Gå til innhold

Hvordan klarer familier å bo i rotete hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Det er jo også ganske merkelig å sammenligne dagens fulltidsarbeidende foreldre, med alle aktiviteter og lekser som forventes fulgt opp, med en tid da de fleste mødre var hjemmeværende eller noen i en deltidsstilling og barna var ute og lekte for seg selv hele dagen og tok ansvar for lekser selv. Det forventes langt mer av dagens foreldre, vil jeg si, i tillegg til at foreldrene ønsker å gjøre litt andre ting (mens bestemødrene kunne være sosiale med nabodamer på dagtid før, må dette skje på kvelden nå).

Og man skal ha ganske godt system for skittentøy for at det tar opp mot et minutt å sette på en vask. Vi driver og pusser opp nytt og større vaskerom nå og planlegger da et system med mange skittentøyskurver slik at man kan sortere direkte, men hittil har all vask for fire stk havnet i to store kurver, noe som betyr at det må en del sortering til for å finne ut hvilken av de seks-sju kategoriene av vask jeg skal sette på. Jeg sier ikke at det tar evigheter, men særlig når det er mye vask, tar det litt tid. Hvis jeg derimot hadde vasket klær hele tiden og satt på mye halvfulle vask, og det var mindre i kurven i utgangspunktet, ser jeg jo at det hadde tatt kortere tid med sortering, men der prioriterer man litt ulikt, da. Men jeg trives bedre med å vaske sjeldnere, med fullere vask, både for min og miljøets del.

Det er da ikke noe problem å ha system for skittentøy? Vi har trådkurver fra ikea, 1-2 til hver kategori med vask, og jeg ser ikke helt at det skal være uoverkommelig vanskelig å få til fremfor å ha en eller to store dunker. Ikke tar det mer plass heller. Og vi vasker bare fulle maskiner. 

Anonymkode: a67a8...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Det er jo også ganske merkelig å sammenligne dagens fulltidsarbeidende foreldre, med alle aktiviteter og lekser som forventes fulgt opp, med en tid da de fleste mødre var hjemmeværende eller noen i en deltidsstilling og barna var ute og lekte for seg selv hele dagen og tok ansvar for lekser selv. Det forventes langt mer av dagens foreldre, vil jeg si, i tillegg til at foreldrene ønsker å gjøre litt andre ting (mens bestemødrene kunne være sosiale med nabodamer på dagtid før, må dette skje på kvelden nå).

Og man skal ha ganske godt system for skittentøy for at det tar opp mot et minutt å sette på en vask. Vi driver og pusser opp nytt og større vaskerom nå og planlegger da et system med mange skittentøyskurver slik at man kan sortere direkte, men hittil har all vask for fire stk havnet i to store kurver, noe som betyr at det må en del sortering til for å finne ut hvilken av de seks-sju kategoriene av vask jeg skal sette på. Jeg sier ikke at det tar evigheter, men særlig når det er mye vask, tar det litt tid. Hvis jeg derimot hadde vasket klær hele tiden og satt på mye halvfulle vask, og det var mindre i kurven i utgangspunktet, ser jeg jo at det hadde tatt kortere tid med sortering, men der prioriterer man litt ulikt, da. Men jeg trives bedre med å vaske sjeldnere, med fullere vask, både for min og miljøets del.

Dette mener jeg, også. 

Jeg bruker mye tid på klesvask. Når jeg begynner, går hele dagen med til å vaske og tørke fire maskiner. Da gjør jeg andre ting innimellom, også. Hos oss har alle en kleskurv på hvert sitt rom. Når den er full, dumper de dem i tre større kurver på vaskerommet. Lyst, hvitt eller farget. Så må den som skal sette på maskinen plukke de svarte klærne ut av de fargede, osv... Noen ganger er det silke, som må vaskes for seg. Da må alt det andre vente til den maskinen er ferdig og plutselig rekker man ikke alle vaskene man hadde tenkt, den kvelden... 

Det tar virkelig ikke ett minutt å sette på ei vask.

Jeg bruker også masse tid på å henge opp og tørke. Jeg pleier å brette klærne mens jeg tar dem ut av trommelen. Da sparer jeg meg for masse bretting etterpå. Men det tar tid å ta ut av trommelen, når man velger dette. (Jeg kommer aldri til å slutte å gjøre det sånn. Jeg bretter et plagg jeg tar ut, før jeg tar ut et nytt. Da blir jeg ferdig med det.Jeg hater store hauger med sammenkrøllede klær...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det heller ikke. Toleransen for rot er selvsagt betydelig høyrere når man har barn enn uten, men det med maten...nei usj. Men skal da innrømme at oppvasken noen ganger tas på kvelden etter leggetid her, for de få timene vi har med vesla mellom bhg og leggetid er virkelig viktige å bruke sammen. En sjeeelden gang står det til neste dag, men da er det alltid helg så vi kan ta det om morgenen. Men hater jo å stå opp til sånt, så det er veldig unntak. Nei mat og sånt må ryddes og vaskes altså, der er jeg helt enig. Vi rydder også opp alle leker osv hver kveld. Vesla begynner å bli flink å hjelpe til å rydde :) Den som ikke har bading og legging har rydde og kjøkkentjeneste. Og da er det lov å segne om på sofaen når barnet endelig sover.

Men alle er så ulike. Selv blir jeg bare stressa og ueffektiv av rot. Og skjønner heller ikke hvordan noen klarer å fungere med det. Utenom mat og matrester - så tenker jeg at så lenge de har det bra slik så er det vel uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe problem å ha system for skittentøy? Vi har trådkurver fra ikea, 1-2 til hver kategori med vask, og jeg ser ikke helt at det skal være uoverkommelig vanskelig å få til fremfor å ha en eller to store dunker. Ikke tar det mer plass heller. Og vi vasker bare fulle maskiner. 

Anonymkode: a67a8...5d0

Jeg har som sagt en på hvert soverom og tre på vaskerommet. Jeg har system i sakene. Det tar allikevel aldri ett minutt. Klespleie og sengetøtsvask er noe av det som tar aller mest tid av det som skal gjøres i et hjem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker barna som unnskyldning for å ha et rotete hjem. Hjelper de ikke til? 

Leste at noen har til og med skolebarn, og likevel har det rotete hjemme. 

Det med oppvaskmaskinen tar virkelig ikke lang tid å tømme. Man fyller den jo etterhvert, og setter på når det er fullt. 

Anonymkode: 4e90e...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"All den vaskingen"..? Altså, det tar 4 sekunder å sette på oppvaskmaskinen, kanskje opp mot et helt minutt *gisp* å sette på en vaskemaskin, og kanskje et minutt eller to å dra over med en støvklut og en våt fille på gulvet. 

Jeg har aldri skjønt at klesvask og oppvask skal være så mye ork, når man har oppvaskmaskin og vaskemaskin. 

Anonymkode: a67a8...5d0

Det er arbeidet rundt det også. Før du tørker over flater må det ryddes og kanskje kostes. Selv om du og din bedre halvdel tenker på å sette kopper rett i maskinen, er barna enda under opplæring og kan finne på å sette kopper både her og der. Er maskina i gang, må det settes på benken i påvente av ledig kapasitet. Selv om det er fort gjort å tømme maskina (og putte i det som står på benken), så tar jo det også litt tid.

Om du vasker gulvet med barna til stedet risikerer du hjelp og bistand på forskjellige måter fra dem som forlenger arbeidet. Dessuten blir gulvene mer skitne med barn, så det blir litt mer gnikk og gnu enn å dra over med en våt klut.

Klesvask er adskillig mer enn å trykke på den påknappen. Jeg vasker mellom ti og femten maskiner i uka, alt ettersom hvor flinke mine medboere er til å bruke klær og andre tekstiler. Dette må da samles inn, sorteres, vaskes, henges opp, brettes og legges på plass. På sikt satser jeg på at barna er ferdig opplært og tar med eget tøy og putter det i rett korg (og legger det på plass etterpå), men enn så lenge må jeg hjelpe dem. Sist uke hadde vi omgangssjuke, pluss to netter med uhell. Jeg er usikker på om maskinen sto stille i det hele tatt forrige uke.

Om jeg i større grad satte ungene foran tv og tok alt selv, ville det kanskje sett litt bedre ut. Men det er viktig for meg at de deltar og lærer disse tingene, selv om det tar litt lenger tid, og alt ikke blir 100% strøkent. Jeg har trua på at det blir bra på sikt.

Anonymkode: 39c83...ea7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke noe problem å ha system for skittentøy? Vi har trådkurver fra ikea, 1-2 til hver kategori med vask, og jeg ser ikke helt at det skal være uoverkommelig vanskelig å få til fremfor å ha en eller to store dunker. Ikke tar det mer plass heller. Og vi vasker bare fulle maskiner. 

Anonymkode: a67a8...5d0

På vårt lille "vaskerom" som vi har inntil videre (som egentlig bare er en liten del av kjellerbadet), er det ikke plass til mange kurver, nei. Der er det plass til en stor kurv, som er bygd inn i en benk, og så har vi en stor på soverommet i tillegg. På den lille plassen som er der, er det ikke mulig å lage mange nok kurver, selv om de er små, slik at det ville spart noe sorteringsjobb. Og jeg vil tro jeg ikke er den eneste som har plassproblemer rundt vaskemaskinen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leser på kg om kvinner som støvsuger hver dag, tørker støv og alt er på sin plass. De må være hjemmeværende. Vel, stå opp Kl 06 få tre unger til frokost. På med klær til de minste. Ordne deg selv. Kjøre to til barnehagen, en til skolen. Halv fire tar du samme rute igjen...bhg   Sfo. Så hjem. Av med klær. Halvtime med prat, og en kaffekopp. Så setter du på vaskemaskin. Nå er det tid for middagslaging. Kl er over 5 før maten er på bordet. Kl 18 er det tid med skolegutt.  Nærmere Kl 19 er det bading på de minste.  Så er det kos med ungene før de legger seg. Den eldse er oppe ennå. Så må du begynne å tømme vaskemaskin,henge opp, sette på ny. Den eldste legger seg. Du finner frem klær til neste dag. Smører matpakker. Tar deg 15 min på nett,kanskje 30 min om du skal på nettbank. Da er det tid for at du skal ta deg en dusj.  Slapper av med tv,så er det leggetid. Hvor det skal puttes inn tid til husarbeid må du fortelle

Helger går til innkjøp. Besøker familie. Brettene av tøy, vasking av tøy. Søndagen er den dagen det er rolig. Da blir det ski og aketur. Noe husarbeid.  

Anonymkode: b3563...8ea

Amen!!!

Jeg rydder,rydder å rydder.... bretter, bretter og bretter.... vasker, organiserer, flytter, lager, baker, går tur me bikka, skifter, dusjer og bretter litt mer.... På med oppvaskmaskin, kjøkkenbenk flyter, rydder & tørker, lager middag og tar i mot barn som kommer hjem, spiser, rydder , vasker, leker og så steller, forteller og koser... før det er rydding, vasking, organisering og litt smårydding igjen... allikevel flyter med klær alle veier i mitt hus alltid når jeg får besøk. I dont give a shit! MITT hus MINE regler! Høygravid og aktiv i leken sammen med vår første fødte. Får kjeft av familie og venner om at jeg må slappe mer av, nei, det har jeg ikke tid til vis jeg skal få hus kabalen til å gå opp:p

Og når lillemor er lagt, kjøkkenet ryddet og enda en maskin satt på, ja da setter jeg meg ned i armkroken til sambo med GOOOOD samvittighet og hører om siste nytt:) 

 

hos oss er det rotete ja, men aldri ALDRI møkkete. Barna har rene klær og senger, de får all oppmerksomhet og alt de trenger. I tillegg elsker jeg og sambo og tilbringe vår tid sammen så om det er rotete hos oss bryr jeg meg fint lite om;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som bruker barna som unnskyldning for å ha et rotete hjem. Hjelper de ikke til? 

Leste at noen har til og med skolebarn, og likevel har det rotete hjemme. 

Det med oppvaskmaskinen tar virkelig ikke lang tid å tømme. Man fyller den jo etterhvert, og setter på når det er fullt. 

Anonymkode: 4e90e...208

Hvor store barn har du? Ikke alle kan sende ivei ungene for å ta et tak med støvsugeren inne på rommet sitt... Det er ikke alle som kan be barna ta tallerknene av bordet heller. Ganske enkelt fordi de ikke rekker opp og de ikke kan bære serviset, enda. Man dekker av, med barn gående rundt beina og har rester i bokser, noe skal i matavfall, asjetter og glass skal i maskinen. Barnet vil leke med noe i en skuff... Dette er ikke gjort i en håndvending.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som bruker barna som unnskyldning for å ha et rotete hjem. Hjelper de ikke til? 

Leste at noen har til og med skolebarn, og likevel har det rotete hjemme. 

Det med oppvaskmaskinen tar virkelig ikke lang tid å tømme. Man fyller den jo etterhvert, og setter på når det er fullt. 

Anonymkode: 4e90e...208

Bruker barna som en unnskyldning? Wow, du har missforstått!! Og de som til og med har skolebarn hjemme men har det litt rotete, nei Gud hjelpes! Finnes virkelig det?! HhaahhaHahahha

 

Hvilken oppvask maskin har du forresten? Sånn som skyller, sorterer/organiserer, vasker(såklart!) og setter seg på plass igjen der det skal være og ting magisk ender opp i oppvaskmaskinen igjen? Hm, denne må jeg sjekke ut;)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MammaFiera skrev:

Bruker barna som en unnskyldning? Wow, du har missforstått!! Og de som til og med har skolebarn hjemme men har det litt rotete, nei Gud hjelpes! Finnes virkelig det?! HhaahhaHahahha

 

Hvilken oppvask maskin har du forresten? Sånn som skyller, sorterer/organiserer, vasker(såklart!) og setter seg på plass igjen der det skal være og ting magisk ender opp i oppvaskmaskinen igjen? Hm, denne må jeg sjekke ut;)

Si fra til meg når du finner det, for jeg vil også ha en. :) Jeg vil gjerne også ha et toalett og en håndvask som vasker seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når helgen kommer ser huset mitt ut som kaos. Jeg har ikke barn eller dyr. 

Applaus til dere mødre med unger, og alt dere greier❤️❤️ Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rozárka skrev:

Si fra til meg når du finner det, for jeg vil også ha en. :) Jeg vil gjerne også ha et toalett og en håndvask som vasker seg selv.

Hehe ja det kunne godt blitt funnet opp flere husmor maskiner og hjelpe midler synes jeg. Er eeeevig takknemlig for de vi har nå da, som ikke våre foreldre og besteforeldre hadde:p

pffff nei nå får jeg gå å brette et par maskiner til før hele 2 etg skal støvsuges og en del klær settes på plass,igjen-haha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan de som er hele familier (med barn) klarer å ikke ha det rotete ganske ofte jeg. Med to fulle jobber, to barn med skole og fritidsaktiviteter, så prioriteter vi god mat og "å se på tv med barna" fredag kveld. Helgene er ganske travle, og vi gjør husarbeid hver dag, dvs lager mat og rydder på kjøkkenet og vasker opp og koster gulvet der (ingen gammel mat får stå). Så er det klær, som huset flyter av. Det ryddes kontinuerlig, men det er jo hele tiden en klesvask som skal brettes og legges på plass, skittentøy som skal vaskes, barnas utejakker som henger til tørk, all verdens gymtøy og leketøy og dansetøy og votter og luer og sko. Når kjøkkenet er rydda og gangen er fin (ja, det kan hende vi har bedt ungene hjelpe til eller gjøre det, men det er ikke akkurat tidsbesparende), så er det jo i gang igjen med kveldsmat og klesskift til pysj. Til slutt på kvelden kan det hende både kjøkken og bad er fint, uten at gulvet i stua har blitt vasket på en evighet, og at spisestuebordet flyter av lekser og tegninger og regninger og leker og aviser og laptopper. Det klarer vi tydeligvis helt fint å bo, alle fire.

Anonymkode: 2c555...bed

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi setter ting inn i oppvaskmaskinen fortløpende. Så ja, da er det bare å hive i en tablett når den er full. Det tar ikke mange sekundene å sette inn tre-fire fat og litt bestikk i maskinen, i forhold til å la det hope seg opp på benken. 

Vi sorterer klærene når de legges til vask. Så det er bare å hive innholdet i kurven inn i maskinen, hive oppi pulver, og sette på. Det tar ikke mer enn et sekund eller to ekstra å sortere klærene når du tar dem av deg og legger dem til vask, enn det gjør å hive alt i en stor dunk. Å ta av stativet tar litt mindre tid, men at det tar så lang tid at det er noe å syte over, ser jeg ikke. 

Daglig vask kan helt fint være å dra over med en fille, ja. Og det er nettopp daglig innlegget både du og jeg siterte sa noe om. Ordentlig husvask tar lengre tid, men å tørke opp fra gulvet daglig etter et grisete måltid, tar bare noen få sekunder. 

Vi har skikkelig husvask en gang i uken, og det tar fort en time. Men daglig vask, tar så lite tid at jeg fatter ikke at det er noe å syte over engang. 

Anonymkode: a67a8...5d0

En familiemiddag gir ikke tre -fire fat. man skal tilberede maten med kjøkkenutstyr, spise og drikke av glass, tallerkner og asjetter, med kniver, gafler og skjeer. Så skal det være serveringsbestikk og salatboller. I tillegg skal man ta vare på matvarene man bruker og restene som er igjen.  Man serverer også flere må¨ltider på en dag og alt man bruker i løpet av dagen kommer ikke inn i en maskin. Man må vaske oppvask iallefall to ganger.

Barn kler heller ikke av seg og sorterer fortløpende etter farger og temperatur. Man finner det gjerne på gulvet.

Jeg synes du er litt ovenpå. Eller så har du ikke familie med flere familiemedlemmer og kjærledyr, sånn at du bare har brødfjøl,  to asjetter, et glass og en tekopp å rydde.

Endret av Rozárka
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 minutter siden, MammaFiera skrev:

Bruker barna som en unnskyldning? Wow, du har missforstått!! Og de som til og med har skolebarn hjemme men har det litt rotete, nei Gud hjelpes! Finnes virkelig det?! HhaahhaHahahha

 

Hvilken oppvask maskin har du forresten? Sånn som skyller, sorterer/organiserer, vasker(såklart!) og setter seg på plass igjen der det skal være og ting magisk ender opp i oppvaskmaskinen igjen? Hm, denne må jeg sjekke ut;)

Jeg har ikke så stor barn enda, men han skal læres opp når han blir stor nok. Barndomsvenninnen har 5 barn og begge to jobber fulltid. Huset er alltid rent og ryddig hos dem. Den eldste er 8. Der hjelper alle til, inkl tvillingene på 2, som selv setter inn egne kopper i oppvaskmaskinen. 

Jeg har dog en annen venninne med tre små som har det rotete og bruker barna som unnskyldning. Hun regnet med at kritikken stoppet etter at jeg fikk de tre barna hennes hjem til oss i en uke. Jeg var høygravid med mitt eget barn. Det ble en lek ut av det å rydde hver dag med de små. Selv gulvvasken og bretting av klær gikk strålende. De to første dagene var jeg utslitt, og mannen var bortreist. Men resten av uka gikk mye lettere enn forventet, for jeg fikk god hjelp av barna. 

Vi har en Miele oppvaskmaskin☺️

Anonymkode: 4e90e...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvordan de som er hele familier (med barn) klarer å ikke ha det rotete ganske ofte jeg. Med to fulle jobber, to barn med skole og fritidsaktiviteter, så prioriteter vi god mat og "å se på tv med barna" fredag kveld. Helgene er ganske travle, og vi gjør husarbeid hver dag, dvs lager mat og rydder på kjøkkenet og vasker opp og koster gulvet der (ingen gammel mat får stå). Så er det klær, som huset flyter av. Det ryddes kontinuerlig, men det er jo hele tiden en klesvask som skal brettes og legges på plass, skittentøy som skal vaskes, barnas utejakker som henger til tørk, all verdens gymtøy og leketøy og dansetøy og votter og luer og sko. Når kjøkkenet er rydda og gangen er fin (ja, det kan hende vi har bedt ungene hjelpe til eller gjøre det, men det er ikke akkurat tidsbesparende), så er det jo i gang igjen med kveldsmat og klesskift til pysj. Til slutt på kvelden kan det hende både kjøkken og bad er fint, uten at gulvet i stua har blitt vasket på en evighet, og at spisestuebordet flyter av lekser og tegninger og regninger og leker og aviser og laptopper. Det klarer vi tydeligvis helt fint å bo, alle fire.

Anonymkode: 2c555...bed

Jeg kjenner meg veldig godt igjen. :) Jeg er lykkelig når jeg har husket å vanne potteplantene i tillegg, jeg.. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så stor barn enda, men han skal læres opp når han blir stor nok. Barndomsvenninnen har 5 barn og begge to jobber fulltid. Huset er alltid rent og ryddig hos dem. Den eldste er 8. Der hjelper alle til, inkl tvillingene på 2, som selv setter inn egne kopper i oppvaskmaskinen. 

Jeg har dog en annen venninne med tre små som har det rotete og bruker barna som unnskyldning. Hun regnet med at kritikken stoppet etter at jeg fikk de tre barna hennes hjem til oss i en uke. Jeg var høygravid med mitt eget barn. Det ble en lek ut av det å rydde hver dag med de små. Selv gulvvasken og bretting av klær gikk strålende. De to første dagene var jeg utslitt, og mannen var bortreist. Men resten av uka gikk mye lettere enn forventet, for jeg fikk god hjelp av barna. 

Vi har en Miele oppvaskmaskin☺️

Anonymkode: 4e90e...208

Du vil merke at det er mye enklere å få andres barn, som er på besøk, bli med på å leke ryddeleken, enn dine egne som kan finne på å opponere. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...