpe deg mer, men du må også godta at ikke alt trenger å være på stell hele tiden. At noe ikke er på stell betyr ikke at du må gjøre noe med det. Du kan la ham ta ting i sitt eget tempo, og slutte å irritere deg over småting som ikke er gjort, og som kan gjøres seinere.

Dere virker sykt barnslige, begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nemlig! Det begynner å fremgå nokså tydelig hva som er problemet her.

Anonymkode: 24d36...03a

Jada. To forskjellige mennesker. Som sliter med Norges vanligste problem. 

Endret av RoH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, PeleWasShite skrev:

Jeg tror vi her har funnet en viktig grunn til at dere kommuniserer så dårlig: Du tolker ham i verst mulige retning, og ilegger ham negative personlige egenskaper bare fordi han ønsker at ting skal gjøres på en annen måte enn hva du ønsker. Det er ikke rart han setter seg på bakbeina når du er så fastlåst i ditt eget mønster. Du klager over at han ikke forstår deg, men det er jo åpenbart at du ikke forstår ham heller.

Det har ikke slått deg at han kanskje ønsker at du slapper litt mer av, tar ting med ro og tåler at ting blir stående en stund? At om du ikke krever at han skal gjøre ting innenfor ditt tidsrom, så kommer han til å gjøre det når det passer ham bedre? Jeg skal vedde mye på at "noen som tar seg av alt" er det absolutt siste han ønsker. Han ønsker noen som tar ting litt med ro, noen som ikke har støv på hjernen.

Dere må begge ofre noe for å løse det her. Han kan helt sikkert skjerpe mange ting, men det krever også at du møter ham på halvveien, og gjør din del for å roe ned kontrollbehovet og være en bedre og mer omgjengelig venn. Når han sier at du burde finne deg en annen mann, så er det selvsagt et uttrykk for at han føler du prøver å forandre ham til noe han ikke har sjans til å følge opp.

Kort fortalt: Han må hjelpe deg mer, men du må også godta at ikke alt trenger å være på stell hele tiden. At noe ikke er på stell betyr ikke at du må gjøre noe med det. Du kan la ham ta ting i sitt eget tempo, og slutte å irritere deg over småting som ikke er gjort, og som kan gjøres seinere.

Dere virker sykt barnslige, begge to.

Problemet var ikke husarbeidet, men kommunikasjonen. Scenarioet med oppvasken var bare illustrasjon. Dette handler ikke om hvem som gjør hva, når.

Anonymkode: 4f385...de7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, PeleWasShite skrev:

Jeg tror vi her har funnet en viktig grunn til at dere kommuniserer så dårlig: Du tolker ham i verst mulige retning, og ilegger ham negative personlige egenskaper bare fordi han ønsker at ting skal gjøres på en annen måte enn hva du ønsker. Det er ikke rart han setter seg på bakbeina når du er så fastlåst i ditt eget mønster. Du klager over at han ikke forstår deg, men det er jo åpenbart at du ikke forstår ham heller.

Det har ikke slått deg at han kanskje ønsker at du slapper litt mer av, tar ting med ro og tåler at ting blir stående en stund? At om du ikke krever at han skal gjøre ting innenfor ditt tidsrom, så kommer han til å gjøre det når det passer ham bedre? Jeg skal vedde mye på at "noen som tar seg av alt" er det absolutt siste han ønsker. Han ønsker noen som tar ting litt med ro, noen som ikke har støv på hjernen.

Dere må begge ofre noe for å løse det her. Han kan helt sikkert skjerpe mange ting, men det krever også at du møter ham på halvveien, og gjør din del for å roe ned kontrollbehovet og være en bedre og mer omgjengelig venn. Når han sier at du burde finne deg en annen mann, så er det selvsagt et uttrykk for at han føler du prøver å forandre ham til noe han ikke har sjans til å følge opp.

Kort fortalt: Han må hjelpe deg mer, men du må også godta at ikke alt trenger å være på stell hele tiden. At noe ikke er på stell betyr ikke at du må gjøre noe med det. Du kan la ham ta ting i sitt eget tempo, og slutte å irritere deg over småting som ikke er gjort, og som kan gjøres seinere.

Dere virker sykt barnslige, begge to.

Nettopp.

19 minutter siden, RoH skrev:

Jada. To forskjellige mennesker. Som sliter med Norges vanligste problem. 

Nei, man kan fint være uenig uten å latterliggjøre den andre, slik hun gjør med deg.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes egentlig han oppfører seg som han vil ha en annen dame. En dame som tar seg av alt han ikke liker uten å protestere, som stenger inne alle frustrasjoner og følelser og som likevel er blid og har overskudd til sex. Slik er ikke jeg.

Anonymkode: c4deb...01f

Du tror at vi som ikke sliter med det samme som deg, stenger ting inni oss? Nei. Dine antakelser får du ta på egen kappe.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, @RoH, jeg mente ikke å gjøre narr av deg. Jeg synes heller ikke menn er dumme eller mindre verdt enn kvinner. Nettopp derfor er det jeg ikke har klart å forstå hvorfor et enkelt utsagn blir vrengt sånn på. Jeg sier jeg ønsker at han skal ta oppvasken. Med det mener jeg at jeg ønsker at han skal ta oppvasken. Det finnes ikke noe subtilt eller mystisk i utsagnet mitt. En sånn setning har to mulige svar, slik jeg ser det:

"Ja, Ok"

eller

"Nei, fordi...."

I stedet kommer svar som "Jeg ryddet i går", "Du gjør..." eller annet. Det er DETTE jeg egentlig vil diskutere her. Hvorfor det er umulig å holde seg til saken og komme fram til en løsning. Oppvasken er isolert sett ikke viktig. Ikke rydding av klær eller støvsuging heller.

Når jeg snakker hører han noe annet enn jeg sier. Når jeg sier: "Jeg  skulle ønske du tok oppvasken" hører han kanskje "Du er ikke bra nok". Men det er ikke det jeg sier, og det er ikke det jeg mener. Jeg mener fortsatt bare at jeg skulle ønske at han tok den oppvasken.

Anonymkode: c4deb...01f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld, @RoH, jeg mente ikke å gjøre narr av deg. Jeg synes heller ikke menn er dumme eller mindre verdt enn kvinner. Nettopp derfor er det jeg ikke har klart å forstå hvorfor et enkelt utsagn blir vrengt sånn på. Jeg sier jeg ønsker at han skal ta oppvasken. Med det mener jeg at jeg ønsker at han skal ta oppvasken. Det finnes ikke noe subtilt eller mystisk i utsagnet mitt. En sånn setning har to mulige svar, slik jeg ser det:

"Ja, Ok"

eller

"Nei, fordi...."

I stedet kommer svar som "Jeg ryddet i går", "Du gjør..." eller annet. Det er DETTE jeg egentlig vil diskutere her. Hvorfor det er umulig å holde seg til saken og komme fram til en løsning. Oppvasken er isolert sett ikke viktig. Ikke rydding av klær eller støvsuging heller.

Når jeg snakker hører han noe annet enn jeg sier. Når jeg sier: "Jeg  skulle ønske du tok oppvasken" hører han kanskje "Du er ikke bra nok". Men det er ikke det jeg sier, og det er ikke det jeg mener. Jeg mener fortsatt bare at jeg skulle ønske at han tok den oppvasken.

Anonymkode: c4deb...01f

Men er den eneste løsningen at han gjør som du vil?

Anonymkode: 24d36...03a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er den eneste løsningen at han gjør som du vil?

Anonymkode: 24d36...03a

Men én må gjøre det. Enten hun eller ham. Er det urimelig at hun ønsker at han gjør det, når hun har jobbet sent, og han har vært hjemme?  Og hun dessuten gjør det oftere enn ham? 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Trolltunge skrev:

Men én må gjøre det. Enten hun eller ham. Er det urimelig at hun ønsker at han gjør det, når hun har jobbet sent, og han har vært hjemme?  Og hun dessuten gjør det oftere enn ham? 

Ja, noen må gjøre det. Men skal hun bestemme når det skal skje?

Jeg spør, fordi det virker ikke som hun på noe vis ser en mulighet for at hun selv kan endre på noe. Hun svarer dessuten frekt i tråden, både latterliggjør, bruker passiv aggresjon og antar temmelig slemme ting om oss kvinner som aldri har opplevd slike problemer. Det i seg selv bygger opp om at hun har en del å gå på selv, når det gjelder forbedringspotensiale.

Anonymkode: 24d36...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Trolltunge skrev:

Men én må gjøre det. Enten hun eller ham. Er det urimelig at hun ønsker at han gjør det, når hun har jobbet sent, og han har vært hjemme?  Og hun dessuten gjør det oftere enn ham? 

Han må jo ta oppvasken når han vil, så tar hun oppvasken når hun vil. Hva er urimelig med det da?

Å bli ulykkelig og vanskelig bare fordi du ikke kan bestemme og du ikke kan eie andre mennesker er snareste vei til uhell, vantrivsel, depresjoner og det å leve et ulykkelig liv.

Liker du å at folk ber deg ta oppvasken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er den eneste løsningen at han gjør som du vil?

Anonymkode: 24d36...03a

Nei. Han kan som sagt si nei til å ta oppvasken og forklare. Da blir jeg klokere på hva han tenker og vil. Det blir jeg ikke når han skifter tema.

Men som Trolltunge sier, det må jo faktisk gjøres. Og med barn i huset og et kjøkken som er i hyppig bruk kan vi ikke velge å ta oppvasken én gang i uka.

Anonymkode: c4deb...01f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser denne tråden så tenker jeg at det er så mange vriene og ufleksible menn... "vi er menn og menn er sånn, hvorfor skal vi tilpasse oss konas ønsker, jeg vil bære ut søpla når jeg vil, husarbeid er ikke gøy, kvinner forstår ikke" bla bla i det uendelige om hvorfor det er så mye forlangt at de faktisk kommuniserer og deltar i normalt husarbeid innen en normal norm... I tillegg er det forventet at kvinnen må være den som forandrer seg! Alltid! For det er alltid vår skyld at kranglene oppstår (for hadde vi ikke bedt om at søpla bæres ut så hadde den krangelen jo aldri funnet sted...), det er vi som ikke forstår, det er vi som må gi oss, som forventer for mye, som ikke er tydelige i kommunikasjonen.... 

Anonymkode: 12b73...60f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, noen må gjøre det. Men skal hun bestemme når det skal skje?

Jeg spør, fordi det virker ikke som hun på noe vis ser en mulighet for at hun selv kan endre på noe. Hun svarer dessuten frekt i tråden, både latterliggjør, bruker passiv aggresjon og antar temmelig slemme ting om oss kvinner som aldri har opplevd slike problemer. Det i seg selv bygger opp om at hun har en del å gå på selv, når det gjelder forbedringspotensiale.

Anonymkode: 24d36...03a

Antar slemme ting om kvinner? Kan du ha blandet ABer nå?

Anonymkode: c4deb...01f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, waco skrev:

Han må jo ta oppvasken når han vil, så tar hun oppvasken når hun vil. Hva er urimelig med det da?

Å bli ulykkelig og vanskelig bare fordi du ikke kan bestemme og du ikke kan eie andre mennesker er snareste vei til uhell, vantrivsel, depresjoner og det å leve et ulykkelig liv.

Liker du å at folk ber deg ta oppvasken?

Ingen VIL ta oppvask, eller å ta husarbeid generelt. Det er noe som Må gjøres, og da er det rimelig at man deler på det. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...