Marigrete Skrevet 4. september 2019 #8361 Del Skrevet 4. september 2019 28 minutter siden, Jobbermedbarn skrev: Jeg er så enig med dere alle🙏 Dette er en riktig dom og ikke minst en viktig dom! Barns rettssikkerhet har fortsatt en lang vei å gå, men dette er en utrolig viktig start på denne veien! Takk til høyesterett og virkelig et «Skjerp dere» til lagmannsretten! Kan det være at lagmannsretten dømte til denne lave straffen nettopp for at aktoratet skulle anke, sånn at saken skulle bli avgjort av høyeste rettsinstans? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoey Skrevet 4. september 2019 #8362 Del Skrevet 4. september 2019 Blir så overrasket over å skumme gjennom kommentarer under artiklene i diverse sosiale medier, for det meste Facebook. Det går igjen som et refreng at det offentlige skulle fått straffen og at det offentlige har funnet sin syndebukk. Jeg forstår jo at folk kan ha motstridende meninger (det faktum at straffen var variert fra 3 år ubetinget til 8 måneder ubetinget og tilbake tyder jo på at også de som er godt satt inn i saken er uenige) men jeg blir likevel overrasket over hvor bastant voksne mennesker tør å være under fullt navn. Det samme med andre saker, folk er så raske til å gripe høygafler og fakler. Det gjør meg litt trist, for det betyr egentlig at denne moren har støtte og 'fått oppreisning' hos store deler av folk. De fleste bryr seg vel ikke så mye, men av de som bryr seg virker det som om flesteparten er overskriftlesere som hater offentlig helsevesen og barnevern. Og har hengt seg opp i mobbing. På tide å logge av Facebook for i dag. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. september 2019 #8363 Del Skrevet 4. september 2019 9 minutter siden, Marigrete skrev: Kan det være at lagmannsretten dømte til denne lave straffen nettopp for at aktoratet skulle anke, sånn at saken skulle bli avgjort av høyeste rettsinstans? Tviler, det er jo ikke alle saker som når helt til høyesterett. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Girlygirl9 Skrevet 4. september 2019 #8364 Del Skrevet 4. september 2019 Det folk kanskje ikke tenker på er at hun har blitt dømt TRE ganger. Frifinnelse har aldri vært aktuelt. Hvordan kan «mannen i gata» forsvare en som helt tydelig er ansvarlig for datterens død? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. september 2019 #8365 Del Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, Girlygirl9 skrev: Det folk kanskje ikke tenker på er at hun har blitt dømt TRE ganger. Frifinnelse har aldri vært aktuelt. Hvordan kan «mannen i gata» forsvare en som helt tydelig er ansvarlig for datterens død? Er det så mange som forsvarer henne da? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Girlygirl9 Skrevet 4. september 2019 #8366 Del Skrevet 4. september 2019 2 minutter siden, The Kitten skrev: Er det så mange som forsvarer henne da? Les zoey sitt innlegg over, eller les i kommentarfelt i nettaviser osv. Hun får mye støtte 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 4. september 2019 #8367 Del Skrevet 4. september 2019 6 minutter siden, Girlygirl9 skrev: Det folk kanskje ikke tenker på er at hun har blitt dømt TRE ganger. Frifinnelse har aldri vært aktuelt. Hvordan kan «mannen i gata» forsvare en som helt tydelig er ansvarlig for datterens død? Fordi man tar utgangspunkt i seg selv og egne erfaringer. Mennesker som har hatt en trygg oppvekst har vanskeligere for å se for seg at foreldre, og særlig mødre, kan være farlige for egne barn. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Limbo 2014 Skrevet 4. september 2019 #8368 Del Skrevet 4. september 2019 20 minutter siden, Marigrete said: Kan det være at lagmannsretten dømte til denne lave straffen nettopp for at aktoratet skulle anke, sånn at saken skulle bli avgjort av høyeste rettsinstans? Og poenget med det skulle være? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Girlygirl9 Skrevet 4. september 2019 #8369 Del Skrevet 4. september 2019 Langt oppe i kommentarfeltet hos NRK @The Kitten vanskelig å godta at mødre kan være jævlige Innlegget er ryddet for brudd på opphavsrett. Anglofil (teamleder) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 4. september 2019 #8370 Del Skrevet 4. september 2019 Synes det er interessant å følge med på. Jeg har en mor som har mange fellestrekk. Min mor er psykisk syk, men før har det ikke vært så synlig for mange. Hun ble sett og behandlet som "normal". Nå det siste året har det vært veldig tydelig for alle, da hun har vært innlagt flere steder, og må gå på medisiner for å fungere. Det har vært vanskelig. Samtidig har hun sagt hele tiden at hun vil vårt (barna) det beste, og mange ting har tydet på det også. Så har vært særlig vanskelig mange ting å skjønne, for hun mener jo det i beste mening. Hun er snill, på sin egen måte. Mange sier hun er så snill. Vi barna har mange ganger fått dårlig samvittighet. For hvis vi har vært lei, har mamma blitt enda leiere. Det er mamma det alltid har vært synd på. Alt har egentlig dreid seg om henne. Men hun er "snill". Hun ønsker det beste. Det ER ikke godt å ha en syk mor, men nå når jeg er voksen, og hun er blitt så tydelig psykisk syk, har jeg forstått mange ting som har vært i oppveksten, og jeg er glad for at hun ikke ble fengslet. Med oss barna gikk det bra. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mallard Skrevet 4. september 2019 #8371 Del Skrevet 4. september 2019 Hele denne saken gir meg grøssinger. Stakkars Angelica. ❤️ Jeg får assosiasjoner til saken om Gypsy Rose Blanchard. Har noen her sett dramaserien «The Act», eller dokumentaren «Mommy Dead and Dearest», om denne saken? Begge ligger på HBO. Her møter vi en mor som gir meg sterke assosiasjoner til moren til Angelica... 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mheihei Skrevet 4. september 2019 #8372 Del Skrevet 4. september 2019 For en viktig sak. Selv om det burde vært høyere fengselsstraff, så er det så ekstremt mye bedre enn fra lagmannsretten. Samtidig viser det oss at mødre kan også være voldsutøvere. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 4. september 2019 #8373 Del Skrevet 4. september 2019 20 minutter siden, The Kitten skrev: Er det så mange som forsvarer henne da? Ja. Det gikk til og med så langt at det ble skrevet haugevis av mailer til riksadvokaten om å få stoppet at saken gikk til høyesterett. https://www.dagbladet.no/nyheter/riksadvokaten-blir-nedrent-av-brev-og-e-poster/70827842 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 4. september 2019 #8374 Del Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, chisandra skrev: Ja. Det gikk til og med så langt at det ble skrevet haugevis av mailer til riksadvokaten om å få stoppet at saken gikk til høyesterett. https://www.dagbladet.no/nyheter/riksadvokaten-blir-nedrent-av-brev-og-e-poster/70827842 Folk er så dumme og naive. 🤦♀️ 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoey Skrevet 4. september 2019 #8375 Del Skrevet 4. september 2019 Er til og med de som skylder på Angelica selv. Siterer en kommentar fra kommentarfelt på dagbladets Facebook: Sitat det er de som har lagt ned denne dommen som gjør narr av retts vesenet her. Det er så feil som det kan bli. Ikke lett å ha et barn/jente som sliter med enorme spise forstyrrelser. En 13 år gammel jente vet tydelig hva som ikke eer bra. Og det sa hun tydelig i fra. Og det blir mora straffet hardt for. Nei rettsvesenet på sitt aller ferste her. Advokaten sa lang tid etter denne saka aldri burde ha blitt ført for retten. Men det var tydelig bare tomme ord. Advokatene blør tydelig ikke for sine klienter. De følger tydligvis mere det politiet sier. Denne personen gjentar i videre svar at en trettenpring er gammel nok til å vite hva hun gjør og hva hun gjør galt... Av ca 100 kommentarer så er vel minst 80 av dem til støtte til mor/anti offentlige som de mener feilet, om ikke enda mer. Mesteparten av de andre kommentarene utrykker stort sett sorg over at en ung jente mistet livet, så det kan virke som at det som er "konsensus" blant folk flest at den stakkars moren lider nok av å ha mistet sitt barn og at kommune/mobbere har skylden. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 4. september 2019 #8376 Del Skrevet 4. september 2019 Ser nå at jeg tok feil, og at hun har fått mye mer støtte enn jeg noensinne kunne klart å forestille meg. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 4. september 2019 #8377 Del Skrevet 4. september 2019 19 minutter siden, The Kitten skrev: Ser nå at jeg tok feil, og at hun har fått mye mer støtte enn jeg noensinne kunne klart å forestille meg. Det er helt sykt å lese. Jeg sier som @Zoey; nok facebook for i dag på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnAngel Skrevet 4. september 2019 #8378 Del Skrevet 4. september 2019 Har vært veldig spent på denne dommen. Veldig bra at barns rettssikkerhet ble tatt litt mer på alvor! Jeg er overrasket over all støtten til mor, fortsatt. Jeg var der selv helt i begynnelsen av saken, men endret raskt syn etter hvert som saken ble mer belyst. Så trist for alle barn som lider under foreldres vanskjøtsel 😢 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marigrete Skrevet 4. september 2019 #8379 Del Skrevet 4. september 2019 49 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Og poenget med det skulle være? At den høyeste rettsinstans i Norge skaper presedens for lignende saker, og da med større tyngde enn hvis en straff fra lagmannsretten hadde blitt stående. Tenker ikke at lagmannsretten satt samlet og sa høyt at «nå setter vi en kjempelav straff», men mer at de stille visste at denne saken kom til å bli anket. En lik sak har aldri vært oppe i rettsvesenet tidligere, og da utgjør en straffeutmåling fra høyesterett mye for fremtidige like saker. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parmanoia Skrevet 4. september 2019 #8380 Del Skrevet 4. september 2019 Det er en seier for barns rettsikkerhet at høyesterett gir moren en straff på tre år som også er UBETINGET! Betinget ville bare bli som en lite «fy deg». 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå