Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke et eneste vitne hverken mens Angelica levde, eller nå etterpå kan bekrefte mobbing etter hva jeg har lest..

Det eneste som påvises er at mor hevder dette alle steder.

Innegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, chisandra skrev:

Tusen takk for at du spør Budstikka, og at du oppdaterer oss. 

Bare hyggelig. Jeg begynner å bli veldig sliten av denne saken nå, men den er samtidig alt for viktig og interessant til å bli gått glipp av. Derfor trengte jeg noen datoer å forholde meg til 🙈 Og lettelsen var stor da det ikke var flere uker igjen 😂 

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camilla skrev nedsettende om sin egen kropp og utseende til sin syke datter. Hennes pedagogiske evner er noe å reflektere over......  Det er veldig feil.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi forholder oss til de som ble oppnevnt av retten. Den psykologenrapporten som kom med ptsd ble underkjent. dramatiserende pf er gjeldende diagnose. 

Anonymkode: af65c...d63

Ja for hun har vi tiltro til

Anonymkode: 8683b...73a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brudd på opphavsrett, injurierende utsagn, brukerdebatt og avsporinger, samt svar til dette.

Tråden åpnes igjen.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan vi i etterpåklokskapens navn si at så mange skulle ha gjort mer. Jeg regner med at mange av de som er berørte av denne saken skulle ønske de kunne ha skrudd tiden tilbake og grepet inn tidligere, men sånn fungerer det dessverre ikke.

Jeg vet av egen erfaring hvor vanskelig det kan være å få den hjelpen en føler faktisk hjelper. Av det som har kommet fram i dag og tidligere, så ser en hvilket bilde tiltalte har tegnet av både helsevesen og barnevern. Hun skapte et monster, noe Angelica måtte frykte, i stedet for noe som kunne hjelpe. Det gjorde ingenting lettere for den lille jenta. Jevnt og trutt leser vi at politiet advarer voksne mot å bruke trusler, som "Oppfør deg, hvis ikke kommer politiet og tar deg", til barn. Det kan skape en frykt for politiet, det kan gjøre at de gjemmer seg dersom de har gått seg bort og politiet leter etter dem, eller at de ikke vil forklare seg om de har blitt utsatt for et lovbrudd. Det samme burde sies om både leger og barnevern.

Jeg har sympati for moren, jeg tviler ikke på at det har vært tøft. Å se sin nærmeste bli så kontrollert av en sykdom. Hvor fælt det er å se barnet sitt så fullt av angst. Hvor vanskelig å skulle stå i mot, være den sterke. Likevel er det så mye i disse vitneutsagnene som gjør at sympatien minsker. Truslene fra mor til datter, frykten hun skapte for helsevesen og barnevern, det evinnelige fokuset på perfeksjon hos datter, legge skyld og dyrke hat, kritisere eget utseende og vekt, flytting og mer flytting, rot og kaos i hjemmet, alle løgnene som har kommet fram.
Og til syvende og sist så er det kun dette som gjelder: Et lite barn døde av sult, omsorgspersonen sørget ikke for at barnet fikk i seg tilstrekkelig næring. Uansett hvor vrang eller vanskelig Angelica under anoreksiens kontroll var, hvor fæle helsevesenet liksom var, det var tiltalte som unngikk hjelp i månedsvis og lot dette skje.

Jeg håper at barnevern, bup, skole- og helsevesen tar lærdom av denne saken. Og jeg håper at den tiltalte blir dømt. 

  • Liker 33
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Rotemor skrev:

Camilla skrev nedsettende om sin egen kropp og utseende til sin syke datter. Hennes pedagogiske evner er noe å reflektere over......  Det er veldig feil.

Å redusere det til pedagogiske evner synes jeg blir for enkelt. Det er dessverre mange mødre (og også endel fedre) som har et usunt/dårlig kroppsbilde, og et usunt forhold til mat og/eller trening. Dette kan være skadelig for barna, og føre til at også de får problemer med kropp/mat/trening. Jeg har en venninne som vokste opp med en mor som hadde (og har) spiseforstyrrelser, og det var ikke enkelt. Hennes erfaringer gjør at hun passer svært godt på sine egne barn når de er sammen med bestemor. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Jeg tror også det er mange som i etterpåklokskapens navn ser at de skulle gjort mer, gjort noe annerledes. Det som er er ganske unikt, er at det gjelder ikke moren. Der siver det ikke ut en dråpe med selvransakelse og selvkritikk - tvert imot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg tror også det er mange som i etterpåklokskapens navn ser at de skulle gjort mer, gjort noe annerledes. Det som er er ganske unikt, er at det gjelder ikke moren. Der siver det ikke ut en dråpe med selvransakelse og selvkritikk - tvert imot. 

Det er jeg selvsagt enig i. Jeg bare håper at systemene på et visst punkt kan konfrontere sin egen unngåelsesatferd som blir meget tydelig i denne saken. De formelig lar alt gå til skogs, til tross for at enkelte prøvde flere ganger. Men for meg er det selvsagt ikke tvil om hvem som til syvende og sist har ansvaret. 

Anonymkode: efaf1...502

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter igjen med en følelse av at tiltalte har markert hard motstand mot mange i livet sitt, mens hun har alliert seg med andre. 
Eksmannen var gjerne en alliert til å begynne med, før han ble en fiende. Han var ikke den eneste som (ufrivillig) skiftet side fra "snill" til "slem" gjennom årenes løp. 
Tiltalte og avdøde kan ha levd hele avdødes liv sammen preget av tiltaltes svarte og hvite verdenssyn. Det begynte med at eksmann/far ble kuttet ut og utestengt av avdødes liv, deretter gikk det slag i slag med helse- og omsorgspersoner, personer i skoleverket, foreldre fra skolen etc. 
Avdøde blir tydeligvis trukket inn i tiltaltes verden, i møter med offentlige instanser, i (sms) dialog og i et felles bokprosjekt. 

Hvem ville avdøde vært med andre omsorgspersoner? 

Anonymkode: 4319d...7a6

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken engasjerer veldig. Jeg tenker også mye på dette lille samfunnet som ble snudd på hodet og alle barna som ble involvert... håper media har lært at en sak har gjerne minst 2 sider og undersøker nøyere før de blåser ting opp. 

Her link til et leserinnlegg som rørte meg; https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/eL0o4/Nar-barn-dor-og-barn-far-skylden

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mmmwhatever skrev:

Å redusere det til pedagogiske evner synes jeg blir for enkelt. Det er dessverre mange mødre (og også endel fedre) som har et usunt/dårlig kroppsbilde, og et usunt forhold til mat og/eller trening. Dette kan være skadelig for barna, og føre til at også de får problemer med kropp/mat/trening. Jeg har en venninne som vokste opp med en mor som hadde (og har) spiseforstyrrelser, og det var ikke enkelt. Hennes erfaringer gjør at hun passer svært godt på sine egne barn når de er sammen med bestemor. 

Camilla skrev brev til sin anorektiske datter om at hun var feit og stygg. Hun står nå tiltalt pga hennes død.

Manglende pedagogiske evner er udiskuterbart.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle dere som har bidratt til en utrolig informativ og saklig tråd. Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen: 

Vet forsvarerne på forhånd om alle bevis som blir fremlagt i retten eller hva aktoratet kommer til å spørre vitner om (og motsatt)? 

Anonymkode: 41fed...a68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat fra budstikka i dag kl. 13:40 "Hun skriver også: Jeg hater BUPA i Drammen like sterkt som deg". 

Etter hva jeg forstår så er dette brev funnet på pc til mor og er ment som brev/notat til datteren. (Legg merke til at det ikke bevist at datteren har lest disse brevene/notatene ifølge referat fra budstikka).

Forstår jeg det riktig at moren faktisk skriver at hun hater BUPA i Drammen like sterkt som datteren? Eller har jeg missforstått? noe jeg håper jeg har gjort.

Endret av Uff da
gramatikk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uff da skrev:

Sitat fra budstikka i dag kl. 13:40 "Hun skriver også: Jeg hater BUPA i Drammen like sterkt som deg". 

Etter hva jeg forstår så er dette brev funnet på pc til mor og er ment som brev/notat til datteren. (Legg merke til at det er ikke bevist at datteren har lest disse brevene/notatene ifølge referat fra budstikka).

Forstår jeg det riktig at moren faktisk skriver at hun hater BUPA i Drammen like sterkt som datteren? Eller har jeg missforstått? noe jeg håper jeg har gjort.

Jeg tror ikke du har misforstått, dessverre. 

Anonymkode: efaf1...502

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Uff da skrev:

Sitat fra budstikka i dag kl. 13:40 "Hun skriver også: Jeg hater BUPA i Drammen like sterkt som deg". 

Etter hva jeg forstår så er dette brev funnet på pc til mor og er ment som brev/notat til datteren. (Legg merke til at det er ikke bevist at datteren har lest disse brevene/notatene ifølge referat fra budstikka).

Forstår jeg det riktig at moren faktisk skriver at hun hater BUPA i Drammen like sterkt som datteren? Eller har jeg missforstått? noe jeg håper jeg har gjort.

Jeg tolker det som om det er mor og datter som hater bupa Drammen 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Snø_fnugg
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja for hun har vi tiltro til

Anonymkode: 8683b...73a

Hvem tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle dere som har bidratt til en utrolig informativ og saklig tråd. Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen: 

Vet forsvarerne på forhånd om alle bevis som blir fremlagt i retten eller hva aktoratet kommer til å spørre vitner om (og motsatt)? 

Anonymkode: 41fed...a68

Forsvaret vet om alle bevisene, og alle vitnene som er innkalt. Men de får ikke beskjed om hva aktor skal spørre vitnene om. 

Ingen spørsmål er dumme. 😀👍🏻

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk til alle dere som har bidratt til en utrolig informativ og saklig tråd. Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen: 

Vet forsvarerne på forhånd om alle bevis som blir fremlagt i retten eller hva aktoratet kommer til å spørre vitner om (og motsatt)? 

Anonymkode: 41fed...a68

Forsvarer har kunnskap om bevisførsel, men hva som det blir spurt om fra aktoratet og forsvarer har dem nok ikke så mye kunnskap om. De vet hvilke vitner som blir innkallt, så utifra det så har nok begge parter nogelunde kontroll på hva som vil komme frem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, BMF skrev:

Forsvaret vet om alle bevisene, og alle vitnene som er innkalt. Men de får ikke beskjed om hva aktor skal spørre vitnene om. 

Ingen spørsmål er dumme. 😀👍🏻

Men utifra hva forsvarerne har sagt til media har det sett ut som om de har vært helt uvitende om tekstmeldingene, naboene, helsevesenet, barnevernet osv. De har blant annet sagt noe sånn som at når denne saken kommer i gang kommer alle til å endre sitt syn på tiltalte, og at det ikke skulle vært noen straffesak i det hele tatt. (Akkurat det med synet på tiltalte hadde de forsåvidt rett i da, bare ikke på den måten de så for seg.. 🙄 ) 

Anonymkode: ab505...bab

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...