Gå til innhold

Hvordan klarer familier å bo i rotete hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange familier der foreldrene er syke, Og har blitt det ETTER AT DE FIKK barn. Kanskje de ikke er rike kakser som har råd til vaskehjelp?

Anonymkode: 340e7...2de

Det er da åpentbart ikke slike familier det henvises til her, da. Og det er ikke slik at man trenger vaskehjelp for å ha et ryddig og rent hjem... 

Anonymkode: 11e0b...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gammel mat synes jeg er litt ille om det får stå lenge, men jeg lurer litt på hva som menes med at det sjeldent blir vasket? 

Så lenge det ikke er helseskadelig så ser jeg ikke problemet. Synes egentlig at endel er litt krampaktig når det gjelder rydding og renslighet, men det finnes jo en mellomting. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler ikke rot og skit . Det er jo virkelig ikke vanskelig å holde ting ryddig og rent. Jeg mener det er latskap å ha det rotete og skittent rundt seg. 

Anonymkode: 60e5a...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ei så hadde ekstremt samlemani å samla på ALT! Søppel osv.. jeg husker jeg unngikk å gå inn til dem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, saltvann skrev:

Jeg skulle gjerne ha ryddet og vasket mer enn jeg gjør! Men ser jo helt greit ut her. Rydder etter middagen hver dag, så er ikke like ille som de du kjenner.. Men hos oss handler det om at vi ikke får noe hjelp. Så er så slitne på kvelden..

Hvem skulle hjulpet dere tenker du? Vanlige småbarnsfamilier har da ikke hushjelp. 

Anonymkode: 12334...b05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva du mener med 'hvordan de klarer'.  Når man ikke rydder kan man f.eks sitte i sofaen eller se ut av vinduet eller slå spikre i en planke og dra dem ut igjen.  Uendelige muligheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Sjeldent rotete her. Vi har en enkel regel. Rydd etter deg selv. 

Da blir det ikke mye rot. Flyter litt leker på dagen, men det ryddes bort hver kveld med legging. Vasker en gang i uka. Ungen på 2 år er med...hjelper med å gi meg moppen(selv når den skal stå mens jeg skyller moppen:fnise:) Her om dagen vasket han til og med ulltøffelen min ved å slenge den oppi vaskebøtta :hoho: Og ingenting er gøyere enn å trykke på den magiske knappen på støvsugeren som drar inn ledningen.

Det krever ikke så mye å holde noenlunde orden om man bare tar ting der og da fremfor å la det hope seg opp.

Nå handlet vel ikke tråden om hvor flink du er, men om hvordan noen kan leve greit i kaos. 

Anonymkode: 1de8d...9ef

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uten å være frekk eller angripe noen personlig, prøver jeg å forstå hvordan noen familier klarer å bo i evig kaos. Et hjem der det er stadig rot? To voksne folk med barn som istedenfor bruker litt tid om helger å vaske, lar rotet toppe seg opp. Mat blir stående til dagen etter på kjøkkenet eller spisebordet, gulvet sjeldent vasket fordi de mener det er viktigere ting å priotere? Som å sitte og se på TV med barna... Et nært vennepar av meg jeg synes er flotte foreldre og ufattelig glad i dem men hver gang jeg besøker dem blir jeg like sjokkert, jeg klarer ikke å slappe av i et rom der jeg ser alt er rotete og gammelt  mat overalt... 

Anonymkode: 12f26...cdd

Folk ser ulikt på det du omtaler som rot og dine venner omtaler som noe annet. 

Noen av oss synes det er best med skippertak både i forhold til husarbeid og andre oppgaver, andre av oss foretrekker å gjøre litt hver dag fremfor å måtte ta skippertak. Mennesker er og tenker forskjellig, det er hele forklaringen. 

Anonymkode: b981a...87b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...

a) de synes oppriktig ikke det gjør noe

b) det plager dem i større eller mindre grad, men av ulike årsaker klarer de ikke gjøre noe med det

eller

c) det er ikke så ille egentlig, men TS har veldig høye forventninger

Jeg vet ikke hva som stemmer i dette tilfellet, men det er det første som faller meg inn. Nå skal det sies at jeg ikke kjenner igjen det at alle har det strøkent- de fleste familiene jeg kjenner som har det fint til enhver tid har au pair. Hos Hvermannsen er det litt rotete når jeg stikker innom for å levere barn i bursdag eller henter etter lek.

For øvrig er jeg enig i at det ikke krever så mye å holde et hus i orden, men det krever faktisk litt. De som avfeier det å "ikke ha tid" som tull, har nok ikke vært i skikkelig intens tidsklemme der du må velge mellom jobben, barna, helsa (fordi du er kronisk i søvnunderskudd) eller husarbeid. Må du velge bort en av disse, blir det selvsagt husarbeidet, noe annet ville jo være idiotisk. Jeg er ikke der lenger, men jeg har vært der, og lærte at det kreves tid for å holde huset rent og ryddig, men rotet lager seg selv. Særlig med flere barn i hus. Så jeg tror det er fullt mulig å mistrives i rot, men av ulike årsaker ikke kunne gjøre noe med det. Det kan jo være sykdom også. Eller problemer i forholdet. Who knows. I det eneste virkelig forferdelige huset jeg har vært i (det var så rotete og møkkete at det virket direkte helsefarlig) viste det seg i ettertid at den hjemmeværende firebarnsmoren hadde store psykiske problemer.

 

Anonymkode: c6f6d...220

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Elaine Marley said:

Gammel mat synes jeg er litt ille om det får stå lenge, men jeg lurer litt på hva som menes med at det sjeldent blir vasket? 

Så lenge det ikke er helseskadelig så ser jeg ikke problemet. Synes egentlig at endel er litt krampaktig når det gjelder rydding og renslighet, men det finnes jo en mellomting.

Enig i at gammel mat/oppvask er guffent om den får stå lenge, men til dagen etterpå er vel ikke krise? Vi lar ofte oppvasken stå fra middag til dagen etter. (Men ikke matrester da, de kaster vi eller sparer i kjøleskapet alt ettersom). Kokekar, fat og bestikk skrapes/skylles lett av, og stables på kjøkkenbenken. Glass blir gjerne stående igjen på spisebordet og gjenbrukt i løpet av kvelden. Jeg tenker det er helt innafor.

Lurer også på hvor ille det egentlig står til, hva som menes med sjeldent vasket. Altså om det faktisk er unormalt rotete og møkkete hos TS venner, eller om det bare er helt vanlig småbarnskaos og litt hybelkaniner? Skal jo stå ganske dårlig til før det blir helseskadelig. Og når det bikker over den terskelen er det jo ikke greit, og det skjønner heller ikke jeg hvordan noen orker å bo i, men mistenker at det ikke er såpass dårlig husstell hos vennene til TS.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ponyo skrev:

Enig i at gammel mat/oppvask er guffent om den får stå lenge, men til dagen etterpå er vel ikke krise? Vi lar ofte oppvasken stå fra middag til dagen etter. (Men ikke matrester da, de kaster vi eller sparer i kjøleskapet alt ettersom). Kokekar, fat og bestikk skrapes/skylles lett av, og stables på kjøkkenbenken. Glass blir gjerne stående igjen på spisebordet og gjenbrukt i løpet av kvelden. Jeg tenker det er helt innafor.

Lurer også på hvor ille det egentlig står til, hva som menes med sjeldent vasket. Altså om det faktisk er unormalt rotete og møkkete hos TS venner, eller om det bare er helt vanlig småbarnskaos og litt hybelkaniner? Skal jo stå ganske dårlig til før det blir helseskadelig. Og når det bikker over den terskelen er det jo ikke greit, og det skjønner heller ikke jeg hvordan noen orker å bo i, men mistenker at det ikke er såpass dårlig husstell hos vennene til TS.

Nei, det er ikke noe problem. Jeg kan også la oppvask stå til dagen etter uten at det er noe problem. 

Ja, det er det jeg også lurer på. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er da åpentbart ikke slike familier det henvises til her, da. Og det er ikke slik at man trenger vaskehjelp for å ha et ryddig og rent hjem... 

Anonymkode: 11e0b...3b6

Jo - hvis man er syk

Anonymkode: 340e7...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder ikke hos alle, men det er også noen som utsetter slike ting fordi de ønsker å gjøre ting "så rett" at terskelen for å gjøre noe blir for høy. Nederlaget ved å prøve og ikke få det til "bra nok"/perfekt er større enn nederlaget ved å la seg selv tro at man skal fikse det "i morgen"/neste uke.

Ellers er jeg enig i det at vi har forskjellige standarder. Og forskjellig "bagasje". Noen har opplevd at det ikke var plass til de i barndommen fordi foreldre hele tiden hadde fokus på at alt skulle være ryddig. Det kan slå begge veier. Enten får man samme fokus eller man fokuserer på at menneskene skal ha plass og tid til å gjøre ting eller rett og slett slappe av i eget hjem,

Omvendt som noen har vært inne på her så kan man oppleve eget hjem som rotete/skittent eller avslappet. Hos noen barn ender det med at de synes det er flaut. Andre opplever bare at det er "slik det er" og ser kanskje tilbake til barndommen med gode minner om foreldre som laget gode minner for og med de - i stedet for å prioritere rydding. Slikt påvirker også hva man prioriterer som voksne.

I tillegg så skal vanligvis to voksne finne en felles standard begge kan leve med. Det ser man jo at kan være en kilde til mye frustrasjon i noen parforhold. Begge/hele familien skal jo leve i resultatet - og mange har forskjellige ønsker om hvordan de skal balansere rydding og vasking mot annen tids- og energibruk.

Anonymkode: 6f94b...bde

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GoldenLioness
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå handlet vel ikke tråden om hvor flink du er, men om hvordan noen kan leve greit i kaos. 

Anonymkode: 1de8d...9ef

Ja, Gud så flink jeg er som rydder etter meg :a034:

Jeg er enig med TS om at jeg ikke forstår hvordan noen klarer å la huset flyte over og se ut som et bombet horehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skulle hjulpet dere tenker du? Vanlige småbarnsfamilier har da ikke hushjelp. 

Anonymkode: 12334...b05

Familien kunne ha kommet og tatt med barna ut en tur eller hatt dem på overnattingsbesøk osv. 
Man blir ekstra sliten når man ikke får noe hjelp. 
Om noen kunne tatt barna i 2 timer en dag så hadde jeg blitt utrolig glad! For andre så er 2 timer en selvfølge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på rot og skitt, da. Jeg vil f.eks. si at vi har et helt vanlig nivå av rydding og vasking for en småbarnsfamilie, mens en person uten barn sikkert ville brukt mer tid på støvtørking og vasking enn det vi gjør, evt brukt like mye tid, men klart å holde det rent og ryddig lengre. Vi hadde det f.eks. mer strøkent da vi bodde i leilighet uten barn enn i hus med to barn, med mye utstyr ut og inn av gangen, mye mer klær som skal vaskes og brettes osv, litt leker her og der osv. De to barnefamiliene jeg kjenner hvor det virkelig er strøkent på alle nivå til en hver tid, har en mor i huset som er svært opptatt av rydding og vasking, og som heller velger å bruke den fritiden de har på det framfor å treffe venner, trene eller drive med ande fritidssysler. Det er jo greit om de er fornøyd med det, men håper de ser at andre prioriterer annerledes og ikke tenker at de er late. Så lenge besøkende ikke må vasse i skitt og rot (og det er kanskje det ts må hos familien hun nevner), bør dette være opp til hver enkelt familie hvor mye tid de vil bruke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har innsett at ingen dør av litt rot, og at jeg har bedre ting å bruke tiden min til.

Anonymkode: 8cf06...272

Samme her! 

Anonymkode: 86822...aac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, GoldenLioness skrev:

Sjeldent rotete her. Vi har en enkel regel. Rydd etter deg selv. 

Da blir det ikke mye rot. Flyter litt leker på dagen, men det ryddes bort hver kveld med legging. Vasker en gang i uka. Ungen på 2 år er med...hjelper med å gi meg moppen(selv når den skal stå mens jeg skyller moppen:fnise:) Her om dagen vasket han til og med ulltøffelen min ved å slenge den oppi vaskebøtta :hoho: Og ingenting er gøyere enn å trykke på den magiske knappen på støvsugeren som drar inn ledningen.

Det krever ikke så mye å holde noenlunde orden om man bare tar ting der og da fremfor å la det hope seg opp.

De som har ungen i bhg mens de selv er hjemme på dagtid, har nok litt mer tid til å rydde enn oss med full jobb og flere barn. 

Anonymkode: 86822...aac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle bryr seg om rot. På lik linje som at noen er opptatt av noe og andre av annet, gjelder dette også rot. Folk er ulike. Jeg blir stresset av folk som skal ha det så forbasket ryddig hele tiden. Tør ikke sette fra meg et vannglass engang i frykt for å lage flekker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jo - hvis man er syk

Anonymkode: 340e7...2de

Men for faen da, det er ikke slike familier vi snakker om her! Familier hvor begge foreldrene er syke er uansett i kraftig mindretall! 

Anonymkode: 11e0b...3b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...