Gå til innhold

Ta med 7 åringen til Auschwitz i sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 3.2.2018 den 1.28, AnonymBruker skrev:

Går det greit eller bør vi vente et par år? 

Anonymkode: e1a44...bb1

Ikke ta med en 7 åring dit! Har selv vært på de ulike konsentrasjonsleirene i tyskland og polen da jeg gikk i 10.klasse. Det var veldig tøft for både oss elever og lærerne. Veldig sterke inntrykk osv..

Det passer seg ikke for en på 7 år! Man skal ikke skjerme barna mot alt som er vondt, men en konsentrasjonsleir drar man ikke med seg en 7 åring på! Aldri..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du kan ta med 7 åringen din til Auschwitz.
Mange har med barna sine til steder der det er begått grusomme forbrytelser, eller der den mennesklige lidelsen har vært enorm uten at de reflekterer noe over det.  Og siden de ikke tenker over hva som har skjedd der, besøker de stedene og tar noen bilder, logger inn på face osv. De leser litt på info tavlene, handler i suvenir butikken og har det som et spennende ferieminne.

Nå vet du sannsynligvis godt hva som har skjedd i Auschwitz og hva som skjedde med jødene under Shoah. Derfor må du tenke igjennom hva du i så fall skal formidle til barnet ditt. En ting er å gå rundt der, noe ganske annet er å faktisk formidle hva som har skjedd der til barnet. Jeg mener at en 7 åring er alt for ung til å få en detaljert beskrivelse av hva som har skjedd, og derfor blir det ikke en tur med Holocaust undervisning eller formidling. Iallefall ikke til henne.
 
Som flere beskriver, så er det ganske sterkt å se mye av utstillingene. Haugevis med briller, hår, kofferter, proteser og sko. I alle størrelser, laget for mennesker i alle aldre. For deg som forelder, å se hva som har blitt gjort mot syke og gamle, kvinner og barn, de aller mest vergeløse blandt oss. Du risikerer å bli overveldet og helt slått i bakken, når du begynner å oppfatte skalaen det dreier seg om og tar innover deg systematikken og tankegangen bak. Samtidig skal du da klare å holde en 7 åring såpass interessert i det rundt seg at barnet ikke slår seg vrang eller begynner å kjede seg. Du skal sørge for at ungen ikke tar på noe eller tar med seg noe, at barnet opptrer med respekt og verdighet (regelverket til museet). Og det skal du gjøre på en plass som i mine øyne vil fremstå som svært kjedelig for et barn og der det interessante med stedet er det du ikke kan formidle. Samtidig har du masse mennesker rundt deg som er interessert i å lære mer, har blitt overveldet av følelser eller enda vanskligere, har slekt som har sittet i den leieren. De er ikke nødvendigvis så veldig tålmodige med småbarn som kjeder seg eller foreldrene som har tatt de med seg.
AUSHWITZ-BIRKENAU er heller ikke et sted som man forter seg gjennom. Man bruker mange timer, gjerne en dag på å besøke stedene.
Jeg tenker at hvis du har mulighet til å vente, så gjør det. Museet har en anbefaling på å ikke ta med barn under 14 år. De har også et ganske strengt regelverk for opptreden inne på sine områder. Derfor ville jeg lest reglene nøye før jeg tok noen endelig avgjørelse, jeg ville under ingen omstendigheter dratt alene med barnet, og jeg ville ikke forventet at barnet hadde fått noe særlig ut av turen. 

Anonymkode: 998ed...0d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, funginger skrev:

Bare pass på å se Schindlers liste først.

7 år. Jeg tenker det er bedre å la henne få det tegneseriebladet med katten og musen i stedet.

Anonymkode: ea698...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2018 den 1.28, AnonymBruker skrev:

Går det greit eller bør vi vente et par år? 

Anonymkode: e1a44...bb1

Er ikke det noe sterk kost for en 7 åring? Mange ungd skoler og videregående skoler har arrangerte turer dit så kiden vil få det med seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også på de andre som er der. Da jeg var der, var guiden veldig klar og tydelig på at det var forventet at man ikke lo, spøkte, og tok lett på det. Det skulle være stillhet og verdighet og alvor. 

Det går som regel ikke godt i hop med et så lite barn. 

Anonymkode: c71e5...07f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å heller dra til badeland, eller en bondegård? Den lokale lekeplassen? Teater? Kino? Barnet er 7 år. Etter det jeg vet så reiser de fleste 10 klassinger i Norge på en sånn tur. Vent med å reise dit til barnet er i 10.klasse. Evt reis alene om du ønsker å se dette. Etter jeg fikk barn, kunne jeg ikke ha reist tilbake dit for å se dette igjen. Jeg hadde nok mest sannsynlig blitt slått helt ut, for det er veldig overveldende og mye å ta innover seg. Det er ingen morsom tur, det er ikke et sted syvåringen kan løpe fritt rundt, le, tøyse og tulle. Det er et sted du skal vise respekt, være stille og rolig. Det er et alvorlig sted.

Dette er ikke stedet å dra med en syvåring på. Man må sette av en hel dag til disse besøkene, for det er veldig mye å få med seg og se. Kan dere ikke heller til saltgruvene da? Det er ikke skummelt, eller..veien ned og opp er skummel, men turen i saltgruvene er veldig fin :) Er kanskje nedre aldersgrense for å kunne ned dit, det vet jeg ikke. 

Men du gjør jo som du vil. Men vær så snill og tenk litt fornuftig her. La barnet vente til 10.klasse turen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva i all verden skal det være godt for? Jeg er generelt for å ikke skåne barn for alle livets realiteter, men jeg syns ikke de trenger å ta inn over seg all ondskap i verden, heller. Jeg har en 6-åring som vet om Hitler, men vi har ikke fortalt om massedrap på jøder. Og jeg har selv vært konsentrasjonsleirer og vet hvor sterke inntrykkene er der. Men trenger nok ikke å være voksen for å takle det, men jeg syns små barn bør skånes. Jeg ser bare for meg hvordan mitt barn, som riktignok er et år yngre, ville fått mareritt osv av å se noe sånt, og jeg ville syns det var helt unødvendig så tidlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner virkelig ikke hvorfor du ønsker det.

Jeg har 2 barn, på 16 og 11 år. Og barnet på 16 år, ønsker overhodet ikke å reise dit, vet at det vil bli alt for tøft. Og 11 åringen er veldig følsom, så jeg ønsker ikke å ta med det barnet dit. Jeg er veldig opptatt av at mine barn, skal få vite historie og være samfunnsengasjerte. Men jeg tilpasser jo informasjonen til alderen deres. Jeg ønsker jo ikke å traumatisere barna heller. Og det å reise til så sterke steder, er ett valg mine barn skal få ta selv, når de er store nok. Det er ikke opp til meg å bestemme.

Anonymkode: 9e7e6...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

7 år. Jeg tenker det er bedre å la henne få det tegneseriebladet med katten og musen i stedet.

Anonymkode: ea698...c25

Nettopp. Det er jo omtrent det samme. Å se Schindlers liste er da mindre ille enn å besøke det stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On Saturday, February 03, 2018 at 1:50 AM, AnonymBruker said:

Tviler på at ungen får traumer akkurat 

Anonymkode: e1a44...bb1

Jeg var med på en utstilling som viste mye fælt sammen med klassen til en av mine eldre søsken som 7åring og det ble det mareritt i lange tider av det skal jeg love deg. Gråt der og da og bildene av grusomheten satt i hodet leenge. (vil ikke si hvor, men er i samme duren som dette.) Tror ikke man trenger å presse på barna alt om den store, stygge verdenen vi lever/har levd i sånn med en gang. Det oppdager det fort nok. La barn være barn!

Anonymkode: bafd3...22e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det sjukeste jeg har lest. Jeg har selv vært i alle fangeleirene når jeg var rundt 14. Det var sterk kost. Det er ikke "spennende" eller "ferietur". Jeg blir rett og slett sinna av å lese det du skriver. Det er noe av det jævligste jeg har opplevd og jeg kommer aldri, aldri til å glemme lukten av aske, hår og klær, sammen med nydelige tulipaner som var plantet overalt. Det var sol og nydelig vær, men vi sto midt ute på gårdsplassen hvor det var massegraver. 

Anonymkode: 804d7...3e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2018 den 1.30, The Kitten skrev:

Hva i all verden mener dere det skal være godt for? Hva får en syvåring ut av 

Endret av Lapper
F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/3/2018 at 7:18 PM, AnonymBruker said:

Trenger man å bli redd da. Hun vet litt om 2. Verdenskrig fra før.  Hun vet at akkurat det er historie nå. Tenker ikke at man nødvendigvis skal bli så redd når det er såpass lenge siden (hvertfall barn tenker at 80 år er utrolig lang tid). Man trenger jo ikke akkurat forklare på en grotesk måte når man er der, bare fortelle at her har mange dødd osv. Nesten litt som en kirkegård. 

Anonymkode: e1a44...bb1

For meg er det en gåte at noen skal kunne besøke en konsentrasjonsleir og det ikke skal oppleves groteskt? Hvordan skal du forklare alle brillene? klærne? håret? bildene av små, redde og sultne barn? ovnene, gasskamrene? Mengden av dette... og at barnet ikke skal bli reddd og synes det er ubehagelig...  ????? Tidsperspektivet på 80 år er jo irrelevant for 7-åring ( tror ikke hun klarer å forstå hvor lang tid det er heller, basert på min erfaring på tidsperspektiv på barn). Hele hensikten med at vi i får lov til å besøke konsentrasjonleirene er jo at vi skal minne oss på at det "bare" er 80 år siden... fordi vi aldri skal glemme hvor grusomme mennesker kan være og at vi kontinulerig må jobbe for at dette eller lignende aldri får lov til å skje igjen... Men - du virker ikke interessert i å høre på hva flertallet her inne har å si - så du får ta henne med og så håper jeg du klarer å håndtere reaksjonen hennes  på en god måte..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min har vært der ett par ganger..
Første gang var jeg 5-6år gammel, husker ikke mye x)
Så var jeg der som 14åring, min bror var 6-7år.

Det er IKKE skadelig å ta ett barn med dit.
Du vil få noen spørsmål og det er greit å forberede barna hva det er for noe først.
Og svare på alle spørsmål de har i ettertid..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2018 den 13.41, Chibi skrev:

Familien min har vært der ett par ganger..
Første gang var jeg 5-6år gammel, husker ikke mye x)
Så var jeg der som 14åring, min bror var 6-7år.

Det er IKKE skadelig å ta ett barn med dit.
Du vil få noen spørsmål og det er greit å forberede barna hva det er for noe først.
Og svare på alle spørsmål de har i ettertid..

Ja men hva er vitsen. Du sier selv du ikke husker noe av det. Da er det da like greit å vente til ungene er store nok til å forstå noe før man tar de med seg dit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 6.2.2018 den 13.41, Chibi skrev:

Familien min har vært der ett par ganger..
Første gang var jeg 5-6år gammel, husker ikke mye x)
Så var jeg der som 14åring, min bror var 6-7år.

Det er IKKE skadelig å ta ett barn med dit.
Du vil få noen spørsmål og det er greit å forberede barna hva det er for noe først.
Og svare på alle spørsmål de har i ettertid..

Neivel, men det kan være skadelig med flere? Jeg synes det virker på ditt innlegg som du selv ikke har forstått og tatt inn over deg hva som faktisk skjedde i disse konsentrasjonsleirene. Er du i stand til å fatte hvor grusomt det var? Hvor mange bestialske handlinger som ble foretatt der? Doktor Mengeles eksperimenter med menneskekroppen? Se for deg en fangevokter som kaster en nyfødt baby i gapet på schæferen sin. Er det greit å fortelle barna dine om?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner barnet ditt best og vet hva hun er klar for og ikke. Men jeg tenker selv umiddelbart at dette var i tidligste laget, jeg var når jeg var 14 og da var det også tungt og mange følelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2018 den 9.00, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en dårlig idé på alle plan.

Mine foreldre fulgte min brors klasse dit på tur i tiende. De fortalte at ungdommene var delt i tre grupper:

- De som forsto fullt ut hva de så, de reagerte svært sterkt og var på langt nær modne nok til å håndtere inntrykkene på en god måte. Det var urimelig tøft for dem.

- De som delvis forsto eller var emosjonelt modne, noen få hadde en 'grei' opplevelse fordi de hadde en litt bedre distanse til emnet og/eller evnet å håndtere følelsene eller distansere seg til følelsene rundt det de så.

- De som var for umodne til å ta innover seg det de så, som avreagerte vanskelige følelser ved å tøyse, være bajas og oppføre seg bent frem respektløst. 

Av en gruppe på 20 ungdommer, var det 3-4 som hadde en grei opplevelse. Av de resterende tok ca halvparten (med flertall jenter) det fryktelig tungt og burde vært skjermet for inntrykkene noen år til, mens den andre halvparten (med flertall gutter) var for umodne til å opptre respektfullt.

Når det er slik for 15-16-åringer, har en sjuåring ingenting der å gjøre. 

Anonymkode: f559d...909

Min svigerfar er lærer og har vært med mange grupper dit. Hans erfaringer er akkurat de samme som dine foreldre. Selv om skolen bruker masse tid i forkant, forbereder og informerer om hva slags oppførsel som er grei, har det likevel skjedd flere ganger at flertallet i elevgruppa ikke har taklet det så veldig bra. Det har skjedd at elever har måttet bli tatt med ut av området underveis, dette gjelder både de som tar det ekstremt innover seg og de som oppfører seg respektløst, sier han. Flere av elevene har enten angret selv på at de ble med, eller så har lærerne angret på at noen (få, som virkelig ikke kunne oppførw seg) ikke fikk et alternativt opplegg den dagen.  Og dette er 15-åringer. En sjuåring er ikke tjent med et slikt besøk.

Anonymkode: 692fa...a07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...