AnonymBruker Skrevet 5. mars 2018 #201 Skrevet 5. mars 2018 1 time siden, Itro skrev: Jeg tror ikke de som er alle kan se ikke kan jobbe ( de uten armer og ben) som blir ansett som lavstatus. Jeg tro det er noen, relativt få som ødelegger for resten. Av disse er det to grupper; de som snylter seg til uføre og de som ser veldig shabby ut, tykke mennesket som går i alt for store jakker og bukser, med fett hår og som ser generelt ustelt ut. Desverre så er fordommene så gjeldene at disse to gruppene ødelegger for "statusen" og stoltheten til uføre. Jeg er for syk til å jobbe, går på AAP. Har både fysisk og psykisk sykdom. Men jeg kler meg pent, er alltid ren og pen, bryr meg jo om hvordan jeg ser ut. Så ha jeg høyere utdannelse. Grunnet dette, så mener nav at jeg kan bare jobbe. Har fått beskjed fra andre, at jeg må møte opp slaskete, fett hår, gråte osv. Ellers tror de ikke på deg. Har en bekjent som ikke har fullført ungdomskolen engang, litt kort og enkel, jobbet svært lite, stort sett bare fått barn. Hun ble lett ufør. Hun er mye ute og flyr, og har en del energi. Så en annen venninne, som er operert så mange ganger, svært syk, har null sjanse til å komme tilbake til arbeidslivet, men har en mastergrad og hadde god jobb. Hun måtte gå til retten for å få ufør. For de mente at siden hun hadde så bra utdannelse, så måtte hun jo jobbe. Er det jeg får høre hele tiden og, at jeg har så mye å bidra med, så da må jeg jobbe. Skulle jo så gjerne jobbet jeg. Men det klarer jeg ikke. Anonymkode: b53c2...f9f 3
KuMannen Skrevet 5. mars 2018 #202 Skrevet 5. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Av 1166 personer som ble tatt for svindel så var det 16 uføretrygdede blant dem, altså ligger uføretrygdede helt i bunn når det kommer til svindel, men du synes det er logisk at de som svindler minst skal anklages mest? Anonymkode: 76934...2c5 Men mange mener at folk klager urettmessig for eksempel på ryggen bevisst for å slippe å jobbe. På mindre steder kjenner folk hverandre og tyster ikke på samme måte som på større steder. Jeg vet om flere som kunne ha jobbet. Uansett er dette en sak for NAV og politiet .10 prosent uføre er litt for mye mener jeg. . 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #203 Skrevet 6. mars 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Av 1166 personer som ble tatt for svindel så var det 16 uføretrygdede blant dem, altså ligger uføretrygdede helt i bunn når det kommer til svindel, men du synes det er logisk at de som svindler minst skal anklages mest? Anonymkode: 76934...2c5 Det menes at de har allerede svindlet til seg trygden. De jobber altså ikke mer når de har fått den. Mange på AAP gjør dette. Anonymkode: 00505...a11
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #204 Skrevet 6. mars 2018 Hvordan er det? Må man være sykemeldt i 12 mnd før aap? Hvordan klarer noen å bli sykemeldt så lenge da? Nå mener jeg ikke kreftsyke, ms, als, og andre alvorlige lidelser. Mer ryggvondt ect. Min lege er kjempestreng. Ut i jobb uansett. Gikk på jobb med bihulebetennelse og crp på 42, ikke snakk om noe sykemelding. Kunne ta paracet og kle meg godt sa legen. Og på jobb var jeg. Var også på jobb etter dødsfall og samlivsbrudd på kort tid. Er min lege uvanlig streng da? Anonymkode: 3d8fa...de0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #205 Skrevet 6. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det? Må man være sykemeldt i 12 mnd før aap? Hvordan klarer noen å bli sykemeldt så lenge da? Nå mener jeg ikke kreftsyke, ms, als, og andre alvorlige lidelser. Mer ryggvondt ect. Min lege er kjempestreng. Ut i jobb uansett. Gikk på jobb med bihulebetennelse og crp på 42, ikke snakk om noe sykemelding. Kunne ta paracet og kle meg godt sa legen. Og på jobb var jeg. Var også på jobb etter dødsfall og samlivsbrudd på kort tid. Er min lege uvanlig streng da? Anonymkode: 3d8fa...de0 Syns du selv legen var streng? Anonymkode: 00505...a11 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #206 Skrevet 6. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns du selv legen var streng? Anonymkode: 00505...a11 Ja jeg hører da om sykemeldte bare de hoster litt og er ellers ok form. Min lege må være streng ja. Kjenner ingen andre som gikk på jobb med feber og crp på 42. Anonymkode: 3d8fa...de0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #207 Skrevet 6. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det menes at de har allerede svindlet til seg trygden. De jobber altså ikke mer når de har fått den. Mange på AAP gjør dette. Anonymkode: 00505...a11 Så av nesten 1200 mennesker så var det 16 personer som hadde svindlet til seg trygden ( det vet man jo ikke, det står ikke hvorfor de er anmeldt ) , og derfor kan man ikke stole på noen som er uføretrygdede? Hvis man skal tenke på hvor de virkelig store pengene forsvinner, så må det være oss som jobber og skattesnyteri. Er det dermed logisk at alle som jobber stadig vekk blir mistenkt for å snyte på skatten ala " Naboen min har fått seg ny bil, jeg er nesten overbevist om at han ikke har råd til en slik bil, svinet er en skattesnyter!! " Venninnen min reiste nettopp på sin andre sydenferie, hun er sykepleier og de tjener jo ikke så godt, synes dere jeg skal anmelde henne for skattesnyteri?" Min sønn sin kamerat har fått seg en helt ny Iphone, moren er aleneforsørger og lærer, og de har ikke råd til slike dyre telefoner, fy søren som jeg hater de skattesnyterne!!" Anonymkode: 76934...2c5 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #208 Skrevet 6. mars 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det? Må man være sykemeldt i 12 mnd før aap? Hvordan klarer noen å bli sykemeldt så lenge da? Nå mener jeg ikke kreftsyke, ms, als, og andre alvorlige lidelser. Mer ryggvondt ect. Min lege er kjempestreng. Ut i jobb uansett. Gikk på jobb med bihulebetennelse og crp på 42, ikke snakk om noe sykemelding. Kunne ta paracet og kle meg godt sa legen. Og på jobb var jeg. Var også på jobb etter dødsfall og samlivsbrudd på kort tid. Er min lege uvanlig streng da? Anonymkode: 3d8fa...de0 Crp på 42 er da langt ifra himla høyt, så da hadde jeg også gått på jobb. Anonymkode: 76934...2c5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #209 Skrevet 6. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Så av nesten 1200 mennesker så var det 16 personer som hadde svindlet til seg trygden ( det vet man jo ikke, det står ikke hvorfor de er anmeldt ) , og derfor kan man ikke stole på noen som er uføretrygdede? Hvis man skal tenke på hvor de virkelig store pengene forsvinner, så må det være oss som jobber og skattesnyteri. Er det dermed logisk at alle som jobber stadig vekk blir mistenkt for å snyte på skatten ala " Naboen min har fått seg ny bil, jeg er nesten overbevist om at han ikke har råd til en slik bil, svinet er en skattesnyter!! " Venninnen min reiste nettopp på sin andre sydenferie, hun er sykepleier og de tjener jo ikke så godt, synes dere jeg skal anmelde henne for skattesnyteri?" Min sønn sin kamerat har fått seg en helt ny Iphone, moren er aleneforsørger og lærer, og de har ikke råd til slike dyre telefoner, fy søren som jeg hater de skattesnyterne!!" Anonymkode: 76934...2c5 Du misforstår. De 16 det er snakk om har hatt ulovlige inntekter ved siden av trygden, det er det de er tatt for. Om disse i tillegg har svindlet til seg trygden i utgangspunktet, vet man ikke. Heller ikke hvor mange av de 325000 som har trygd i dag. Anonymkode: 00505...a11
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2018 #210 Skrevet 6. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg hører da om sykemeldte bare de hoster litt og er ellers ok form. Min lege må være streng ja. Kjenner ingen andre som gikk på jobb med feber og crp på 42. Anonymkode: 3d8fa...de0 Eller at de andre legene da må være litt for slepphendte...? Anonymkode: 00505...a11
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #211 Skrevet 8. mars 2018 De som snyter mest, er de som tar inn folk på tiltak..de syke, de på utprøving osv. De vandrer rundt i ørkenen ...aldri løsning på noe. Noen kan makte 50 % i enbutikkk......prøver.. ramler ut. Kjenner ei som aller helst ville jobbe i kassa på butikk. 50 %. Hun ville ikke ha 100 uføre. Hun fikk prøve seg....jobben ble ikke bare kassen, hun måtte lempe varer osv. Så det gikk heller ikke....ny butikk....er helt uføre nå. Tilbake til svindlere. De som har folk på tiltak. De ledige. De utnytter systemet og velferdsgoder. Med tanke på store butikker der eiere er landets rikeste, så er det skammelig Så sjefen på mille var på tv. Litt tungt for å forklare seg.....han sa: vi tjener ikke noe på dette. Vi bruker masse resurser på disse folkene. Til opplæring osv. Noe f....tull. de har tatt inn folk med lang erfaring fra butikk også. Og de uten erfaring? De stiller på lik line som en annen nyansatt. Og etterpå? 0 jobb. Da får de nye fra nav. Sånn utnytter de dette. Anonymkode: 09fc8...cdc
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #212 Skrevet 8. mars 2018 På 1.3.2018 den 20.53, WubWub skrev: En ting jeg har lurt litt på ; Hvorfor har uføretrygdede så lav status i samfunnet? Fra et logisk (og også medmenneskelig) perspektiv så gir dette ingen mening. Men realiteten er at denne gruppen er ansett som en underklasse som ofte blir mistenkeliggjort , stigmatisert og regelrett diskriminert. Men så da tenker jeg ; Hvorfor? Alle mennesker kan bli syke uten at en selv har skyld i det. Alle kan bli arbeidsuføre. Hvor blir det av humanismen? Hvorfor fortjener ikke syke mennesker respekt? Hvorfor mister man status og respekt pga sykdom? 4 eksempler ; 1) I kvinne på 59 blir uføretrygdet etter en hard kamp med kreft. Hun har 3 mastergrader og hun har vært i arbeidslivet hele livet sitt. 2) En bankdirektør havner i en bilulykke og han mister armene og benene sine, han blir uføretrygdet 3) En anerkjent psykologspesialist som har utgitt flere psykologibøker som brukes som pensum i psykiatrien blir psykotisk og så uføretrygdet i alder av 60 4) Ei ung kvinne på 23 år blir uføretrygdet pga psykiske lidelser etter en oppvekst hvor hun blir utsatt for vold, voldtekter og omsorgssvikt Dette er 4 reelle og ikke hypotetiske eksempler fra virkeligheten. I mitt hode forstår jeg ikke hvorfor disse menneskene skal bli klassifisert som lavstatus eller hvorfor vi skal stigmatisere de? Slik jeg har forstått det så blir uføretrygdede (syke mennesker) kalt snyltere, men disse fordommene har ingen rot i virkeligheten i forhold til studier jeg har lest - uføretrygdede er den gruppen som har minst sannsynlighet for økonomisk svindel. Vet du hvilken gruppe i samfunnet som har høyest sannsynlighet for å snylte på fellesskapet? De som allerede er rike. Advokater troner på toppen over økonomisk svindel i samfunnet - det yrket som kan mest om loven og som skal forvalte loven er de som beriker seg mest på svindel. Allikevel har advokater høyere status enn syke uføretrygdede mennesker som aldri har svindlet en krone i sitt liv. Dette gir ingen mening Et virkelig intelligent innlegg 👍 Anonymkode: 0d3e1...adf 2
Gjest Verv Skrevet 8. mars 2018 #213 Skrevet 8. mars 2018 De som har fordommer mot de uføre, og ser nedlatende på de, er desverre ikke de mest empatiske og intelligente menneskene rundt oss? De aller fleste som «tråkker» på andre, har også problemer selv, velkjent.. Et kløktig innlegg wubwub.
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #214 Skrevet 8. mars 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: De som snyter mest, er de som tar inn folk på tiltak..de syke, de på utprøving osv. De vandrer rundt i ørkenen ...aldri løsning på noe. Noen kan makte 50 % i enbutikkk......prøver.. ramler ut. Kjenner ei som aller helst ville jobbe i kassa på butikk. 50 %. Hun ville ikke ha 100 uføre. Hun fikk prøve seg....jobben ble ikke bare kassen, hun måtte lempe varer osv. Så det gikk heller ikke....ny butikk....er helt uføre nå. Tilbake til svindlere. De som har folk på tiltak. De ledige. De utnytter systemet og velferdsgoder. Med tanke på store butikker der eiere er landets rikeste, så er det skammelig Så sjefen på mille var på tv. Litt tungt for å forklare seg.....han sa: vi tjener ikke noe på dette. Vi bruker masse resurser på disse folkene. Til opplæring osv. Noe f....tull. de har tatt inn folk med lang erfaring fra butikk også. Og de uten erfaring? De stiller på lik line som en annen nyansatt. Og etterpå? 0 jobb. Da får de nye fra nav. Sånn utnytter de dette. Anonymkode: 09fc8...cdc Det er noen attføringsbedrifter som helt klart tjener mye penger på å ha folk i tiltak, som ikke kommer videre. De får da rundt tjue tusen i måneden for hver deltaker. Deltakeren kan være på stedet i opp til to år, uten at vedkommende blir reelt arbeidsutprøvd. Det blir millionindustri for slike bedrifter. Dette håper jeg Erna slår hardt ned på fremover. Anonymkode: 4066b...8d4 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #215 Skrevet 8. mars 2018 På 6.3.2018 den 9.24, AnonymBruker skrev: Syns du selv legen var streng? Anonymkode: 00505...a11 Hva slags jobb har du? Det kan ha betydning for sykemelding. Prøvde meg i jobb som kronisk syk, men fikk tilbakemelding om at det ikke fungerte. Det var i helsesektoren. Anonymkode: 4066b...8d4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2018 #216 Skrevet 8. mars 2018 På 5.3.2018 den 16.43, AnonymBruker skrev: Jeg er for syk til å jobbe, går på AAP. Har både fysisk og psykisk sykdom. Men jeg kler meg pent, er alltid ren og pen, bryr meg jo om hvordan jeg ser ut. Så ha jeg høyere utdannelse. Grunnet dette, så mener nav at jeg kan bare jobbe. Har fått beskjed fra andre, at jeg må møte opp slaskete, fett hår, gråte osv. Ellers tror de ikke på deg. Har en bekjent som ikke har fullført ungdomskolen engang, litt kort og enkel, jobbet svært lite, stort sett bare fått barn. Hun ble lett ufør. Hun er mye ute og flyr, og har en del energi. Så en annen venninne, som er operert så mange ganger, svært syk, har null sjanse til å komme tilbake til arbeidslivet, men har en mastergrad og hadde god jobb. Hun måtte gå til retten for å få ufør. For de mente at siden hun hadde så bra utdannelse, så måtte hun jo jobbe. Er det jeg får høre hele tiden og, at jeg har så mye å bidra med, så da må jeg jobbe. Skulle jo så gjerne jobbet jeg. Men det klarer jeg ikke. Anonymkode: b53c2...f9f Har du god nok dokumentasjon på plagene dine? Det er det Nav trenger å se. Jo friskere du fremstår for omverden, jo mer papirer trenger du. Jeg var i samme situasjon og nav hadde ikke lenger den dokumentasjonen de trengte. Det ble en ny runde. Har advokat på saken nå, og de har fått mer dokumentasjon. Har selv AAP på tiende året, og saksbehandler har begynt å snakke ufør. Vil jo helst ikke det, men kan ikke bruke systemet i all evighet heller. Jeg må ha økonomisk sikring. Anonymkode: 4066b...8d4
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #217 Skrevet 9. mars 2018 På 1.3.2018 den 21.03, Peonjenta skrev: Jeg tror det er de som blir uføretrygdet i ung alder som blir mest stigmatisert. Spesielt når de får 4 barn på strekk etter at de fikk innvilget uføretrygd, og oppdaterer sin fb profil med «happy mor til 4». 🙈 Da tenker man, hvis du har funksjonsevne for å passe på 4 barn, hvorfor i all verden kan du ikke jobbe??? Det å passe på barn er vel full jobb i seg selv. Anonymkode: fd591...930
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #218 Skrevet 9. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Spesielt når de får 4 barn på strekk etter at de fikk innvilget uføretrygd, og oppdaterer sin fb profil med «happy mor til 4». 🙈 Da tenker man, hvis du har funksjonsevne for å passe på 4 barn, hvorfor i all verden kan du ikke jobbe??? Det å passe på barn er vel full jobb i seg selv. Anonymkode: fd591...930 Jeg er selv kronisk syk og må innse at det heller mot ufør. Må ha en inntektssikring. Jeg har full forståelse for at det ikke er lett å få en plass i arbeidslivet hvis en ikke klarer å yte så mye som det blir forventet at det skal gjøre. Det går ikke bra på sikt. Dette med å sette barn til hvordan stusser jeg over også. Hvordan orker de som ikke kan jobbe pga helseproblemer å oppdra fire unger? Bare to tette barn må være nok styr i seg selv. Jeg kan ikke se for meg, selv om vi skulle vært to, å få barn nå. Det tar for mye krefter. Anonymkode: 4066b...8d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå