Gå til innhold

Mor til barna bidrar ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte og det samme. 

Men kjøper far alt som barna trenger hos mor? Er det ikke slik at ved 50/50 så er det ikke bidrag, og hver betaler likt? 

Anonymkode: d0d3e...563

50/50 er ikke auto bidragsfritt

Er der stor skjevhet i inntektene kan ene parten bli tilkjent bidrag for å jevne ut litt

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerer også på tilbakemeldingene du får. Alle som har barn har ansvar for dem, inklusiv økonomisk. Når en part ikke tar det ansvaret er det bra at den andre gjør det, men her synes det som at moren utnytter far og situasjonen. Han virker noe konfliktsky som ikke tar dette med mor og dermed blir det skjevt i forhold til ny samboer og barn. Jeg skjønner at ny samboer reagerer og denne faren har vært med på å få et barn til. Det er han som skulle sagt at han evt ikke kan det av økonomiske årsaker. Flytter HI og nytt barn kan HI be om bidrag, da MÅ far være med å betale. 

Hvis første mor ikke bidrar økonomisk bør barna bo mest hos dere, nav kan beregne bidrag. Er det det hun ønsker?

Anonymkode: 62870...3fb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moren til barna betaler kun for mat til dem når de er hos henne, og faren står for absolutt alt annet? Hva jobber moren med? Er det sånn at hun enkelt kan gå opp i stilling?

Anonymkode: 009c8...9cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, lykke til med dette når du har en mor som vil ikke jobbe.  Dette skal ikke gå utover barna punktum. 

Anonymkode: 8c687...5f7

Det skal da vel heller ikke gå utover far! 

 

Anonymkode: b96e1...87b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte og det samme. 

Men kjøper far alt som barna trenger hos mor? Er det ikke slik at ved 50/50 så er det ikke bidrag, og hver betaler likt? 

Anonymkode: d0d3e...563

Den som tjener mest må uansett ut med bidrag. 

Anonymkode: b96e1...87b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan legge inntektsevne til grunn ved beregning av bidrag, ikke kun faktisk inntekt. Ved 50/50 er jeg mer usikker på om det blir gjort, og også når det er snakk om en kvinne som ikke utnytter inntjeningsevnen sin...

I deres tilfelle er det faktisk stemor som betaler prisen for at mor kan gå hjemme og drive dank, for mor skyver utgiftene over på far, og far skyver det over på deg. Fantastisk!

Du kan ikke kreve noe direkte av mor, og det er nok små sjanser for at hun vil skjerpe seg. Barna hennes blir jo forsørget!

Det du evt kan gjøre er å kreve at far tar halvdelen av fellebarnets utgifter. Lage et budsjett på hva far kan bidra med til hvert barn, og så må far velge utstyr innenfor de prisrammene eller omprioritere andre poster, som f.eks rimeligere bil.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ingenting med hvorfor eksen ikke jobber og bidrar. Men du kan stille krav til at han bidrar likt i forhold til felles hus og hjem. Man må ha særdeles dårlig råd for å ikke kunne dekke kostnadene til tre mindreårige barn, særlig når to av de bare bor der 50%. Hvordan han løser det er hans sak - jobbe mer, bruke mindre penger, eller stille krav til eksen. 

Ikke misforstå meg. Kan godt være eksen er håpløs. Men din relasjon er til din mann - og det er han du må stille krav til. I HI fokuserer du nesten utelukkende på eksens oppførsel. 

Anonymkode: b5a76...cd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss vet grunnen til at moren ikke jobber, så jeg svarer derfor kun ut fra at hun ikke gidder å jobbe. Det er trist når mødre og fedre ikke gidder å betale for barna sine, enten fordi de er gjerrige eller om det er fordi de ønsker å straffe eksen sin økonomisk. Jeg klarer ikke å forstå foreldre som forsøker alt for å slippe å betale for sine egne barn.

Jeg kan også forstå TS sin mann som ønsker at barna skal ha klær, fritidsutstyr osv, men dette må ikke gå ut over felles barn og økonomi, TS og mannen må sette seg ned og se på økonomien sin, og regne over hva han faktisk betaler for sine barn, og hva hans eks betaler, og ikke minst finne ut om det er riktig utregnet. 

Anonymkode: a852f...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din mann har fått de barna han har og må dermed forsørge dem alle. Hvordan han løser dette er strengt tatt hans ansvar. Hittil har han løst det ved å legge byrden over på deg, om du ikke lenger aksepterer det må han finne en annen løsning på å forsørge sine barn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her burde jo dere ikke fått barn, dersom far ikke har råd til 3 barn. Når du visste dette fra før, hvorfor da få barn med han? Dere kan jo ikke tvinge mor til å jobbe? Ser jo at det er en lei situasjon, men barna kommer først.

Anonymkode: 6935e...c16

Det økonomiske her må du jo ha vært veldig klar over før dere fikk barn sammen, så dette er latterlig å klage på nå. Ja barn er dyrt, og de blir bare dyrere med årene også. I tillegg mister man litt økonomisk støtte når man blir samboer, så han har jo tapt penger på det også. Jeg håper du har hatt vett på å sikre deg økonomisk i forhold til bolig m.m. før dere fikk barn.

Når man har barn med noen og har 50/50 fordeling så betyr ikke det at man automatisk deler likt på alle utgifter. Om en av forelderene tjener dårlig må den andre betale mer. Kanskje må vedkommende til og med betale bidrag til den andre. Hvis man kan bevise at den andre parten holder opplysninger tilbake ang inntekten eller noe så kan man prøve å kjøre det gjennom retten, men det er ikke noe man ønsker å gjøre av hensyn til ungene da det som regel vil ødelegge samarbeidet veldig.

Anonymkode: 0ec73...523

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk kvinner som blir med menn som har barn fra før.   Tror ny barn de får med menn trumpfer de andre barna han har fra før.   Du valgt å ha barn sammen med han i den økonomisk situasjon dere har vært i- da er du som betaler for det nå. 

Anonymkode: 8c687...5f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Hadde denne tråden omhandlet en mann som ikke bidro hadde svarene vært fullstendig annerledes 😳

Så klart skal mor være med å bidra til ting barna trenger! Her må mor og far sette seg ned og ta en prat, eventuelt gjennom FVK. De må bli enige om hva som er nødvendig og hva som er luksus. Ønsker 10år gamle "Per" seg iphone 8 kan ikke far regne med at mor ønsker å bidra til dette, men nye briller skal deles. Sånn for å ta et eksempel. Syntes det er merkelig at du får så mange surmaga svar her TS. 

Tjener mor dårlig og far har en helt ok inntekt kan man kanskje ikke regne med at utgiftene blir delt helt likt. Om far mener det er nødvendig med dyre klær, mens mor ønsker å handle på HM så bør mors ønske få trumfe her. Eventuelt at hun betaler tilsvarende prisen på HM. Men at mor skal betale mat i sine uker og far absolutt alle andre ting bestandig blir veldig, veldig feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid det er mulighet for at utgiftene skal fordeles likt, og når det kommer til barna så er det veldig dumt å skulle sette et standpunkt. Moren har ikke råd, da må faren betale for å sørge for at barna har det de trenger. 

Anonymkode: 5a541...883

Og hva om far ikke har råd? Da må mor ta seg sammen og skrape opp noen penger til egne unger. 

Far har tre unger å betale for, selvfølgelig skal han ikke betale så mye for to at han ikke kan bidra til den tredje. 

Jeg ville tatt tak i dette om jeg var ts. Far og mor får betale like mye for ungene, både de to første og den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor får enkelt å greit skaffe seg en bedre betalt jobb. Makan! 

Anonymkode: db7d9...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mor får enkelt å greit skaffe seg en bedre betalt jobb. Makan! 

Anonymkode: db7d9...847

Så du vet hvorfor mor ikke alt har det?

Jobber vokser jo på trær i fantasilandet ditt... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg leser disse trådene, tenker jeg at de er et fantastisk argument for følgende: 

1. Bruk prevensjon (gjerne dobbelt opp) eller eventuelt avstå fra sex før du er helt sikker på at mannen er den eneste ene som du er villig til å ha ved din side på godt og vondt HELE livet. 

2. Bruk veldig god tid på å finne den ene som du er helt sikker på at du vil ha for alltid. Delta på samlivskurs, kommunikasjonskurs for par osv. for å forhindre at problemer oppstår, og avtal å gjøre det minst hvert tredje år av samlivet. 

3. Gift deg før du får barn med noen, og gjør det med en som ikke ser på skilsmisse som et alternativ. (Gifte foreldre kan være et pluss.)

Det er mange slike tråder på KG, og jeg synes inderlig synd på dem som sliter med slike situasjoner, men for alle andre illustrerer det at vi bør styre unna mine, dine og våre barn. Det beste for barna er uten tvil å vokse opp i ett hjem med mor og far, og i trygghet om at det kommer til å forbli sånn. Håper ingen unge skilsmissebarn leser trådene her inne. Det er enkelt å få bekreftet at stemor, eventuelt stefar er mest opptatt av/mest glad i sitt eget barn. Jeg har vært gift lenge nok til å vite at samliv ikke er enkelt, men mange gir opp for lett. Og taperne er barna ... 

Anonymkode: bcd93...c01

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk kvinner som blir med menn som har barn fra før.   Tror ny barn de får med menn trumpfer de andre barna han har fra før.   Du valgt å ha barn sammen med han i den økonomisk situasjon dere har vært i- da er du som betaler for det nå. 

Anonymkode: 8c687...5f7

Her har du misforstått. 

Med teskje:

Far har 1 barn = far forsørger 1 barn etter evne.

Far har 2 barn = far forsørger 2 barn etter evne. 

Far har 3 barn = far forsørger 3 barn etter evne.

Her gir far alt til to av barna sine og ingenting til det tredje. Det er ikke riktig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva mener du han skal gjøre da, tvinge henne til å jobbe mer? Kutte ned på nødvendige utgifter til barna?

Anonymkode: 5a541...883

Jeg mener at hun kan være med å bidra når hun kan - hun velger heller å dra på ferie med venninner enn å stelle i stand bursdagsselskap for barna sine. Selv om hun har dårlig råd så handler det om prioriteringer når det gjelder barna sine. Ferie med venninner eller bursdagsselskap for barnet ditt? Vi har tatt oss av den biten fordi vi vil jo selvfølgelig at barna skal få opplevelser på lik linje som klassekameratene.

Anonymkode: 8c211...28d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Biloba skrev:

Her har du misforstått. 

Med teskje:

Far har 1 barn = far forsørger 1 barn etter evne.

Far har 2 barn = far forsørger 2 barn etter evne. 

Far har 3 barn = far forsørger 3 barn etter evne.

Her gir far alt til to av barna sine og ingenting til det tredje. Det er ikke riktig.

Enig. Takk for svar.

Anonymkode: 8c211...28d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg mener at hun kan være med å bidra når hun kan - hun velger heller å dra på ferie med venninner enn å stelle i stand bursdagsselskap for barna sine. Selv om hun har dårlig råd så handler det om prioriteringer når det gjelder barna sine. Ferie med venninner eller bursdagsselskap for barnet ditt? Vi har tatt oss av den biten fordi vi vil jo selvfølgelig at barna skal få opplevelser på lik linje som klassekameratene.

Anonymkode: 8c211...28d

Herregud. Det er altså DU som betaler feriene hennes. Du må få til et møte her, der der går ikke an! 

Anonymkode: b201a...56c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...