Gjest Blondie65 Skrevet 24. februar 2019 #8221 Skrevet 24. februar 2019 1 time siden, Påskehare skrev: Ber dere sjekke ut Dora Thorallsdottirs status på face 😱 Jeg gjentar det jeg har sagt før: Jeg har ingen problemer med å være enig i at det å miste datteren sin er den verste straffen hun kan få. Det må hun leve med resten av livet. Det jeg imidlertid savne er en erkjennelse fra hennes side om at hun gjorde noe feil, eller at hun kunne gjort ting annerledes. I stedet brøler hun og hennes støttespillere - inkludert Dora Thorallsdottir - om at resten av samfunnet som sviktet Angelica må få straff. Hallo? Den som aktivt motarbeider et hvert hjelpetiltak er vel den som i første rekke må bære ansvaret, eller? Når du aktivt og med vilje isolerer barnet ditt fra all helsehjelp, skole, lege, barnevern, far - og ikke minst når du bidrar til å opprettholde et skremselsbilde av hjelpeordningene som de store slemme som kun er ute etter å skade - da har du faktisk et ansvar for de handlingene og konsekvensene av dem. Har ikke mor lidd nok? Jeg er ikke ute etter at hun skal lide. Ingen straff i verden er større enn den straffen det er å miste sitt barn. Jeg er ute etter at hun skal ta ANSVAR for sine handlinger og innrømme at hun gjorde noe galt! Når skjer det?
Jobbermedbarn Skrevet 24. februar 2019 #8222 Skrevet 24. februar 2019 Veldig enig @Blondie65👍🙏 Og lidd nok? Det er mange personlige tragedier bak straffbare handlinger, skal alle de slippe fengselsstraff da? Eller er det noen som skal sitte å vurdere hvem det er som virkelig har lidd nok og ikke? 11
edlit Skrevet 24. februar 2019 #8223 Skrevet 24. februar 2019 (endret) 10 timer siden, Jobbermedbarn skrev: Veldig enig @Blondie65👍🙏 Og lidd nok? Det er mange personlige tragedier bak straffbare handlinger, skal alle de slippe fengselsstraff da? Eller er det noen som skal sitte å vurdere hvem det er som virkelig har lidd nok og ikke? "Under den store grunnlovsreformen 14. mai 2014 ble setningen «Alle er like for loven» tatt inn som nytt første avsnitt i Grunnlovens § 98." https://snl.no/likhet_for_loven I innstilling fra justiskomiteen om lov om straff (straffeloven) , Ot prp 90 (2004-2005), skriver komiteen bl.a.: "Den utmålte straff må oppleves som rettferdig sett i forhold til det lovbrudd som er begått. Komiteen vil påpeke at den utmålte straff skal stå i forhold til den kriminelle handling". "Det grunnleggende formålet med straff er som nevnt å hindre uønsket adferd og å styre borgernes adferd i ønsket retning. I en rettsstat har lovbrudd en konsekvens. Komiteen viser til at fellesskapets reaksjon må stå i forhold til det rettsgodet som er krenket." https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/innstillinger/odelstinget/2004-2005/inno-200405-072.pdf Så får vi forvente av Høyesterett, at de tar selvstendige beslutninger og ikke lar seg påvirke av kampanjer. At når den tiltaltes venninne spør "Hvor lenge skal en person straffes, for valg som ikke var gode?" , så får hun det svaret, at alle er like for loven, og at alle som forbryter seg, må få sin straff etter de lover vårt samfunn har vedtatt. I denne saken består lovbruddet bl.a. i at en voksen ikke sørger for nødvendig helsehjelp til et barn med alvorlig sykdom, slik at barnet dør. 8 måneder betinget fengsel står ikke på noen måte i forhold til det. En slik straff betyr en alvorlig krenkelse av barns rettigheter. Endret 24. februar 2019 av edlit 21
feebee Skrevet 24. februar 2019 #8225 Skrevet 24. februar 2019 Jeg har like Facebook så får ikke sett Dora Thorallsdottirs status, kan noen sitere den eller sende den til meg på pm? ☺️
Gjest Nina1975 Skrevet 24. februar 2019 #8226 Skrevet 24. februar 2019 15 minutter siden, feebee skrev: Jeg har like Facebook så får ikke sett Dora Thorallsdottirs status, kan noen sitere den eller sende den til meg på pm? ☺️ Gjort.
Gjest chisandra Skrevet 25. februar 2019 #8227 Skrevet 25. februar 2019 Elisabeth Norheim har delt sin hjertens mening om denne saken på facebook, og da er det mange som ser den. Det er et motsvar til Dora sin statusoppdatering. Elisabeth pakker som kjent ikke inn meningene sine, og skriver bl.a.: "Kvinnene hevder at moren er en ansvarlig, oppegående og klok dame som BARE tok et dårlig valg og det er visstnok noe vi alle kan gjøre. NEI! Vi tar ikke så dårlige valg i livet at ungene våre ender opp DØD. Angelicas liv er selvsagt mye mer verdt enn 8 måneders betinget fengsel. Det er INGEN *ansvarlige, oppegående og kloke* foreldre world wide som tar så dårlige valg og driver med grov mishandling. Det handler om liv. Og hva slags samfunn vi ønsker å ha i Norge." 👍
Anglofil Skrevet 25. februar 2019 #8228 Skrevet 25. februar 2019 Tråden er ryddet for personangrep. Yvonne (teamleder)
Pipaluk Skrevet 25. februar 2019 #8229 Skrevet 25. februar 2019 18 timer siden, feebee skrev: Jeg har like Facebook så får ikke sett Dora Thorallsdottirs status, kan noen sitere den eller sende den til meg på pm? ☺️ Fungerer rettssystemet slik at hvis flere som skriver Mail til riksadvokaten om at de synes hun har blitt straffet nok, så tar de det til følge?🤔 hva har skjedd i lagmannsretten siden de legger vekt på formildende omstendigheter? 2
Gjest chisandra Skrevet 25. februar 2019 #8230 Skrevet 25. februar 2019 14 minutter siden, Pipaluk skrev: Fungerer rettssystemet slik at hvis flere som skriver Mail til riksadvokaten om at de synes hun har blitt straffet nok, så tar de det til følge?🤔 hva har skjedd i lagmannsretten siden de legger vekt på formildende omstendigheter? Det skulle tatt seg ut, ja - men det er mulig at de tror det? Riksadvokaten får nok ikke disse mailene inn på bordet sitt engang, de blir filtrert ut på forværelset vil jeg tro.
JaVel Skrevet 25. februar 2019 #8231 Skrevet 25. februar 2019 3 timer siden, chisandra skrev: Elisabeth Norheim har delt sin hjertens mening om denne saken på facebook, og da er det mange som ser den. Det er et motsvar til Dora sin statusoppdatering. Elisabeth pakker som kjent ikke inn meningene sine, og skriver bl.a.: "Kvinnene hevder at moren er en ansvarlig, oppegående og klok dame som BARE tok et dårlig valg og det er visstnok noe vi alle kan gjøre. NEI! Vi tar ikke så dårlige valg i livet at ungene våre ender opp DØD. Angelicas liv er selvsagt mye mer verdt enn 8 måneders betinget fengsel. Det er INGEN *ansvarlige, oppegående og kloke* foreldre world wide som tar så dårlige valg og driver med grov mishandling. Det handler om liv. Og hva slags samfunn vi ønsker å ha i Norge." 👍 Bra skrevet, men skulle ønske at hennes selvmordstrusler ovenfor A også hadde blitt tatt med, den psykiske volden, blokkering av tlf.nr slik at A ikke kunne ringe eller ta imot telefoner fra noen utenfor nærmeste familie, at moren nektet A lege når A ba om det etc. 12
Chiubi Skrevet 25. februar 2019 #8232 Skrevet 25. februar 2019 Jeg lurer på om straffen, eller rettere sagt mangelen på straff, hadde blitt den samme dersom noen tok med seg et voksent, sykt menneske til en hytte på fjellet og holdt vedkommende unna all form for behandling, med det resultat at vedkommende døde? Jeg vil tro at tiltalte da hadde fått langt mer enn åtte måneders betinget fengsel. Jeg tror også at tiltalte ville fått mer enn tre års fengsel for grov mishandling med døden til følge dersom avdøde hadde vært voksen. Hvorfor i all verden skal det være en formildende omstendighet at avdøde er et barn, og enda verre, tiltaltes eget barn? Det burde strengt tatt vært en skjerpende omstendighet. Jeg håper inderlig at Høyesterett tar saken, og behandler den som om det var et voksent menneske som døde av omsorgssvikt og grov mishandling på hytta. Barn skal ikke ha dårligere rettsvern enn voksne! 27
enkefru Skrevet 25. februar 2019 #8233 Skrevet 25. februar 2019 2 minutter siden, Chiubi skrev: Jeg lurer på om straffen, eller rettere sagt mangelen på straff, hadde blitt den samme dersom noen tok med seg et voksent, sykt menneske til en hytte på fjellet og holdt vedkommende unna all form for behandling, med det resultat at vedkommende døde? Jeg vil tro at tiltalte da hadde fått langt mer enn åtte måneders betinget fengsel. Jeg tror også at tiltalte ville fått mer enn tre års fengsel for grov mishandling med døden til følge dersom avdøde hadde vært voksen. Hvorfor i all verden skal det være en formildende omstendighet at avdøde er et barn, og enda verre, tiltaltes eget barn? Det burde strengt tatt vært en skjerpende omstendighet. Jeg håper inderlig at Høyesterett tar saken, og behandler den som om det var et voksent menneske som døde av omsorgssvikt og grov mishandling på hytta. Barn skal ikke ha dårligere rettsvern enn voksne! Akkurat det mener jeg og. Det er skjerpende at det er snakk om et barn, og hadde noen gjort dette med en voksen, ville det ikke vært noe tvil om utfallet. Stakkars jenta var så liten og lett at mor FINT kunne tatt henne i armene, lempet henne i bilen og fått henne til sykehus 12
Jobbermedbarn Skrevet 25. februar 2019 #8234 Skrevet 25. februar 2019 (endret) 1 time siden, Chiubi skrev: Jeg lurer på om straffen, eller rettere sagt mangelen på straff, hadde blitt den samme dersom noen tok med seg et voksent, sykt menneske til en hytte på fjellet og holdt vedkommende unna all form for behandling, med det resultat at vedkommende døde? Jeg vil tro at tiltalte da hadde fått langt mer enn åtte måneders betinget fengsel. Jeg tror også at tiltalte ville fått mer enn tre års fengsel for grov mishandling med døden til følge dersom avdøde hadde vært voksen. Hvorfor i all verden skal det være en formildende omstendighet at avdøde er et barn, og enda verre, tiltaltes eget barn? Det burde strengt tatt vært en skjerpende omstendighet. Jeg håper inderlig at Høyesterett tar saken, og behandler den som om det var et voksent menneske som døde av omsorgssvikt og grov mishandling på hytta. Barn skal ikke ha dårligere rettsvern enn voksne! Amen! Til det første du skriver; har formidlet akkurat det samme! Er det noen som tror at Dora hadde skrevet det innlegget hvis en mann hadde tatt med seg sin syke kone på en hytte, bort fra behandling og nektet henne kontakt med omverdenen og hun døde? Ingen hadde skrevet noe sånt da, ingen... Endret 25. februar 2019 av Jobbermedbarn 13
Hentacruel Skrevet 25. februar 2019 #8235 Skrevet 25. februar 2019 I tillegg til straffen hennes har hun mistet et barn og det får være nok. 1
TrollHunter Skrevet 25. februar 2019 #8236 Skrevet 25. februar 2019 6 minutter siden, Hentacruel said: I tillegg til straffen hennes har hun mistet et barn og det får være nok. Dette er absolutt ikke den rette tråden for å holde på i din sedvanlige stil, Hentacruel. 21
Hentacruel Skrevet 25. februar 2019 #8237 Skrevet 25. februar 2019 8 minutter siden, TrollHunter said: Dette er absolutt ikke den rette tråden for å holde på i din sedvanlige stil, Hentacruel. Tenk så grusomt at ens datter brått dør av underernæring på en gledens dag som nyttårsaften. De skulle spist ett festmåltid og kost seg utover kvelden, men istedet skjer den ulykken og det ender med tragedie. Hver eneste nyttårsaften fremover kommer til å være vond for denne moren som antageligvis aldri kommer til å legge det her bak seg. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 25. februar 2019 #8238 Skrevet 25. februar 2019 6 timer siden, chisandra skrev: Elisabeth Norheim har delt sin hjertens mening om denne saken på facebook, og da er det mange som ser den. Det er et motsvar til Dora sin statusoppdatering. Elisabeth pakker som kjent ikke inn meningene sine, og skriver bl.a.: "Kvinnene hevder at moren er en ansvarlig, oppegående og klok dame som BARE tok et dårlig valg og det er visstnok noe vi alle kan gjøre. NEI! Vi tar ikke så dårlige valg i livet at ungene våre ender opp DØD. Angelicas liv er selvsagt mye mer verdt enn 8 måneders betinget fengsel. Det er INGEN *ansvarlige, oppegående og kloke* foreldre world wide som tar så dårlige valg og driver med grov mishandling. Det handler om liv. Og hva slags samfunn vi ønsker å ha i Norge." 👍 Jeg må få gjøre oppmerksom på at det er mange dårlige valg som er straffbare. Jeg er helt sikker på at fyllekjøreren som dreper sin sønn ikke mente det, det var et særdeles dårlig valg å sette seg i bilen etter noen øl, direkte sløvt å ikke gå rundt bilen for å sjekke om det var noen der. Likevel ville denne fyllekjøreren blitt dømt for fyllekjøringen, mistet lappen OG for å forvoldt barnets død. Men det var jo bare dårlige valg. Altså: det er ikke det at hun tar dårlige valg som er problemet, men at hun ikke tar ansvar og at ikke retten heller ønsker at hun skal ta ansvar. Jeg kan selvsagt ikke uttale meg om oppegående, men ANSVARLIG anser jeg henne ikke å være.
Gjest Nina1975 Skrevet 25. februar 2019 #8239 Skrevet 25. februar 2019 57 minutter siden, Hentacruel skrev: I tillegg til straffen hennes har hun mistet et barn og det får være nok. Om jeg tar min syke mor og isolerer henne så hun ikke får legehjelp helt frem til hun dør, er det da synd på meg som har mistet en mor??? Jeg bør da slippe straff? Er det synd på stefaren til Christoffer som mistet en stesønn??? Det er jo moren selv som har sørget for at barnet hennes døde.
Gjest Nina1975 Skrevet 25. februar 2019 #8240 Skrevet 25. februar 2019 26 minutter siden, Hentacruel skrev: Tenk så grusomt at ens datter brått dør av underernæring på en gledens dag som nyttårsaften. De skulle spist ett festmåltid og kost seg utover kvelden, men istedet skjer den ulykken og det ender med tragedie. Hver eneste nyttårsaften fremover kommer til å være vond for denne moren som antageligvis aldri kommer til å legge det her bak seg. Ja jeg håper det blir jæv.... vondt for henne.
Anbefalte innlegg