Gå til innhold

Psykiater om tvang: "jeg tror du liker det"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 17.2.2018 den 20.00):

Jeg var innlagt på akuttpsykiatrisk og ble tvangsmedisinert over flere dager. Jeg nektet og det endte med at flere ansatte måtte holde meg fast hver gang jeg skulle få injeksjon med medisiner. Under en av samtalene med behandleren min på avdelingen sier han: "jeg tror du liker det" da han snakker om bruken av tvang. 

Hva tenker dere om en slik uttalelse? Var det feil av ham å si dette?

Anonymkode: 1b0dc...89c

 

Hadde startet å gråte om behandler hadde sagt dette om jeg var tvangsmedisinert og innlagt. Jeg utreagerte ikke, holdt alt inni meg, gråt og var helt jævlig fordi jeg måtte stikkes med noe jeg ikke ville ha. Ble aldri holdt, men godtok ikke, klaget på vedtaket og var en grusom opplevelse. Om jeg hadde blitt vanskelig og de måtte holde meg, er dette en naturlig og sunn reaksjon. Så om jeg faktisk hadde ikke klart å tenke fornuftig i situasjonen og tenke at jeg faktisk ikke slapp unna uansett og at om jeg nektet ville det bli en grusom situasjon med folk som behandlet meg veldig dårlig (god erfaring fra tidligere tvangsinnleggelser, så vet hvordan det ender). Du er under tvang og får ting i kroppen din du ikke vil ha, så kommer en behandler med dette?? Da hadde jeg ikke følt meg mye forstått gitt. Blir nesten kvalm. 

Anonymkode: ebe6f...0db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja nettopp. Men er mange som fremprovoserer det også ved å stelle seg på broer og stå der helt til nødetatene tvinger de med seg. 

Anonymkode: 35a1a...755

Kilder?

Anonymkode: 316e1...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke strenge regler rundt dette? Man blir ikke tvunget til å ta medisiner som ikke er veldig (livs?) nødvendige der og da? Eller hvilke medisiner er det snakk om? 

Anonymkode: 7aa9b...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foregår en debatt om bruk av tvang på TV nå. Den er veldig merkelig, for den skiller ikke mellom ulike former for tvang. Dette er best illustrert på TV akkurat nå. De diskuterer INNLEGGELSER men viser bilder av REIMER. Det å bli tvangsinnlagt er ikke det samme som å bli mishandlet ETTER at du har blitt det. Man kan altså innlegge folk UTEN å mishandle dem når de har kommet inn, kan man ikke?

Endret av Michaelhe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det farlige medisiner man får injisert under tvang?

Anonymkode: 0f1a0...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke en så lur ting å si, men de er mennesker de og. Oppi alt som blir sagt i løpet av en arbeidsuke, kan du alltids finne eksempler på uttalelser som ikke var helt perfekt formulert. Du vil få mer ut av behandlingen din om du ikke hele tiden leiter med lupe etter noe å ta behandlerne dine på.

Anonymkode: 72f26...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det farlige medisiner man får injisert under tvang?

Anonymkode: 0f1a0...08c

Som regel antipsykotika.

Anonymkode: 3edec...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...