Gå til innhold

Mor til barna bidrar ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har truffet en kjempe flott mann som nå er faren til mitt første barn for 3 år siden. Han tar godt vare på meg og barnet og sine to barn fra et tidligere ekteskap. Vi har barna hans 50% av tiden og moren til barna da selvsagt resten av tiden. Barna hans er kjempe greie og vi kommer godt overens. Selv om jeg gruer meg til de kommer så er det allikevel godt å få de i hus :-) Problemet her er at moren til barna ikke bidrar økonomisk. Hun jobber lite og trives med det. Men det betyr jo da at hun ikke har så mye penger å rutte med. Derfor faller alle regninger og innkjøp til deres felles barn på min mann. Etter at vi fikk vårt felles barn sammen så har jeg kjent på at det er urettferdig da jeg betaler for alt for vårt felles barn da han ikke har råd til det ettersom han dekker alle utgifter for sine barn. Jeg har tatt det opp med han, og han prøver å bidra litt her og der, men jeg synes jo at han kan kreve litt mer av hans tidligere kone når livssituasjonen har forandret seg til at han nå har et barn til han må ta seg av (sammen med meg selvfølgelig). Dette er veldig frustrerende. Eksen kan jobbe, men ønsker det bare ikke og da føles det enda mer urettferdig. Har noen andre opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 8c211...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hva mener du han skal gjøre da, tvinge henne til å jobbe mer? Kutte ned på nødvendige utgifter til barna?

Anonymkode: 5a541...883

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare måtte godta det. Spare på det vi kan slik at det ikke går utover barna 

Anonymkode: 65a7f...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her burde jo dere ikke fått barn, dersom far ikke har råd til 3 barn. Når du visste dette fra før, hvorfor da få barn med han? Dere kan jo ikke tvinge mor til å jobbe? Ser jo at det er en lei situasjon, men barna kommer først.

Anonymkode: 6935e...c16

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ordentlig dårlig råd? Er det vanskelig for dere økonomisk? Eller har dere det ganske greit?

Anonymkode: 009c8...9cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det alltid vært sånn? Altså, ble du ilag og fikk baby med han vel viten om situasjonen? Isåfall, har du ingenting du (plutselig) skulle sagt. 

Han kan ikke gjøre noe, barna må betales for uansett..

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan jo være en grunn til at hun ikke jobber så mye. Har du tenkt på det? Hun kan være utbrent, ha enten fysiske eller psykiske plager som ikke vises..og som hun ikke ønsker at hele omverden skal vite om. 

Klart det er vanskelig om dere har dårlig råd, men skal han kutte ned på sine barn fra forrige ekteskap? De er da like mye hans barn som det barnet han har fått med deg! Våkn opp!! Det skal ikke gå ut over barna at dere får flere om dere ikke har kapasitet til det.

Anonymkode: 7c758...d5b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har truffet en kjempe flott mann som nå er faren til mitt første barn for 3 år siden. Han tar godt vare på meg og barnet og sine to barn fra et tidligere ekteskap. Vi har barna hans 50% av tiden og moren til barna da selvsagt resten av tiden. Barna hans er kjempe greie og vi kommer godt overens. Selv om jeg gruer meg til de kommer så er det allikevel godt å få de i hus :-) Problemet her er at moren til barna ikke bidrar økonomisk. Hun jobber lite og trives med det. Men det betyr jo da at hun ikke har så mye penger å rutte med. Derfor faller alle regninger og innkjøp til deres felles barn på min mann. Etter at vi fikk vårt felles barn sammen så har jeg kjent på at det er urettferdig da jeg betaler for alt for vårt felles barn da han ikke har råd til det ettersom han dekker alle utgifter for sine barn. Jeg har tatt det opp med han, og han prøver å bidra litt her og der, men jeg synes jo at han kan kreve litt mer av hans tidligere kone når livssituasjonen har forandret seg til at han nå har et barn til han må ta seg av (sammen med meg selvfølgelig). Dette er veldig frustrerende. Eksen kan jobbe, men ønsker det bare ikke og da føles det enda mer urettferdig. Har noen andre opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 8c211...28d

Det samme får jeg klage på men kvinner skal være hjemme med barna! 

Anonymkode: 6236a...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo være en grunn til at hun ikke jobber så mye. Har du tenkt på det? Hun kan være utbrent, ha enten fysiske eller psykiske plager som ikke vises..og som hun ikke ønsker at hele omverden skal vite om. 

Klart det er vanskelig om dere har dårlig råd, men skal han kutte ned på sine barn fra forrige ekteskap? De er da like mye hans barn som det barnet han har fått med deg! Våkn opp!! Det skal ikke gå ut over barna at dere får flere om dere ikke har kapasitet til det.

Anonymkode: 7c758...d5b

Dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter med oppførselen så blir du alenemamma med enda dårlige råd om ikke alt for lenge.  

Anonymkode: 8c687...5f7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig ikke du har noe med hvordan de fordeler utgiftene til barna sine seg imellom. Det var vel slik situasjonen var da du traff denne mannen? Du var kjent med at han tok mesteparten av utgiftene pga situasjonen til barnas mor? Når dere velger å få et barn til så må dere jo regne på om dere har råd til å brødfø et barn til. Og det kan dere tydeligvis, fordi du har en inntekt. Så dere har alt dere trenger. Mannen din tar godt vare på alle. Barna hans er kjempegreie og det eneste problemet med barnas mor er inntekten hennes? Alt ser ut til å fungere bra? Og dere lider ingen nød økonomisk? Du vil bare ha mere penger! Vær takknemlig for det du har, kos deg med barna og en god mann og ikke ødelegg alt dette pga penger.

Anonymkode: 009c8...9cc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slemme svar! 

Selvfølgelig skal utgifter tii barna deles på likt mellom foreldrene! Sier seg selv. 

Anonymkode: b96e1...87b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om møte på familievernkontoret og krev bidrag fra henne gjennom nav!

Anonymkode: 9c7c2...02e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så slemme svar! 

Selvfølgelig skal utgifter tii barna deles på likt mellom foreldrene! Sier seg selv. 

Anonymkode: b96e1...87b

Ja, lykke til med dette når du har en mor som vil ikke jobbe.  Dette skal ikke gå utover barna punktum. 

Anonymkode: 8c687...5f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så slemme svar! 

Selvfølgelig skal utgifter tii barna deles på likt mellom foreldrene! Sier seg selv. 

Anonymkode: b96e1...87b

Det er ikke alltid det er mulighet for at utgiftene skal fordeles likt, og når det kommer til barna så er det veldig dumt å skulle sette et standpunkt. Moren har ikke råd, da må faren betale for å sørge for at barna har det de trenger. 

Anonymkode: 5a541...883

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært en far som ikke gadd å jobbe og bidra like mye som mor, hadde svarene her vært helt annerledes, ts! Er helt sjokkert over svarene du får her!😳

Anonymkode: 9c7c2...02e

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette vært en far som ikke gadd å jobbe og bidra like mye som mor, hadde svarene her vært helt annerledes, ts! Er helt sjokkert over svarene du får her!😳

Anonymkode: 9c7c2...02e

Tenkte og det samme. 

Men kjøper far alt som barna trenger hos mor? Er det ikke slik at ved 50/50 så er det ikke bidrag, og hver betaler likt? 

Anonymkode: d0d3e...563

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har truffet en kjempe flott mann som nå er faren til mitt første barn for 3 år siden. Han tar godt vare på meg og barnet og sine to barn fra et tidligere ekteskap. Vi har barna hans 50% av tiden og moren til barna da selvsagt resten av tiden. Barna hans er kjempe greie og vi kommer godt overens. Selv om jeg gruer meg til de kommer så er det allikevel godt å få de i hus :-) Problemet her er at moren til barna ikke bidrar økonomisk. Hun jobber lite og trives med det. Men det betyr jo da at hun ikke har så mye penger å rutte med. Derfor faller alle regninger og innkjøp til deres felles barn på min mann. Etter at vi fikk vårt felles barn sammen så har jeg kjent på at det er urettferdig da jeg betaler for alt for vårt felles barn da han ikke har råd til det ettersom han dekker alle utgifter for sine barn. Jeg har tatt det opp med han, og han prøver å bidra litt her og der, men jeg synes jo at han kan kreve litt mer av hans tidligere kone når livssituasjonen har forandret seg til at han nå har et barn til han må ta seg av (sammen med meg selvfølgelig). Dette er veldig frustrerende. Eksen kan jobbe, men ønsker det bare ikke og da føles det enda mer urettferdig. Har noen andre opplevd noe lignende? 

Anonymkode: 8c211...28d

Jeg skjønner at du synes det er leit at ikke mor bidrar, særlig når du opplever at dette kun handler om vond vilje fra hennes side. Uansett er det uansvarlig av dere hvis dere lar det gå utover mulighetene til ungene. Dette er de eldste barna i din familie og søsken til ditt barn. Hvordan du/dere behandler dem, lærer barnet ditt hvordan det er å leve i en familie, hvordan man skal ivareta barna sine og dette er kunnskap barnet ditt selv skal bruke en dag.

Hvis jeg var deg ville jeg satt meg ned å sett på familieøkonomien sammen med mannen. Sett på hvilke utgifter dere har på alle tre ungene, og sett om det er noe som kan spares på. Kjenner en som klaget over at eks kona aldri bidro. Men han valgte stort sett å kjøpe det dyreste. Skistøvler til 900 kr til et barnehage barn, vinterdresser for 5000 kr til et barn, siden reservedressen måtte være lik som hoveddressen.
 De kom tilslutt til en enighet om at de hadde hvert sitt sett med utstyr, da det ble minst konflikter sånn.

Hvis dere har dårlig økonomi, slik at dere ikke har råd til å forsørge tre barn, så ville jeg vurdert hvem som skal ta en deltidsjobb ved siden av. Eller jobbet overtid hvis det er mulig. Jeg hadde iallefall IKKE fått flere barn!
Hvis det kun er dere som handler inn klær og utstyr så ville jeg også passet på å få det igjen når barna vokser fra det. Slik at ditt barn evt. kan arve, eller dere kan selges det.
Tror også at jeg ville oppmuntret far til en tur på familievernkontoret med mor, slik at de kan få alle kortene på bordet. Er det er grunn til at hun ikke jobber, så bør hun være ærlig på det. Kan hun forsørge de i de hele tatt? Eller er det så dårlig stilt at de må revurdere 50/50 løsningen og ungene være mer hos dere?
 
Dreier det seg kun om at du vil at han skal bruke like mye penger på alle barna, så ville jeg tenkt gjennom om det virkelig er det du vil. Vil du ha en far til ditt barn som er villig til å ofre to av ungene for å dele penger likt på alle tre. Eller vil du ha en som sørger for at alle ungene er godt ivaretatt, selv om han ikke kan bidra like mye økonomisk med alle. Penger er ikke alt, det å bruke tid sammen, kose seg og skape gode minner er tross alt verdt mer. Få gjerne hjelp til å snakke om dette sammen, for det kan bli en stor konflikt som ødelegger familiedynamikken.

 

Endret av Surreal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ikke utgiftene deles likt når det ikke er mulig!

Anonymkode: 009c8...9cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så slemme svar! 

Selvfølgelig skal utgifter tii barna deles på likt mellom foreldrene! Sier seg selv. 

Anonymkode: b96e1...87b

Skal de? 

Den som tjener mest bør betale mest, uavhengig av kjønn

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...