Gå til innhold

Ta med 7 åringen til Auschwitz i sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Arabella skrev:

Neivel, men det kan være skadelig med flere? Jeg synes det virker på ditt innlegg som du selv ikke har forstått og tatt inn over deg hva som faktisk skjedde i disse konsentrasjonsleirene. Er du i stand til å fatte hvor grusomt det var? Hvor mange bestialske handlinger som ble foretatt der? Doktor Mengeles eksperimenter med menneskekroppen? Se for deg en fangevokter som kaster en nyfødt baby i gapet på schæferen sin. Er det greit å fortelle barna dine om?

Nå forteller man det jo ikke slikt til ett barn..
Mer type:
"For lenge lenge lenge siden, før både du og jeg ble født, så skjedde det veldig vonde ting her" så tar man det der ifra :) 
Åjoda, jeg husker jeg var der, når jeg var der som 14åring.. Type "Her har jeg vært".

Men, desverre mine foreldre har alltid vært sånn; Det som har skjedd, har skjedd. Er spennende, men grusom historie. Tidlig krøkes blablabla.

Som 14åring, ble jeg ikke dårlig, eller kvalm etc, men heller lei meg.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, Chibi skrev:

Nå forteller man det jo ikke slikt til ett barn..
Mer type:
"For lenge lenge lenge siden, før både du og jeg ble født, så skjedde det veldig vonde ting her" så tar man det der ifra :) 
Åjoda, jeg husker jeg var der, når jeg var der som 14åring.. Type "Her har jeg vært".

Men, desverre mine foreldre har alltid vært sånn; Det som har skjedd, har skjedd. Er spennende, men grusom historie. Tidlig krøkes blablabla.

Som 14åring, ble jeg ikke dårlig, eller kvalm etc, men heller lei meg.
 

Men du skjønte vel ikke noe av det første gangen du var der. Og hvorfor dro foreldrene dine dit så mange ganger egentlig? Lets have fun. Vi reiser rundt til konsentrasjonsleirene i sommer også. Yaay. Ferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2018 den 1.28, AnonymBruker skrev:

Går det greit eller bør vi vente et par år? 

Anonymkode: e1a44...bb1

Tror ikke hen får varige traumer, men tror en 7-åring har mye mer utbytte av å lese ei bok for den aldersgruppa om temaet, se filmen "Trikken til Auschwitz" eller "La vita è bella", besøke Anne Frank-huset i Amsterdam eller bare oppdage snublesteinene som finnes i noen større norske byer og alle tyske byer:

https://no.wikipedia.org/wiki/Snublesteiner

I Berlin kan snublestein-safari gjerne kombineres med besøk til Holocaust-minnesmerket ved Brandenburger Tor, hvor det nettopp er meninga at barn skal leke i minnesmerket over dette folkemordet:

https://no.wikipedia.org/wiki/Minnesmerket_over_Europas_myrdete_jøder

7-åringer kan ikke fatte et folkemord på 6 millioner mennesker. Men de kan ha interesse av å høre historien om ei jente eller gutt på deres egen alder som opplevde noe så dramatisk og grusomt.

Endret av femme_folle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Men du skjønte vel ikke noe av det første gangen du var der. Og hvorfor dro foreldrene dine dit så mange ganger egentlig? Lets have fun. Vi reiser rundt til konsentrasjonsleirene i sommer også. Yaay. Ferie?

Fordi de minnes på av historien som ligger der.
Samtidig var det jobbrelatert.
Bare det å bli minnet på grusomhetene som skjedde der, er kanskje nok for folk å forhinde at lignende skjer idag.
Derfor synes jeg det er viktig at barn også får med seg informasjon og historien som skjedde den gangen.

Det er helt greit at mange av dere har andre meninger enn meg :) 
Min bror derimot husket det aller meste og spurte og gravde.
Han vokste opp til å bli en person som har enorm sympati og empati og jobber nå i krigsrelaterte områder, fordi han ønsker å hjelpe de som trenger det.
Helt siden har var i Auschwitz og andre "museum" med krigsrelatert historie, så har han ønsket å bli lege og blitt det.
Mye mulig han aldri ville tatt det valget om vi aldri dro dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også på at det er litt trist om barnets første møte med jødisk kultur er endestasjonen Auschwitz. La barnet vite hva en jøde og jødedommen er før hen får høre om folkemordet på den. Jiddisk musikk er en fin inngangsportal:

Jeg eeeelsker sangen "Meyn shtetele Belz", fordi den er en dypt tragisk og nostalgisk hyllest til barndommens shtetl i Øst-Europa, den verden som Holocaust tilintegjorde for alltid:

Oy, oy, oy Belts, mayn shtetele Belts,
Mayn heymele, vu ikh hob
Mayne kindershe yorn farbrakht.
Belts, mayn shtetele Belts,

Oy, eden Shabes fleg ikh loyfn
Mit ale inglekh tzuglaykh

Tzu zitzn unter dem grinem beymele,
Leynen bay dem taik

=

Aj, aj, Belts, min lille by Belts,

mitt hjemsted, hvor jeg har

tilbrakt mine barneår.

Belts, min jødiske by Belts.

Aj, hver sabbat pleide jeg å løpe

med alle de andre barna

For å sitte under det lille grønne treet,

for å lese ved dammen.

 

Endret av femme_folle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og sangen "Oyfn pripetshik", om barn som lærer det jødiske alfabetet på en skole i en fattig shtetl i Øst-Europa, er jo også nydelig og dypt tragisk. Den ble brukt i filmen "Schindlers liste".

 

Oyfn pripetchik brent a fayerl,
Un in shtub iz heys,
Un der rebe lernt kleyne kinderlekh,
Dem alef-beys.

=

I ovnen brenner det / er det fyr,

og i stua er det varmt,

og rabbien lærer småbarna

alef-beit (det hebraiske alfabetet).

Endret av femme_folle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min svigerfar er lærer og har vært med mange grupper dit. Hans erfaringer er akkurat de samme som dine foreldre. Selv om skolen bruker masse tid i forkant, forbereder og informerer om hva slags oppførsel som er grei, har det likevel skjedd flere ganger at flertallet i elevgruppa ikke har taklet det så veldig bra. Det har skjedd at elever har måttet bli tatt med ut av området underveis, dette gjelder både de som tar det ekstremt innover seg og de som oppfører seg respektløst, sier han. Flere av elevene har enten angret selv på at de ble med, eller så har lærerne angret på at noen (få, som virkelig ikke kunne oppførw seg) ikke fikk et alternativt opplegg den dagen.  Og dette er 15-åringer. En sjuåring er ikke tjent med et slikt besøk.

Anonymkode: 692fa...a07

For å være ærlig, jeg tror ikke jeg er tjent med et slikt besøk. Jeg tror jeg bør skjerme meg selv for det, i en alder av 36 år. Jeg husker jeg var irritert/skuffet fordi vi var det eneste kullet på mange år både før og etter som hadde et annet opplegg på avslutningsturen. I ettertid er jeg glad for det - jeg reagerer sterkt på mye og vet egentlig mer enn nok for min egen psykes del. Samtidig som jeg har en sterk dragning til å se, lære og vite mer. Vi får se om jeg blir moden nok noen gang. 

Anonymkode: f559d...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Chibi skrev:

Fordi de minnes på av historien som ligger der.
Samtidig var det jobbrelatert.
Bare det å bli minnet på grusomhetene som skjedde der, er kanskje nok for folk å forhinde at lignende skjer idag.
Derfor synes jeg det er viktig at barn også får med seg informasjon og historien som skjedde den gangen.

Det er helt greit at mange av dere har andre meninger enn meg :) 
Min bror derimot husket det aller meste og spurte og gravde.
Han vokste opp til å bli en person som har enorm sympati og empati og jobber nå i krigsrelaterte områder, fordi han ønsker å hjelpe de som trenger det.
Helt siden har var i Auschwitz og andre "museum" med krigsrelatert historie, så har han ønsket å bli lege og blitt det.
Mye mulig han aldri ville tatt det valget om vi aldri dro dit.

Jeg kommer til å lære min datter om holocaust, konsentrasjonsleire, andre verdenskrig. Men jeg tror ikke jeg kommer til å la henne reise til Auschwitz. For mange er det mer enn sterkt nok å minnes gjennom å lese beretninger fra tidsvitner. Se Max Manus, Schindlers liste eller Der Untergang. Høre om morfars onkel som ble bombet på D-day (ja, min bestefars bror var ombord i en av båtene som ble bombet utenfor Normandie - han overlevde, men var psykisk ødelagt i ettertid). Det finnes mange gode kilder til å forstå at slike grusomheter ikke kan få skje igjen. 

Ikke alle bør oppsøke konsentrasjonsleire. Enkelte av oss reagerer så sterkt at navnet Mengele gir oss fysiske stressreaksjoner som kvalme og hjertebank. Og da bør vi faktisk ligge unna.

Anonymkode: f559d...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer til å lære min datter om holocaust, konsentrasjonsleire, andre verdenskrig. Men jeg tror ikke jeg kommer til å la henne reise til Auschwitz. For mange er det mer enn sterkt nok å minnes gjennom å lese beretninger fra tidsvitner. Se Max Manus, Schindlers liste eller Der Untergang. Høre om morfars onkel som ble bombet på D-day (ja, min bestefars bror var ombord i en av båtene som ble bombet utenfor Normandie - han overlevde, men var psykisk ødelagt i ettertid). Det finnes mange gode kilder til å forstå at slike grusomheter ikke kan få skje igjen. 

Ikke alle bør oppsøke konsentrasjonsleire. Enkelte av oss reagerer så sterkt at navnet Mengele gir oss fysiske stressreaksjoner som kvalme og hjertebank. Og da bør vi faktisk ligge unna.

Anonymkode: f559d...909

Men slike grusomheter HAR jo skjedd igjen og skjer garantert fortsatt i andre deler av verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men slike grusomheter HAR jo skjedd igjen og skjer garantert fortsatt i andre deler av verden..

Det betyr ikke at vi ikke skal gjøre det som står i vår makt for å stanse det. 

Anonymkode: f559d...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 år er for ungt.

Litt på siden, men som en kommentar til alle som sier at ungdomsskole/vgs også er for tidlig: Jeg var der selv på klassetur i 10.kl. Er glad for at vi dro, det gjorde dypt inntrykk på meg, og jeg husker mye av det den dag i dag. Men jeg ble da ikke traumatisert! Det er meningen at det å se sånne grusomheter skal gjøre inntrykk. Hvis du ikke blir litt kvalm av all ondskapen mangler du empati. Men det er ikke farlig, det er viktig! Og fortsatt høyaktuelt den dag i dag, ikke minst med tanke på all rasismen og fremmedfrykten.

Anonymkode: 515b5...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7 år er for ungt.

Litt på siden, men som en kommentar til alle som sier at ungdomsskole/vgs også er for tidlig: Jeg var der selv på klassetur i 10.kl. Er glad for at vi dro, det gjorde dypt inntrykk på meg, og jeg husker mye av det den dag i dag. Men jeg ble da ikke traumatisert! Det er meningen at det å se sånne grusomheter skal gjøre inntrykk. Hvis du ikke blir litt kvalm av all ondskapen mangler du empati. Men det er ikke farlig, det er viktig! Og fortsatt høyaktuelt den dag i dag, ikke minst med tanke på all rasismen og fremmedfrykten.

Anonymkode: 515b5...196

Jeg blir så uvel av all ondskapen uten å ha vært der at jeg hadde blitt traumatisert likevel. Jeg har forøvrig besøkt museet på ravensbruck. Etter å ha vært der litt fikk jeg plutselig hetta og ville dra derfra. Hadde ekle drømmer om det stedet flere dager etterpå. Dette var ifjor og jeg er over 30. Er overlykkelig for at jeg droppa det på videregående. Jeg hadde brutt sammen... så mangler ikke empati her igården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.2.2018 den 20.24, AnonymBruker skrev:

Det betyr ikke at vi ikke skal gjøre det som står i vår makt for å stanse det. 

Anonymkode: f559d...909

Men da må vi ikke ha ensidig fokus på nazistenes grusomheter. Da burde vi grave litt i andres grusomheter i tillegg. Slik det er nå framstilles det som at konsentrasjonsleite er en oppfinnelse fra nazistene og at ingen andre har drevet med noe lignende

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...