Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7561 Skrevet 26. januar 2019 11 minutter siden, miss spjåk skrev: Jeg tenker at man kan ha to tanker i hodet, det offentlige sviktet men det gjorde også mor. Begge deler er like tragisk. Og det er der vi er uenige, du mener helsevesen og barnevern har mest skyld. Men personlighetsforstyrrelser er så vanskelig å fange opp. For å illustrere hadde jeg en sosiopat i familien og min del av familien fanget det ikke opp før etter over 10års bekjentskap. Jeg tror ikke moren er sosiopat, ville bare vise hvor vanskelig det er å fange opp personlighetsforstyrrelser selv for nær familiemedlemmer. du tror jo på morens forklaring sant? det gjorde også alle de andre ansatte i helsevesenet.. Hvordan vet du at hennes versjon er riktig, når hun er tatt i løgn så mange ganger? Jeg hadde hatt mer sympati og medfølelse for moren om hun ikke hadde løyet om hele hytteoppholdet. Men hun lyver fordi hun har noe å skjule, og det vet hun, hun er ikke ressurssvak. Nå ble Angelica holdt borte fra både helsevesenet og skolen, mor kommuniserte svært opprivende og dramatisk med personer i de forskjellige etater og det ble gjort iherdig innsats for å skjerme Angelica fra sykehus, barnevern og skole etc. Selvfølgelig burde det blitt lagt merke til og det burde blitt gjort noe drastisk. Så det offentlige har sviktet totalt her... Nå er det ingen automatikk i at jeg tror på moren sin forklaring i alt, er åpen for at deler av den kan være uriktig jeg. Men er overbevist om en ting hva gjelder moren, at hun ikke skulle hatt omsorgen for datteren og at hun må ha psykiske problemer av noen slag jeg ikke er den rette til å diagnosere - men som forklarer det hele. Er overbevist om at moren trodde at hun gjorde sitt beste for datteren og at det var sykdom heller enn ondskap som lå til rette for morens handlinger. Og derfor mener jeg hun burde dømmes mildt og at det offentlige burde ta mer ansvar for det som skjedde.
Lille-pus Skrevet 26. januar 2019 #7562 Skrevet 26. januar 2019 5 timer siden, miss spjåk skrev: da har du ikke satt deg inn i saken. Rettspsykiater har gått ut og sagt at moren har en personlighetsforstyrrelse. Det er ingen som har spisset diagnosen heller, det blir moderert bort. Om du tenker det er normalt for en person som ikke har en personlighetsforstyrrelse å true sin egen datter med selvmord gjentatte ganger, stille "er du glad i meg" spørsmål på sms 26ganger, nekte henne legehjelp og kalle henne hypokonder når hun ligger meg magesmerter på hytta og spør om de kan dra til lege, skrive hevnlister, omtale behandlere som har gode intensjoner for "dritten" overfor datteren, osv osv, så blir jeg litt skremt. Du verden! Det var da en spenstig tillegging av meninger og oppfatninger jeg blir presumptivt tillagt i en sak sak jeg ikke har nevnt med ett ord i innlegget mitt. Innlegget mitt handler om dynamikken på forumet i denne saken, og den er svære interessant å følge fra sidelinjen når subjektive observasjoner umiddelbart føder påstander om hva man mener om tiltaltes reaksjonsmønster i en gitt situasjon. Som sagt; Dynamikken i debattantenes oppførsel i denne tråden er interessant. Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (teamleder) 3
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7563 Skrevet 26. januar 2019 9 minutter siden, Miss.Wildfox skrev: Det ironiske er at du mistolker denne dama i såpass stor grad basert på kilder fra rettsaken og diverse bevis som viser til det motsatte av det du kommer med. Jeg er derfor sikker på du hadde blitt like manipulert som helsepersonell/skolevesen/barnevern har blitt sv denne dama og denne saken. Nå har moren til Angelica ikke hatt noen anledning til å påvirke mitt syn, ikke lenge siden jeg først fikk klarhet i hvem hun er. Min mening i saken ble dannet lenge før det... Etter hvert så har det jo dukket opp mye i saken, som jeg har forsøkt å forstå og den eneste forklaringen jeg har kommet frem til er at jeg er blitt overbevist om at moren følte hun gjorde det rette for datteren selv om resultatet ble det motsatte - det må bunne i psykiske problemer og at moren må ha vært i sin egen boble hvor rasjonell handling som er riktig er umulig å forvente fra henne.
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7564 Skrevet 26. januar 2019 6 minutter siden, Sol70 skrev: Akkurat dette. Nå er det ikke morens forklaring som har fått meg til å danne meg de meninger jeg har i saken. Tror også retten nå kommer frem til det samme som meg og at dommen blir mild.
miss spjåk Skrevet 26. januar 2019 #7565 Skrevet 26. januar 2019 (endret) 17 minutter siden, Lille-pus skrev: Du verden! Det var da en spenstig tillegging av meninger og oppfatninger jeg blir presumptivt tillagt i en sak sak jeg ikke har nevnt med ett ord i innlegget mitt. Innlegget mitt handler om dynamikken på forumet i denne saken, og den er svære interessant å følge fra sidelinjen når subjektive observasjoner umiddelbart føder påstander om hva man mener om tiltaltes reaksjonsmønster i en gitt situasjon. Som sagt; Dynamikken i debattantenes oppførsel i denne tråden er interessant. Jeg svarte på det du skriver om at "denne klikken på et forum har overbevist seg selv om at denne moren har en personlighetsforstyrrelse". Da tolket jeg deg selvfølgelig som du mente moren slett ikke hadde en PF. Det er ikke noe noen trenger å overbevise oss i "lynsjemobben" om, det er fakta i saken. Da blir det litt for dumt å bruke ord som "overbevise" når det er fakta at moren har en PF?? Men beklager om jeg misoppfattet innlegget ditt fullstendig. Om du kan spesifiserere mer er det fint, men jeg skjønner du mener at det er ensidig argumentasjon her. Jeg kan bare si at jeg gikk inn i saken med helt nøytrale øyne. Jeg trodde i starten at Angelica ble grovt mobbet. At hun ble mobbet tror jeg, men har man fulgt saken helt detaljert som mange brukere har er saken mye mer kompleks enn førsteinntrykket man får. Endret 26. januar 2019 av miss spjåk 11
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7566 Skrevet 26. januar 2019 3 minutter siden, Made4u skrev: Nå har moren til Angelica ikke hatt noen anledning til å påvirke mitt syn, ikke lenge siden jeg først fikk klarhet i hvem hun er. Min mening i saken ble dannet lenge før det... Etter hvert så har det jo dukket opp mye i saken, som jeg har forsøkt å forstå og den eneste forklaringen jeg har kommet frem til er at jeg er blitt overbevist om at moren følte hun gjorde det rette for datteren selv om resultatet ble det motsatte - det må bunne i psykiske problemer og at moren må ha vært i sin egen boble hvor rasjonell handling som er riktig er umulig å forvente fra henne. Jeg tror, jeg føler...….heldigvis har psykologer tatt seg av diagnostiseringen. De har møtt henne, snakket med henne og ser på atferden i rettsaken koblet sammen med faktaopplysninger. Moren sa blant annet at datteren var i toppform helt til det siste, men sms,ene fortalte en helt annen historie. 19
Sol-gull Skrevet 26. januar 2019 #7567 Skrevet 26. januar 2019 13 minutter siden, Made4u said: Nå er det ikke morens forklaring som har fått meg til å danne meg de meninger jeg har i saken. Tror også retten nå kommer frem til det samme som meg og at dommen blir mild. Hva er det da?
T-Rex Skrevet 26. januar 2019 #7568 Skrevet 26. januar 2019 14 minutter siden, Made4u said: Nå er det ikke morens forklaring som har fått meg til å danne meg de meninger jeg har i saken. Tror også retten nå kommer frem til det samme som meg og at dommen blir mild. At dommen i tingretten ble så mild, skyldes nok nettopp at retten har tatt hensyn til de faktorene du nevner. Ellers burde straffen ligget på 6-8 år (tenker her hva som oppfattes som rett av folk flest, og ikke strafferammen). 8
Anglofil Skrevet 26. januar 2019 #7569 Skrevet 26. januar 2019 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og persondebatt, herunder debatt av mindreårige, samt utlevering av andre privatpersoner, samt svar til dette. Tråden gjenåpnes. Yvonne (teamleder)
Lady T Skrevet 27. januar 2019 #7570 Skrevet 27. januar 2019 (endret) 6 timer siden, Made4u skrev: Meldingen viser i alle fall at mor ikke vil at datteren skal dø, nå visste jo moren at hun hadde spiseforstyrrelse og at det er farlig... Jeg sier i grunn bare at hun nok ikke så at dette skulle bli utfallet, tror moren gikk rundt i en boble hvor hun tenkte at hun kunne redde egen datter bedre enn legehjelp og at hun således trolig ikke så alvoret i form av at hun trodde at dette skulle ende bra... Kan godt være frykten hennes også som kommer frem i melding. Jeg har i alle fall falt ned på å tro på moren og hennes forklaring og finner det hun og forsvarerne hennes kjemper for som et bedre utfall enn motparten som i for stor grad overlater skyld til mor og hvor kritikk av det offentlige blir desto begrenset. A skriver en desperat SMS til sin mor at hun føler seg sterkt mobbet av moren hver eneste dag og at moren ønsker at hun skal dø. Når A føler at mor vil hun skal dø, hjelper det ikke så mye hva andre syns og mener og tror og føler. (Kilde:Dommen) Endret 27. januar 2019 av Lady T 23
Marixxx Skrevet 27. januar 2019 #7571 Skrevet 27. januar 2019 10 timer siden, Made4u skrev: Nå bør moren straffes, spørsmålet er heller hvor strengt og hvordan. I mine øyne mildt og til hjelp heller enn fengsel. Dommen bør ha hovedvekt på hvor voldsomt samfunnet har sviktet og hvor alvorlig det sviket endte. Er samfunnet og de forskjellige etatene som må lære og forbedre seg belært av sviktene i denne saken. Hvordan, rent konkret, mener du samfunnet skal ta lærdom og handle annerledes i framtiden? Skal de ulike etater møte barn og deres omsorgspersoner med paranoia og mistro på generelt grunnlag når utfordringer oppstår, bare sånn i tilfelle..? Som både jeg og flere andre har påpekt; bildet ble først tydelig i etterkant. Mange var, med rette, bekymret og meldte dette videre. At mer burde blitt gjort, er tydelig - i ettertid. Sånn er det. Dessverre. 15
Sol-gull Skrevet 27. januar 2019 #7572 Skrevet 27. januar 2019 4 minutter siden, Lady T said: A skriver en desperat SMS til sin mor at hun føler seg sterkt mobbet av moren hver eneste dag og at hun føler moren ønsker at hun skal dø. Når A føler at mor vil hun skal dø, hjelper det ikke så mye hva andre syns og mener og tror og føler. (Kilde:Dommen) Det visste jeg ikke, men det bekrefter jo bare alt. 1
Gjest Brukernavn9 Skrevet 27. januar 2019 #7573 Skrevet 27. januar 2019 6 minutter siden, Lady T skrev: A skriver en desperat SMS til sin mor at hun føler seg sterkt mobbet av moren hver eneste dag og at hun føler moren ønsker at hun skal dø. Når A føler at mor vil hun skal dø, hjelper det ikke så mye hva andre syns og mener og tror og føler. (Kilde:Dommen) Så grusomt! Når var det at A skrev denne sms?
Lady T Skrevet 27. januar 2019 #7574 Skrevet 27. januar 2019 1 minutt siden, Brukernavn9 skrev: Så grusomt! Når var det at A skrev denne sms? 20 okt -15 2
Lady T Skrevet 27. januar 2019 #7575 Skrevet 27. januar 2019 (endret) Jeg får ikke kopiert fra dommen, men her er noe av SMS fra Angelica til mor: «Du klager over ALT og skylder absolutt ALT på meg. Aldri kan du ta skylden selv, ALDRI! Drittsekk, egoist, taper er bare noen av skjellsordene. Du roper og skriker dag ut og dag inn til meg uansett om jeg er grei eller ikke. Ikke blir du glad av noen ting heller, og det må JEG akseptere, men at JEG ikke er glad og bare er lei meg, det er ikke lov. At mat og sånt er dyrt og at du ikke har penger så du vet ikke hva du skal gjøre er vel strengt talt ditt problem, ikke mitt. (...) Du skjønner ikke at DU mobber meg ENORMT mye hver dag?!» «Hvorfor kaller du meg jævla dritt hele tiden?! Du vil jo bare jeg skal dø, men innimellom vil du jeg skal leve. Jeg skjønner ingenting?» Endret 27. januar 2019 av Lady T 27
Gjest Brukernavn9 Skrevet 27. januar 2019 #7576 Skrevet 27. januar 2019 4 minutter siden, Lady T skrev: Jeg får ikke kopiert fra dommen, men her er noe av SMS fra Angelica til mor: «Du klager over alt og skylder ALT på meg. Aldri kan du ta skylden selv, ALDRI! Drittsekk, egoist, taper er bare noen av skjellsordene. Du roper og skriker dag ut og dag inn til meg uansett om jeg er grei eller ikke. Ikke blir du glad av noen ting heller, og det må JEG akseptere, men at JEG ikke er glad og bare er lei meg, det er ikke lov. At mat og sånt er dyrt og at du ikke har penger så du vet ikke hva du skal gjøre er vel strengt talt ditt problem, ikke mitt. (...) Du skjønner ikke at DU mobber meg ENORMT mye hver dag?!» «Hvorfor kaller du meg jævla dritt hele tiden?! Du vil jo bare jeg skal dø, men innimellom vil du jeg skal leve. Jeg skjønner ingenting?» Takk for at du formidler. Jeg skulle ønske at A hadde hatt noen å betro seg til som kunne hjulpet henne bort fra denne torturen som hun ble utsatt for.
Gjest Made4u Skrevet 27. januar 2019 #7577 Skrevet 27. januar 2019 25 minutter siden, Marixxx skrev: Hvordan, rent konkret, mener du samfunnet skal ta lærdom og handle annerledes i framtiden? Skal de ulike etater møte barn og deres omsorgspersoner med paranoia og mistro på generelt grunnlag når utfordringer oppstår, bare sånn i tilfelle..? Som både jeg og flere andre har påpekt; bildet ble først tydelig i etterkant. Mange var, med rette, bekymret og meldte dette videre. At mer burde blitt gjort, er tydelig - i ettertid. Sånn er det. Dessverre. Kommunikasjonen må bli bedre mellom etater som barnevernet, helsesektoren, skolen, og det offentlige generelt. Det skal og bør ikke være slik at skifte av fastlege, bosted og det å møte nye saksbehandlere kan bli en form for å gå under radaren for hva det offentlige kan oppfange.
Gjest Brukernavn9 Skrevet 27. januar 2019 #7578 Skrevet 27. januar 2019 (endret) 3 timer siden, Made4u skrev: Nå har moren til Angelica ikke hatt noen anledning til å påvirke mitt syn, ikke lenge siden jeg først fikk klarhet i hvem hun er. Min mening i saken ble dannet lenge før det... Etter hvert så har det jo dukket opp mye i saken, som jeg har forsøkt å forstå og den eneste forklaringen jeg har kommet frem til er at jeg er blitt overbevist om at moren følte hun gjorde det rette for datteren selv om resultatet ble det motsatte - det må bunne i psykiske problemer og at moren må ha vært i sin egen boble hvor rasjonell handling som er riktig er umulig å forvente fra henne. Hvordan kan du være overbevist om at moren følte at hun gjorde det rette for datteren, hvis du ser på hva A fortalte om morens mobbing og mishandling av A? Ingen som elsker sitt barn gjør slike ting mot barnet sitt. Jeg er ikke enig i er det er umulig å forvente at et menneske som vet forskjell på rett og galt skal velge det som er rett å gjøre. Endret 27. januar 2019 av Brukernavn9
Gjest Made4u Skrevet 27. januar 2019 #7579 Skrevet 27. januar 2019 22 minutter siden, Brukernavn9 skrev: Hvordan kan du være overbevist om at moren følte at hun gjorde det rette for datteren, hvis du ser på hva A fortalte om morens mobbing og mishandling av A? Ingen som elsker sitt barn gjør slike ting mot barnet sitt. Jeg er ikke enig i er det er umulig å forvente at et menneske som vet forskjell på rett og galt skal velge det som er rett å gjøre. Du glemmer at jeg ser det som at det er en psykisk syk mor, hvordan hun har håndtert situasjonen er jo preget av nettopp det at moren ikke har håndtert det hele rasjonelt, det som blir det riktige å gjøre blir da feil og noe å kjempe imot i hennes hode. Jeg betviler ikke at hun elsket sin datter og gjorde det hun følte at var best for henne, selv om faktum er at det ikke var det beste for datteren og andre lett ser at det var fatalt. Jeg ser en mor som enda ikke forstår situasjonen og som er ødelagt av situasjonen, er ikke i mine tanker at det var dette hun ønsket (å miste datteren), for meg virker det som om hele etterspillet av saken går over hodet hennes og hun er statist i egen tilværelse som fortsatt er i boblen sin... Har vondt av moren i det hele.
Mmmwhatever Skrevet 27. januar 2019 #7580 Skrevet 27. januar 2019 (endret) 15 timer siden, Made4u skrev: Aldri hevdet at mors sykdom er et fritak fra straff, at hun får en straff blir riktig i en sak som denne, men den straffen bør være mild og være å motta hjelp heller enn fengselsstraff. Er en sak som engasjerer og vekker sterke følelser denne saken, det ser man jo også her på KG også. Men det løser intet å fordømme moren og gi henne en streng straff og å synes at det var en bra dom, personlig har jeg vondt av henne og en slik dom ville ikke jeg føle at var riktig. Her er det samfunnet som må lære og se hva som er blitt gjort feil, en dom som forsøker å forstå moren sin situasjon og hvor de offentlige etatene som her har sviktet får en smekk som medfører positive endringer og bedre kommunikasjon mellom etater er det eneste jeg finner at blir riktig. Skjønner at mange ikke ønsker moren noe vell, men de overser i så fall hennes problemer som muliggjorde et så tragisk utfall. Det er stor forskjell på det å forstå at datteren kan dø av underernæring, og det å faktisk forstå og se at det er det egen datter faktisk er i ferd med. Og det er der jeg tenker at moren var, da blir det meningsløst at noen vil dømme henne hardt for noe hun umulig kan ha tatt inn over seg og forstått. Hva du «føler» er heldigvis uten betydning for retten. Du viser igjen og igjen at du ikke tar inn over deg bevis som har kommet fram i retten. Rettssaker handler ikke om følelser, men om fakta. Du har fått fakta, dokumentert med blant annet linker til vitnemål fra rettssakene - igjen og igjen - men ser ikke ut til å ta det inn over deg. Jeg vet det er vanskelig å se for seg at en mor kan forårsake sitt barns død, men sånn er det dessverre i den virkelige verden. Å lukke øynene for det gjør det bare vanskeligere å oppdage barn som trenger hjelp. Selv om enkelte offentlige instanser kunne gjort ting annerledes, er det likevel ingen tvil om hvem det var som isolerte sitt dødssyke barn på ei hytte, nektet henne helsehjelp, og drev med psykisk mishandling over lengre tid. Endret 27. januar 2019 av Mmmwhatever 29
Anbefalte innlegg