JaVel Skrevet 17. februar 2019 #8161 Skrevet 17. februar 2019 4 minutter siden, Made4u skrev: Gi meg grunner til hvorfor strengere straff i denne sak er viktig? Det finnes mange og overveldende grunner til det motsatte, strengere straffer er nemlig ikke preventivt for lignende saker i fremtiden, det er samfunnet som må bli bedre på å fange opp slike saker og gå inn med den nødvendige hjelpen for å avverge slike tragedier. Uansett straffenivå så vil det finnes foreldre som ikke makter å ivareta barnas interesser, slik vil det være om vi innfører dødsstraff for slikt også (hva blir da poenget med knallharde straffer?). Enhver som evner reflektere litt i dybden på dette og som er skolert evner å se det, som forskning sier så er det lavt utdannede som ofte misoppfattet tror at strenge straffer er det som skal til. Med din logikk vil man da kunne si at det er helt unødvendig med strenge straffer for voldtekt, for folk voldtar jo uansett. 16
Påskehare Skrevet 17. februar 2019 #8162 Skrevet 17. februar 2019 (endret) 9 minutter siden, Made4u skrev: Gi meg grunner til hvorfor strengere straff i denne sak er viktig? Det finnes mange og overveldende grunner til det motsatte, strengere straffer er nemlig ikke preventivt for lignende saker i fremtiden, det er samfunnet som må bli bedre på å fange opp slike saker og gå inn med den nødvendige hjelpen for å avverge slike tragedier. Uansett straffenivå så vil det finnes foreldre som ikke makter å ivareta barnas interesser, slik vil det være om vi innfører dødsstraff for slikt også (hva blir da poenget med knallharde straffer?). Enhver som evner reflektere litt i dybden på dette og som er skolert evner å se det, som forskning sier så er det lavt utdannede som ofte misoppfattet tror at strenge straffer er det som skal til. En grunn er at et barns liv skal være mer verdt enn at den som har frarøvet det livet slipper unna med en straff «vedkommende kan leve med». Det er også viktig i forhold til det som her er «usynlig» vold/mishandling av barn. Er man rettslig tilregnelig må man straffes som det og det skal da ikke tas hensyn til andre psykiske lidelser! Og ikke kom og si jeg ikke evner å reflektere i dybden! Endret 17. februar 2019 av Påskehare Rettelse; med «usynlig» volde mener jeg her den psykiske volden mor utførte i form av SMSer, brev osv 15
Gjest Made4u Skrevet 17. februar 2019 #8163 Skrevet 17. februar 2019 3 minutter siden, JaVel skrev: Med din logikk vil man da kunne si at det er helt unødvendig med strenge straffer for voldtekt, for folk voldtar jo uansett. Det blir ikke direkte sammenlignbart, Nå ønsker sågar jeg høyere straffer for voldtekter.
JaVel Skrevet 17. februar 2019 #8164 Skrevet 17. februar 2019 Akkurat nå, Made4u skrev: Det blir ikke direkte sammenlignbart, Nå ønsker sågar jeg høyere straffer for voldtekter. Hvorfor ikke? 1
Gjest Made4u Skrevet 17. februar 2019 #8165 Skrevet 17. februar 2019 3 minutter siden, Påskehare skrev: En grunn er at et barns liv skal være mer verdt enn at den som har frarøvet det livet slipper unna med en straff «vedkommende kan leve med». Det er også viktig i forhold til det som her er «usynlig» vold/mishandling av barn. Er man rettslig tilregnelig må man straffes som det og det skal da ikke tas hensyn til andre psykiske lidelser! Og ikke kom og si jeg ikke evner å reflektere i dybden! Det blir en forenklet tankegang jo.
Påskehare Skrevet 17. februar 2019 #8166 Skrevet 17. februar 2019 1 minutt siden, Made4u skrev: Det blir en forenklet tankegang jo. Det er det du synes, ikke jeg.... 8
Gjest ServiceManagerFrue Skrevet 17. februar 2019 #8167 Skrevet 17. februar 2019 På 14.2.2019 den 22.03, Made4u skrev: Noen som slår eget barn til døde vet at de gjør barnet ille og vondt, At foreldre ikke innser alvorligheten av eget barns sykdom er noe ganske annet, du tar for gitt at moren så/forstod hvor livstruende avmagringen til Angelica var, men slik er det ikke alle foreldre som virkelig tar inn over seg og ser selv om de vet at anorexia og det å ikke spise kan ende i død. Mye tyder på at moren først etter Angelica's død innså hvor tynn hun var, det at hun reagerte med sjokk da ambulansearbeiderne kom bl.a. Denne problemstillingen er da kjent fra tilfeller som ikke ender tragisk også, foreldre som ikke ser egne barn sine spiseforstyrrelser og bagatelliserer disse... Du kan ikke vrenge det til å være likhet og noe som skal dømmes like hardt. Det som er skjedd her er en tragedie for moren også. Hvis du ser dokumentaren Emma want to live, så ser du ei jente som faktisk har høyere bmi da hun døde enn hva A hadde. Du ser det i ansiktet hennes at hun er døende, ingen ullgenser og 5 lag joggebukse kan skjule en bmi på 8. Det er et kranie med hud på.
Sol-gull Skrevet 17. februar 2019 #8168 Skrevet 17. februar 2019 7 minutter siden, Made4u said: Det blir ikke direkte sammenlignbart, Nå ønsker sågar jeg høyere straffer for voldtekter. Hva hvis en mor med personlighetsforstyrrelse forgrep seg seksuelt på sitt barn da, skulle hun fått lavere straff fordi hun hadde en personlighetsforstyrrelse og etatene burde grepet inn men sviktet? Hva om hun ville barnets beste og mente at hun lærte dem opp? Og det er jo så få mødre som voldtar sine barn, så det ville ikke virket preventivt heller. Nei, bedre å gi en lav straff og tenke over hva vi burde gjøre annerledes i fremtiden. 16
JaVel Skrevet 17. februar 2019 #8169 Skrevet 17. februar 2019 4 minutter siden, ServiceManagerFrue skrev: Hvis du ser dokumentaren Emma want to live, så ser du ei jente som faktisk har høyere bmi da hun døde enn hva A hadde. Du ser det i ansiktet hennes at hun er døende, ingen ullgenser og 5 lag joggebukse kan skjule en bmi på 8. Det er et kranie med hud på. Selvfølgelig visste moren at A var dødelig undervektig, det viser utallige sms,er. At folk ikke gidder å sette seg skikkelig inn i saken må selvfølgelig godtas, men en smule sært blir det om man allikevel velger å diskutere saken med stor bravur, samtidig som man overhodet ikke har fått med seg essensen. 13
282_NaughtySpark Skrevet 17. februar 2019 #8170 Skrevet 17. februar 2019 (endret) 39 minutter siden, Made4u said: Gi meg grunner til hvorfor strengere straff i denne sak er viktig? Det finnes mange og overveldende grunner til det motsatte, strengere straffer er nemlig ikke preventivt for lignende saker i fremtiden, det er samfunnet som må bli bedre på å fange opp slike saker og gå inn med den nødvendige hjelpen for å avverge slike tragedier. Uansett straffenivå så vil det finnes foreldre som ikke makter å ivareta barnas interesser, slik vil det være om vi innfører dødsstraff for slikt også (hva blir da poenget med knallharde straffer?). Enhver som evner reflektere litt i dybden på dette og som er skolert evner å se det, som forskning sier så er det lavt utdannede som ofte misoppfattet tror at strenge straffer er det som skal til. Hvorfor drar du inn dødsstraff, når vi ikke har slikt i Norge? Eller prøver du å sammenligne de som er for strengere straff i denne saken med tilhengere av dødsstraff? Og resten av det jeg har uthevet er skremmende likt det forsvarerne prøvde å tute om, at nå kommer alle foreldre til barn med anoreksi til å bli redde for å bli straffeforfulgt, hvilket signal sender dette til foreldre med syke barn, og alt det tullet der. Grunnen til at dette har blitt en sak, og at ikke andre foreldre med syke barn som dør blir straffeforfulgt, er at Angelicas død er et direkte resultat av mors høyst unormale, overlagte, beviselige og straffbare handlinger. Endret 17. februar 2019 av 282_NaughtySpark Skriveleifer 8
Topplue Skrevet 17. februar 2019 #8171 Skrevet 17. februar 2019 Jeg orker ikke lese alt om denne saken, men lurer på en ting, og håper noen her inne kan svare meg på det. Hva slags straff fikk Barnevernet mtp. at de ikke hjalp A. slik de åpenbart burde ha gjort? 1
Gjest Made4u Skrevet 17. februar 2019 #8172 Skrevet 17. februar 2019 5 minutter siden, Topplue skrev: Jeg orker ikke lese alt om denne saken, men lurer på en ting, og håper noen her inne kan svare meg på det. Hva slags straff fikk Barnevernet mtp. at de ikke hjalp A. slik de åpenbart burde ha gjort? Enig i at de offentlige etater i denne sak skulle vært gjenstand for mye sterkere kritikk, at Angelica led av underernæring var kjent og det krever selvfølgelig god oppfølging i seg selv. Moren holdt henne borte fra dette uten at det ble tatt affære, hun tok henne også ut av skolen og sitt vante miljø, uten at det heller ble gjort nok og tatt alvorlig... Det var en mangel på oppfølging i denne sak, og det offentlige satte ikke i gang drastiske tiltak når alarmbjellene kimet som høyest. Jeg mener det er offentlig ansvarsfraskrivelse å forsøke å legge all skyld over på en mor som aldri skulle ha vært i den tollen hun var på det tidspunktet, de skulle tatt affære vesentlig tidligere og i ettertid er det jo åpenlyst at det burde skjedd når signalene er så sterke . men de lot saken gå under radaren og det er slik som aldri må få skje igjen..
Gjest Made4u Skrevet 17. februar 2019 #8173 Skrevet 17. februar 2019 14 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev: Hvorfor drar du inn dødsstraff, når vi ikke har slikt i Norge? For å eksemplifisere at selv de strengeste straffer ikke vil avverge omsorgssvikt, strengere straffer blir derfor meningsløst å trakte etter.
Limbo 2014 Skrevet 17. februar 2019 #8174 Skrevet 17. februar 2019 1 hour ago, Made4u said: Uansett eventuell dom i Høyesterett, så vil noen like sikkert være misfornøyd med den mens andre er tilfreds, nei jeg ser ikke poenget i det. Dessuten er motivet for dem som ønsker det en strengere dom, jeg har mer tro på at den vil bli mildere eller like mild som den som nå foreligger - i alle fall ikke all verdens forskjell. Ja, jeg anser det som ressursmidbruk som vil være helt unødvendig. Poenget med Høyesterett er ikke å gjøre alle til lags, men å etablere riktig fortolkning av loven. Du ser ikke poenget i det, men det er det mange andre som gjør. At du tror den ville bli mildere i Høyesterett tilsier nesten at dommen heller vil skjerpes, for så langt i denne tråden oppfatter jeg deg å trekke den ene feilslutningen etter den andre. Jeg får nesten inntrykk av at du har en personlig interesse i denne saken som gjør at du ikke klarer å se saken verken objektivt eller fra barnets vinkel. Og med det kommer jeg ikke til å svare dine innlegg, jeg har sagt hva jeg mener og ser ikke at du tross mange innlegg har kommet med rimelig underbygget argumentasjon. 18
Gjest Made4u Skrevet 17. februar 2019 #8175 Skrevet 17. februar 2019 1 minutt siden, Limbo 2014 skrev: Jeg får nesten inntrykk av at du har en personlig interesse i denne saken som gjør at du ikke klarer å se saken verken objektivt eller fra barnets vinkel. Har ingen personlig interesse i denne saken nei, er fra vestlandet og kjenner ikke for mange østlendinger jeg, selv om jeg bor i øst nå (langt fra der partene i denne saken bor). Kjenner ingen som er involvert i saken på noen som helst måte, jeg er bare engasjert i mange diverse saker på diverse debattforum. Hva gjelder mitt ønske om en mild dom i denne sak, så talte jeg for det lenge før siste dom falt og slik har jeg vurdert saken hele veien, jeg ser dette som et resultat av svikt fra de offentlige etater og mener at situasjonen skulle vært oppfanget før det endte fatalt, her har samfunnet sviktet og mange forsøker å fraskrive seg det ansvaret og legge det meste av skyld over på en syk mor med dårlig omsorgsevne - og det er det jeg forsøker å argumentere for. Og jeg fikk da voldsomt riktig at dette ville ende med en mild dom og mange formildende omstendigheter, media har også hatt den linjen synes jeg og jeg ser på hva rettsvesenet som er det dømmende organ har kommet frem til... Så helt på viddene feil har jeg da vitterlig ikke tatt, rettsvesenet er så langt enig i det jeg skriver viser da dommene. Så føler det er dere som kjemper for en strengest mulig straff som har en agenda og motiver her, heller enn meg som sier at strengere straff ikke er en konstruktiv løsning for fremtiden i denne saken.
Gjest chisandra Skrevet 17. februar 2019 #8176 Skrevet 17. februar 2019 På 17.2.2019 den 22.01, JaVel skrev: Det har du fått inn med teskje igjen og igjen. Mener du virkelig at folk skal repetere det de har sagt, siden du ikke har fått det med deg? Dere skal ha tommel opp for at dere gidder å diskutere side opp og ned mot noen som klarer å forsvare en mor som tok vekk ungen sin fra all hjelp. Som mener at det er synd på en mor som blir dømt for grov vold mot ungen, som stengte telefonen i tilfelle hjelpen (fastlegen) skulle ringe etc. Innlegget er redigert for svar til slettet innhold. Yvonne (teamleder)
Gjest Opie Skrevet 18. februar 2019 #8177 Skrevet 18. februar 2019 10 timer siden, Limbo 2014 skrev: Poenget med Høyesterett er ikke å gjøre alle til lags, men å etablere riktig fortolkning av loven. Du ser ikke poenget i det, men det er det mange andre som gjør. At du tror den ville bli mildere i Høyesterett tilsier nesten at dommen heller vil skjerpes, for så langt i denne tråden oppfatter jeg deg å trekke den ene feilslutningen etter den andre. Jeg får nesten inntrykk av at du har en personlig interesse i denne saken som gjør at du ikke klarer å se saken verken objektivt eller fra barnets vinkel. Og med det kommer jeg ikke til å svare dine innlegg, jeg har sagt hva jeg mener og ser ikke at du tross mange innlegg har kommet med rimelig underbygget argumentasjon. Problemet med KG er at veldig mange hever seg over domstolene og mener de har rett og ikke domstolene. På KG er det ganske gjennomgående en forherligelse av svært strenge straffer med ønske om mest mulig fysisk ubehag for den dømte. Vi ser det igjen og igjen. Også i denne saken, der hun faktisk er dømt skyldig. Det er STRAFFEN det reageres på. Den er alt for mild. Hun burde pines mer. Hvis Høyesterett stadfester dommen, er selvsagt ikke det heller godt nok. Da er nok også Høyesterett udugelig skal du se....
Limbo 2014 Skrevet 18. februar 2019 #8178 Skrevet 18. februar 2019 50 minutter siden, Opie said: Problemet med KG er at veldig mange hever seg over domstolene og mener de har rett og ikke domstolene. På KG er det ganske gjennomgående en forherligelse av svært strenge straffer med ønske om mest mulig fysisk ubehag for den dømte. Vi ser det igjen og igjen. Også i denne saken, der hun faktisk er dømt skyldig. Det er STRAFFEN det reageres på. Den er alt for mild. Hun burde pines mer. Hvis Høyesterett stadfester dommen, er selvsagt ikke det heller godt nok. Da er nok også Høyesterett udugelig skal du se.... Jeg trenger ikke din mening el fortolkning av KG, den gjør jeg selv og jeg er ikke enig i din oppfatning. Og i andre saker vil noen mene at anklaget vil bli frikjent. KG-lesernes syn varierer med hvilken sak man smaker om. Tror flere mener straffen er for mild fordi den ble gjort betinget (skyldig i grov mishandling) og fordi hun ble vurdert uskyldig (!) i å ha hensatt datter i hjelpeløs tilstand. Høyesterett tar ikke stilling til skyldspørsmålet, men lovanvendelse og utmåling såvidt jeg vet. Jeg håper de vil se på lovanvendelse mht det hun ble funnet uskyldig i. Om Høtesterett da skulle mene loven var feil anvendt i Lagmannsretten, og hun er skyldig om loven tolkes riktig, vil naturlig nok det føre til strengere straff. 7
Gjest Opie Skrevet 18. februar 2019 #8179 Skrevet 18. februar 2019 (endret) 4 minutter siden, Limbo 2014 skrev: Jeg trenger ikke din mening el fortolkning av KG, den gjør jeg selv og jeg er ikke enig i din oppfatning. Og i andre saker vil noen mene at anklaget vil bli frikjent. KG-lesernes syn varierer med hvilken sak man smaker om. Tror flere mener straffen er for mild fordi den ble gjort betinget (skyldig i grov mishandling) og fordi hun ble vurdert uskyldig (!) i å ha hensatt datter i hjelpeløs tilstand. Høyesterett tar ikke stilling til skyldspørsmålet, men lovanvendelse og utmåling såvidt jeg vet. Jeg håper de vil se på lovanvendelse mht det hun ble funnet uskyldig i. Om Høtesterett da skulle mene loven var feil anvendt i Lagmannsretten, og hun er skyldig om loven tolkes riktig, vil naturlig nok det føre til strengere straff. Jeg vil respektere en avgjørelse i Høyesterett. Også om det viser seg at de er enige med KG om at straffen er for mild. Det koster meg ingenting. Jeg sitter ikke på fasiten, og stoler på retten vår. Men hvis dommen stadfestes, vil den respekteres av de her inne som roper på mer straff? Jeg tviler. Endret 18. februar 2019 av Opie
JaVel Skrevet 18. februar 2019 #8180 Skrevet 18. februar 2019 8 minutter siden, Opie skrev: Jeg vil respektere en avgjørelse i Høyesterett. Også om det viser seg at de er enige med KG om at straffen er for mild. Det koster meg ingenting. Jeg sitter ikke på fasiten, og stoler på retten vår. Men hvis dommen stadfestes, vil den respekteres av de her inne som roper på mer straff? Jeg tviler. Hva mener du så med å respektere en dom? Et litt dårlig eksempel, jeg respekterer at Trump er valgt som President i Usa, men jeg trenger ikke å være enig i at det var et godt valg. 12
Fremhevede innlegg