Gå til innhold

Abortsaken i Standpunkt i kveld.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Det kommende livet har ikke sagt noe.

Men en kan jo tenke seg hva det ville sagt, hadde det bare fått lov til å gjøre seg ferdig, enkelte ganger. En hører jo at barn av foreldre som tenke å ta abort, men ombestemte seg, er lykkelige for å være i livet.

Varierer selvfølgelig fra person til person, enkelte bebreider seg selv. Men det er bare mer synd, enn hva det er berettiget. Er ikke noe en selv kan noe for.

:)

Mener du at disse ufødte barna i tilfelle ville sittet der og vært ulykkelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener du at disse ufødte barna i tilfelle ville sittet der og vært ulykkelige?

Neh. De rekker jo aldri å komme så langt. :-(

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8)  

Jeg er fremdeles av den mening at de eneste som burde få være meningsberettiget i Abortsaken, er kvinner mellom  18  og  50  år.

Alle andre kan holde kjeft.

Hva med 16 og 17 åringer som også har lov til å ta abort uten foreldrenes viten? For ikke å snakke om uheldige 14 og 15 åringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kva med barnet då? Tenk om det kjem til å vokse opp til eit helvette?

:-(

For det første så er det enormt mange som tar abort som ikke ville latt barnet vokse opp i et helvete. Det er mer snakk om at det passer så dårlig å få barn pga økonomi, utdanning etc. Egoistiske grunner. Om man er så dum at man blir gravid(så lenge kvinnen ikke blir tvunget til sex må hun selv tenke på bruk av prevensjon!) når man ikke vil det får man ta konsekvensen av det uten å ta liv. Hvis barnet betyr så lite så kan det jo adopteres bort og få et godt liv hos adoptivforeldre.

Og utdannelse og økonomi og slike ting, det ordner seg hvis man gidder å jobbe for det. Man er ikke stengt inne i en boble av problemer for resten av livet bare fordi man får en baby! ta feks hun som leder Nikita-kjeden som fikk unge når hun var så vidt blitt 15....i følge mange av dere burde hun tatt abort eller så ville det gått henne særdeles dårlig her i livet...jaja...

Syns det er galt når man begynner å avgjøre andre menneskers rett til å leve eller ikke, og selv om fosteret er lite og veier nesten ingenting er det fortsatt et liv! :-( Og ingen kan på forhånd si at barnet får et dårlig liv. Det kan man jobbe for at det ikke får, og ingen vet uansett hva fremtiden vil bringe. Da må man jo la være å få barn uansett da, for lykken kan jo snu seg for den lykkelige, og vi vil jo ikke utsette barna deres for det!

Det er egoistisk å ta abort, og det er mors "beste" man tar hensyn til i en slik avgjørelse, ikke barnets. For hvis man vil gi barnet et godt liv så gir man barnet et godt liv, eller overlater det til andre som vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med 16 og 17 åringer som også har lov til å ta abort uten foreldrenes viten? For ikke å snakke om uheldige 14 og 15 åringer...

8)

Jeg hadde stemmerettsalderen 18 år i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev

Om man er så dum at man blir gravid(så lenge kvinnen ikke blir tvunget til sex må hun selv tenke på bruk av prevensjon!) når man ikke vil det får man ta konsekvensen av det uten å ta liv.

Hva med han jenta har sex med? Har ikke han ansvar for å bruke prevensjon? Hva hvis du er 16- 17 år, blir gravid og gutten stikker? Skal HUN ta konsekvensene, mens han bare kan leve videre som om ingenting hadde skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8)

Jeg hadde stemmerettsalderen 18 år i tankene.

Ja, det skjønte jeg. Jeg bare lurte på om du mener at de jeg nevnte ikke skal kunne ha egne meninger om abortloven og uttale seg om det, når loven i aller høyeste grad gjelder for dem. Alle over 16 har rett på abort, og de under 16 kan også få det med godkjenning av foreldrene (og noen ganger uten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Helt greit det Melk ang. 16 - 17 åringer og for den saks skyld yngre. Ytringsretten må gjelde for alle.

Men det er bare som 18 åring og videre at du har mulighet for å påvirke Stortinget i valg. Og Abortlovens bestående eller avskaffelse/ forandring vil være en Stortingsavgjørelse.

Derfor mener jeg at bare stemmeberettige kvinner mellom 18 - 50 i valg bør ha et ord i denne saken.

Og si "Hold kjeft" til de yngre jentene var ikke meningen.

Den opfordringen var rettet til mennene inkl. meg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med han jenta har sex med? Har ikke han ansvar for å bruke prevensjon?

Begge har selv ansvar for å ivareta sine egne interesser. Ikke henge seg opp i hva den andre gjør.

Skal HUN ta konsekvensene' date=' mens han bare kan leve videre som om ingenting hadde skjedd?[/quote']

Absolutt. Hvis hun har selv ansvaret for sin egen bruk av prevensjonsmidler.

Hvis den vanligste grunnen for at tenåringspar blir med barn, er at de ikke klarer å bestemme seg for hvem av dem som skal bruke prevensjonsmidlet, om ikke begge, så fortjener de nesten å måtte gå løpet ut, og ta vare på ungen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev

Hva med han jenta har sex med? Har ikke han ansvar for å bruke prevensjon? Hva hvis du er 16- 17 år, blir gravid og gutten stikker? Skal HUN ta konsekvensene, mens han bare kan leve videre som om ingenting hadde skjedd?

Er du jente og ligger med noen uten prevensjon så må du regne med at du kan bli gravid. Kan ikke komme etterpå å si at HAN burde tenke på det. Selvfølgelig burde gutten gjøre det, men det er jenter som blir gravide, og jenter som er redde for å bli gravide. Uansett hvordan du snur og vender på det er det jentene som får smake "steken av den leken". Vil han ikke bruke prevensjon bør jenta fortelle han hvor landet ligger og be han om å få på seg buksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil han ikke bruke prevensjon bør jenta fortelle han hvor landet ligger og be han om å få på seg buksa.

Well said.

Vanskeligere er det ikke. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil barnet ta skade? Mener du at de som får uplanlagte barn blir dårlige foreldre?

Den som blir "straffet" ved en abort er vel den som blir fornektet å leve?

Den eneste måten å ta ansvar er å gi barnet et godt liv. Abort er fraskrivelse av ansvar.

Hvis du ikke kan se lengre en det livet som blir tatt, så er ikke det særlig langt? Har du studert sosiologi eller menneskepsyke? Det finnes konsekvenser, men den eneste konsekvensen du er fokusert på er moren og at hun må beholde barnet...

La meg gi deg et eksempel. De 3 første årene av et barns liv er de mest viktige. Du er vel enig med meg at de beste forholdene et barn kan leve i er hvor det er et kjærlig og godt forhold mellom foreldrene og mot barnet? Og det beste er når det er to, ikke bare en?

Tenk deg da et barn som lever sammen med sin mor, alene. Hun prøver sitt ytterste og er en kjærlig mor. Men hun er alene. Hun sliter med økonomien (det gjør mange). For mange vil det å slite med økonomi føre til at de er usikkre og nervøse, tankene går om hvordan de skal få endene til å møtes og hvordan de kan lage de beste forholdene for et barn å vokse opp i. Den usikkerheten vil barnet merke. Det skal lite til. Barnet blir usikkert. Der blir grunnlaget lagt. Det er konsekvensen. Og det er et lite eksempel. Mange unge mødre sliter med mer enn det. Og konsekvensen blir verre.

Det verste jeg vet er slik "pekefinger-mentalitet". At jenter som tabber seg ut får pekefineren i trynet og forkynnelsen "det er din egen feil!" "Brukte du ikke prevansjon?" osv osv. "Derfor burde du beholde det". Hørt om omstendigheter? Det er så mange årsaker til at man kan komme i den situasjonen. Det er faktisk mer til det enn bare et samleie. Og jeg snakker ikke om voldtekter jeg heller.

Erfaringsmessig har jeg sett mye rart. Hvor mannen har vært utrolig manipulerende og har byttet ut p-piller med sukker-piller, eller at han rett og slett har manipulert jenta til å slutte (ikke kom med at jenta burde reise, alle vet det, jenta vet det sikkert selv også, men ingen burde uttale seg om dette før de har vært i en slik situajson selv). Hvor jenta bruker p-piller, men alikevel har blitt gravid. Hvor jenter har blitt gravide i en "sikker-periode". Gravid i fylla, gubben påstod han hadde på dong. Gudene vet. Det er så mange grunner. Og jeg skal ikke leke en bedreviter og reise pekefingeren og si at "du burde vite at du ville bli gravid".

Derimot har jeg noe i mot dem som bruker abort som et prevasjonsmiddel og har klippekort hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ikke kom med at jenta burde reise' date=' alle vet det, jenta vet det sikkert selv også, men ingen burde uttale seg om dette før de har vært i en slik situajson selv).[/quote']

Hvorfor ikke?

Har ikke mennesker forståelsesevne? Empati eller innlevelsesevne? Må man oppleve alt før man kan uttale seg?

En ha SELV ansvaret for ENGE interesser, og er selv nødt til å leve med konsekvensene hvis man ikke tar dette alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bertine

jeg syns abort er galt. klart jeg har forståelse for de som er blitt voldtatt eller barnet har en sykdom som ikke er forenelig med liv, men på grunn av økonomiske grunner?? nei!

- I stedet for å heve abort grensen, hvorfor ikke få bedre støtte ordninger til de som blir gravide? tenker da på unge jenter.

- bedre seksualundervisning, med vekt på prevansjon og å ikke debutere for tidlig(13-14 mener jeg er for tidlig)

- HVa med adopsjon? hvorfor "drepe" barnet, når par som virkelig ønsker seg barn vil ha det?

- Har du sex, ta konsekvensene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort skal selvsagt ikke brukes som et prevensjonsmiddel, men jeg tror ikke det er tilfelle for 99% av dem som tar abort. Det er mange skjebner og mange grunner, og jeg synes man skal ha muligheten til å velge selv om man ønsker å bli mor eller ikke. For å begrense antall aborter, er det også viktig med bedre seksualundervisning for både unge jenter og gutter. Dessuten finnes det en utmerket dagen-derpå- pille som forhindrer en uønsket graviditet hvis uhellet har vært ute.

Det er vel ingen som ønsker å få det som i "gamle dager", da det var en stor skam å "havne i uløkka", og eneste alternativet til å unngå skam var å bli gift med barnefaren, eller gå til en klok kone som kunne fjerne fosteret med strikkepinner eller det som verre er. Det er ikke så lenge siden heller.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke vi trenger en utvidelse av dagens abortlov, men for meg er det utolig viktg å bevare den abortloven vi har! Den gir kvinner rett til å bestemme over egen kropp og eget liv. Uten rett til selvbestemt abort blir likestilingssaken satt mange år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

for meg er det utolig viktg å bevare den abortloven vi har! Den gir kvinner rett til å bestemme over egen kropp og eget liv.

Dette er da en lov som nedprioriterer det kommende liv, og lar kvinner fraskrive seg ansvaret for sludrende bruk av prevensjonsmidler.

Uten rett til selvbestemt abort blir likestilingssaken satt mange år tilbake.

Hva pokker har likestillingssaken (saken mellom menn og kvinners rolle i samfunnet) med det kommende liv å gjøre? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange skjebner og mange grunner' date=' og jeg synes man skal ha muligheten til å velge selv om man ønsker å bli mor eller ikke. For å begrense antall aborter, er det også viktig med bedre seksualundervisning for både unge jenter og gutter. Dessuten finnes det en utmerket dagen-derpå- pille som forhindrer en uønsket graviditet hvis uhellet har vært ute.[/quote']

Man pleier som regel å merke at en penis blir ført inn i vagina, og som oftest kan kvinnen forutsi det noen minutter på forhånd at det vil komme til å skje. Er det ikke da bare rett å forvente at kvinnen tenker over hvilke konsekvenser det kan ha, hvis noen sædceller skulle titte frem å kreve sitt territorium, og derfor tar noen forhåndsregler?

Du snakker som om de fleste unnfangelser er uhell. Som om det skulle være det samme som å falle ned fra en stol. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som om de fleste unnfangelser er uhell. Som om det skulle være det samme som å falle ned fra en stol.

Hvis en kvinne ønsker å ta abort, må man bare gå utfra at graviditeten er uønsket av en eller annen grunn. Derfor kalte jeg det et uhell......... Tror nok du vet like godt som meg at ikke 100% av alle graviditeter i dette landet er like planlagte. Verden er ikke perfekt, og mange har ikke resurser nok til å fullføre et svangerskap.

Selvsagt er selvbestemt abort viktig for likestilling. Kvinner skal ha rett til å bestemme over sin egen kropp, på lik linje med menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da en lov som nedprioriterer det kommende liv, og lar kvinner fraskrive seg ansvaret for sludrende bruk av prevensjonsmidler.

Det er ikke bare fordi kvinner slurver med prevensjon som gjør at de blir gravide. Grunnen til at man bruker prevensjoner jo gjerne at man ikke ønsker barn. Hva gjør man da når man allikevel blir gravid?

(

Hva pokker har likestillingssaken (saken mellom menn og kvinners rolle i samfunnet) med det kommende liv å gjøre? :klø:

Uten muligheter for selvbestemt abort bli kvinnes muligheter for å fullføre utdanning på planlagt tid og deltakelse i arbeidslivet svekket. Jeg mener kvinner skal ha rett til å bestemme over egen kropp og liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...