Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Datteren ivret gjerne ikke etter sonde i nesen hun heller. Ikke glem at anorektikere er svært manipulerende. 

Anonymkode: c6795...eca

Nei, selvsagt ikke. Det kan godt være datteren gjorde det hun kunne for å unngå behandling hun også, som mange med anorexi vil gjøre. Men mor har likevel et ansvar. Og så skal faktisk datteren selv ha bedt om å komme til lege, men mor avviste dette.

Det virker for meg som mor lenge var bekymret for datteren, men kanskje at hun opplevde å bli stilt ubehagelig kritiske spørsmål om sin rolle, og da var det enklere å isolere seg på en hytte. Mulig bare spekulasjoner, men siden det ble sendt flere meldinger til barnevernet var det tydelig flere som var bekymret for mors omsorg.

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Datteren ivret gjerne ikke etter sonde i nesen hun heller. Ikke glem at anorektikere er svært manipulerende. 

Mange anorektikere kan ha det rimelig greit med matsonde.

Anonymkode: 4ab7a...a69

• Liker 4
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan ha vært helt utilsiktet og at moren ikke har sett hvor ekstremt langt datteren hadde gått.

Bmi på 8,8 - ikke fortell meg at mor ikke så hvor langt det hadde gått. 

Denne linken viser hvordan et menneske med bmi på rett over 8 ser ut. De aller fleste er døde før de kommer så langt ned 

https://m.extra.globo.com/mulher/corpo/russa-de-40-anos-pesa-25kg-lida-com-consequencias-da-anorexia-14093412.html 

• Liker 17
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv en anorektiker i familien og er enig i at mange er utrolig gode på å både skjule sykdommen og å manipulere behandlere/familie. Men det synes jo godt når vekten tipper under 30kg? da det hjelper ikke kle seg lag på lag (veldig typisk for å skjule vektnedgang), det vil synes i ansiktet etc. Da vil de fleste oppegående foreldre søke hjelp, ikke fortsette å leve isolert i en hytte🤤 moren virker veldig oppegående og veltalende i intervjuer, dette er ikke en mor som er ressurssvak. Da kunne man kanskje skjønt det..

• Liker 20
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Når min sønn var 11 år kom han til meg og sa han ville ta sitt eget liv. Det tok meg to dager og få han og meg innlagt på barnepsykiatrisk avdeling, og der ble vi lenge. Selv om det også innebar at selvsagt jeg også kom under lupen av de profesjonelle. Sånn må det også være selv om det er ubehagelig.

Som mor har man et ansvar om å få hjelp til barnet ditt når det står om den ytterste krise. Om det så innebærer å ta med barnet og la andre ta over når en selv ikke lenger evner å hjelpe det nok. Man tar ikke barnet ut av skole og reiser til gokk og isolerer seg i en hytte. nei her er det dessverre ikke mye sympati fra min kant, til det er jeg for sint på vegne av det hjelpeløse barnet akkurat nå. 

Anonymkode: 6b93c...aa9

Det er lettere å oppdage og reagere på noe når det kommer brått. Det er langt vanskeligere hvis det kommer sakte over tid. Jeg hadde et familiemedlem som endret seg sakte over lang tid. Først når vedkommende døde ble man klar over hva som feilet vedkommende. Det var et sjokk at ingen av oss rundt vedkommende hadde tenkt på dette. Det var så selvfølgelig i ettertid. Rundt vedkommende var det mange ressurssterke personer.

Anonymkode: 9fa3f...7cb

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Siri_H skrev:

Bmi på 8,8 - ikke fortell meg at mor ikke så hvor langt det hadde gått. 

Denne linken viser hvordan et menneske med bmi på rett over 8 ser ut. De aller fleste er døde før de kommer så langt ned 

https://m.extra.globo.com/mulher/corpo/russa-de-40-anos-pesa-25kg-lida-com-consequencias-da-anorexia-14093412.html 

Jeg tror ikke mor mente å drepe barnet sitt. Dessuten: jeg tipper at barnet ikke gikk fra tynn til spiker over natten. Man blir en smule stueblind. Man blir rett og slett vant til å se på elendligheten - ref. Christoffer Kihle som ble banket i hjel med morens forklaring om at han drev med selvskading som unnskyldning for at hun fortsatte å utsette sitt barn for sin grufulle stefar. Man vil ikke se sannheten fordi da må en gjøre noe med det - noe en ikke evner.

Ellers er jo det grusomt å se et så tynt menneske.

Endret av Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er lettere å oppdage og reagere på noe når det kommer brått. Det er langt vanskeligere hvis det kommer sakte over tid. Jeg hadde et familiemedlem som endret seg sakte over lang tid. Først når vedkommende døde ble man klar over hva som feilet vedkommende. Det var et sjokk at ingen av oss rundt vedkommende hadde tenkt på dette. Det var så selvfølgelig i ettertid. Rundt vedkommende var det mange ressurssterke personer.

Å gå ned 20kg - nesten halve kroppsvekten - på bare 2-3 mnd er ikke «sakte over tid». Det er en dramatisk vektnedgang.

Anonymkode: 3e1ba...9db

• Liker 31
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men i denne saken visste man hva som feilet jenta, hun hadde en alvorlig spiseforstyrrelse. Når du skriver barnet ditt ut fra behandling på sykehuset, og blir informert om at man da må møte til oppfølging hos lege, så kan man ikke skjule seg bak å ikke vite. Moren visste at datteren var syk. Og allikevel valgte hun å ta henne med på hytta og kutte kontakten med resten av verden. 

• Liker 28
Skrevet
1 time siden, Vampyrina skrev:

Kanskje man må inn på det svenske flashback forumet å diskutere i steden.....

Har de en tråd om denne saken?

Anonymkode: 63ba9...b6e

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har de en tråd om denne saken?

Anonymkode: 63ba9...b6e

Det lurer jeg også på. Har prøvd å søke, men finner ikke. 

Anonymkode: 7fdbe...473

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, mannen har et erstatningskrav fordi han mener at hun er skyld i hans datters død. 

Anonymkode: 15f24...780

4 timer siden, Vampen skrev:

Mot ekskona, ja. Dette er faren til Angelica, ikke mors nåværende ektemann. 

Nettopp. Ordet eksmann gikk meg forbi. Altså sliten... ;) 

• Liker 1
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal være bra blind for ikke å oppdage at ungen din har en bmi på 8,8. Nei, jeg kjøper ikke helt den. Så sykelig blind er det nesten umulig å bli.

• Liker 22
Skrevet

Siden det ikke er lov å poste selve artikkelen, så kan det være greit med et innlegg som oppsummerer noen av de viktigste poengene i den. Her er noen, og kom gjerne med flere: 

- som nevnt tidligere, BUPA sendte bekymringsmelding til BV to ganger. Først fordi mor nektet behandling, så da hun ikke møtte til oppfølging hos legen. 

- historien om mobbing dukket opp senere, ikke da den skal ha pågått. Historien skal også ha endret seg underveis, f. eks. mtp hvem som har kommet med kommentarer. 

- foreldrene til venninne har reagert på flere hendelser, og har både kontaktet skolen og tatt det opp med mor direkte. 

- skolen(e) skal ha fått refs av fylkesmannen for noen formelle feil (min spekulasjon, manglende enkeltvedtak eller lignende?), men har forsøkt forskjellige tiltak. Alt fra spisegruppe med håndplukkede elever og helsesøster, til å la mor komme med innspill på klassesammensetting og egne «friområder» med forsterket inspeksjon. Angelica fikk også en lærer med spesialkompetanse. Kommunikasjonen mellom mor og skolene beskrives som svært tett. Den siste skolen sendte også bekymringsmelding til BV da mor tok Angelica ut av skolen. 

- NAV har også sendt inn en bekymringsmelding til BV. 

- BV har fått kritikk av fylkesmannen for å henlegge bekymringsmeldingene. 

- mor beskrives av nærmiljøet som overdrevent involvert og har en måte å forholde seg til og omtale små barn på, som er mildt sagt spesiell. 

- mor klaget skole nr 3 inn til fylkesmannen første skoledag i 8. klasse, fordi noen av jentene hun mente var mobbere var i samme rom i oppstarten av skoleåret. 

- mor meldte flytting til tre forskjellige skoler og kommuner i løpet av 1-2 måneder, samtidig som hun tok A ut av skolen. Dette gjorde at man var usikker på hvor de to faktisk oppholdt seg. 

- de to hadde lite kontakt med andre i perioden de bodde på hytta. 

Mer som burde være med? 

• Liker 27
Gjest NotNaomi
Skrevet
3 timer siden, Vampen skrev:

Jeg er i og for seg enig, men fikk ikke politiet en bestilling fra BV som gikk ut på å «sjekke diskret»? 

Det er i så fall noe jeg har gått glipp av.Hva betyr det da? Poenget var jo å finne ut om moren og den stakkars jenta var der.Da skjønner jeg ikke hvorfor de ble bedt om å undersøke i det hele tatt.Da burde ansatte i barnevernet gjort jobben selv! Maken til rot.

Skrevet
Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Det er i så fall noe jeg har gått glipp av.Hva betyr det da? Poenget var jo å finne ut om moren og den stakkars jenta var der.Da skjønner jeg ikke hvorfor de ble bedt om å undersøke i det hele tatt.Da burde ansatte i barnevernet gjort jobben selv! Maken til rot.

Hva det betyr aner jeg ikke. Det er en merkelig og tragisk situasjon. Dette pågikk i perioden hvor man var usikker på hvor de befant seg, iom at mor hadde meldt flytting til tre forskjellige steder. Mulig det var en tanke om å finne ut hvor de befant seg uten «å sende mor på flukt igjen»? Jeg aner ikke. Jeg vet ikke om det var årsaken til at politiet gjorde som de gjorde heller, jeg bare synes det er merkelig å be politiet om å sjekke diskret. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det nytter lite å lage nye retningslinjer hvis enkeltmennesker i skole, bv og helsevesen ikke forstår hva deres ansvar er i saken!

det burde jo gått en rødglødende telefon til både barnevern og politi når et barn med anoreksi ikke møtte til oppsatt time! 

Set mennesket som kanskje bare trakk på skuldrene og tenkte « javel, da kom ikke den pasienten i dag da» burde holdes personlig ansvarlig. 

Anonymkode: 37999...62f

At et barn med anoreksi ikke møter opp til avtalt time kan fort skje, uten at alarmklokkene begynner å ringe. At folk ikke møter til avtalt tid, skjer veldig ofte.

En i helsevesenet må da få vite at det i denne saken er et _mønster_ med mor og barn som uteblir, flytter og skifter behandler. 

Hvem skal gi den informasjonen? 

Hvem skal slå alarm?

• Liker 9
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurer jeg også på. Har prøvd å søke, men finner ikke. 

Anonymkode: 7fdbe...473

Bare lag en ny tråd om saken der ☺️

Gjest NotNaomi
Skrevet
10 minutter siden, Vampen skrev:

Hva det betyr aner jeg ikke. Det er en merkelig og tragisk situasjon. Dette pågikk i perioden hvor man var usikker på hvor de befant seg, iom at mor hadde meldt flytting til tre forskjellige steder. Mulig det var en tanke om å finne ut hvor de befant seg uten «å sende mor på flukt igjen»? Jeg aner ikke. Jeg vet ikke om det var årsaken til at politiet gjorde som de gjorde heller, jeg bare synes det er merkelig å be politiet om å sjekke diskret. 

Ja,enig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når min sønn var 11 år kom han til meg og sa han ville ta sitt eget liv. Det tok meg to dager og få han og meg innlagt på barnepsykiatrisk avdeling, og der ble vi lenge. Selv om det også innebar at selvsagt jeg også kom under lupen av de profesjonelle. Sånn må det også være selv om det er ubehagelig.

Som mor har man et ansvar om å få hjelp til barnet ditt når det står om den ytterste krise. Om det så innebærer å ta med barnet og la andre ta over når en selv ikke lenger evner å hjelpe det nok. Man tar ikke barnet ut av skole og reiser til gokk og isolerer seg i en hytte. nei her er det dessverre ikke mye sympati fra min kant, til det er jeg for sint på vegne av det hjelpeløse barnet akkurat nå. 

Enig med deg. Min sønn har blitt mobbet på skolen, og vi har stått på, hatt god dialog med både skole, ppt og bup hele veien. Det nytter ikke å gi opp!!

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...