Gå til innhold

Ta med 7 åringen til Auschwitz i sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker også ut fra respekt for de andre besøkende at å ta med noen som ikke vet hva det dreier seg om eller hvordan man skal oppføre seg, er en dårlig ide.

Anonymkode: 71bae...c2d

Hun er helt rolig, når vi har vært på museum osv så har det ikke vært noe løping eller skriking

Anonymkode: e1a44...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke nødvendigvis galt å ta barnet med til en konsentrasjonsleir. Hvis man allerede har fortalt om hva som foregikk under krigen, kan barnet ofte ha veldig skremmende forestillinger om dette, og da kan det faktisk være både avklarende, avdramatiserende og beroligende å få besøke en slik leir.

Barn er ikke laget av porselen, og kan håndtere veldig mye - hvis man bare passer på å forklare og forberede, og bruker tid etterpå til å snakke om hva man har sett og opplevd, og lar barnet slippe til med spørsmål.

Det er en individuell vurdering om et barn kan ha noen nytte av et slik besøk eller ikke. Jeg skjønner ikke hvorfor noen mener dette er kategorisk uaktuelt. Jeg tenker ts kjenner barnet sitt bedre enn alle andre her.

Anonymkode: 911f0...248

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du tullet, men ser du mener det seriøst. Nei, du skal ikke ta med et barn dit. Det har ingen hensikt. Du risikerer kun at barnet får for mye vondt å forholde seg til, som det ikke har forutsetninger for å kunne bære. Det er viktig å kjenne sin historie men alt til sin tid. Var der med hvite busser da jeg var atten. Vent nærmere ti år til før dere reiser dit. Finn på noe gøy istedenfor. 

Anonymkode: c148a...c8a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen og har ikke lyst til å dra dit, - det holder med historien og bildene jeg har sett derfra.

Da jeg var 9 år var jeg med foreldrene mine i Amsterdam, og var bl.a. innom Anne Franks hus. Jeg lærte historien, men der var det ingen vonde synsinntrykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Burde vente noen år. Slik at personen selv kan ta et valg. 

Vi ble tvunget til å dra til noe lignende som Auschwitz i Norge. Vi gikk i 8.klasse. Et par blånektet å i det hele tatt gå inn på området. Jeg har alltid hatt interesse for 2.verdenskrig. Lest mye om det, sett mange filmer etc. Selv jeg ble kvalm og spydde, da guiden sa "Her vi står nå, ble folk henrettet for så å bli kastet nedi en grav der borte". Tanken på å stå akkurat på den plassen.. det var ubehagelig. Det å se eldgamle hull i trærne etter pistolskudd som var brukt til henrettelse. Vi var omringet av det der vi sto. Det var ekstremt ubehagelig. Ei i klassen som var på kanten ang det å være igjen utenfor eller ei. Hun fikk et panikkanfall under turen grunnet det vi fikk høre fra guiden. For henne så ble det for mye da vi sto inne i en.. gruve-isj som var som et knøttlite bøttekott. Der ble fangene plassert og de hadde ikke rom til å sitte eller ligge. De hadde også skittent vann opp til brystet og mange døde av sykdommer grunnet infeksjoner i sår pga vannet, eller så druknet de når de ikke klarte å stå oppreist. Dette ble vi fortalt, etter at 2-3 stk ble plassert inni denne gruven/rommet. Hun var en av de første, vi andre fikk tid til å si nei. Fordi vi viste da hva dette "rommet" var for noe.  Tenker mye på denne opplevelsen når jeg ser film og slikt om fangeleir og slikt. 

Det er over 15 år siden jeg opplevde dette. Og jeg husker fortsatt ekstremt mye fra den turen. Fordi vi var for unge til å oppleve noe så grotesk. Vi var første og siste klassen som dro på den turen. Foreldrene våre trodde vi skulle dit for et foredrag. Ikke omvisning med guide. Jeg hadde tenkt å dra til Auschwitz i fjor, men det ble ikke noe av. Skal kanskje i år. Gruer meg litt til å kjenne på dette ubehaget igjen. For det var ikke morsomt første gangen. Selv om at det var veldig lærerikt og vi fikk et annet syn på alt det vi lærte om på skolen. Om jeg hadde opplevd alt dette nå i dag. Så hadde det ikke vært så traumatiserende som det var den gangen. Ubehagelig er det nok for de aller fleste, uavhengig av alder. 
Så nei, jeg synes ikke du bør ta med en 7 åring dit. Alt for ungt. 

Anonymkode: ea75f...e77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hanne67 skrev:

Jeg er voksen og har ikke lyst til å dra dit, - det holder med historien og bildene jeg har sett derfra.

Da jeg var 9 år var jeg med foreldrene mine i Amsterdam, og var bl.a. innom Anne Franks hus. Jeg lærte historien, men der var det ingen vonde synsinntrykk.

Enig. Får være grenser...

Anonymkode: 3b943...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vurdere å ta med en 7-åring til en konsentrasjonsleir vitner om dårlig vurderingsevne, nei svært dårlig vurderingsevne.

Hva i all verden er poenget?

Dra alene hvis du ikke forstod poenget første gang du var der. Ellers finnes det dokumentarer og litteratur i mengder hvis du synes du trenger mer påfyll om emnet.

Jeg kjenner voksne, normalt robuste mennesker som har vært ganske satt ut etter besøk i en slik leir.

Du skal la barnet få andre opplevelser, og de andre som er på besøk i en konsentrasjonsleir skal slippe å se et barn som enten sutrer og kjeder seg eller bruker stedet til lekeplass.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min er 12 nå, og først nå tenker jeg at vi snart kan dra dit....

Inntrykkene derfra sitter kraftig i fortsatt, enda det er et par tiår siden jeg var der selv... Jeg vil faktisk at hun skal være stor nok til å forstå, stor nok til å skjønne før vi drar dit. Er de for små blir de enten redde eller forstår ingenting, og da ser jeg ikke poenget.

Tipper jeg tar med datteren min i løpet av et par år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ulrikke skrev:

Datteren min er 12 nå, og først nå tenker jeg at vi snart kan dra dit....

Inntrykkene derfra sitter kraftig i fortsatt, enda det er et par tiår siden jeg var der selv... Jeg vil faktisk at hun skal være stor nok til å forstå, stor nok til å skjønne før vi drar dit. Er de for små blir de enten redde eller forstår ingenting, og da ser jeg ikke poenget.

Tipper jeg tar med datteren min i løpet av et par år.

Trenger man å bli redd da. Hun vet litt om 2. Verdenskrig fra før.  Hun vet at akkurat det er historie nå. Tenker ikke at man nødvendigvis skal bli så redd når det er såpass lenge siden (hvertfall barn tenker at 80 år er utrolig lang tid). Man trenger jo ikke akkurat forklare på en grotesk måte når man er der, bare fortelle at her har mange dødd osv. Nesten litt som en kirkegård. 

Anonymkode: e1a44...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en stund siden snakket vi om å ta en tur til Krakow, spurte da 14 åringen vår om hva han tenkte om en tur til Auschwitz.

"Er du gal"??? var svaret jeg fikk, dit ville han absolutt ikke. Følte meg nesten litt dum som spurte og konkluderte med at han skal få bestemme selv om han evt. vil ta en tur dit ved en senere anledning. Mest sannsynlig skal de dit med skolen i 10.klasse.

Tør ikke tenke på hvordan han hadde reagert dersom vi hadde tatt han med dit som sjuåring...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri ha tatt med barn til Polen eller denne leiren...grufullt 🤮🤮🤮

Anonymkode: 3b943...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Auschwitz er veldig, veldig hard kost. Ville ventet til 12-13-årsalderen. Jeg kommer til å ta med mine egne barn dit, men de må være store nok. Ville aldri tatt med sjuåringen min dit.

Anonymkode: b3ba2...ef4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger man å bli redd da. Hun vet litt om 2. Verdenskrig fra før.  Hun vet at akkurat det er historie nå. Tenker ikke at man nødvendigvis skal bli så redd når det er såpass lenge siden (hvertfall barn tenker at 80 år er utrolig lang tid). Man trenger jo ikke akkurat forklare på en grotesk måte når man er der, bare fortelle at her har mange dødd osv. Nesten litt som en kirkegård. 

Anonymkode: e1a44...bb1

Hva er vitsen med å dra dit da? Det er jo ikke noe poeng i å dra dit og si «her var det mange som døde» uten å forklare HVORFOR de døde. Og hvordan. 

Det er rom fulle av hår der! Hvordan forklarer du liksom det? Hvordan forklarer du gasskammeret? 

Anonymkode: b3ba2...ef4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hva er din hensikt med å ta et så lite barn (ja, en syvåring er liten) med deg til en konsentrasjonsleir?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta med små barn på ferie i Polen er ikke noe problem. Polakker er trivelig mennesker og Polen er et hyggelig land å feriere i :) 

Å ta med små barn til Auschwitz/Birkenau er bare 'nei'. Inntrykkene er for vonde. Nazistenes konsentrasjonsleirer er ikke underholdnings sentre.

Anonymkode: 0f900...d0e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tatt med et så lite barn til en konsentrasjonsleir. Vi var i Sachsenhausen med skolen i 10, og vi var for unge da. Mange syntes det var helt forferdelig og ville ikke være med på mange av stedene vi gikk, og en god andel (gutter hovedsakelig) var rett og slett alt for umodne. Mye tull og tøys. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for latterliggjøring, spekulasjoner og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...