Gå til innhold

Psykiater om tvang: "jeg tror du liker det"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk og ble tvangsmedisinert over flere dager. Jeg nektet og det endte med at flere ansatte måtte holde meg fast hver gang jeg skulle få injeksjon med medisiner. Under en av samtalene med behandleren min på avdelingen sier han: "jeg tror du liker det" da han snakker om bruken av tvang. 

Hva tenker dere om en slik uttalelse? Var det feil av ham å si dette?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at dette mest sannsynlig dreier seg om psykose. 

Psykiatrisk helsepersonell blir ofte anklaget for både det ene og det andre fra psykisk syke mennesker.

Uansett.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg tatt opp fremtidige samtaler på mobilen. Så ville jeg sendt lydloggen til fylkeslegen og politiet om jeg hadde blitt utsatt for det du skisserer

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke første gagen de har sagt noe sånt. Hører ikke hjemme noen steder å si det. 

Anonymkode: d0a33...774

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

likte du det da?

Jeg kan ikke helt se for meg å være i din situasjon, men det var en spesiell uttalelse som han bør være 100% sikker på for å si. Likte du det ikke så hadde jeg følt meg voldtatt og fanget i fengsel med uforutsigbare behandlere var jeg deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frekt sagt. Men kanskje fortjent. Du er på tvang, så å motsette seg medisinering vil bare fremprovosere mer maktmidler fra dem. Rart du ikke skjønte det etter første gang du motsatte deg medisinering liksom, med mindre dramaet gir deg noe. 

Anonymkode: 06ab1...7fc

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har du vært lagt inn tidligere?

Anonymkode: 1c403...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rar ting å si, men så vet vi jo ikke nøyaktig konteksten heller da. Hvorfor ble du medisinert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frekt sagt. Men kanskje fortjent. Du er på tvang, så å motsette seg medisinering vil bare fremprovosere mer maktmidler fra dem. Rart du ikke skjønte det etter første gang du motsatte deg medisinering liksom, med mindre dramaet gir deg noe. 

Anonymkode: 06ab1...7fc

Snakk om å være kunnskapsløs

Anonymkode: 29e4d...05f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste du ikke at når du er på tvang, så har du ikke rett til å nekte? 

Anonymkode: d43c4...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viste du ikke at når du er på tvang, så har du ikke rett til å nekte? 

Anonymkode: d43c4...8bd

Selvom man er på tvang så må det fattes et annet vedtak for å kunne gjennomføre tvangsmedisinering. Så jo selvom man er på tvang kan man nekte medisiner

Anonymkode: 29e4d...05f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett telefonen på lydopptak og spør hva han mente med det, så har du bevis 

Anonymkode: bb7a5...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk og ble tvangsmedisinert over flere dager. Jeg nektet og det endte med at flere ansatte måtte holde meg fast hver gang jeg skulle få injeksjon med medisiner. Under en av samtalene med behandleren min på avdelingen sier han: "jeg tror du liker det" da han snakker om bruken av tvang. 

Hva tenker dere om en slik uttalelse? Var det feil av ham å si dette?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Jeg tenker at det er umulig å mene noe om det uten å vite noe om i hvilken sammenheng dette er blitt sagt.

Anonymkode: 8616b...10c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er tvangsinnlagt ? under paragraf 3,2 eller 3,3 i psykisk helsevernlov, så kan du klage til kontrollkommisjonen. Jeg regner med at du har fått informasjon om dette. Dersom det fattes vedtak om skjerming, eller bruk av tvangsvedtak så har du også klageadgang, og du SKAL HA fått informasjon om dette. Om du er i en sikkerhetsavdeling er det andre regle.

 

Anonymkode: c5d63...551

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En psykiater vil ofte sette i sving noen tanker og følelser hos pasientene sine? Du ble provosert og sint av det. Hvorfor? 

Anonymkode: 7aa9b...775

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frekt sagt. Men kanskje fortjent. Du er på tvang, så å motsette seg medisinering vil bare fremprovosere mer maktmidler fra dem. Rart du ikke skjønte det etter første gang du motsatte deg medisinering liksom, med mindre dramaet gir deg noe. 

Anonymkode: 06ab1...7fc

... personen er syk du fikk med deg det. 

Anonymkode: ac7d3...dd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hørt så mye rart fra enkelte innen psykiatrien at jeg lar meg snart ikke overraske lengre. 

Anonymkode: 96ec7...73a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N-Nøff
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Frekt sagt. Men kanskje fortjent. Du er på tvang, så å motsette seg medisinering vil bare fremprovosere mer maktmidler fra dem. Rart du ikke skjønte det etter første gang du motsatte deg medisinering liksom, med mindre dramaet gir deg noe. 

Anonymkode: 06ab1...7fc

Fortjent!? På hvilken måte? Jeg har selv motsatt meg behandling fordi jeg var i sjokk og livredd. Det endte opp med posttraumstisk stresslidelse. Så bare hold kjeft, du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv innlagt på akuttpsykiatrisk lukket avdeling nå. Jeg er her frivillig, men et par jeg har blitt kjent med må alltid tvinges når de skal ha medisiner. Og jeg skjønner virkelig ikke at de orker alt det dramaet flere ganger om dagen. Det er greit at man er uenig i at man trenger medisiner, men når man vet at alternativet er at 4-5 stk skal holde deg fast, så ville jeg heller bare svelget de tablettene. Dette er jo ikke pasienter som er livredde og akkurat kommet. De fungerer greit i alle altivitetene bortsett fra medisineringen. Så ja, jeg skjønner at psykiateren din stiller deg det spørsmålet.

Anonymkode: a14ff...0d8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være at den kommentaren er tatt veldig ut av kontekst av det TS og han snakket om. Kanskje han forsøkte å få TS til å tenke over at hun kanskje føler seg trygg eller tatt vare på når hun opplever at noen tvinger på henne omsorg. (Jeg sier ikke at tvang er nødvendigvis påtvunget omsorg, men at det for noen oppleves som det)

Et annet alternativ er jo at kommentaren hadde nesten seksuelle undertoner, noe som er grovt overtrap

Eller han kan ha vært uheldig med kommentaren sin

Anonymkode: 5f564...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...