Gå til innhold

Hvordan klarer familier å bo i rotete hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten å være frekk eller angripe noen personlig, prøver jeg å forstå hvordan noen familier klarer å bo i evig kaos. Et hjem der det er stadig rot? To voksne folk med barn som istedenfor bruker litt tid om helger å vaske, lar rotet toppe seg opp. Mat blir stående til dagen etter på kjøkkenet eller spisebordet, gulvet sjeldent vasket fordi de mener det er viktigere ting å priotere? Som å sitte og se på TV med barna... Et nært vennepar av meg jeg synes er flotte foreldre og ufattelig glad i dem men hver gang jeg besøker dem blir jeg like sjokkert, jeg klarer ikke å slappe av i et rom der jeg ser alt er rotete og gammelt  mat overalt... 

Anonymkode: 12f26...cdd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne ha ryddet og vasket mer enn jeg gjør! Men ser jo helt greit ut her. Rydder etter middagen hver dag, så er ikke like ille som de du kjenner.. Men hos oss handler det om at vi ikke får noe hjelp. Så er så slitne på kvelden..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, F S said:

Svaret er enkelt, det funker ikke! ☺

Enten det er en fasade du ser, eller familien sprekker eller er i ferd med å sprekke!

Syns jeg hører kranglingen helt hit...😅

Hun mener siden hun er kvinne skal hun ikke gjøre en dritt da er det undertrykkelse. Han i desperat forsøk på å holde orden på alt men tydeligvis utmattet. Jeg vet ikke da, de virker som  et fint par ellers, aldri sett de krangle men barna er lite strukturert. 

Jeg er bare nysjerrig på hvordan man faktisk klarer å bo i rot uten å bli gal, blir man verre med årene?

Anonymkode: 12f26...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og pusser opp ganske heftig og det er ekstremt slitsomt å bo midt oppi alt kaoset. Det å ha det rent og ryddig er svært viktig for meg og merker det tærer på helsa å bo i kaos over tid :-/

Anonymkode: 0fea4...03c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun mener siden hun er kvinne skal hun ikke gjøre en dritt da er det undertrykkelse. Han i desperat forsøk på å holde orden på alt men tydeligvis utmattet. Jeg vet ikke da, de virker som  et fint par ellers, aldri sett de krangle men barna er lite strukturert. 

Jeg er bare nysjerrig på hvordan man faktisk klarer å bo i rot uten å bli gal, blir man verre med årene?

Anonymkode: 12f26...cdd

Nå ble jo historien en litt annen enn det du skrev i hl, da - at de ville prioritere andre ting enn å rydde 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her flyter det nå. Vi har ei littamed kolikk. Når ho ikke skriker lader vi batteriene. Vi rydder litt hver dag, men det er rotete her. Jeg velger tid med barna fremfor ett strøkent hjem

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, chisandra said:

Nå ble jo historien en litt annen enn det du skrev i hl, da - at de ville prioritere andre ting enn å rydde 😏

Nei egentlig ikke, spør jeg dem direkte sier de at det er viktigere ting i livet enn å rydde. Men jeg ser mønsteret hos dem og hva som skjer. :) 

Anonymkode: 12f26...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp i et skittent hjem. Jeg var alltid flau da folk skulle på besøk til meg. Derfor har jeg alltid vært veldig opptatt av at vi skal ha det rent og ryddig.

Det var før vi fikk barn. Nå tenker jeg at vi har så utrolig lite tid sammen, jeg og baret, at jeg har sluppet litt opp. Samtidig vil jeg  aldri at mine barn skal vokse opp i så mye skitt som det jeg gjorde...

Det gjelder å finne en balanse. Det kleineste jeg hører er damer som ( gjerne i god tid) beklager hvordan det ser ut hjemme hos dem. Det er så ‘kjærring ting’ å være opptatt av! Man må eige sin egen skitt eller ikke skitt og leve med det! 

Endret av Puny
  • Liker 16
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss flyter det, men vi har lovt hverandre at huset ikke skal bli ekkelt. Dvs, vi tillater at det er rotete, men tar vekk matrester/mat hver gang vi har spist. 

Det går sånn passe. Vi er to voksne og to barn i bhgalder. Den ene voksne har adhd som ikke er medisinert, og sliter med å holde orden. Jeg er gravid med nr tre som gjør at jeg ikke orker å følge opp alt, og prioriterer rene klær på ungene og at de har det de trenger til bhg. Skulle ønske vi hadde hushjelp noen ganger 🙈

Anonymkode: 8528b...c4f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hos oss flyter det, men vi har lovt hverandre at huset ikke skal bli ekkelt. Dvs, vi tillater at det er rotete, men tar vekk matrester/mat hver gang vi har spist. 

Det går sånn passe. Vi er to voksne og to barn i bhgalder. Den ene voksne har adhd som ikke er medisinert, og sliter med å holde orden. Jeg er gravid med nr tre som gjør at jeg ikke orker å følge opp alt, og prioriterer rene klær på ungene og at de har det de trenger til bhg. Skulle ønske vi hadde hushjelp noen ganger 🙈

Anonymkode: 8528b...c4f

Herlighet, det må jo være en ekstrem unntakstilstand da! Ikke ha dårlig samvittighet for at ting flyter litt nå!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Uten å være frekk eller angripe noen personlig, prøver jeg å forstå hvordan noen familier klarer å bo i evig kaos. Et hjem der det er stadig rot? To voksne folk med barn som istedenfor bruker litt tid om helger å vaske, lar rotet toppe seg opp. Mat blir stående til dagen etter på kjøkkenet eller spisebordet, gulvet sjeldent vasket fordi de mener det er viktigere ting å priotere? Som å sitte og se på TV med barna... Et nært vennepar av meg jeg synes er flotte foreldre og ufattelig glad i dem men hver gang jeg besøker dem blir jeg like sjokkert, jeg klarer ikke å slappe av i et rom der jeg ser alt er rotete og gammelt  mat overalt... 

Anonymkode: 12f26...cdd

Det er som oftest en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun mener siden hun er kvinne skal hun ikke gjøre en dritt da er det undertrykkelse. Han i desperat forsøk på å holde orden på alt men tydeligvis utmattet. Jeg vet ikke da, de virker som  et fint par ellers, aldri sett de krangle men barna er lite strukturert. 

Jeg er bare nysjerrig på hvordan man faktisk klarer å bo i rot uten å bli gal, blir man verre med årene?

Anonymkode: 12f26...cdd

Nå så jeg denne. Er du sikker på at dette er grunnen? Høres pussig ut.

Rydding og vasking er hverken kvinne eller mannerabeid, eller undertrykkende. Det er bare mer og mindre nødvendige oppgaver i hjemmet som de fleste par finner en fornuftig måte å fordele og få unnagjort i det tempoet de foretrekker.

Synes ikke det er greit å melde seg av husarbeidet, om man er kvinne eller mann, men synes det er greit å ha et litt avslappa forhold til det. Synes ikke det er krise om kasserollene fra middagen blir stående til dagen etterpå. Her tar jeg ofte å utsetter oppvaksen etter middag til dagen etterpå. Har lyst til å ha den lille tiden etter skole/bhg til kos. Og vil ikke bråke med oppvasken etter at de har lagt seg. Tar heller oppvasken etter frokost. Blir ikke gal av dette, tåler fint å ha litt oppvask stående. Om det skulle vært prikkfritt her hjemme til enhver tid, da skulle jeg klart å bli passe sprø da!

Og, ja det er utmattende å holde orden med barn i huset altså, som tidligere nevnt, de lager kaos fort! Greit å la det flyte litt da, så man ikke blir helt utslitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver og pusser opp ganske heftig og det er ekstremt slitsomt å bo midt oppi alt kaoset. Det å ha det rent og ryddig er svært viktig for meg og merker det tærer på helsa å bo i kaos over tid :-/

Anonymkode: 0fea4...03c

Slik har vi det også for tiden, og jeg sliter også med kaoset. Forsøker desperat å begrense det til enkelte områder, og ha noen "frisoner" uten kaos. Stue, kjøkken, soverom og bad MÅ holdes utenfor kaos! Jeg kan takle at ting står lagret i gangen en stund... men kjenner at det tærer på meg. Rot i hjemmet gir liksom rot i hodet. 

Jeg er egentlig veldig avhengig av å ha orden, og kan heller ikke forstå at noen velger å leve i rot. Tror det ofte handler om dårlige rutiner, og å se seg blind på det. Og ikke minst for lite oppbevaring. Tilstrekkelig oppbevaring er alfa og omega for å klare å ha orden. Dette er tredje huset jeg pusser opp, og oppbevaring er faktisk høyest på listen min når jeg setter i gang. Smarte løsninger, som gjør det enkelt å holde orden. Det hjelper lite å pusse opp pent om det ikke er praktisk, og fort flyter ut. 

Det blir ikke mer jobb av å sette ting på plass med en gang, det blir mindre, så jeg forstår ikke alltid at folk unnskylder seg med tid. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Sjeldent rotete her. Vi har en enkel regel. Rydd etter deg selv. 

Da blir det ikke mye rot. Flyter litt leker på dagen, men det ryddes bort hver kveld med legging. Vasker en gang i uka. Ungen på 2 år er med...hjelper med å gi meg moppen(selv når den skal stå mens jeg skyller moppen:fnise:) Her om dagen vasket han til og med ulltøffelen min ved å slenge den oppi vaskebøtta :hoho: Og ingenting er gøyere enn å trykke på den magiske knappen på støvsugeren som drar inn ledningen.

Det krever ikke så mye å holde noenlunde orden om man bare tar ting der og da fremfor å la det hope seg opp.

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange familier der foreldrene er syke, Og har blitt det ETTER AT DE FIKK barn. Kanskje de ikke er rike kakser som har råd til vaskehjelp?

Anonymkode: 340e7...2de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...