Gå til innhold

Spiser «alle» barnefamilier fiskekaker, fiskeboller og fiskepinner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har spist en del sånt tidligere, men siden kvaliteten og "sunnheten" kan sammenlignes med pølser så er det bare i nødsfall noe sånt anskaffes.
Klart - om man kjøper fiskekaker til noen hundre kr pr kg fra et renommert firma så bør det være bedre/sunnere enn billig-skvipet, men ingen garanti.
Fisk er jo så forgiftet i dag at det beste er å la være.
Selv leger anbefaler folk å stå over...
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er viktig at en venner seg til å spise all slags mat, og det gjelder for barn så vel som for voksne. "Liker ikke" er ingen gyldig grunn.

Anonymkode: c3008...517

Jeg sier ikke at dette er feil, men jeg lurer på hvorfor? Jeg tenker jo at det er bra for barn å spise variert og lære seg å prøve mat og spise masse forskjellig. Og å lære at man spiser det man fåe. Men jeg innrømmer at jeg som voksen nå velger ut å lage de rettene jeg synes er best. Det er på en måte som at jeg ikke vil "kaste bort" et måltid på noe jeg synes er halvgodt/spiselig når jeg kan lage noe som jeg liker mye bedre. Er dette feil, uvanlig? 

Anonymkode: 5b0bc...6a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser gjerne alt av det, helt fra jeg var liten :D Fiskeboller og fiskekaker stekes sammen med egg, spises på brødskive, osv. Fiskegrateng er godt, fiskepinner er godt. Den eneste måten jeg spiser vanlig ren fisk på er i sushi eller som tilbehør til pasta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekaker spiser vi aldri til middag, men barna får kalde fiskekaker i matpakken. Fiskeboller spiser vi av og til, ofte hjemmelagede. Fiskepinner spiser vi veldig sjelden, men da også stort sett hjemmelagede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ofte fiskeboller før vi fikk barn, for jeg og mannen liker det godt. Men det har blitt mindre etter sønnen vår ble født, for han kan ikke fordra det. Han foretrekker ren fisk, som jeg ikke er så begeistret for, så da blir det som oftest heller det, så får jeg lide i stillhet. ;)

Anonymkode: 8af41...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at dette er feil, men jeg lurer på hvorfor? Jeg tenker jo at det er bra for barn å spise variert og lære seg å prøve mat og spise masse forskjellig. Og å lære at man spiser det man fåe. Men jeg innrømmer at jeg som voksen nå velger ut å lage de rettene jeg synes er best. Det er på en måte som at jeg ikke vil "kaste bort" et måltid på noe jeg synes er halvgodt/spiselig når jeg kan lage noe som jeg liker mye bedre. Er dette feil, uvanlig? 

Anonymkode: 5b0bc...6a6

Det kalles sunn fornuft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det kalles sunn fornuft.

Ja, det tenker jo jeg også men i følge den AB-en jeg siterer burde man venne seg til å spise masse forskjellig mat. De tingene jeg synes er best går jo dermed igjen og det blir gjerne et ensformig utvalg av retter. Men selve maten og næringskildene og vitaminer og alt sånt er jo til tross for at det kommer fra samme mat uke etter uke fremdeles variert. 

Anonymkode: 5b0bc...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser avogtil fiskepinner, men favoritten er fiskegrateng og hun er glad i laks. Fiskekaker har vi av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskekaker man får kjøpt i butikken inneholder jo alle som en vassild/kvitlaks, og det nekter keg å spise. Gir det til bikkja kun ! 🤢

Anonymkode: 19ecd...421

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt spesielt å ønske å spise det beste man vet hver dag og samtidig forvente at barna, som ikke får velge hva de skal spise hver dag, skal spise det de får servert. Barn vil gjerne også ha det beste de vet. Det innebærer hos oss at vi innimellom spiser mat som vi voksne bare synes er sånn passe og det synes jeg er helt greit for at barna også skal få velge hva de vil spise av og til. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Arkana said:

Det er jo litt spesielt å ønske å spise det beste man vet hver dag og samtidig forvente at barna, som ikke får velge hva de skal spise hver dag, skal spise det de får servert. Barn vil gjerne også ha det beste de vet. Det innebærer hos oss at vi innimellom spiser mat som vi voksne bare synes er sånn passe og det synes jeg er helt greit for at barna også skal få velge hva de vil spise av og til. 

Det sier seg vel selv at de fleste barn ikke kan få det beste de vet hver dag, da hadde det blitt mye pannekaker hos oss i alle fall. ;) Men ja, jeg er enig i at barnas preferanser også bør ha betydning. Og vi voksne bør selvsagt også av og til kunne spise ting vi ikke er så glad i.

Anonymkode: 8af41...c43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser av og til fiskekaker og fiskeboller, men det gjorde vi før vi fikk barn også. Jeg skjønner ikke helt spørsmålet: spiser alle toro tomatsuppe med makaroni? Vi gjør ikke det, men barna får det hos alle andre. Hva så? Vi spiser fish 'n chips på restaurant av og til. Fiskegrateng har vi ofte. Men vi spiser jo pølser, tam taco/pizza og medisterkaker av og til, fordi barna liker det, og det er vel mer usunt enn fiskepinner.

Anonymkode: 43524...f40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det sier seg vel selv at de fleste barn ikke kan få det beste de vet hver dag, da hadde det blitt mye pannekaker hos oss i alle fall. ;) Men ja, jeg er enig i at barnas preferanser også bør ha betydning. Og vi voksne bør selvsagt også av og til kunne spise ting vi ikke er så glad i.

Anonymkode: 8af41...c43

Jeg praktiserte også den filosofien da mine barn var små. Mine elsket joikaboller, jeg kan ikke fordra det! Selvfølgelig måtte de få det i blant, da spiste mor poteter og saus, som en kresen 4-åring :tongue: Pannekaker spiser jeg aldri mer, etter at ungene flyttet ut! Det kunne vi hatt omtrent hver dag hvis ungene fikk bestemme.

Av de produktene TS nevner, spiste vi vel kun fiskepinner. Barna ville heller ha ren fisk, framfor fiskeboller eller fiskekaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fiskekaker man får kjøpt i butikken inneholder jo alle som en vassild/kvitlaks, og det nekter keg å spise. Gir det til bikkja kun ! 🤢

Anonymkode: 19ecd...421

Mine inneholder både steinbit og hyse. det er bare å velge etter innholdsfortegnelsen

https://www.bramat.no/kosthold/tester/2315-bramat-tester-fiskekaker-2016

Endret av absinthia
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser fiskekaker. ( de grove med mye fisk) ellers kun ren fisk. Bruker fiskekakene som hamburgere ;)

Anonymkode: 875cf...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har inntrykk av det, og får reaksjoner når jeg sier at vi ikke gjør det. (Jeg synes disse rettene er ekle.) Men på en annen side føler jeg meg litt rar og som ikke lar barna spise det her hjemme..

Bare nysgjerrig:)

Anonymkode: 313e7...fcf

To ting kommer aldri innenfor dørene her; fiskepinner og pølser. 

Fiskeboller og fiskekaker lager vi selv av selvfisket fisk. 

Anonymkode: ad209...4db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymus Notarius

Fiskekaker synes jeg er veldig godt selv, i alle fall de litt "finere" variantene man får kjøpt. Mange av dem inneholder jo over 80 % fisk, så de er jo sunne også. Ungene synes faktisk fiskeburgere (altså hamburgere med fiskekake fremfor karbonade) er bedre enn vanlige hamburgere. Fiskepinner og fiskeboller er ikke min personlige favoritt, men helt OK. Barna er veldig glad i det, selv om de også spiser ren fisk. 

Men nesten alt er jo galt å spise nå for tiden, man skal visst ha dårlig samvittighet om ikke barna går på en diett av dampet torsk, grønnsaker og glutenfritt brød :PEn ting er å klage over folk som til stadighet serverer ungene grandis til middag, men fiskekaker og fiskepinner er da helt normal og forholdsvis sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten ingen innrømmer at de kjøper det,men du som det selges likevel ;)

Vi spiser ren fisk,Findus fiskepinner,hjemmelagde fiskepinner,ferdige  fiskeboller og kaker. Har til og med fiskepudding som pålegg i blant. 

Variasjon er fint,og så skader det ikke å lese innholdsdeklarasjonen på varer heller.

Noen ferdige produkter innholder mye fisk.

Anonymkode: 834c4...275

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager fiskekaker og fiskebrød selv. Det spiser vi gjerne til middag. Og kjøttkaker lagd av reinkjøtt. Fiskepinner og fiskeboller har vi aldri. Men har av og til både pølser og posesuppe så vi spiser litt 'tull'-mat vi også😊 

Anonymkode: 4a9e1...70c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står aldri på menyen her i huset. Min sønn knasker imidlertid hjertefiskekaker som snacks/mellommåltid. Hver sin lyst. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...