Gå til innhold

Nevøen min skal døpes i kirka 😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt spurt om å være fadder, jeg er ikke kristen. Jeg går ikke i kirka men jeg må det. Da broren min ble irritert fordi jeg sa at jeg hater svada billshit, om gud og sånne greier. Jeg blir så irritert, av å tenke på at jeg må en helvettes kirke. Det er ikke for meg. Ikke er de kristne heller, men dama til broren vil at ungene skal bli døpt. Det er idiotiskt. Jeg er ikke for å døpe seg, konfirmere seg, heller ikke gifte seg er viktig for meg. Er bare litt irritert i dag. Gruer meg til helga. 

Anonymkode: de189...9af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke er kristen, ikke takler å gå i kirka, og ellers er negativ til kirkelige handlinger, håper jeg du sa nei til å være fadder?

Å være med på en times sermoni klarer alle. 

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ulven skrev:

Hvis du ikke er kristen, ikke takler å gå i kirka, og ellers er negativ til kirkelige handlinger, håper jeg du sa nei til å være fadder?

Å være med på en times sermoni klarer alle. 

Dette!

Vi fikk forresten ikke ha faddere som ikke var medlem av statskirken, så jeg regner med at du også fremdeles er en av medlemssmassen der?

Anonymkode: 6d3d0...401

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Stakkars deg som har en nevø som skal døpes. :ironi:

Greit nok at du ikke tror men skal du holde deg unna alle religiøse bygg til du dør bare fordi du ikke er troende. Fy for et fattig liv du lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voks opp. Du MÅ ikke i kirken, nei. I stedet for å oppføre deg som en ufordragelig drittunge, og rante og sutre over at du synes det er bullshit, kunne du høflig sagt at neitakk, jeg kommer gjerne på festen, men å møte opp i kirken strider mot mitt livssyn. Ferdig med det. 

Jeg er heller ikke kristen, takket pent nei til å være fadder, og møtte opp i selskap med fin gave, helt uten å drite over andres valg. Det er deres barn, de velger selv å døpe. Du står helt fritt til om du vil være med i kirken eller ikke. 

Hva du synes om deres valg i forhold til deres unge, er revnende likegyldig. 

Anonymkode: 7a012...93e

Bare sier meg helt enig i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms. Daisy

Dersom du ikke er medlem av kirken eller at annet kirkesamfunn som anerkjenner dåpen så kan du ikke være fadder.

Men tenker at du har et skikkelig problem om du synes dette er så forferdelig.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli voksen. Din bror og hans kone har tatt et valg, og ber deg om en tjeneste. Som familie stiller man opp. Se på det som tradisjon, eller kultur. 

Jeg har vært fadder flere ganger. Er aldri i kirka ellers, og har tatt andre valg for egen del. Synes på toppen av det at en dåpsseremoni er fryktelig kjedelig. Men jeg stiller da opp, følger med, smiler, hilser på og takker presten for en fin seremoni. 

Jeg har også å vært i muslimske og hinduistiske seremonier. Kunne ikke falt meg inn å omtale andres valg og merkedager på den måten du gjør her. 

Anonymkode: 63063...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Vi fikk forresten ikke ha faddere som ikke var medlem av statskirken, så jeg regner med at du også fremdeles er en av medlemssmassen der?

Anonymkode: 6d3d0...401

Dette er ikke riktig! Det er kun påbudt at 2 av fadderne som er satt opp er medlem av DNK. Det som ikke er lov, er hvis de som velges som faddere er medlem av en menighet som for eksempel ikke har barnedåp, for eksempel Pinsemenigheten.

Så lenge man bare er ikke-troende og derfor ikke medlem av DNK, så kan man fint være fadder.

Nå har jeg bare erfaring med 7 menighetssokn, men så lenge jeg har jobbet med dette(siden 2009) så har vi faktisk aldri sjekket opp om fadderne er medlem eller ikke. Men når foreldrene påpeker det, så gir vi de reglene.

 

 

Anonymkode: 64460...853

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Vi fikk forresten ikke ha faddere som ikke var medlem av statskirken, så jeg regner med at du også fremdeles er en av medlemssmassen der?

Anonymkode: 6d3d0...401

Bare lurer.  Er det opp til hver enkelt prest å bestemme det? Jeg fikk lov å ha en fadder til min sønn, som var utmeldt fra Statskirken. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bli voksen. Din bror og hans kone har tatt et valg, og ber deg om en tjeneste. Som familie stiller man opp. Se på det som tradisjon, eller kultur. 

Jeg har vært fadder flere ganger. Er aldri i kirka ellers, og har tatt andre valg for egen del. Synes på toppen av det at en dåpsseremoni er fryktelig kjedelig. Men jeg stiller da opp, følger med, smiler, hilser på og takker presten for en fin seremoni. 

Jeg har også å vært i muslimske og hinduistiske seremonier. Kunne ikke falt meg inn å omtale andres valg og merkedager på den måten du gjør her. 

Anonymkode: 63063...ff0

Nei, der er jeg faktisk helt uenig. Man skal ikke stille opp som fadder om man ikke selv vil. Det er faktisk temmelig hyklersk å stå og lyge i kirken, da takker man heller høflig nei, og det er helt ok å gjøre. Man må ikke være fadder, og man må ikke være tilstede under religiøse seremonier som strider mot ens eget livssyn. 

Men man kan forholde seg høflig når man takker nei. 

Anonymkode: 7a012...93e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hårstrikk79 skrev:

Bare lurer.  Er det opp til hver enkelt prest å bestemme det? Jeg fikk lov å ha en fadder til min sønn, som var utmeldt fra Statskirken. :)

Man trenger ikke være medlem av statskirken, men man må da være med i et annet kristent trossamfunn (eller bekjenne seg som personlig kristen). 

Anonymkode: 7a012...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hårstrikk79 skrev:

Bare lurer.  Er det opp til hver enkelt prest å bestemme det? Jeg fikk lov å ha en fadder til min sønn, som var utmeldt fra Statskirken. :)

Se svar over ditt innlegg. Og det heter ikke statskirken, det heter Den norske kirke.

Anonymkode: 64460...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Dersom du ikke er medlem av kirken eller at annet kirkesamfunn som anerkjenner dåpen så kan du ikke være fadder.

Men tenker at du har et skikkelig problem om du synes dette er så forferdelig.........

Jeg er ikke medlem, men fadder til tre. Det er opp til den enkelte prest. Jeg var med i dåpsamtalen før den ene dåpen. Presten forklarte da at for han handlet lovnaden om å "oppdra i den kristne tro" vel som å mye om å overføre personlige verdier og kjærlighet til barnet, synes det var veldig fint sagt - for det er jo noe man kan være enig om på tvers av religioner. 

Anonymkode: 63063...ff0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger ikke være medlem av statskirken, men man må da være med i et annet kristent trossamfunn (eller bekjenne seg som personlig kristen). 

Anonymkode: 7a012...93e

Så rart. Vedkommende er humanetiker.  Tror aldri hun fikk noe spørsmål om personlig tro. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Hårstrikk79 skrev:

Så rart. Vedkommende er humanetiker.  Tror aldri hun fikk noe spørsmål om personlig tro. 

Det er nok fordi de fleste prester vet at 90% av dem som både døper ungene sine, og de som stiller som faddere, driter langt i kristentro, men døper fordi de mener det er tradisjon ;) Og har null intensjoner om å oppdra ungen kristent annet enn å kanskje inkludere noen engler blant julepynten. 

Anonymkode: 7a012...93e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Din fanatisme i.f.t. religion er verre enn hva religioner flest representerer. Siden det ikke er du som er dåpsbarnet skjønner jeg ikke hva du skriker og sutrer så høyt for? Et barn skal døpes. Det er ikke din unge en gang. Hvorfor dreier du hele denne store begivenheten til å handle om deg alene? Grow up, skaff deg et anstendig antrekk, kjøp en flott gave til onkelbarnet ditt og gjør stas på den store dagen dette er for barnet og resten av familien. Med den attituden skal du være svært glad du overhodet er invitert :opplyser:

Anonymkode: 301e7...dfc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke medlem, men fadder til tre. Det er opp til den enkelte prest. Jeg var med i dåpsamtalen før den ene dåpen. Presten forklarte da at for han handlet lovnaden om å "oppdra i den kristne tro" vel som å mye om å overføre personlige verdier og kjærlighet til barnet, synes det var veldig fint sagt - for det er jo noe man kan være enig om på tvers av religioner. 

Anonymkode: 63063...ff0

Se hva reglene sier om faddere: Utsnitt og lenke

" Som faddere kan det bare velges personer som er medlemmer i Den norske kirke, eller andre kristne som ikke forkaster barnedåpen. Det er presten som ser til at valget av faddere svarer til disse forutsetningene. "

https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/

Her hvor jeg bor får alle beskjed om at de må enten være medlem i DnK eller være medlem av et trossamfunn som anerkjenner dåpen. Så hva deres prest har gjort kan jeg ikke uttale meg om, men reglene er ganske tydelige.
Nå skal jeg ikke la tråden skli ut mer.....må ta hensyn til TS som ikke vil være fadder ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi de fleste prester vet at 90% av dem som både døper ungene sine, og de som stiller som faddere, driter langt i kristentro, men døper fordi de mener det er tradisjon ;) Og har null intensjoner om å oppdra ungen kristent annet enn å kanskje inkludere noen engler blant julepynten. 

Anonymkode: 7a012...93e

Haha, noen engler blant julepynten😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, der er jeg faktisk helt uenig. Man skal ikke stille opp som fadder om man ikke selv vil. Det er faktisk temmelig hyklersk å stå og lyge i kirken, da takker man heller høflig nei, og det er helt ok å gjøre. Man må ikke være fadder, og man må ikke være tilstede under religiøse seremonier som strider mot ens eget livssyn. 

Men man kan forholde seg høflig når man takker nei. 

Anonymkode: 7a012...93e

Enig i at man selvfølgelig kan takke nei på en fin måte. 

Men jeg mener fortsatt man bør stille opp på seremonien. Jf. mitt første innlegg - jeg har deltatt i muslimske og hinduistiske seremonier for venner og kjente. Og vil alltid stille opp i bryllup, gravferder og andre markeringer, uansett religion. Fordi jeg bryr meg om menneskene. 

Anonymkode: 63063...ff0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...