Gå til innhold

Psykiater om tvang: "jeg tror du liker det"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv innlagt på akuttpsykiatrisk lukket avdeling nå. Jeg er her frivillig, men et par jeg har blitt kjent med må alltid tvinges når de skal ha medisiner. Og jeg skjønner virkelig ikke at de orker alt det dramaet flere ganger om dagen. Det er greit at man er uenig i at man trenger medisiner, men når man vet at alternativet er at 4-5 stk skal holde deg fast, så ville jeg heller bare svelget de tablettene. Dette er jo ikke pasienter som er livredde og akkurat kommet. De fungerer greit i alle altivitetene bortsett fra medisineringen. Så ja, jeg skjønner at psykiateren din stiller deg det spørsmålet.

Anonymkode: a14ff...0d8

Lett å sitte på sin høye hest når man og dømme andre

Anonymkode: 29e4d...05f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk og ble tvangsmedisinert over flere dager. Jeg nektet og det endte med at flere ansatte måtte holde meg fast hver gang jeg skulle få injeksjon med medisiner. Under en av samtalene med behandleren min på avdelingen sier han: "jeg tror du liker det" da han snakker om bruken av tvang. 

Hva tenker dere om en slik uttalelse? Var det feil av ham å si dette?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Kanskje han sa drt fordig du vet at det blir tvang om du nekter medisinering og gjør det likevel.

Anonymkode: 60a1c...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han sa drt fordig du vet at det blir tvang om du nekter medisinering og gjør det likevel.

Anonymkode: 60a1c...c2f

At du ønsket oppmerksomheten, du viste jo på forhånd hvordan reglene er.

Anonymkode: 60a1c...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2018 den 20.03, WubWub skrev:

Jeg tenker at dette mest sannsynlig dreier seg om psykose. 

Psykiatrisk helsepersonell blir ofte anklaget for både det ene og det andre fra psykisk syke mennesker.

Uansett.

Hadde jeg vært i dine sko ville jeg tatt opp fremtidige samtaler på mobilen. Så ville jeg sendt lydloggen til fylkeslegen og politiet om jeg hadde blitt utsatt for det du skisserer

Er det lov å ta lydopptak av samtalene da?

På 17.2.2018 den 20.05, Mrs.Purdey skrev:

likte du det da?

Jeg kan ikke helt se for meg å være i din situasjon, men det var en spesiell uttalelse som han bør være 100% sikker på for å si. Likte du det ikke så hadde jeg følt meg voldtatt og fanget i fengsel med uforutsigbare behandlere var jeg deg. 

Nei, jeg likte det ikke.

På 17.2.2018 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Hvor mange ganger har du vært lagt inn tidligere?

Anonymkode: 1c403...ada

Har vært innlagt 3 ganger tidligere.

På 17.2.2018 den 20.13, Frankenstein1 skrev:

Rar ting å si, men så vet vi jo ikke nøyaktig konteksten heller da. Hvorfor ble du medisinert?

Jeg ble medisinert fordi de mente jeg hadde en psykoselidelse.

På 18.2.2018 den 1.16, AnonymBruker skrev:

Dersom du er tvangsinnlagt ? under paragraf 3,2 eller 3,3 i psykisk helsevernlov, så kan du klage til kontrollkommisjonen. Jeg regner med at du har fått informasjon om dette. Dersom det fattes vedtak om skjerming, eller bruk av tvangsvedtak så har du også klageadgang, og du SKAL HA fått informasjon om dette. Om du er i en sikkerhetsavdeling er det andre regle.

 

Anonymkode: c5d63...551

Jeg har alt klaget til kontrollkommisjonen og fikk avslag.

På 18.2.2018 den 1.33, AnonymBruker skrev:

Kanskje du var i psykose?

Anonymkode: 8b9dd...eb2

Det er mulig, men det er vel ikke relevant? Eller mener du at om jeg var i psykose så har jeg kanskje innbilt meg det?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.2.2018 den 20.00, AnonymBruker skrev:

Jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk og ble tvangsmedisinert over flere dager. Jeg nektet og det endte med at flere ansatte måtte holde meg fast hver gang jeg skulle få injeksjon med medisiner. Under en av samtalene med behandleren min på avdelingen sier han: "jeg tror du liker det" da han snakker om bruken av tvang. 

Hva tenker dere om en slik uttalelse? Var det feil av ham å si dette?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Har ikke tanken slått noen av dere at spørsmålet kan ha kommet for å fremprovosere en reaksjon fra pasienten der og da? I stedenfor kommer reaksjonen fra ts på nettet x antall timer etter? 

Og ts når du har vørt så syk som du har vært forstår du da konsekvensene av å legge ut spørsmålet ditt på nettet? 

Anonymkode: 583d7...840

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke tanken slått noen av dere at spørsmålet kan ha kommet for å fremprovosere en reaksjon fra pasienten der og da? I stedenfor kommer reaksjonen fra ts på nettet x antall timer etter? 

Og ts når du har vørt så syk som du har vært forstår du da konsekvensene av å legge ut spørsmålet ditt på nettet? 

Anonymkode: 583d7...840

Dette er nok et eksempel på at kg ikke klarer å drifte helseforumet forsvarlig. Her burde nok ts vært skjermet for sin egen adferd. Men det er vel ingen i egmont som forstår hvor ødeleggende slike tråder kan være for en pasient.....

Anonymkode: 8616b...10c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tanken slått noen av dere at spørsmålet kan ha kommet for å fremprovosere en reaksjon fra pasienten der og da? I stedenfor kommer reaksjonen fra ts på nettet x antall timer etter? 

Og ts når du har vørt så syk som du har vært forstår du da konsekvensene av å legge ut spørsmålet ditt på nettet? 

Anonymkode: 583d7...840

Hvorfor skulle han ville fremprovosere en reaksjon og hvilke konsekvenser er det ved å legge ut det jeg har gjort på nettet?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok et eksempel på at kg ikke klarer å drifte helseforumet forsvarlig. Her burde nok ts vært skjermet for sin egen adferd. Men det er vel ingen i egmont som forstår hvor ødeleggende slike tråder kan være for en pasient.....

Anonymkode: 8616b...10c

Hvorfor mener du at jeg burde vært skjermet for min egen adferd? Ser ingenting galt i det jeg har gjort?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skulle han ville fremprovosere en reaksjon og hvilke konsekvenser er det ved å legge ut det jeg har gjort på nettet?

Hvorfor mener du at jeg burde vært skjermet for min egen adferd? Ser ingenting galt i det jeg har gjort?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Hvis du er vurdert som så syk at man kan hjemle tvangsbehandling, er det betimelig å spørre seg om du forstår konsekvensene ved å legge din egen historie ut til offentlig debatt på nettet, selv om du ikke identifiserer deg.

Anonymkode: 8616b...10c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er nok et eksempel på at kg ikke klarer å drifte helseforumet forsvarlig. Her burde nok ts vært skjermet for sin egen adferd. Men det er vel ingen i egmont som forstår hvor ødeleggende slike tråder kan være for en pasient.....

Anonymkode: 8616b...10c

Det kan slå begge veier. Det kan være en kommentar tatt ut av kontekst som ikke var så ille. Eller det kan være en veldig ille kommentar. Sier man at der er ufarllig når det er farlig er det like ille som omvendt

Anonymkode: 5f564...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I psykiatrien er det vanlig at man må ta med i betraktning ved ulike typer tvang at noen pasienter "liker" det. Ikke som i noe seksuelt eller at de egentlig morer seg, men at det mater et slags skrudd behov noen pasienter har/får pga omstendighetene, for oppmerksomhet/kroppskontakt /drama/å bli sett/omsorg ol.  Det er vanlig at helsepersonell snakker om det seg imellom og det står i lærebøker,  så tror ikke det betød noe ekkelt ihvertfall. 

Anonymkode: f8634...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I psykiatrien er det vanlig at man må ta med i betraktning ved ulike typer tvang at noen pasienter "liker" det. Ikke som i noe seksuelt eller at de egentlig morer seg, men at det mater et slags skrudd behov noen pasienter har/får pga omstendighetene, for oppmerksomhet/kroppskontakt /drama/å bli sett/omsorg ol.  Det er vanlig at helsepersonell snakker om det seg imellom og det står i lærebøker,  så tror ikke det betød noe ekkelt ihvertfall. 

Anonymkode: f8634...709

Tiltredels.

Anonymkode: 1c403...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er vurdert som så syk at man kan hjemle tvangsbehandling, er det betimelig å spørre seg om du forstår konsekvensene ved å legge din egen historie ut til offentlig debatt på nettet, selv om du ikke identifiserer deg.

Anonymkode: 8616b...10c

Er ikke akkurat som om TS la ut en historie med ekstraordinære detaljer som leder til store konsekvenser. Eneste som skjer her er at tråden er på side 3 og i glemmeboka om noen dager. 

Anonymkode: d43c4...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å ta lydopptak av samtalene da?

 

Det er mulig, men det er vel ikke relevant? Eller mener du at om jeg var i psykose så har jeg kanskje innbilt meg det?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Ja det er lov

Ja, mente at du enten muligens har innbilt deg det, eller misforstått det legen sa.

 

Bare lurer: Når du vet at du må ta medisiner, og at du uansett blir tvingt - hvorfor motsette seg det? Liksom, man vet jo utfallet?

Anonymkode: 8b9dd...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Er ikke akkurat som om TS la ut en historie med ekstraordinære detaljer som leder til store konsekvenser. Eneste som skjer her er at tråden er på side 3 og i glemmeboka om noen dager. 

Anonymkode: d43c4...8bd

Nei - man risikererer også at ts får impulser som kan være skadelige, og som kan sette relasjonen til behandlere i fare. Det kan påvirke ts' helse i negativ retning.

Anonymkode: 8616b...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Er det vanlig å egentlig like tvang? At det blir sånn "stå lenge å vente på at noen skal ringe bekymringsmelding fordi man står på en bro", men når det først kommer noen så vil de ikke være med og motsetter seg. Kanskje det er et slags omsorgsbehov? 

Anonymkode: 35a1a...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det vanlig å egentlig like tvang? At det blir sånn "stå lenge å vente på at noen skal ringe bekymringsmelding fordi man står på en bro", men når det først kommer noen så vil de ikke være med og motsetter seg. Kanskje det er et slags omsorgsbehov? 

Anonymkode: 35a1a...755

Det tror jeg nok. Det blir nok litt sånn " Oi, jeg er så viktig at de strekker seg så langt at de må tvinge meg til å leve " .

Anonymkode: 3edec...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er mange som liker oppmerksomheten de får av tvang. Mange kommer til og skal holde og styre. 
vil tro slike pasienter sitter ensomme alene ellers i livet, og mulig de samme folkene som skriker her inne for at de vil bli lagt inn. 
det er mange som liker oppmerksomheten og omsorgen de får av helsevesenet, mange blir avhengig og får ikke nok. 
mange lever ikke mellom psykologtimene, og venter bare på neste time for å se behandleren sin igjen. 
sier ikke alle, drar ikke alle under en kam, men disse folkene finnes og det e mange av de 

Anonymkode: 5f688...81c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2018 den 20.00):

Jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk og ble tvangsmedisinert over flere dager. Jeg nektet og det endte med at flere ansatte måtte holde meg fast hver gang jeg skulle få injeksjon med medisiner. Under en av samtalene med behandleren min på avdelingen sier han: "jeg tror du liker det" da han snakker om bruken av tvang. 

Hva tenker dere om en slik uttalelse? Var det feil av ham å si dette?

Anonymkode: 1b0dc...89c

Dette var sarkasme. Han var irritert på deg. Samtidig ønsket han å si at det er håpløst å gjøre motstand. Jeg vet ikke hva som gjorde at slik maktbruk ble nødvendig. Men behandlere burde være motivert av et ønske om å hjelpe. Men det er er klart de er bare mennesker? De kan bli forbannet. Så lenge det skværes opp etterpå. Alt spørs hva slags forhold dere får over tid.

Husker du hvorfor du ikke ville ha medisinen?

Edit: jeg glemte "ikke" da jeg postet dette. Derfor står det nå i fete typer.

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det tror jeg nok. Det blir nok litt sånn " Oi, jeg er så viktig at de strekker seg så langt at de må tvinge meg til å leve " .

Anonymkode: 3edec...f38

Ja nettopp. Men er mange som fremprovoserer det også ved å stelle seg på broer og stå der helt til nødetatene tvinger de med seg. 

Anonymkode: 35a1a...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...