Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, Alivamale said:

Hun har altså fått betinget fengsel.

Å sammenlikne kriminalsaker er ikke greit. Jeg synes at en person som utøver vold mot en annen person er så ustabil at vedkommende bør være i fengsel, da vedkommende har dårlig impulskontroll. Sannsynligvis er psykiatrisk behandling rett vei å gå, men det fordrer at pasient er motivert.

Jeg tenker nok litt omvendt av deg her. Moren til Angelica hadde flere måneder på hytta til å komme på bedre tanker, og flere år før det i hjemmet. Hun kom ikke på bedre tanker, selv mens hun observerte at datteren døde, rett foran øynene hennes. Eller kanskje ikke rett foran øynene hennes på slutten - hun unngikk synet ved å oppholde seg i annekset.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, Opie said:

Det norske rettssystemet er ikke basert på hevn. I denne tråden ropes det på blodhevn. Straffen er ikke i nærheten streng nok. Får inntrykk av at 21 års fengsel i en 2x2 m2 celle på vann og brød er det hun fortjener.....

Denne saken er dypt tragisk og er på ingen måte noen enkel sak å dømme i. Demokratiske rettsprinsipper skal fortsatt gjelde uansett hvor trist og tragisk en sak er. Uansett hvor sinte folk er. 

Her i tråden avsløres det grunnleggende mangel på forståelse for vårt rettssystem når det ropes lynsj lynsj!

Moren ble faktisk dømt. Likevel ropes det ut om barns manglende rettsvern.....

Blir på grensen til komisk når man hevder seg kompetent fordi man "har lest rettsdokumentene". Hadde det vært så enkelt kunne jo meddomsretten bare fått tilsendt dokumenter etter rettsaken og gitt sin dom. Ingen vits å møte opp i rettssalen, bare å lese rettsdokumentene det (evt spørre lynsjmobben på KG om råd....)

Nei det ropes ikke på blodhevn i denne tråden, ingen her ønsker Angelica's mor død. Hva er vitsen med å skrive dette, mangel på argumenter?

Og jeg lurer på om du har lest noe av det du latterliggjør andre for å mene noe ut fra?

Endret av Sol70
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vera skrev:

Du vet at det finnes flere former for vold? All vold er ikke fysisk..

Ja, jeg vet.

Men hva hjelper det å være sint over dommen, å være sint på moren? Domstolen har avsagt sin dom. Dommen blir neppe anket til høyesterett.

Angelica er et tragisk tilfelle, og det er fælt at hun ikke lever.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alivamale skrev:

Ja, jeg vet.

Men hva hjelper det å være sint over dommen, å være sint på moren? Domstolen har avsagt sin dom. Dommen blir neppe anket til høyesterett.

Angelica er et tragisk tilfelle, og det er fælt at hun ikke lever.

Just like that altså? Et skuldertrekk så er det glemt? 

Hvorfor ikke heller lære noe av dette?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, T-Rex skrev:

Jeg tenker nok litt omvendt av deg her. Moren til Angelica hadde flere måneder på hytta til å komme på bedre tanker, og flere år før det i hjemmet. Hun kom ikke på bedre tanker, selv mens hun observerte at datteren døde, rett foran øynene hennes. Eller kanskje ikke rett foran øynene hennes på slutten - hun unngikk synet ved å oppholde seg i annekset.

Det er helt uforståelig.

Jeg kan heller ikke forklare det å ty til vold. Som selvforsvar -ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera skrev:

Just like that altså? Et skuldertrekk så er det glemt? 

Hvorfor ikke heller lære noe av dette?

Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Alivamale said:

Det er helt uforståelig.

Jeg kan heller ikke forklare det å ty til vold. Som selvforsvar -ja.

Dette er et forum for meningsutveksling. Jeg skriver hva jeg mener om saken, etter å ha fulgt første rettsrunde tett (via nettavisene).

Fra andre rettsrunde har det ikke blitt referert like mye. Det er mulig at det har kommet frem formildende momenter her, som jeg da ikke har fått med meg. For eksempel at moren har vedgått skyld, noe hun ikke gjorde i tingretten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alivamale skrev:

Hva tenker du?

At det virker som du er litt sånn «pytt, ikke noe å være sint over, skjedd er skjedd, og dommen er satt» 

Hvorfor skal det ikke være lov å reagere? Jeg er glad folk reagerer i denne tråden! Da er det fortsatt en mulighet til forandring. For det vil alltid være et barn som ikke har det bra. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Alivamale skrev:

Hun har altså fått betinget fengsel.

Å sammenlikne kriminalsaker er ikke greit. Jeg synes at en person som utøver vold mot en annen person er så ustabil at vedkommende bør være i fengsel, da vedkommende har dårlig impulskontroll. Sannsynligvis er psykiatrisk behandling rett vei å gå, men det fordrer at pasient er motivert.

Men hva med den psykiske mishandlingen som denne moren utsatte sin datter for i lange perioder, er ikke det vold?? Jeg ville da virkelig foretrukket fysisk vold på byen 1 gang, fremfor langvarig psykisk vold fra mine nærmeste gjennom flere år.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, JaVel skrev:

Men hva med den psykiske mishandlingen som denne moren utsatte sin datter for i lange perioder, er ikke det vold?? Jeg ville da virkelig foretrukket fysisk vold på byen 1 gang, fremfor langvarig psykisk vold fra mine nærmeste gjennom flere år.

Jeg foretrekker ikke at noen ødelegger ansiktet mitt på byen, provosert eller uprovosert. Hvordan vet du at mor har utøvet psykisk vold over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 minutter siden, Alivamale skrev:

Jeg foretrekker ikke at noen ødelegger ansiktet mitt på byen, provosert eller uprovosert. Hvordan vet du at mor har utøvet psykisk vold over tid?

Har du lest dommen? Lest om SMS`ene? Har du lest om hvordan Angelica ble detaljstyrt fra svært ung alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Vera skrev:

At det virker som du er litt sånn «pytt, ikke noe å være sint over, skjedd er skjedd, og dommen er satt» 

Hvorfor skal det ikke være lov å reagere? Jeg er glad folk reagerer i denne tråden! Da er det fortsatt en mulighet til forandring. For det vil alltid være et barn som ikke har det bra. 

Det er lov å reagere! Men hva skal forandringen gå på?

Dersom alt jeg har lest i aviser er rett, og  jeg hadde vært i nærheten av mor og Angelica, ville jeg meldt bekymring til barnevernet med fullt navn.

Ä okke seg over det hele hjelper ikke Angelica. Rettsvesenet har sine begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, chisandra skrev:

Har du lest dommen? Lest om SMS`ene? Har du lest om hvordan Angelica ble detaljstyrt fra svært ung alder?

Jeg har kun lest SMSene fra høsten før hun døde, og dermed det som er referert i media. 

Moren høres ut som hun burde hatt hjelp.

Detaljstyring av barn/ungdom observerer jeg daglig, skal jeg melde bv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, JaVel skrev:

Det jeg ikke fatter er at grov mishandling bare kan gi 8 måneder i fengsel?Jeg er sikker på at hvis jeg slo ned noen på byen i fylla så hadde jeg fått langt lengre straff enn det. Jeg tenker også på den ekstreme utryggheten datteren må ha kjent på med en personlighetsforstyrret mor som eneste omsorgsperson i skjul på hytten, en mor som i tillegg drev med grov psykisk mishandling.

Betinget fengsel betyr at hun slipper å sone i det hele tatt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
16 minutter siden, Alivamale skrev:

Jeg har kun lest SMSene fra høsten før hun døde, og dermed det som er referert i media. 

Moren høres ut som hun burde hatt hjelp.

Detaljstyring av barn/ungdom observerer jeg daglig, skal jeg melde bv?

Her var det mer detaljstyring enn det du observerer daglig. Det gikk på alt fra hvem som skulle få leke med Angelica, hvem hun skulle spise sammen med på skolen, hvem hun skulle få gå sammen med til skolen (sammen med mor), når hun skulle dukke i bilen når de passerte folk etc. etc. Det er haugevis av eksempler som har kommet frem via foreldrene til barna rundt Angelica og naboer, samt skolene hun gikk på.

Har du fulgt med på denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, chisandra skrev:

Her var det mer detaljstyring enn det du observerer daglig. Det gikk på alt fra hvem som skulle få leke med Angelica, hvem hun skulle spise sammen med på skolen, hvem hun skulle få gå sammen med til skolen (sammen med mor), når hun skulle dukke i bilen når de passerte folk etc. etc. Det er haugevis av eksempler som har kommet frem via foreldrene til barna rundt Angelica og naboer, samt skolene hun gikk på.

Har du fulgt med på denne saken?

Ja, jeg har fulgt med på saken. Ja, moren var veldig sær mtp hennes «krav». Moren er tilregnelig, men sannsynligvis ikke ”helt god».

Jeg har også fulgt med på tråden og det virker som lynsjesyemning hersker. Hadde KG til nøds vært fornøyd om mor hadde fått  21 år?

Jeg er enig i at mor har mishandlet sitt barn, men jeg forstår ikke det urasjonelle sinnet over dommen?

Endret av Alivamale
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra
Akkurat nå, Alivamale skrev:

Ja, jeg har fulgt med på saken.

Jeg har også fulgt med på tråden og det virker som lynsjesyemning hersker. Hadde KG til nøds vært fornøyd om mor hadde fått  21 år?

Jeg er enig i at mor har mishandlet sitt barn, men jeg forstår ikke det urasjonelle sinnet over dommen?

For meg er det underordnet hvor lang straff hun fikk, det aller viktigste er at hun ble stilt til ansvar - hvilket hun ble. Det verste som kunne skjedd, hadde vært at hun ble frikjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig ville den beste straffen vært å få selvinnsikt nok til å forstå at dette faktisk er hennes skyld og ansvar, og at hun kunne ha forhindret dette. Jeg tviler på at det skjer.,

Innlegget er ryddet for spekulasjoner og injurierende utsagn.

Yvonne (teamleder)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, chisandra skrev:

For meg er det underordnet hvor lang straff hun fikk, det aller viktigste er at hun ble stilt til ansvar - hvilket hun ble. Det verste som kunne skjedd, hadde vært at hun ble frikjent.

👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
7 timer siden, Sandin skrev:

Forøvrig ville den beste straffen vært å få selvinnsikt nok til å forstå at dette faktisk er hennes skyld og ansvar, og at hun kunne ha forhindret dette. Jeg tviler på at det skjer.

Det tviler jeg på også, for hun har hele tiden overført skylden til alle andre. Det viser hun jo allerede samme natt som Angelica døde, da hun sendte meldingen rundt om at hun var død og at noen skulle få svi. Og slik har det fortsatt, via siden på facebook, intervjuer, bok osv.

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...