Gå til innhold

Nevøen min skal døpes i kirka 😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss får man delta på alt eller bli hjemme. Det er ikke all verdens me tid sermoni varer. Hadde noen gitt meg beskjed om at lot kirken være, men ville ha delilig mat i dåpen hadde jeg bedt de bli hjemme.

Anonymkode: cf573...01d

Jeg spiser aldri ute blant folk så jeg hadde blitt ganske lettet dersom du bad meg bli hjemme, da hadde jeg sluppet å sulte hele dagen.

------------------

Forøvrig så forstår jeg (som ateist) frustrasjonen din godt TS men jeg får inntrykk av at du har sagt ja til å være fadder og da syntes jeg ikke synd på deg for du kunne ha sagt nei så jeg føler at du er en sånn som trenger å ha noe å klage over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi begravelser som regel er langt vondere og vanskeligere for de som arrangerer det, og det er enda sårere om folk ikke sitller opp. Jeg blir ofte ekstremt provosert der også, men stiller opp likevel fordi det betyr mye for de nærmeste. Dåp og konfirmasjon, derimot, er ikke vonde og vanskelige dager for folk, og jeg har aldri opplevd noen som blir lei seg om jeg ikke kommer i kirken, så lenge jeg kommer i festen. 

Du kan jo gå om det er rett for deg, men for meg er det i de fleste anledninger det altså ikke, og da forbeholder jeg meg retten tli å ikke delta i religiøse seremonier. Jeg blir lei meg av å delta, det betyr da like mye som at de som arrangerer blir lei seg om jeg IKKE deltar ;) (og som sagt, jeg har til gode å få sure miner over å ikke møte opp i kirken i dåp og konf). 

Bryllup har jeg aldri vært med på i en kirke faktisk, ingen som har giftet seg i kirken i min omgangskrets. 

Anonymkode: 7a012...93e

Dette synet på begravelse er deet merkeligste jeg noen gang har blitt presantert for. 

Anonymkode: dc71f...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt spurt om å være fadder, jeg er ikke kristen. Jeg går ikke i kirka men jeg må det. Da broren min ble irritert fordi jeg sa at jeg hater svada billshit, om gud og sånne greier. Jeg blir så irritert, av å tenke på at jeg må en helvettes kirke. Det er ikke for meg. Ikke er de kristne heller, men dama til broren vil at ungene skal bli døpt. Det er idiotiskt. Jeg er ikke for å døpe seg, konfirmere seg, heller ikke gifte seg er viktig for meg. Er bare litt irritert i dag. Gruer meg til helga. 

Anonymkode: de189...9af

Vet du hva? Hold ut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er kun den seansen der og ikke no mer jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke er kristen, føler at man slår i fyr når man går inn i en kirke, så takker man pent nei til å være fadder.

Det ts skriver i hi, er bare umodent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, tussi680 said:

Vet du hva? Hold ut !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det er kun den seansen der og ikke no mer jo!

Er man fadder skal man bistå foreldrene med at barnet får en kristen oppdragelse. Det er mange som glemmer det og tror at vi i Norge har det slik at det er de som skal ta seg av barnet dersom det skjer foreldrene noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke verre enn å takke nei? Det har jeg gjort flere ganger. 

Og, ts, siden du er så negativ mot religion går jeg ut i fra at du har meldt deg ut av Den Norske Kirke for lenge siden? 

Anonymkode: a647a...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke verre enn å takke nei? Det har jeg gjort flere ganger. 

Og, ts, siden du er så negativ mot religion går jeg ut i fra at du har meldt deg ut av Den Norske Kirke for lenge siden? 

Anonymkode: a647a...937

Signerer denne altså, det går an å si nei, og slutte med bekymringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å være fadder så tar du deg sammen, klistrer på deg et smil og sitter stille den ene timen av livet ditt du må tilbringe i en kirke.

Jeg er ikke kristen selv, men jeg klarer fint å ta meg sammen innimellom og dra dersom jeg må det. 

Om du ikke klarer å ta deg sammen og oppføre deg som et voksent menneske i en time så takker du nei til fadder rollen.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare si nei takk til å bli fadder da? Ingen kan TVINGE deg.

Hadde jeg blitt bedt om å være fadder i kirkedåp hadde jeg bare sagt nei. Takk for tilliten, men nei. Jeg tror ikke på kristne skikker. og levemåter. Og foreldrene er jo en smule dum hvis de ber folk de vet er ateister/ ikke kristne om å være faddere. Selv om det er en onkel/tante til barnet. Skal ikke en fadder/gudmor/gudfar oppdra barnet i kristendom om foreldrene dør? At onkler/tanter er faddere er vel tradisjon, så de spør sikkert bare av plikt.

Ungen får vel et navn uansett. Du kan vel heller gi ditt ord på at du vil ta vare på din nevø hvis noe skulle ramme foreldrene. Det er viktigere enn å møte opp i kirke på en hyklerisk tradisjon ingen av dere tror på.

Eventuelt kan du jo være drama queen og gi en tale i kirken om hvor hyklerisk alle er som ønsker seg en kristen dåp og kirkebryllup når ingen av dem regner seg som kristen.  :) Men det blir opp til deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt spurt om å være fadder, jeg er ikke kristen. Jeg går ikke i kirka men jeg må det. Da broren min ble irritert fordi jeg sa at jeg hater svada billshit, om gud og sånne greier. Jeg blir så irritert, av å tenke på at jeg må en helvettes kirke. Det er ikke for meg. Ikke er de kristne heller, men dama til broren vil at ungene skal bli døpt. Det er idiotiskt. Jeg er ikke for å døpe seg, konfirmere seg, heller ikke gifte seg er viktig for meg. Er bare litt irritert i dag. Gruer meg til helga. 

Anonymkode: de189...9af

Med slike holdninger til andres valg, så ville jeg vel egentlig ikke vurdert deg til å være særlig egnet som fadder. Det går da an å respektere andres valg, selv om du selv ville valgt annerledes. Ufattelig barnslig!

Anonymkode: 9b1be...16c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner både kristne og ikke kristne noe de fleste gjør. Har aldri hørt ikke kristne klage over at de må gå i kirken pga dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse. En del går også i kirken på juleaften fordi de synes det er hyggelig å synge julesanger. Du kan bare lukke øra for prestens tale. Det er ikke ditt barn. Foreldrene har bestemt at barnet skal døpes så da får du respektere det. Du dør ikke av å sitte 1 t i kirken..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...