Gå til innhold

Abortsaken i Standpunkt i kveld.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Standpunkt spurte i kveld seerne om man burde øke grensen for abort fra 16 uker til 18 uker, der 15 % svarte Ja, og 85 % svarte Nei. Hva synes dere om dette? Er det greit slik det er i dag, burde kvinnen få bestemme dette selv uansett hvor langt man er kommet, eller er dere mot abort?

Selv er jeg mot, og tilhører derfor rett-til-livet folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dagens lov fungerer helt greit og ser ingen grunn til og utvide grensen til 16 uker.

Med retten til fri abort før 12 uke er jeg absolutt for, kvinner må ha rett til og bestemme over egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan vanskelig se for meg den dagen der norske kvinner igjen skal være avhengig av dagsformen til halvgamle griser ala Bondebråthen og andre fra pekefingergeriljaen i abortnemnder og lignende.

Ytterligere utvidelse har jeg ingen sterke meninger om, av den enkle grunn at det er gode argumenter både for og mot.

Et lite paradoks sånn internasjonalt sett: Er det ikke litt rart at "rett-til-livet-forkjemperne" i USA (det mangler bare at de mener det er synd å vaske og skylle etter heterofil praksis) samtidig er blant de ivrigste til å ta knekken på forlengst født liv i andre land? Pytt-pytt; 100000 irakere fra eller til - bare vi får hindret en abort eller drept en abortlege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Standpunkt spurte i kveld seerne om man burde øke grensen for abort fra 16 uker til 18 uker' date=' der 15 % svarte Ja, og 85 % svarte Nei. Hva synes dere om dette? Er det greit slik det er i dag, burde kvinnen få bestemme dette selv uansett hvor langt man er kommet, eller er dere mot abort?

Selv er jeg mot, og tilhører derfor rett-til-livet folket.

Jeg er absolutt for selvbestemt abort - men de aller fleste som vil ta abort klarer da å få gjort dette innen de 12 første ukene uansett, så ser ikke at det helt blir noen stor forandring å utvide tiden noe...

Tror at avstemningene på Standpunkt er VELDIG lite representative for det norske folk som helhet uansett.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite paradoks sånn internasjonalt sett: Er det ikke litt rart at "rett-til-livet-forkjemperne" i USA (det mangler bare at de mener det er synd å vaske og skylle etter heterofil praksis) samtidig er blant de ivrigste til å ta knekken på forlengst født liv i andre land? Pytt-pytt; 100000 irakere fra eller til - bare vi får hindret en abort eller drept en abortlege!

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dagens lov fungerer helt greit og ser ingen grunn til og utvide grensen til 16 uker.

Samme sier jeg. Synes loven fungerer fint slik den gjør. (Utenom det jeg hørte om at sørlandsleger er strengere med henhold til abort etter 12-uke i forhold til leger andre plasser i landet,...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg synes at grensen fortsatt skal være 12 uker,men at de som har en eller annen grunn for å gjøre det etter 12 uke skal få lov til det.jeg har selv tatt abort i 16 uke og det er noe av det verste jeg har gjort,men det var desverre nødvendig.men likte ikke at jeg måtte sitte foran 2 leger å forklare hvorfor jeg ville ta abort,særlig ikke når grunnen var veldig klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite paradoks sånn internasjonalt sett: Er det ikke litt rart at "rett-til-livet-forkjemperne" i USA (det mangler bare at de mener det er synd å vaske og skylle etter heterofil praksis) samtidig er blant de ivrigste til å ta knekken på forlengst født liv i andre land? Pytt-pytt; 100000 irakere fra eller til - bare vi får hindret en abort eller drept en abortlege!

Ja, og er det ikke rart at de som er abortmotstandere veldig ofte er for dødsstraff. Jeg skjønner meg ikke på amerikanere. :roll:

Forøvrig synes jeg 12 uker er nok. Et sted må grensen gå, om vi utvider til 16 er veien til videre utvidelse svært kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at kvinner burde ha rett til å bestemme over egen kropp. Dersom en kvinne vil ta abort burde hun få lov til det. 12 eller 16 uker synes jeg spiller lite trille igrunn, men er veldig enig i at grenser må settes et sted.

Nå er det mye som kan skje på 4 uker, som forandrer livet til personer totalt slik at det kan bli veldig vanskelig å oppdra et barn, men det kan også skje når som helst under svangerskapet.

Kanskje 4 uker ekstra gir kvinnene som vurderer abort litt lengre tid til å tenke og vurdere på slik at de ikke tar forhastede avgjørelser..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite paradoks sånn internasjonalt sett: Er det ikke litt rart at "rett-til-livet-forkjemperne" i USA (det mangler bare at de mener det er synd å vaske og skylle etter heterofil praksis) samtidig er blant de ivrigste til å ta knekken på forlengst født liv i andre land? Pytt-pytt; 100000 irakere fra eller til - bare vi får hindret en abort eller drept en abortlege!

Du innser vel hvordan det blir på trynet å argumentere på denne måten? Hva et enkelt individ eller en kultur/nasjon gjør ETTER den/det er født, har intet med saken å gjøre.

Dessuten er jeg temmelig sikker på at du, med dette utsagnet, også stapper ord i munnen på, om ikke majoriteten, i hvert fall en god del av massene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja' date=' og er det ikke rart at de som er abortmotstandere veldig ofte er for dødsstraff. Jeg skjønner meg ikke på amerikanere. :roll:[/quote']

Har du noen tall som bekrefter dette?

Og hva med abortmotstanderne i Norge?

Synes det er patetisk jeg at bare fordi en ikke er enig, så er det om å gjøre å få det til å virke som at motparten er spenna gæren.

Pft, med de er jo for dødsstraff. Pft.

Er det virkelig REPRESENTATIVT for abortmotstandere å være for dødsstraff!? - det er det jeg vil vite. :sigh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Kvifor skulle ikkje kvinna få bestemme sjølv om ho vil ta abort?

Eg seier som bekkevold sa i går;

" Det er ein krenkelse når ein flokk frå ein forening skal setje seg ned og sjå på papira om denne kvinna skal få abort eller ikkje. Ut i frå livssituasjon osv"

Kvifor skal alltid kvinna i samfunnet tape kvar gong??

Når det er dei som skal passe på barnet om mannen stikker av. Noko han gjer i mange tilfeller!

Får kvelingsforemelse av å både sjå og høyre at dei tek inn prestar i eit slikt diskusjonstema i det heile tatt. Kva har no dei med dette år gjere i det heile? Sorry, men var det ein plass ein prest ikkje passa inn, så var det i ein abortsak :o

Huksar ikkje namnet, men etter Bekkevold hadde komt med DET gode argumentet.. så blei presten heilt bleik og sa:

"Men........kvinnene går jo gjennom traumer, og sliter psykisk etterpå. De lever med et stort hull". :roll:

Det er greit. Men alikevell så er det eit val tatt av kvinna sjølv. Og det er ikkje ein enkelt avgjernad.

Som oftast er det fordi kvinna veit med seg sjølv at dette kjem ho ikkje til å klare, og det er til det beste for både mor og barn.

Dåke som er i mot abort:

Skal voldteksofre måtte føde barnet og oppfostre det heilt aleine?

Skal 15 år gamle jenta måtte gi slipp på skule og utdanning fordi ho må passe på eit barn når ho er eit barn sjølv?

Vil dåke at oss kvinner skal begynne med strippepinnar og illegale måtar for å ta abort?

Er dåke klar over at norske kvinner kjem til å reise rett over grensa rett som det er og oppsøke sjukehus for å få gjennomført inngrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er imot abort og imot dødsstraff!

imot begge deler av samme grunn: vi har ingen rett til å bestemme over andre menneskers liv eller død.

ang. abort, eneste unntak for min del er hvis mors liv står i stor fare. KUN da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ung kvinne

Jeg skulle gjerne sett at grensen ble utvidet til 16 uker, da har man lenger tid til å tenke seg om dersom man ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena
ang. abort, eneste unntak for min del er hvis mors liv står i stor fare. KUN da.

Kva med barnet då? Tenk om det kjem til å vokse opp til eit helvette?

:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hva et enkelt individ eller en kultur/nasjon gjør ETTER den/det er født, har intet med saken å gjøre.

Nei, selvsagt ikke - jeg beklager at jeg glemte å nevne at retten til livet kun gjelder det ufødte liv.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg spiller det ingen rolle om det er 12 eller 16 uker. Avgjørelsen om abort er jo gjort uansett. Og det kan være greit å slippe å sitte og bli vurdert av en eller annen komitè hvis du ikke har fått gjort det innen 12 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe verre å ta abort i 12 eller 16 uke. Det mange abortmotstandere som tenker på hvor langt fosteret er kommet. I 8 uke er det i form av et lite menneske... men det er svæææææært lite. Og det vokser heller ikke mye de neste ukene.

Rett til liv, javel. Men hva slags liv blir det født til?

Skal vi bli et samfunn av alenemødre, veldig unge mødre, og mødre uten utdannelse? Hvilket grunnlag gir man barnet?

Rett til liv?

Kom med et bedre forsvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe verre å ta abort i 12 eller 16 uke. Det mange abortmotstandere som tenker på hvor langt fosteret er kommet. I 8 uke er det i form av et lite menneske... men det er svæææææært lite. Og det vokser heller ikke mye de neste ukene.

Frem til uke 12 regnes det ikke som et foster, men et embryo. Frem til da får den all næring fra sin egen "matpose", etter 12 uker begynner den å ta næring fra morkaken. Derfor er grensen satt til 12 uker.

Rett til liv, javel. Men hva slags liv blir det født til?

Skal vi bli et samfunn av alenemødre, veldig unge mødre, og mødre uten utdannelse? Hvilket grunnlag gir man barnet?

Rett til liv?

Kom med et bedre forsvar!

Kanske disse kvinnene burde tenke seg litt bedre om før de har sex med noen de ikke ser noen fremtid med? Har du hørt om å ta ansvar for egne handlinger? Om å bruke prevensjon muligens? Det høres ut som du tar veldig lett på dette med abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke lett på abort. Men mener du da at barnet skal stå ansvarlig for et tabbe moren gjorde? Vet ikke om du tenker helt over det at faktisk barnet som vil få den største skaden.

For en som ser abort som siste utvei, vil ikke aborten selv være straff nok? Hvorfor straffe et annet menneske?

Ja, syntes at kvinner burde ta ansvar for egne handlinger, og det gjør de vel når de tar abort om de skulle tabbe seg ut? Det er mennesklig å feile.

Monstermagnet: syntes siste del av argumentasjonen din hører hjemme i en debatt hvor abort brukes som prevasjonsmiddel, ikke som et engangstilfelle. Man lærer så lenge man lever.

Og er det bare kvinnen som er ansvarlig, må jo to til tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...