Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7541 Skrevet 26. januar 2019 4 minutter siden, JaVel skrev: Jeg tror at det moren gjorde var for henne og ikke for datteren.At systemet vant over henne, orket hun ikke. Men samtidig kan jeg ikke vite nøyaktig hva moren tenkte, det kan ha vært ondskap eller ikke, det vet bare hun. Jeg tror hun følte at hun kunne gjøre mer for egen datter enn hva sykehuset kunne, ser jo at hun forsøkte å få datteren til å spise selv om det var med skremselspropaganda som høres forferdelig ut, men ser det i lys av at moren nok også var i en fortvilet situasjon.
Sol-gull Skrevet 26. januar 2019 #7542 Skrevet 26. januar 2019 57 minutter siden, Made4u said: Skjønner at mange ikke ønsker moren noe vell, men de overser i så fall hennes problemer som muliggjorde et så tragisk utfall. Det er stor forskjell på det å forstå at datteren kan dø av underernæring, og det å faktisk forstå og se at det er det egen datter faktisk er i ferd med. Og det er der jeg tenker at moren var, da blir det meningsløst at noen vil dømme henne hardt for noe hun umulig kan ha tatt inn over seg og forstått. Hvordan forklarer du dette da? Hvilke andre bevis trenger man på at noen har forstått? "I en lydfil moren har spilt inn selv to dager senere (15. nov) sier hun blant annet «Når min datter nå …. Jeg klarer ikke å si det, jeg kommer til å ta livet mitt.» – Slik jeg oppfatter dette, er ordet hun ikke klarer å si «dør». Her begynner moren å innse at det kan bli et dødelig utfall for Angelica, sier aktor." "På dagtid den 26. desember skriver moren følgende melding til datteren: «Du har lovet så mange ganger nå og gitt meg så mye håp og glede. Jeg har trodd sånn på deg. Hvorfor gir du opp nok en gang. Om du ikke er død i morgen, havner du på sykehus i flere år»."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eo8LAl/tiltalt-mor-i-tekstmelding-til-angelica-13-om-du-ikke-er-doed-i-morgen-havner-du-paa-sykehus-i-flere-aar "Når kommer jeg til å dø tror du? Det spurte 13 år gamle Angelica Heggelund sin mor 6. desember 2015."https://www.oa.no/krim/gjovik/valdres-saken/valdres-saken-nar-kommer-jeg-til-a-do-tror-du/o/5-35-601426 12
JaVel Skrevet 26. januar 2019 #7543 Skrevet 26. januar 2019 Akkurat nå, Made4u skrev: Jeg tror hun følte at hun kunne gjøre mer for egen datter enn hva sykehuset kunne, ser jo at hun forsøkte å få datteren til å spise selv om det var med skremselspropaganda som høres forferdelig ut, men ser det i lys av at moren nok også var i en fortvilet situasjon. Men det vi har felles er at vi begge tror. Heldigvis vil rettssystemet som sitter på alle opplysninger, være dem som bestemmer straffen. 7
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 26. januar 2019 #7544 Skrevet 26. januar 2019 (endret) Lille-pus skrev (På 26.1.2019 den 16.54): Rydding vil nok da skje fordi det faktisk vil være spekulasjoner. Det er interessant hvordan denne klikken på et forum har overbevist seg selv om at denne moren har en personlighetsforstyrrelse, og de har tilogmed spisset diagnosen til å være en helt konkret personlighetsforstyrrelse. Gang på gang har det blitt ryddet i klikkens spekulasjoner rundt morens diagnostiserte sykdom og ikke minst i de som klikken på forumet har diagnostisert moren med. I praksis fremstår det meste av denne tråden som en lynsjegjeng i psykose hvor det letes etter bevis på en konklusjon som er hyllet frem som den eneste riktige internt i gjengen. De få som har forsøkt å se mer objektivt på saken har blitt drept underveis og forsvunnet. Takk til Made4U for å helle litt kaldt vann i blodet på mobben. - bare sånn halvobjektivt observert fra sidenlinjen. Endret 16. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Lady T Skrevet 26. januar 2019 #7545 Skrevet 26. januar 2019 41 minutter siden, Lille-pus skrev: Rydding vil nok da skje fordi det faktisk vil være spekulasjoner. Det er interessant hvordan denne klikken på et forum har overbevist seg selv om at denne moren har en personlighetsforstyrrelse, og de har tilogmed spisset diagnosen til å være en helt konkret personlighetsforstyrrelse. Gang på gang har det blitt ryddet i klikkens spekulasjoner rundt morens diagnostiserte sykdom og ikke minst i de som klikken på forumet har diagnostisert moren med. I praksis fremstår det meste av denne tråden som en lynsjegjeng i psykose hvor det letes etter bevis på en konklusjon som er hyllet frem som den eneste riktige internt i gjengen. De få som har forsøkt å se mer objektivt på saken har blitt drept underveis og forsvunnet. Takk til Made4U for å helle litt kaldt vann i blodet på mobben. - bare sånn halvobjektivt observert fra sidenlinjen. Det er jo kommet frem i media flere ganger at mor har en pf og også hva slags pf. 14
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7546 Skrevet 26. januar 2019 25 minutter siden, Sol70 skrev: Hvordan forklarer du dette da? Hvilke andre bevis trenger man på at noen har forstått? "I en lydfil moren har spilt inn selv to dager senere (15. nov) sier hun blant annet «Når min datter nå …. Jeg klarer ikke å si det, jeg kommer til å ta livet mitt.» – Slik jeg oppfatter dette, er ordet hun ikke klarer å si «dør». Her begynner moren å innse at det kan bli et dødelig utfall for Angelica, sier aktor." "På dagtid den 26. desember skriver moren følgende melding til datteren: «Du har lovet så mange ganger nå og gitt meg så mye håp og glede. Jeg har trodd sånn på deg. Hvorfor gir du opp nok en gang. Om du ikke er død i morgen, havner du på sykehus i flere år»."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Eo8LAl/tiltalt-mor-i-tekstmelding-til-angelica-13-om-du-ikke-er-doed-i-morgen-havner-du-paa-sykehus-i-flere-aar "Når kommer jeg til å dø tror du? Det spurte 13 år gamle Angelica Heggelund sin mor 6. desember 2015."https://www.oa.no/krim/gjovik/valdres-saken/valdres-saken-nar-kommer-jeg-til-a-do-tror-du/o/5-35-601426 Tenker at det godt illustrerer hvor desperat situasjon moren befant seg i og hvor dårlig hun håndterte den, tror hun ville at datteren skulle spise og bli frisk og få energi, men at i hennes hode så hun det å hjelpe henne selv som en bedre løsning enn å få henne på sykehus. Bekrefter bare at moren er syk dette. Tror uansett ikke at moren så for seg det utfallet det ble, tror hun trodde at hun skulle få datteren til å spise.
Sol-gull Skrevet 26. januar 2019 #7547 Skrevet 26. januar 2019 41 minutter siden, Lille-pus said: Rydding vil nok da skje fordi det faktisk vil være spekulasjoner. Det er interessant hvordan denne klikken på et forum har overbevist seg selv om at denne moren har en personlighetsforstyrrelse, og de har tilogmed spisset diagnosen til å være en helt konkret personlighetsforstyrrelse. Gang på gang har det blitt ryddet i klikkens spekulasjoner rundt morens diagnostiserte sykdom og ikke minst i de som klikken på forumet har diagnostisert moren med. I praksis fremstår det meste av denne tråden som en lynsjegjeng i psykose hvor det letes etter bevis på en konklusjon som er hyllet frem som den eneste riktige internt i gjengen. De få som har forsøkt å se mer objektivt på saken har blitt drept underveis og forsvunnet. Takk til Made4U for å helle litt kaldt vann i blodet på mobben. - bare sånn halvobjektivt observert fra sidenlinjen. Det er ikke noen her som har diagnostisert henne, dette er fra referatet til Budstikka, de går langt i å antyde hvilken personlighetsforstyrrelse det er snakk om også, og det er ikke så mange å velge i med den beskrivelsen: "Personlighetsforstyrrelsen kan gi seg utslag i manipulering, krenkbarhet, samt et personlig oppmerksomhetssøkende og dramatiserende tilstandsbilde, mener Sørheim."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cje3wjlaq004009ejy0e75vtr?height=500&mode=live 12
miss spjåk Skrevet 26. januar 2019 #7548 Skrevet 26. januar 2019 3 timer siden, Made4u skrev: Vil si det er mer kontroversielt å friskemelde moren for å skulle gi strengest mulig straff til henne og hevde at det er ondskap, enn å som meg se saken som at her er det en psykisk syk mor og samfunnet har sviktet totalt. ingen har friskmeldt moren. Du bør lese deg opp på personlighetsforstyrrelser. Hun er tilregnelig. Les deg f.eks opp på narsisstistisk, borderline, etc. Mange med diagnosene er kalkulerte, intelligente og manipulerende og vet eksakt hva de gjør. Ja de har en personlighetforstyrrelse, men de har fremdeles et valg. Det skulle tatt seg ut om alle foreldre som drev omsorgssvikt skulle slippe unna straff fordi de har personlighetsforstyrrelser. Over 30% av innsatte i norske fengsler har en pf., og mange kan aldri behandles. 14
Spesialpedagog1 Skrevet 26. januar 2019 #7549 Skrevet 26. januar 2019 (endret) 3 timer siden, Made4u skrev: Ser man på hva rettspsykriaterne sa om Breivik i terrorsaken, så var det voldsomt sprikende, noen mente det ene mens andre mente det andre... Psykologi er ingen enkelt fagfelt og noen fagpersoner kommer frem til andre konklusjoner enn andre, det finnes flere eksempler på... Er åpenlyst at mor i denne saken er syk og ikke forstod datterens beste, som var det hun feilaktig og fatalt kjempet for, hadde hun ikke vært syk ville det heller ikke endt som det gjorde. Mor til Angelica er diagnostisert med personlighetsforstyrrelse av en rettspykiater, og dette ble gjort for å undersøke om hun er strafferettslig utilregnelig eller ikke. Moren er i følge sakkyndig vurdering tilregnelig, så vi legger ballen død. Les om tilregnelighet og straffeansvar her: https://snl.no/strafferettslig_utilregnelig Du skrev lenger oppe i tråden at foreldre gjerne ikke oppfatter at barnet deres har spiseforstyrrelser. Det er en helt absurd påstand i denne sammenheng der Angelica hadde en bmi på rundt 8! Dessuten, i en familie spiser man stort sett de fleste måltidene sammen, og alle med foreldreansvaret sitt intakt vil derfor merke om barnet lar være å spise under måltider. I skolens spisetid (som regnes som undervisning) er de ansatte observante på om elever spiser. Å være observant på elevene er en selvskreven oppgave for skolens ansatte. Foresatte vil derfor også få informasjon fra skolen (utviklingssamtaler etc) dersom et barn har store avvik vedr. mat. Mange lærere/assistenter dusjer også sammen med elever etter svømming/gym. Så, om foresatte mot all formodning skulle være så snøblinde at de ikke fikk med seg at barnet deres endret spisevaner og reduserte vekten sin (og økte aktivitetsnivået), til tross for at de tilbringer tid med barnet (og i denne saken: HELE sin tid) vel da har de definitivt ikke gjort jobben sin som foresatt med det ansvaret dette innebærer! Endret 26. januar 2019 av Spesialpedagog1 12
miss spjåk Skrevet 26. januar 2019 #7550 Skrevet 26. januar 2019 1 time siden, Made4u skrev: Ja, men kunnskap om at spiseforstyrrelser kan ende med døden og at hun er blitt fortalt at datteren var syk, er ikke ensbetydende med at moren i denne saken forstod hvor prekær situasjonen var for egen datter. Hvorfor da gi hjemmeundervisning til egen datter om man ikke ønsker egen datter en fremtid? Nå må du ikke blokkere fullstendig for å forstå moren sin situasjon, virker som at det er det du har gjort. Jeg derimot tror ikke moren i denne saken virkelig forstod situasjonen. Du står fast ved at moren ikke så alvoret. Hvorfor sender mor da mld til datteren der hun skriver at nei, du kan ikke reise deg opp nå, du får hjerteinfarkt. Imorgen er du død. Hun vet at datteren veier under 30kg ved nødsamtalen. Hun har fått beskjed om at hun angelica skal innlegges om hun går under 37kg. Hun forstår hva som skjer, men tenker enten at angelica skal bli frisk ved hennes hjelp, eller så har morens motvilje mot hjelpeapparatet gått foran det å gi datteren livsnødvendig hjelp. Jeg synes ikke man skal få mild dom uansett hva tankegangen til moren var. Jeg er absolutt for å forstå seg på mennesker med pf, men i dette tilfellet synes jeg ikke noe som helst er formidlende. Jeg er forresten helt enig med deg at noe bør gjøres med samarbeidet mellom etater, det har vært kommunikasjonssvikt her, barnevernet burde ha gått sterkere inn, fastlegen burde etter min mening fått lisensen fratatt en periode. Men det er ikke de som står på tiltalebenken. 12
miss spjåk Skrevet 26. januar 2019 #7551 Skrevet 26. januar 2019 6 timer siden, Lille-pus skrev: Rydding vil nok da skje fordi det faktisk vil være spekulasjoner. Det er interessant hvordan denne klikken på et forum har overbevist seg selv om at denne moren har en personlighetsforstyrrelse, og de har tilogmed spisset diagnosen til å være en helt konkret personlighetsforstyrrelse. Gang på gang har det blitt ryddet i klikkens spekulasjoner rundt morens diagnostiserte sykdom og ikke minst i de som klikken på forumet har diagnostisert moren med. I praksis fremstår det meste av denne tråden som en lynsjegjeng i psykose hvor det letes etter bevis på en konklusjon som er hyllet frem som den eneste riktige internt i gjengen. De få som har forsøkt å se mer objektivt på saken har blitt drept underveis og forsvunnet. Takk til Made4U for å helle litt kaldt vann i blodet på mobben. - bare sånn halvobjektivt observert fra sidenlinjen. da har du ikke satt deg inn i saken. Rettspsykiater har gått ut og sagt at moren har en personlighetsforstyrrelse. Det er ingen som har spisset diagnosen heller, det blir moderert bort. Om du tenker det er normalt for en person som ikke har en personlighetsforstyrrelse å true sin egen datter med selvmord gjentatte ganger, stille "er du glad i meg" spørsmål på sms 26ganger, nekte henne legehjelp og kalle henne hypokonder når hun ligger meg magesmerter på hytta og spør om de kan dra til lege, skrive hevnlister, omtale behandlere som har gode intensjoner for "dritten" overfor datteren, osv osv, så blir jeg litt skremt. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (teamleder) 21
Gjest Made4u Skrevet 26. januar 2019 #7552 Skrevet 26. januar 2019 36 minutter siden, miss spjåk skrev: Du står fast ved at moren ikke så alvoret. Hvorfor sender mor da mld til datteren der hun skriver at nei, du kan ikke reise deg opp nå, du får hjerteinfarkt. Imorgen er du død. Hun vet at datteren veier under 30kg ved nødsamtalen. Hun har fått beskjed om at hun angelica skal innlegges om hun går under 37kg. Hun forstår hva som skjer, men tenker enten at angelica skal bli frisk ved hennes hjelp, eller så har morens motvilje mot hjelpeapparatet gått foran det å gi datteren livsnødvendig hjelp. Jeg synes ikke man skal få mild dom uansett hva tankegangen til moren var. Jeg er absolutt for å forstå seg på mennesker med pf, men i dette tilfellet synes jeg ikke noe som helst er formidlende. Jeg er forresten helt enig med deg at noe bør gjøres med samarbeidet mellom etater, det har vært kommunikasjonssvikt her, barnevernet burde ha gått sterkere inn, fastlegen burde etter min mening fått lisensen fratatt en periode. Men det er ikke de som står på tiltalebenken. Meldingen viser i alle fall at mor ikke vil at datteren skal dø, nå visste jo moren at hun hadde spiseforstyrrelse og at det er farlig... Jeg sier i grunn bare at hun nok ikke så at dette skulle bli utfallet, tror moren gikk rundt i en boble hvor hun tenkte at hun kunne redde egen datter bedre enn legehjelp og at hun således trolig ikke så alvoret i form av at hun trodde at dette skulle ende bra... Kan godt være frykten hennes også som kommer frem i melding. Jeg har i alle fall falt ned på å tro på moren og hennes forklaring og finner det hun og forsvarerne hennes kjemper for som et bedre utfall enn motparten som i for stor grad overlater skyld til mor og hvor kritikk av det offentlige blir desto begrenset.
Gjest MizBiz Skrevet 26. januar 2019 #7553 Skrevet 26. januar 2019 Det er allerede bedre oppfølging av barn med foreldre (spesielt mødre) med pf. Helsesøstre har mer kunnskap om hva de skal se etter i barn og foreldres samspill fra svært tidlig av. Jeg tenker på den tiltalte ikke som en ond person, men en svært skadet person med svært mangelfulle omsorgsevner [inkl det man før kalte mangelfullt utviklede sjelsevner]. Hun skulle ikke hatt barn. Handlingene hennes er onde, men ikke drevet av ondskap, men av totalt manglende evne til rasjonell tankegang. Ikke i så stor grad som i pykose slik at hun ville blitt regnet som utilregnelig, men langt fra hvordan vanlig utviklede mennesker ville tenkt og handlet. Og derfor fascinerer saken oss. Det er så uforståelig å se det som skulle vært en voksen person handle så hinsides logikk og rasjonalitet. Innlegget er redigert for spekulasjoner. Yvonne (teamleder)
Gasellen Skrevet 26. januar 2019 #7554 Skrevet 26. januar 2019 4 timer siden, Regnbuesky19 skrev: Det er ikke slik at alle som har et rusmisbruk utsetter barna sine for omsorgssvikt. Det kommer helt an på, Det er det heller ingen som har sagt.
Sandin Skrevet 26. januar 2019 #7555 Skrevet 26. januar 2019 3 timer siden, Made4u skrev: Hvorfor da gi hjemmeundervisning til egen datter om man ikke ønsker egen datter en fremtid? Er det bevist noe sted at denne hjemmeundervisningen faktisk fant sted? Å ta et barn ut av skolen og si at de vil drive hjemmeundervisning er ikke ensbetydende med at dette skjer i praksis. Nysgjerrig på om hun faktisk har gjort det, eller om hun har brukt alle døgnets tider til å dyrke sykdommen til datteren. 20
282_NaughtySpark Skrevet 26. januar 2019 #7556 Skrevet 26. januar 2019 (endret) 28 minutter siden, Sandin said: Er det bevist noe sted at denne hjemmeundervisningen faktisk fant sted? Å ta et barn ut av skolen og si at de vil drive hjemmeundervisning er ikke ensbetydende med at dette skjer i praksis. Nysgjerrig på om hun faktisk har gjort det, eller om hun har brukt alle døgnets tider til å dyrke sykdommen til datteren. Valdres kommune tillater ikke hjemmeskole, og på grunn av det byttet hun adresse til søsteren sin (eller tanten..? finner ikke hvor dette står igjen) adresse i Oslo, siden Oslo tillater hjemmeskole. Byttet kun adresse altså, de fortsatte jo å oppholde seg på hytta i Valdres. Edit: Jeg har ikke sett i noe av det jeg har lest at moren ble spurt om hva evt, hjemmeundervisningen besto i, men det er heller ikke relevant for det hun er tiltalt for. Endret 26. januar 2019 av 282_NaughtySpark Tillegg 3
Gjest chisandra Skrevet 26. januar 2019 #7557 Skrevet 26. januar 2019 (endret) 17 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev: Valdres kommune tillater ikke hjemmeskole, og på grunn av det byttet hun adresse til søsteren sin (eller tanten..? finner ikke hvor dette står igjen) adresse i Oslo, siden Oslo tillater hjemmeskole. Byttet kun adresse altså, de fortsatte jo å oppholde seg på hytta i Valdres. Hun prøvde seg med en falsk Mail som ga aksept for hjemmeundervisning også. 09.19 her: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjf0sb86u00av09gbizi6f0w6?mode=static De kan forsåvidt ikke se at den har gått videre ut. Endret 26. januar 2019 av chisandra
miss spjåk Skrevet 26. januar 2019 #7558 Skrevet 26. januar 2019 2 timer siden, Made4u skrev: Meldingen viser i alle fall at mor ikke vil at datteren skal dø, nå visste jo moren at hun hadde spiseforstyrrelse og at det er farlig... Jeg sier i grunn bare at hun nok ikke så at dette skulle bli utfallet, tror moren gikk rundt i en boble hvor hun tenkte at hun kunne redde egen datter bedre enn legehjelp og at hun således trolig ikke så alvoret i form av at hun trodde at dette skulle ende bra... Kan godt være frykten hennes også som kommer frem i melding. Jeg har i alle fall falt ned på å tro på moren og hennes forklaring og finner det hun og forsvarerne hennes kjemper for som et bedre utfall enn motparten som i for stor grad overlater skyld til mor og hvor kritikk av det offentlige blir desto begrenset. Jeg tenker at man kan ha to tanker i hodet, det offentlige sviktet men det gjorde også mor. Begge deler er like tragisk. Og det er der vi er uenige, du mener helsevesen og barnevern har mest skyld. Men personlighetsforstyrrelser er så vanskelig å fange opp. For å illustrere hadde jeg en sosiopat i familien og min del av familien fanget det ikke opp før etter over 10års bekjentskap. Jeg tror ikke moren er sosiopat, ville bare vise hvor vanskelig det er å fange opp personlighetsforstyrrelser selv for nær familiemedlemmer. du tror jo på morens forklaring sant? det gjorde også alle de andre ansatte i helsevesenet.. Hvordan vet du at hennes versjon er riktig, når hun er tatt i løgn så mange ganger? Jeg hadde hatt mer sympati og medfølelse for moren om hun ikke hadde løyet om hele hytteoppholdet. Men hun lyver fordi hun har noe å skjule, og det vet hun, hun er ikke ressurssvak. 15
Miss.Wildfox Skrevet 26. januar 2019 #7559 Skrevet 26. januar 2019 6 timer siden, Made4u skrev: Syk i den forstand at hun ikke innså konsekvensene av egne handlinger, hva skal man kalle en mor som i et forsøk å hjelpe sin egen datter ender med å gjøre det verste for henne? Psykisk syk blir et riktig begrep sett fra mitt ståsted uavhengig av hvilken kriterier rettsvesenet har satt. Det ironiske er at du mistolker denne dama i såpass stor grad basert på kilder fra rettsaken og diverse bevis som viser til det motsatte av det du kommer med. Jeg er derfor sikker på du hadde blitt like manipulert som helsepersonell/skolevesen/barnevern har blitt sv denne dama og denne saken. 18
Sol-gull Skrevet 26. januar 2019 #7560 Skrevet 26. januar 2019 15 minutter siden, miss spjåk said: du tror jo på morens forklaring sant? det gjorde også alle de andre ansatte i helsevesenet.. Hvordan vet du at hennes versjon er riktig, når hun er tatt i løgn så mange ganger? Akkurat dette. 9
Anbefalte innlegg