Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Altså ... selvfølgelig. Det betyr jo åpenbart mindre næreingsinntak som igjen betyr mer svekkelse. Du spekulerer mye til å forstå så lite. 

Anonymkode: aa08e...cab

Takk :) Mine spørsmål var ikke ment som spekulason. Jeg ønsket bare å vite.

"10:13 Aktor Arne Ingvald Dymbe stiller de sakkyndige spørsmål.-Dette med å være i aktivitet og gjøre ting – kan dere si litt om det etter hvert som svekkelsen skjer? spør aktor. -Det avhenger av hvor raskt vekttapet skjer. Man blir gradvis mindre mobil, det skjer hos barn og voksne. Jeg har sett personer med 8,8 som går og 10,2 som ikke går, svarer Sigrid Bjørnelv."

 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man må i utgangspunktet ha tillatelse fra foresatte, men dersom foresatte motsetter seg dette og det anses som nødvendig kan omsorgen midlertidig overtas av barnevernet og tvangstiltak iverksettes.

Anonymkode: f2ff6...12b

Jeg vet at dette blir gjort f.eks ved blodoverføring til barn av Jehovas vitner, men da er det snakk om en veldig midlertidig omsorgsovertakelse. Behandling av anoreksi kan ta flere år, og da er vel ikke omsorgsovertakelsen fullt så midlertidig. Jeg vil tro man i de fleste tilfeller kvier seg for langvarig omsorgsovertakelse av barn i behandlingssituasjon, da foreldrenes støtte er ansett som nødvendig for barnet. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"10:30 Finn Skårderud mener det er en utbredt misoppfatning at personer med anoreksi er viljesterke personer. Han understreker at det er hans egen oppfatning. – Stort sett har personer med alvorlig anoreksi mye angst og frykt. Derfor er det viktig å skape tryggere miljøer rundt dem, sier han."

 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man må i utgangspunktet ha tillatelse fra foresatte, men dersom foresatte motsetter seg dette og det anses som nødvendig kan omsorgen midlertidig overtas av barnevernet og tvangstiltak iverksettes.

Anonymkode: f2ff6...12b

Ja, men moren ga inntrykk av at Angelica var ivaretatt av noen andre i helsevesenet som hun heller ville være hos. Dette ble ikke ettersjekket nok, hverken fra helsevesenet eller barnevern.

Hun fra barnevernet ble jo helt sjokkert da hun fikk vite i retten at Angelica ikke hadde vært til veiing på over 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"10:13 -Dette med å være i aktivitet og gjøre ting – kan dere si litt om det etter hvert som svekkelsen skjer? spør aktor.-Det avhenger av hvor raskt vekttapet skjer. Man blir gradvis mindre mobil, det skjer hos barn og voksne. Jeg har sett personer med 8,8 som går og 10,2 som ikke går, svarer Sigrid Bjørnelv."

Skjer svekkelsen raskere når vekttapet skjer raskt?

Anonymkode: fad9c...735

Hei! Tror jeg skjønner hva du egentlig spør om her :) 

Ja, på helt generelt grunnlag vil det gjerne være slik at svekkelsen blir større når vekttapet skjer raskt.

Ved mer langsom vektnedgang/avmagring kan kroppen/organene tilpasse seg og tåle situasjonen til en viss grad bedre. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kitcat skrev:

Hei! Tror jeg skjønner hva du egentlig spør om her :) 

Ja, på helt generelt grunnlag vil det gjerne være slik at svekkelsen blir større når vekttapet skjer raskt.

Ved mer langsom vektnedgang/avmagring kan kroppen/organene tilpasse seg og tåle situasjonen til en viss grad bedre. 

Hei og takk for svar med en god forklaring på det som jeg ønsket svar på :)

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Chiubi skrev:

Jeg lurer på i hvilken grad man har lov til å bruke tvang i behandlingen av en mindreårig, og om dette eventuelt må godkjennes av mor eller far? 

Man har lov å bruke tvang når det står om liv og helse. Eller, man er pliktet til å gi hjelp om det står om liv og helse, uavhengig av om du er voksen eller barn 😊 Noen religioner motsetter seg blodoverføring - da overtar barnevernet omsorgen for barnet slik at barnet får nødvendig hjelp, og fører deretter omsorgen tilbake til foreldrene.

Anonymkode: b6bda...530

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Når vi nå hører ekspertene fortelle hvor viktig det er med behandling, så er det fælt å tenke på hvordan moren demoniserte hjelpeapparatet. Angelica lærte fra start at hun ikke måtte stole på noen som ville hjelpe - de fikk til og med kallenavn.

De sier også at det (heldigvis) er sjelden å se pårørende ikke ta det innover seg, og at de færreste dør. Og de som dør er i hovedsak de som har brutt med hjelpeapparatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg

Ting har stort sett vært så ille som vi fryktet. 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold, og ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Snø_fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 time siden, Snø_fnugg skrev:

Ting har stort sett vært så ille som vi fryktet. 

Egentlig enda verre. Stadig nye overraskelser som underbygger hvor riktig det er at moren er tiltalt.

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av chisandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid likt Finn Skårderud, nå liker jeg han enda litt bedre.

 

11:21

Forsvarer Ann Turid Bugge viser til at Angelica i slutten av september 2015 var med på tre maratonløp, blant annet «Ti for Grete», hvor hun løp én mil på veldig god tid.

– Ja, det kan godt være et symptom på at man er alvorlig spiseforstyrret, svarer psykiater Finn Skårderud og viser blant annet til at mange toppidrettsutøvere utvikler spiseproblematikk.

– Mitt poeng er at det ikke er så lang tid mellom september til nyttårsaften 2015, svarer forsvarer Ann Turid Bugge.

– September til nyttårsaften er lang tid, og mye kan ha skjedd på den tiden, repliserer Skårderud.

Anonymkode: 81db2...541

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 minutt siden, Duff skrev:

Jeg synes Skåderud setter Bugge godt på plass nå kl 11.21

Helt enig. Moren har jo også vært veldig stolt av treningsaktiviteten til Angelica, til tross for at hun selv forfektet god kunnskap om anoreksi.

Angelica skulle jo bli den nye Johaug, bare hun spiste litt mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvorfor snakker «alle» om anoreksi 80% av tida og hvorfor florerer det av  «jeg er ikke i tvil om at hun elsket datteren sin» og «jeg tror hun elsket A, men...»-kommentarer? 

Anonymkode: 7cbcd...319

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående sitatet under. Var A. en viljesterk person? Hadde A. anoreksi?

"10:30 Finn Skårderud mener det er en utbredt misoppfatning at personer med anoreksi er viljesterke personer. Han understreker at det er hans egen oppfatning. – Stort sett har personer med alvorlig anoreksi mye angst og frykt. Derfor er det viktig å skape tryggere miljøer rundt dem, sier han."

 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, chisandra skrev:

Når vi nå hører ekspertene fortelle hvor viktig det er med behandling, så er det fælt å tenke på hvordan moren demoniserte hjelpeapparatet. Angelica lærte fra start at hun ikke måtte stole på noen som ville hjelpe - de fikk til og med kallenavn.

De sier også at det (heldigvis) er sjelden å se pårørende ikke ta det innover seg, og at de færreste dør. Og de som dør er i hovedsak de som har brutt med hjelpeapparatet.

Er 100% enig med deg her. Hvis du går inn på anti-barnevern sidene kjenner du igjen retorikken til foreldre og barn som motsetter seg all hjelp fra alle mulige instanser som kunne hatt noe å tilføre familier med hjelpebehov/veiledningsbehov. Den aller største fienden til feks barnevern er nettopp foreldre som demoniserer hjelpeapparatet. Som en følge av dette utvikler barnet angst og frykt mot det som egentlig kan gi hjelp, og så er sirkelen igang. Fryktelig trist å se på, men helt normal reaksjon fra barnets side. Barn er 100% lojale ifht sine foreldre, og dette utnyttes i stor grad av foreldre som ikke er sitt ansvar bevisst. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor snakker «alle» om anoreksi 80% av tida og hvorfor florerer det av  «jeg er ikke i tvil om at hun elsket datteren sin» og «jeg tror hun elsket A, men...»-kommentarer? 

Anonymkode: 7cbcd...319

Det er fullt mulig å ta livet av en man elsker. Det skjer faktisk ganske ofte, hvis du ser på drapsstatistikken. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Angående sitatet under. Var A. en viljesterk person? Hadde A. anoreksi?

"10:30 Finn Skårderud mener det er en utbredt misoppfatning at personer med anoreksi er viljesterke personer. Han understreker at det er hans egen oppfatning. – Stort sett har personer med alvorlig anoreksi mye angst og frykt. Derfor er det viktig å skape tryggere miljøer rundt dem, sier han."

 

Anonymkode: fad9c...735

Det er og min personlige erfaring. Det er mye dramatisk oppførsel men det bunnet i utrygghet. Jeg er veldig glad for at vi fikk familiebasert terapi. Det var den beste hjelpen vi kunne fått. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom tiltalte tilbake i salen, ja.. 
Det er psykolog Atle Austad som skal i vitneboksen.Tiltalte skriver at han er "meget dyktig og ubestikkelig".

Anonymkode: bda45...e89

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror "myten" med viljestyrken kommer fra at det krever mye av et eller annet å nekte kroppen mat når den skriker etter det, det er sinnsykt hardt sånn sett. Men frykt er en minst like sterk pådriver som vilje i den forbindelse. 

Anonymkode: 81db2...541

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...