Ando Nym Skrevet 13. mars 2018 #3881 Del Skrevet 13. mars 2018 5 minutter siden, Vera said: Vel, jeg syns det er slett arbeid av både politi og barnevern. Et barn forsvinner, og man tar seg en liten tur for å sjekke om det er bilspor eller røyk fra pipa? Barnevernet fikk, om jeg ikke husker helt feil, 11 bekymringsmeldinger, alle disse handlet ikke om undervisning/skolesituasjon. Da blir det for enkelt å si at dette kun handler om denne situasjonen. Barnevernet fikk også bekymringmelding angående behandling - at tiltalte motsatte seg/ikke møtte opp til avtalt behandling. Barnevernet visste at barnet led av alvorlig sykdom - allikevel satte de ikke inn flere ressurser for å finne barnet. Det er slett arbeid i mine øyne. Hvor er barnets vern, når omsorgspersonene ikke evner å ta vare på barnet sitt?? Du blander kortene litt her. Det er barnevernet i Bærum som skal ha kritikk for å ha henlagt saken som kom fra Drammen sykehus. Valdres hadde ingen kjennskap til den. Ikke minst skal de som er ansvarlig for hvordan systemet rundt barnevernet var bygget opp, ha sterk kritikk. Det var jo åpenbart ingen kommunikasjon mellom barnevernet i de forskjellige kommunene. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 13. mars 2018 #3882 Del Skrevet 13. mars 2018 At ikke noen bare sa til moren : vi ser at du ikke evner å gi datteren din den hjelpen og omsorgen hun må ha, så barnevernet må overta omsorgen. Hvorfor i huleste skjedde ikke det? At barnevernet fikk kritikk var helt på sin plass, men nå sitter moren der tiltalt for grov omsorgssvikt fordi hun faktisk kunne av en eller annen grunn ta datteren ut av skolen, rømme med datetteren og bli borte i hele tre måneder uten at noen gjorde noe. Om det er lover og regler som har hindret noen å gripe inn på alvor, så håper jeg det er endret. Det er så sjukt alt sammen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snø_fnugg Skrevet 13. mars 2018 #3883 Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) 11 minutter siden, Ando Nym skrev: Nei, jeg tror ikke vi vet det utover at noen her i tråden, som ga inntrykk av å være en bekjent av moren, skrev at hun leier leilighet. Ok, takk for svar. Endret 13. mars 2018 av Snø_fnugg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoftKitty Skrevet 13. mars 2018 #3884 Del Skrevet 13. mars 2018 23 minutter siden, AnonymBruker said: Mener det var et vitne i begynnelsen av rettsaken som nevnte noe om at Angelica spiste som normalt og at hun (vitnet) tenkte det måtte dreie seg om noe annet enn spiseforstyrrelse. Hvem var dette? Anonymkode: 154cd...ef8 Dette er noe mor har uttalt (tror det var i media) - det er ingen vitner som har nevnt dette ennå. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 13. mars 2018 #3885 Del Skrevet 13. mars 2018 7 minutter siden, Ando Nym skrev: Ikke til barnevernet i Valdres. Det var til barnevernet i Bærum. De henla saken og har derfor også fått knusende kritikk. Nettopp, og derfor er det jo helt riktig at flere parter har sviktet her. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 13. mars 2018 #3886 Del Skrevet 13. mars 2018 1 minutt siden, SoWhat? skrev: At ikke noen bare sa til moren : vi ser at du ikke evner å gi datteren din den hjelpen og omsorgen hun må ha, så barnevernet må overta omsorgen. Hvorfor i huleste skjedde ikke det? At barnevernet fikk kritikk var helt på sin plass, men nå sitter moren der tiltalt for grov omsorgssvikt fordi hun faktisk kunne av en eller annen grunn ta datteren ut av skolen, rømme med datetteren og bli borte i hele tre måneder uten at noen gjorde noe. Om det er lover og regler som har hindret noen å gripe inn på alvor, så håper jeg det er endret. Det er så sjukt alt sammen. Enig! Når systemet tillater at et barn faller mellom alle stoler, så er det på høy tid å forandre systemet. Det har skjedd altfor mange ganger, og nå med det mest tragiske utfallet av alle. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #3887 Del Skrevet 13. mars 2018 6 minutter siden, SoftKitty skrev: Dette er noe mor har uttalt (tror det var i media) - det er ingen vitner som har nevnt dette ennå. Aha. Takk for svar! Anonymkode: 154cd...ef8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ando Nym Skrevet 13. mars 2018 #3888 Del Skrevet 13. mars 2018 (endret) 11 minutter siden, Tutte said: Ok, men det er jo hovedsaklig de i Valdres det er snakk om her når det gjelder å ha gjort noe før. Det sier seg vel selv. Tror jeg har svar på det i en annen kommentar. Barnevernet i Valdret hadde ikke fått annen informasjon enn at moren hadde unndratt datteren fra skoleundervisning. Moren hadde samtidig vært i kontakt med ungdomsskolen i Valdres vedr. hjemmeundervisning. Moren hadde allerede meldt flytting til Oslo da de sendte politiet for å sjekke om det likevel skulle være noen på hytta. Da det ved to anledninger ikke var tegn til liv der, trodde de selvsagt de faktisk hadde flyttet og oversendte saken til Oslo. Det er de som har bygget opp dette ineffektive systemet som skal ha kritikk. Og barnevernet i Bærum, selvsagt. Endret 13. mars 2018 av Ando Nym 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 13. mars 2018 #3889 Del Skrevet 13. mars 2018 Ervl på tide at BV blir statlig, med lokale avdlingskontor. Da vil ethvert barn kun ha én elektronisk mappe, og uansett hvor familien flytter vil det lokale kontoret ha tilgang til alt relevant materiale om et barn. 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #3890 Del Skrevet 13. mars 2018 8 minutter siden, Ando Nym skrev: Du blander kortene litt her. Det er barnevernet i Bærum som skal ha kritikk for å ha henlagt saken som kom fra Drammen sykehus. Valdres hadde ingen kjennskap til den. Ikke minst skal de som er ansvarlig for hvordan systemet rundt barnevernet var bygget opp, ha sterk kritikk. Det var jo åpenbart ingen kommunikasjon mellom barnevernet i de forskjellige kommunene. Bup-vest Vinderen ble også kritisert for fraværet av somatiske undersøkelser av jenta. Skjønner ikke greia. Selv om barnevernet ikke hadde så mye info, har de andre instansene det og de hadde nesten ett helt år fra den forrige innleggelsen til hun døde til å sørge for at saken ble fulgt opp. Jeg syns det er absurd at alle andre instanser fritas for ansvar i denne saken. Anonymkode: c6795...eca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #3891 Del Skrevet 13. mars 2018 Hovedproblemet hva gjelder sikkerhetsnettet som skulle fanget opp avdøde, må sies å være manglende kommunikasjon innad i barnevernet over kommunegrensene. Det var i hvert fall det som gjorde at barnevernet i Valdres ikke gjorde fullt ut opplyste vurderinger og valg. Så kan man sikkert hevde at tiltak burde vært satt inn lenge før Valdres ble involvert, men der er jeg ikke innsatt i hva man har hjemmel til å gjøre. Ellers trenger vi en ny vurdering av taushetsplikten. Ofte beskytter den ikke vedkommende den er ment å verne om. I skolen er taushetsplikt i samarbeid med barnevernet et stort problem som gjør det vanskelig å sikre barnets beste. Anonymkode: 5085c...839 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #3892 Del Skrevet 13. mars 2018 "-Spurte du om hun synes det var pinlig å sitte i rullestol når hun kunne gå? spør forsvareren. -Det ble ikke sagt noe om det, men det kan godt være, svarer overlegen." Jeg ser for meg at det må da være mindre flaut å sitte i rullestol enn å bli båret rundt av moren sin når man er såpass stor? Anonymkode: ab505...bab 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ando Nym Skrevet 13. mars 2018 #3893 Del Skrevet 13. mars 2018 9 minutter siden, Tutte said: Nettopp, og derfor er det jo helt riktig at flere parter har sviktet her. Ja, det er heller ingen som har sagt noe annet. Jeg påpekte at det er barnevernet i Bærum som er riktig adresse for kritikken som ble fremlagt i posten jeg svarte på, og ikke barnevernet og politiet i Valdres. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #3894 Del Skrevet 13. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: "-Spurte du om hun synes det var pinlig å sitte i rullestol når hun kunne gå? spør forsvareren. -Det ble ikke sagt noe om det, men det kan godt være, svarer overlegen." Jeg ser for meg at det må da være mindre flaut å sitte i rullestol enn å bli båret rundt av moren sin når man er såpass stor? Anonymkode: ab505...bab Å hjelpes! For et spørsmål!! Anonymkode: 51273...43c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snø_fnugg Skrevet 13. mars 2018 #3895 Del Skrevet 13. mars 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å hjelpes! For et spørsmål!! Anonymkode: 51273...43c De har en syltynn sak og griper etter halmstrå. Blir bare flau🙈 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2018 #3896 Del Skrevet 13. mars 2018 Forsvaret er profesjonelle aktører og gjør den jobben vi som samfunn har satt dem til å gjøre. Anonymkode: 5085c...839 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snø_fnugg Skrevet 13. mars 2018 #3897 Del Skrevet 13. mars 2018 Forsvarer Sandland bryter inn for å spørre overlegen om hun er kjent med om Angelica la ut noe på sosiale medier mens hun var innlagt. – Det kjenner jeg ikke til, sier hun. Kan de ikke bare sjekke det selv🤔? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ando Nym Skrevet 13. mars 2018 #3898 Del Skrevet 13. mars 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Bup-vest Vinderen ble også kritisert for fraværet av somatiske undersøkelser av jenta. Skjønner ikke greia. Selv om barnevernet ikke hadde så mye info, har de andre instansene det og de hadde nesten ett helt år fra den forrige innleggelsen til hun døde til å sørge for at saken ble fulgt opp. Jeg syns det er absurd at alle andre instanser fritas for ansvar i denne saken. Anonymkode: c6795...eca Mitt svar var til en post som kritiserte barnevernet og politiet i Valdres for noe det var barnevernet i Bærum som hadde ansvar og skal ha kritikk for. Det var dem som både unnlot å følge opp og som henla bekymringsmeldingen fra Drammen sykehus før de la hele saken i eget arkiv. Derfor var det også dem som fikk grov kritikk. Det er jo vanskelig å agere på noe man aldri har blitt informert om. At det er systemsvikt over hele linjen, er det selvsagt ingen tvil om. Men dette er jo de som har bygget opp et ubrukelig systemet sitt ansvar, ikke de som følger de loverog regler de er pålagt å følge. Dette siste er en generell betraktning. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 13. mars 2018 #3899 Del Skrevet 13. mars 2018 Akkurat nå, Snø_fnugg skrev: Forsvarer Sandland bryter inn for å spørre overlegen om hun er kjent med om Angelica la ut noe på sosiale medier mens hun var innlagt. – Det kjenner jeg ikke til, sier hun. Kan de ikke bare sjekke det selv🤔? Og det er neppe overlegens jobb å følge med sine pasienter på sosiale medier. Tror forsvaret sliter, de famler etter halmstrå. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 13. mars 2018 #3900 Del Skrevet 13. mars 2018 13 minutter siden, Rosalie skrev: Ervl på tide at BV blir statlig, med lokale avdlingskontor. Da vil ethvert barn kun ha én elektronisk mappe, og uansett hvor familien flytter vil det lokale kontoret ha tilgang til alt relevant materiale om et barn. Jeg håper barnevernet følger denne saken tett, så de kan lære noe. Ikke noe forresten, men mye! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå