Gå til innhold

Nevøen min skal døpes i kirka 😡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette!

Vi fikk forresten ikke ha faddere som ikke var medlem av statskirken, så jeg regner med at du også fremdeles er en av medlemssmassen der?

Anonymkode: 6d3d0...401

Det fikk vi, presten sa det ikke spilte noen rolle 😊

Anonymkode: 3ec08...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt spurt om å være fadder, jeg er ikke kristen. Jeg går ikke i kirka men jeg må det. Da broren min ble irritert fordi jeg sa at jeg hater svada billshit, om gud og sånne greier. Jeg blir så irritert, av å tenke på at jeg må en helvettes kirke. Det er ikke for meg. Ikke er de kristne heller, men dama til broren vil at ungene skal bli døpt. Det er idiotiskt. Jeg er ikke for å døpe seg, konfirmere seg, heller ikke gifte seg er viktig for meg. Er bare litt irritert i dag. Gruer meg til helga. 

Anonymkode: de189...9af

Gud være med deg. 

Anonymkode: 52d2b...f3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Dersom du ikke er medlem av kirken eller at annet kirkesamfunn som anerkjenner dåpen så kan du ikke være fadder.

Men tenker at du har et skikkelig problem om du synes dette er så forferdelig.........

Kan du vel. Ingen av våre faddere er medlem av statskirken, han ene er til og med en norrøn religion😳 det var ikke noe problem i vår kirke.

Anonymkode: 3ec08...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør sine valg for sitt barn, og akkurat det har du ikke noe med. Det er knakende likegyldig hva slags livssyn du har, dette handler IKKE om deg!

Hvis du ikke vil være fadder, så kan du si det. Si ifra på en høflig måte. Si at du ikke kan love å bidra til å oppdra ungen i den kristne tro, derfor er det nok best at de velger noen andre til å være fadder for barnet. Dette er en helt ærlig sak.

Jeg har selv takket pent nei til å være fadder. Jeg er humanist, og opplyste at jeg overhode ikke kunne påta meg noe ansvar for barnets kristne oppdragelse. Tvert imot ville jeg motarbeide det. Og som kjent har ikke fadderskap noe som helst å gjøre med ansvar for barnet hvis foreldrene går bort heller.

Og så tar du deg sammen. Siden dette ikke handler om deg, men om barnet, så er det bare en ting å gjøre: gå i kirka, bit tenna sammen og smil pent. Sånn er det å være voksen. Slutt å syt. Regner ikke med at du hadde uttalt deg så respektløst dersom det var en begravelse det var snakk om. Håper jeg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke medlem, men fadder til tre. Det er opp til den enkelte prest. Jeg var med i dåpsamtalen før den ene dåpen. Presten forklarte da at for han handlet lovnaden om å "oppdra i den kristne tro" vel som å mye om å overføre personlige verdier og kjærlighet til barnet, synes det var veldig fint sagt - for det er jo noe man kan være enig om på tvers av religioner. 

Anonymkode: 63063...ff0

Noe sånt sa vår prest også😊

Anonymkode: 3ec08...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du vel. Ingen av våre faddere er medlem av statskirken, han ene er til og med en norrøn religion😳 det var ikke noe problem i vår kirke.

Anonymkode: 3ec08...830

Se innlegget mitt hvor jeg refererer til kirke reglene og hva det står der:

https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/

Da har presten gått utenfor sitt område for her i områdene hvor jeg bor får foreldre beskjed om at de faktisk må være medlemmer eller høre til et annet samfunn som godtar dåpen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt spurt om å være fadder, jeg er ikke kristen. Jeg går ikke i kirka men jeg må det. Da broren min ble irritert fordi jeg sa at jeg hater svada billshit, om gud og sånne greier. Jeg blir så irritert, av å tenke på at jeg må en helvettes kirke. Det er ikke for meg. Ikke er de kristne heller, men dama til broren vil at ungene skal bli døpt. Det er idiotiskt. Jeg er ikke for å døpe seg, konfirmere seg, heller ikke gifte seg er viktig for meg. Er bare litt irritert i dag. Gruer meg til helga. 

Anonymkode: de189...9af

Da får du ,melde deg ut av kirken. Du kan også takke nei til å være fadder.

Er ikke verre enn det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks opp å slutt å oppføre seg som en bortskjemt drittunge. Det er ikke DIN unge, du kan si nei til å være fadder om du vil. Folk som deg altså 🤯 herregud du er nødt til å ta pillen din! 

Anonymkode: 59bd0...f79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sånt sa vår prest også😊

Anonymkode: 3ec08...830

Og det betyr at dere har lovt å oppdra barnet i den kristne tro.

Anonymkode: 1a068...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Se innlegget mitt hvor jeg refererer til kirke reglene og hva det står der:

https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/

Da har presten gått utenfor sitt område for her i områdene hvor jeg bor får foreldre beskjed om at de faktisk må være medlemmer eller høre til et annet samfunn som godtar dåpen. :)

Og så? Dette håndheves ikke. Jeg er heller ikke medlem av statskirken, men er fadder til 3 tantebarn. 

Anonymkode: 3ec08...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det betyr at dere har lovt å oppdra barnet i den kristne tro.

Anonymkode: 1a068...f58

Ja, så er det tolkningen av det. For oss betyr det for eksempel å oppdra barnet vårt til å vise nestekjærlighet😊

Anonymkode: 3ec08...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skulle du ha takket nei til å være fadder!

Anonymkode: 88d07...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortjener virkelug ikke den æren det er å være fadder.. 

Anonymkode: 308a5...72f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket

Jeg vet ikke om du har barn selv eller om broren din/andre brødre allerede har barn. Men forutsatt at dette er det første barnet blant dere brødre ville jeg anbefale å ikke slå helt krøll på deg over en liten kirke-sermoni. Det er vanskelig å se for seg nå, men noen menn som blir pappa for første gang og opplever manglende støtte fra familien kan bruke dette mot familie det gjelder i veldig mange år. Man blir litt territorial og irrasjonell på vegne av dn nyfødte. Så jeg vil nok si at å rett og slett stille opp for broren din kan bære frukter i fremtiden som du nok gjerne ikke vil si fra deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sin bror tar jamen kristen nestekjærlighet til et nytt nivå når han faktisk vil ha TS som fadder...

Anonymkode: 4fac5...439

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig godt at TS synes det er teit at nevøen skal døpes når foreldrene hans ikke er kristne. Det er jo litt meningsløst. Men man må respektere andres valg uansett. Det går også an å takke nei til å være fadder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt spurt om å være fadder, jeg er ikke kristen. Jeg går ikke i kirka men jeg må det. Da broren min ble irritert fordi jeg sa at jeg hater svada billshit, om gud og sånne greier. Jeg blir så irritert, av å tenke på at jeg må en helvettes kirke. Det er ikke for meg. Ikke er de kristne heller, men dama til broren vil at ungene skal bli døpt. Det er idiotiskt. Jeg er ikke for å døpe seg, konfirmere seg, heller ikke gifte seg er viktig for meg. Er bare litt irritert i dag. Gruer meg til helga. 

Anonymkode: de189...9af

Med en slik holdning så sier du nei tol å være fadder. Er du ikke medlem av kirken så blir du heller ikke godtatt som fadder i kirken. 

Jeg vil jo tro at du er utmeldt av kriken siden du er så sterkt i mot kirken og alt det kirken står for? Eller er du medlem for å få en enklere begravelsessituasjon for dine pårørende uten at de må betale ganske mye for din bortgang/begravelse? 

Hele hi er i grunnen ganske merkelig. 

Anonymkode: dc71f...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Daisy
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Dette håndheves ikke. Jeg er heller ikke medlem av statskirken, men er fadder til 3 tantebarn. 

Anonymkode: 3ec08...830

Det heter forøvrig ikke statskirke lenger...... DnK - men jeg har sagt mitt og jeg legger meg ikke oppi hva som håndheves eller ei. Er heller ikke medlem, men bare sier hva som faktisk står.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og så? Dette håndheves ikke. Jeg er heller ikke medlem av statskirken, men er fadder til 3 tantebarn. 

Anonymkode: 3ec08...830

Det håndheves og skal håndheves. Etter å ha lest hi en gang til ser jeg at fakta i hi ikke er i samsvar med gjeldende praksis og lov, ergo er her noe som ikke stemmer - teori og praksis stemmer ikke overens med ts (eller om vi vil - kirkens praksis) sine påstander i tråden. 

Anonymkode: dc71f...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...