Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun handlet helt i takt med diagnosen sin hun, så om noe, er det da helsevesenet som sviktet her. Regner med det var de som satt diagnosen liksom.

Anonymkode: c6795...eca

Hæ? Så helsevesenet har nå i oppgave å fjerndiagnosisere mennesker og deretter forstå at de skal mishandle barnet sitt til døde? De sjeldneste, sjeldneste tilfeller ender som dette, og man kan ikke overta ansvaret for alle barn til noen med histrionisk personlighetsforstyrrelse.  Diagnosen har moren fått i ettertid, så vidt man vet har vel hun selv aldri vært i noe psykologisk behandling? 

Saker som dette gjør at man begynner å tenke på barne-sertifikat som en reell løsning (hadde det vært praktisk mulig). Folk må ta en prøve for å kjøre bil, men hvem som helst kan få barn. Det er på en måte sånn det må være men samtidig: då skjer jævlige ting som dette.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

25 minutter siden, Rainstorm skrev:

Hæ? Så helsevesenet har nå i oppgave å fjerndiagnosisere mennesker og deretter forstå at de skal mishandle barnet sitt til døde? De sjeldneste, sjeldneste tilfeller ender som dette, og man kan ikke overta ansvaret for alle barn til noen med histrionisk personlighetsforstyrrelse.  Diagnosen har moren fått i ettertid, så vidt man vet har vel hun selv aldri vært i noe psykologisk behandling? 

Saker som dette gjør at man begynner å tenke på barne-sertifikat som en reell løsning (hadde det vært praktisk mulig). Folk må ta en prøve for å kjøre bil, men hvem som helst kan få barn. Det er på en måte sånn det må være men samtidig: då skjer jævlige ting som dette.  

Det var ikke om xxxx, det var svar på en digresjon fra @Vampyrina som gikk på personlighetsforstyrrelser og helsevesenet. 

Tror du kommer i alvorlig konflikt med menneskeretighetene på den siste delen der. 

Anonymkode: c6795...eca

Navnet på tiltalte er redigert, i henhold til hva som gjøres i riksmedia.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at dersom man har en slik diagnose vil det være vanskelig å avdekke fra offentlige instanser med mindre man har samtaler med terapeut. Jeg tror ofte så vil skoler/barnehage o.l bare oppleve en som et vanskelig og merkelig menneske, og det kan man jo fint være uten at man har personlighetsforstyrrelser.

Anonymkode: 7fdbe...473

Enig! Og strengt tatt kan man fint ha personlighetsforstyrrelser og klare å være en god forelder (men da gjerne om man er en av dem som faktisk oppsøker og følger opp behandling). Det er vel noe med at de skumleste er de som ikke har noen innsikt, verken i sitt sykdomsbilde og heller ikke i sin utilstrekkelighet som forelder. Og det er også disse som da vil motarbeide helsevesenet og offentlige instanser fordi de ikke skjønner at "jeg vil bare vel!" ikke er godt nok. 

23 minutter siden, Vampyrina skrev:

Nettopp! Og personer som har slike trekk som tiltalte, er ofte ekstremt flinke til å manipulere og hvordan skal etatene gjennomskue dette? 

Jeg har selv hatt et familiemedlem som hadde borderline (hun er dessverre død nå), som var åpenbart syk, men «frisk» nok til å manipulere leger/psykologer/nav for å få ut haugevis med medisiner, hjelpetiltak osv, og til å legge seg inn til behandling OG skrive seg ut selv - før tiden. Hva kan det offentlige gjøre da...?? 

Ja, ikke sant! Og det er jo helt forferdelig, denne hjelpeløsheten. Men jeg tenker litt at det kanskje er en del av å leve i en verden der hvem som helst er fri til å få barn at da kan nettopp HVEM SOM HELST få barn og det det medfører. Det finnes syke mennesker, og onde mennesker, og et system som fanger opp ALLE tilfellene: er det mulig? På samme måte som mennesker ikke er roboter,  så er heller ikke samfunnet og verden en maskin og 100% forutsigbart system. 

Man skal snakke om hva som skal gjøres bedre, hvordan kommunikasjon på tvers av instanser kan gjøres for å fange opp disse situasjonene, men kanskje man også må akseptere at verden er et sted der sånne ting skjer. Og kanskje det hele kan minne oss på hvor viktig det er å være et medmenneske og gi hverandre gode erfaringer og opplevelser idet daglige. Å bare se et barn (voksne også) du møter i forbifarten og møte det på en god måte kan bety noe. Vi vet ikke hvilke kamper alle kjemper men ved å bruke møtene vi har med andre mennesker til å ta ansvar for å behandle dem godt kan kanskje gi noen håp til å holde ut lenger. Til å som barn oppsøke hjelp selv (om foreldrene hindrer dem). Generelt bare minne på at omsorg og evne til omsorg ikke er selvsagt, og at det er noe vi alle trenger. 

... Det jeg egentlig bare tenker inni hodet mitt når jeg leser om dette er: det er jo helt sykt! ... Og det er jo det det er bokstavelig talt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, chisandra skrev:

Det har nok heller med at han er engasjert av forsvarer, og ikke minst hvordan han uttaler seg. Det virker jo helt borti natta:

«Jeg kjenner enorm tristhet og fortvilelsesfølelser i min kropp når jeg hører på og ser på [46-åringen], noe jeg tilskriver en empatisk reaksjon i min kropp, der det jeg kjenner, gjenspeiler det [46-åringen] kjenner i sin kropp. Dette som skjer i min kropp, er for øvrig en viktig faktor i min vurdering av mennesker, da det sier mye om ektheten i de følelser som uttrykkes»

:klo:

Den teknikken han bruker her kalles Emosjonfokusert terapi, som kan være et veldig god redskap i en terapisituasjon, men som sakkyndig uttalelse i en rettssak er det ytterst spekulativt. 

Anonymkode: b7019...c2d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke om xx, det var svar på en digresjon fra @Vampyrina som gikk på personlighetsforstyrrelser og helsevesenet. 

Tror du kommer i alvorlig konflikt med menneskeretighetene på den siste delen der. 

Anonymkode: c6795...eca

Åja, du snakket om familiemedlemmet med borderline. Ja, men der også, det er grenser for hvilken tvang man kan påføre mennesker. 

Og ja, det tror jeg også. Derfor jeg sier det ikke er en praktisk mulighet, men man begynner å tenke. Man tenker jo at mennesker som behandler barna sine sånn aldri burde hatt barn. 

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun handlet helt i takt med diagnosen sin hun, så om noe, er det da helsevesenet som sviktet her. Regner med det var de som satt diagnosen liksom.

Anonymkode: c6795...eca

Det er ikke sånn at helsevesenet kommer i hvite frakker og med tvangstrøyer å henter folk med personlighetsforstyrrelser fra gata å tvangsbehandler de. Det 

Det er stort bare ved fare om liv og helse at det skjer i praksis , men moren skjulet jo det faktum at det var fare for liv og helse fra helsevesenet så de kan jo ikke klandres.

Endret av WubWub
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, hetsende utsagn og utlevering av andre privatpersoner, samt svar til dette.

Av respekt for avdøde, som var mindreårig, slettes identifiserende innlegg. Vennligst respektér dette.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, WubWub skrev:

Det er ikke sånn at helsevesenet kommer i hvite frakker og med tvangstrøyer å henter folk med personlighetsforstyrrelser fra gata å tvangsbehandler de. Det 

Det er stort bare ved fare om liv og helse at det skjer i praksis , men moren skjulet jo det faktum at det var fare for liv og helse fra helsevesenet så de kan jo ikke klandres.

Det viste seg at denne AB'en som du nå siterer svarte på en annen sak som en bruker fortalte om, ikke denne saken. Jeg misforstod innlegget først jeg også.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det vet vi strengt tatt ikke noe om. Ordene som blir brukt i rapporten skal beskrive hva som faktisk er diagnosen og disse ordene sier ikke noe om hvordan samtalene foregår i forhold til tillit og omtanke.

Anonymkode: 7fdbe...473

Poenget med en sakkyndig rapport er ikke å skape en teurapeutisk relasjon, men å vurdere tiltaltes psyke.

Anonymkode: b7019...c2d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2018 den 12.22, AnonymBruker skrev:

Sett at diagnosen var en annen. Sett atvdet bar snakk om somatisk sykdom og at fagpersoner i helsevesenet med viten og vilje gjorde en medisinsk feil som førte til barnets død. Ala han gutten som fikk injisert feil cytostatika i hjernen. Skulle da også foreldrene være de som hadde størst kompetanse på dette fagfeltet?

for meg skurrer det voldsomt. Jeg ser et helsevesen, skole og barnevern som ikke har vært istand til å hjelpe hverken barn eller foreldre. Og hvis barnet ble borte og ikke stilte til undersøkelser og oppfølging burde jo alle bjeller ha ringt!

det blir feil å kun skyte på mor her. Jeg syns det er direkte hjerterått ...

Anonymkode: 37999...62f

En ting er at mor ikke sitter på spesialkompetanse for å kunne behandle spiseforstyrrelser. Det er selvfølgelig helt greit. Anoreksi ER vanskelig å behandle, selv for de med god kompetanse i området. 

Men, mor er ikke tiltalt fordi datteren døde av spiseforstyrrelser. Hun er tiltalt for å aktivt forhindre at datteren fikk hjelp. Datteren hadde en BMI langt under grensen for det som er alvorlig. En BMI på under 9 er såppas lavt at man ikke trenger spesialkompetanse for å vite at personen trenger akutt medisinsk hjelp og likevel valgte mor å isolere datteren på hytta.

Videre har hun aktivt prøvd å hindre at sykdommens alvorlighetsgrad ble oppdaget jf. tekstmeldingene der hun oppfordrer datteren til å jukse med vekten. 

Man kan godt si at systemet rundt også har sviktet, men her har mor også et klart ansvar. 

Anonymkode: deac1...506

  • Liker 31
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Poenget med en sakkyndig rapport er ikke å skape en teurapeutisk relasjon, men å vurdere tiltaltes psyke.

Anonymkode: b7019...c2d

Ja, det var jo det jeg hadde forsøkt å kommunisere til vedkommende over flere innlegg. 

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja og hvordan hun hylles i kommentarfelt.. dette har jo ingenting med selve saken å gjøre. Og smakløst hvordan hun dreier det mot seg selv og egen historie. Hun er ikke et barn som døde, for en sammenligning.

  • Liker 33
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, minister-mio skrev:

Ja og hvordan hun hylles i kommentarfelt.. dette har jo ingenting med selve saken å gjøre. Og smakløst hvordan hun dreier det mot seg selv og egen historie. Hun er ikke et barn som døde, for en sammenligning.

Ja, jeg må si jeg reagerte ganske på den kronikken. Jeg føler virkelig ikke at hun traff her altså. Merkelig at Aftenposten lot henne publisere det, de som media vet jo virkelig hvordan ståa er i saken.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, minister-mio skrev:

Ja og hvordan hun hylles i kommentarfelt.. dette har jo ingenting med selve saken å gjøre. Og smakløst hvordan hun dreier det mot seg selv og egen historie. Hun er ikke et barn som døde, for en sammenligning.

Hylles av en annen «riksanorektiker» også...  Gud bedre for en skivebom. Jeg har bare lyst til å kommentere under at dette dreier seg ikke om deg, Linnea! Dette er en annen sak med andre faktorer. My god!

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

27 minutter siden, Rainstorm skrev:

Enig! Og strengt tatt kan man fint ha personlighetsforstyrrelser og klare å være en god forelder (men da gjerne om man er en av dem som faktisk oppsøker og følger opp behandling). Det er vel noe med at de skumleste er de som ikke har noen innsikt, verken i sitt sykdomsbilde og heller ikke i sin utilstrekkelighet som forelder. Og det er også disse som da vil motarbeide helsevesenet og offentlige instanser fordi de ikke skjønner at "jeg vil bare vel!" ikke er godt nok. 

Dette er jeg helt enig med deg i.

Som en psykolog sa til meg en gang jeg spurte om borderlines er skikket til å være foreldre så svarte hun "En personlighetsforstyrrelse i seg selv sier ingenting om evnen til å være en god mamma eller pappa - det er et veldig stort spenn. Jeg har noen borderline pasienter som er kjærlige og dyktige foreldre, er i fast arbeid og har et stort nettverk av nære venner. Så har jeg andre borderline pasienter som aldri bør være alene med barn, de har heller ingen venner og kan aldri fungere i jobb". 

Jeg tror det samme kan sies om mennesker uten personlighetsforstyrrelse, noen er dårlige foreldre mens andre er gode. Det er ikke merkelapper som avgjør hvor skikket man er. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hylles av en annen «riksanorektiker» også...  Gud bedre for en skivebom. Jeg har bare lyst til å kommentere under at dette dreier seg ikke om deg, Linnea! Dette er en annen sak med andre faktorer. My god!

Anonymkode: af65c...d63

Hvem da?

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvem da?

Anonymkode: 7fdbe...473

Ingeborg Senneset. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, minister-mio skrev:

Ja og hvordan hun hylles i kommentarfelt.. dette har jo ingenting med selve saken å gjøre. Og smakløst hvordan hun dreier det mot seg selv og egen historie. Hun er ikke et barn som døde, for en sammenligning.

Ja, dette var usmakelig! 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...