Gå til innhold

Jeg blir gal. Hva er normalt for en helgepappa i ferie??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har vært i rettsmøter. Venter på sak. Jeg har prøvd å 4 år å få kunne ha barna annen hver høst og vinterferie og annenhver hele påskeferien istede for onsdag til mandag. Mor sier nei.

Under forhandlinger har dette med ferie kommet opp og mor mente da jeg måtte ha fri fra jobben om jeg skulle få ha barna i høst og vinterferie. Dette var jeg hele tiden uenig i. 

Så ble det nå slik at jeg fikk annen hver ferie likevel, men det står ingenting i avtalen om at jeg måtte ha fri. Mor mener jeg ikke får noe ekstra tid med barna om jeg m jobbe. Jeg har alltid vært uenig at det er argument nok for at jeg ikke skal kunne ha dem hos meg i de 2 ukene. 

Så nå mener mor at det er eneste grunnen til hun ga seg på feriene fordi jeg skulle ha fri. Jeg vet at dette ikke stemmer og dette vet nåde advokat og sakkyndig så ringer sakkyndig i morgen for å utelukke misforståelse. 

Så det jeg lurer på da, hvor uvanlig er det å ha barna hos far selv om han jobber i de korte feriene? For meg er det ukjent at det skal være ett problem. Vi bor 10 min fra hverandre. 

Anonymkode: 47fb5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har mor fri i disse feriene da? For dersom mor har fri så virker det jo litt tøysete å sende de til far som er på jobb, mens mor sitter hjemme alene. 

Anonymkode: 92ba6...a1e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har mor fri i disse feriene da? For dersom mor har fri så virker det jo litt tøysete å sende de til far som er på jobb, mens mor sitter hjemme alene. 

Anonymkode: 92ba6...a1e

Hun mener ikke det fordi når jeg har såpass lite tid med dem fra før, som hun sier,  som også er hennes ønske, så mener hun at jeg da må ha fri for å få utnytte økningen jeg ønsker av samværet i feriene og det gjør jeg ikke om jeg går på jobb. Hun mener da at barna like greit kan være hjemme med henne fordi de får ikke ekstra tid med meg uansett. Hun trenger ikke å ta fri feriene fordi hun har såpass mye tid sammen med barna ellers så det er kun nødvendig for meg.. 

Anonymkode: 47fb5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener ikke det fordi når jeg har såpass lite tid med dem fra før, som hun sier,  som også er hennes ønske, så mener hun at jeg da må ha fri for å få utnytte økningen jeg ønsker av samværet i feriene og det gjør jeg ikke om jeg går på jobb. Hun mener da at barna like greit kan være hjemme med henne fordi de får ikke ekstra tid med meg uansett. Hun trenger ikke å ta fri feriene fordi hun har såpass mye tid sammen med barna ellers så det er kun nødvendig for meg.. 

Anonymkode: 47fb5...edc

Hvor ofte er de hos deg til vanlig da? 

Anonymkode: f05d6...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte er de hos deg til vanlig da? 

Anonymkode: f05d6...d7c

Torsdag til mandag annen hver helg. 

Anonymkode: 47fb5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener ikke det fordi når jeg har såpass lite tid med dem fra før, som hun sier,  som også er hennes ønske, så mener hun at jeg da må ha fri for å få utnytte økningen jeg ønsker av samværet i feriene og det gjør jeg ikke om jeg går på jobb. Hun mener da at barna like greit kan være hjemme med henne fordi de får ikke ekstra tid med meg uansett. Hun trenger ikke å ta fri feriene fordi hun har såpass mye tid sammen med barna ellers så det er kun nødvendig for meg.. 

Anonymkode: 47fb5...edc

For noe tøys. Hva du gjør i din samværstid skal hun drite i så lenge du ikke setter fremmede til å passe på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener ikke det fordi når jeg har såpass lite tid med dem fra før, som hun sier,  som også er hennes ønske, så mener hun at jeg da må ha fri for å få utnytte økningen jeg ønsker av samværet i feriene og det gjør jeg ikke om jeg går på jobb. Hun mener da at barna like greit kan være hjemme med henne fordi de får ikke ekstra tid med meg uansett. Hun trenger ikke å ta fri feriene fordi hun har såpass mye tid sammen med barna ellers så det er kun nødvendig for meg.. 

Anonymkode: 47fb5...edc

Jeg forstår mor her. Hvorfor skal barna dra til deg når du uansett må jobbe? 

Vi har samme situasjon. Barnet drar ikke til far om far jobber, fordi da blir barnet skuffet. Og ikke minst, det er hos meg vennene befinner seg. Jeg kan feks. fint ha barnevakt en helg, fordi jeg ser jo barnet hele tiden uansett, barnet har ikke noe savn etter tid med meg. Men barnet har savn etter tid med far, og trenger at far prioriterer det når det først kan dra dit. Når far ser barnet så lite er det viktig at barna ser at de blir valgt fremfor feks. jobb. Ellers kan de jo heller bli hjemme hos mor, der de har alt de pleier å ha rundt seg. 

Anonymkode: 45330...abb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

For noe tøys. Hva du gjør i din samværstid skal hun drite i så lenge du ikke setter fremmede til å passe på dem. 

Har Googlet litt nå og ser at flere mødre setter dette kravet. Håper jeg får medhold i retten da. Synes det er fint å ha barna her i ukedagene selv om jeg jobber. Får liksom være en "vanlig" familie og ikke trø oppi hverandre slik som vi gjør om sommeren. Det optimale hadde vært at jeg jobbet halve dager så skal prøve på det. Fire barn hjemme når alle vennene ikke er hjemme blir lange dager for dem også. Men hadde hun fått medhold så måtte vi planlagt å komme oss litt bort hvis vi skulle hatt fri, men det har jeg ikke fått gjort denne gang. 

Anonymkode: 47fb5...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår mor her. Hvorfor skal barna dra til deg når du uansett må jobbe? 

Vi har samme situasjon. Barnet drar ikke til far om far jobber, fordi da blir barnet skuffet. Og ikke minst, det er hos meg vennene befinner seg. Jeg kan feks. fint ha barnevakt en helg, fordi jeg ser jo barnet hele tiden uansett, barnet har ikke noe savn etter tid med meg. Men barnet har savn etter tid med far, og trenger at far prioriterer det når det først kan dra dit. Når far ser barnet så lite er det viktig at barna ser at de blir valgt fremfor feks. jobb. Ellers kan de jo heller bli hjemme hos mor, der de har alt de pleier å ha rundt seg. 

Anonymkode: 45330...abb

Barna er i bhg eller sfo om de er hos mor. Så hva er forskjell egentlig mellom 08.00 og 16.00? Samme sfo, samme bhg. Hadde de vært så store at de kunne vært hjemme alene.. Ja, da kunne de jo vært hos mor. 

Anonymkode: 47fb5...edc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barna er i bhg eller sfo om de er hos mor. Så hva er forskjell egentlig mellom 08.00 og 16.00? Samme sfo, samme bhg. Hadde de vært så store at de kunne vært hjemme alene.. Ja, da kunne de jo vært hos mor. 

Anonymkode: 47fb5...edc

Så hverken barna, du eller mor har ferie i disse såkalte feriene. Da høres det jo ut som vanlige uker egentlig. Hvorfor ikke søke ferie og være sammen? Hvis det å ha ferie sammen er å "trø oppi hverandre", tror jeg mye av forklaringen på mors holdning til svær ligger der.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke vil ha de hos deg når du jobber for å få ned bidraget? Hvorfor vil du ellers ha de når du uansett ikke har tid?

Anonymkode: 67bcb...a13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikker på at du ikke vil ha de hos deg når du jobber for å få ned bidraget? Hvorfor vil du ellers ha de når du uansett ikke har tid?

Anonymkode: 67bcb...a13

Bidraget er ikke endret selv om jeg har fått feriene. Må utgjøre minst 12% ved endring. Ferie er en god anledning til at de får ser meg mer når mer samvær i hverdagen et uaktuelt. 

Anonymkode: 47fb5...edc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet til å ta deg ferie da, eller ønsker du ikke? Moren her har jo et poeng, selv om jeg forstår at det er ille for deg. Nå har du mulighet til å bli bedre kjent med barna dine, og de med deg. Med tanke på at det er moren som per nå bestemmer, så ville jeg strekt meg langt for å ta meg fri den uken og brukt tiden godt med barna.

Anonymkode: f05d6...d7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, Biloba skrev:

Så hverken barna, du eller mor har ferie i disse såkalte feriene. Da høres det jo ut som vanlige uker egentlig. Hvorfor ikke søke ferie og være sammen? Hvis det å ha ferie sammen er å "trø oppi hverandre", tror jeg mye av forklaringen på mors holdning til svær ligger der.

Nå velger du å være vanskelig. Jeg har ikke barn som ønsker å være sammen med mor og far 08.00-16.00. De vil være med venner også, besteforeldre er også på jobb så når vi er hjemme uten planer så blir det naturlig døtid

Anonymkode: 47fb5...edc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til å ta deg ferie da, eller ønsker du ikke? Moren her har jo et poeng, selv om jeg forstår at det er ille for deg. Nå har du mulighet til å bli bedre kjent med barna dine, og de med deg. Med tanke på at det er moren som per nå bestemmer, så ville jeg strekt meg langt for å ta meg fri den uken og brukt tiden godt med barna.

Anonymkode: f05d6...d7c

Har mulighet, men ikke hver ferie. Skal ha de i høstferien også så tenker å planlegge Noge da for da er det roligere på jobben 

Anonymkode: 47fb5...edc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor dere har det fra at far ikke 'har tid' til å være med ungene selv om han ikke har ferie? Han jobber vel ikke døgnet rundt, og har dermed mulighet til å være med ungene etter jobb. Hvordan dere får det til å bli til at han uansett ikke får med tid med ungene fordi han skal jobbe skjønner ikke jeg, han har jo fem ettermiddager og en helg ekstra tid med dem.

Anonymkode: 5fc59...e9d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært i rettsmøter. Venter på sak. Jeg har prøvd å 4 år å få kunne ha barna annen hver høst og vinterferie og annenhver hele påskeferien istede for onsdag til mandag. Mor sier nei.

Under forhandlinger har dette med ferie kommet opp og mor mente da jeg måtte ha fri fra jobben om jeg skulle få ha barna i høst og vinterferie. Dette var jeg hele tiden uenig i. 

Så ble det nå slik at jeg fikk annen hver ferie likevel, men det står ingenting i avtalen om at jeg måtte ha fri. Mor mener jeg ikke får noe ekstra tid med barna om jeg m jobbe. Jeg har alltid vært uenig at det er argument nok for at jeg ikke skal kunne ha dem hos meg i de 2 ukene. 

Så nå mener mor at det er eneste grunnen til hun ga seg på feriene fordi jeg skulle ha fri. Jeg vet at dette ikke stemmer og dette vet nåde advokat og sakkyndig så ringer sakkyndig i morgen for å utelukke misforståelse. 

Så det jeg lurer på da, hvor uvanlig er det å ha barna hos far selv om han jobber i de korte feriene? For meg er det ukjent at det skal være ett problem. Vi bor 10 min fra hverandre. 

Anonymkode: 47fb5...edc

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener ikke det fordi når jeg har såpass lite tid med dem fra før, som hun sier,  som også er hennes ønske, så mener hun at jeg da må ha fri for å få utnytte økningen jeg ønsker av samværet i feriene og det gjør jeg ikke om jeg går på jobb. Hun mener da at barna like greit kan være hjemme med henne fordi de får ikke ekstra tid med meg uansett. Hun trenger ikke å ta fri feriene fordi hun har såpass mye tid sammen med barna ellers så det er kun nødvendig for meg.. 

Anonymkode: 47fb5...edc

Hvor skadd skadd må man være for å behandle barna sine som en "handelsvare"? 
For fuck sake, du er faren deres og burde få lov til å se de så mye som mulige, av hensyn til en god relasjon mellom barn og forelder. Dere bor jo nesten i samme nabolag.

Anonymkode: 21b58...bef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå velger du å være vanskelig. Jeg har ikke barn som ønsker å være sammen med mor og far 08.00-16.00. De vil være med venner også, besteforeldre er også på jobb så når vi er hjemme uten planer så blir det naturlig døtid

Anonymkode: 47fb5...edc

Dødtid er normalt, det er også normalt at foreldre tilrettelegger for lek med andre barn, og legger planer for å unngå for mye dødtid.

Samboeren min hadde samme samværsprosent da vi ble kjent. Han hadde høst-eller vinterferie hvert år, og satte av en ferieuke til det. Da har de reist utenlands, lånt hytte av familie, gått i fjellet eller funnet på andre ting i nærmiljøet. Nå er barnet langt oppi tenårene, og far prioriterer fortsatt en friuke til dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Biloba skrev:

Dødtid er normalt, det er også normalt at foreldre tilrettelegger for lek med andre barn, og legger planer for å unngå for mye dødtid.

Samboeren min hadde samme samværsprosent da vi ble kjent. Han hadde høst-eller vinterferie hvert år, og satte av en ferieuke til det. Da har de reist utenlands, lånt hytte av familie, gått i fjellet eller funnet på andre ting i nærmiljøet. Nå er barnet langt oppi tenårene, og far prioriterer fortsatt en friuke til dette.

Jeg er uansett uenig at jeg skal være pålagt fri for å ha disse ukene og at argumentet er godt nok til å nekte. 

Anonymkode: 47fb5...edc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen av dere har fri og barne uansett er i barnehage/sfo hele dagen er det jo egentlig en vanlig hverdagsuke? Jeg må si at jeg ikke skjønner helt poenget med en egen ordning for ferier som i praksis ikke er ferier...

Anonymkode: 331ce...245

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...