Gå til innhold

Abortsaken i Standpunkt i kveld.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Kvifor skulle ikkje kvinna få bestemme sjølv om ho vil ta abort?

Fordi det er ikke lengre snakk om hva kvinnen vil, når hun er gravid.

Kvifor skal alltid kvinna i samfunnet tape kvar gong??

Si det. Jeg er i hvert fall glad over at likestillingen har kommet så langt som den har gjort. Men akkurat abortsaken kommer ikke under likestillingsdebatten.

Når det er dei som skal passe på barnet om mannen stikker av. Noko han gjer i mange tilfeller!

Vet om mange menn som ergrer seg for at det som regel er kvinnen som sitter igjen med barnet. Hvis mor og far forlater hverandre etter at barnet har kommet til verden, så må faren være vannvittig mye mer bedrestilt enn moren for at han skal få lov til å ha foreldreomsorgen.

Kvinnfolk vinner som regel i disse sakene fordi det ligger en myte om at kvinner egner seg bedre som foreldre. Som om de elsker barna sine mer.

Skal voldteksofre måtte føde barnet

Det synes jeg ikke. Den byrde en kvinne må igjennom etter en voldtekt, bør ikke forverres av å måtte bære frem voldtektsmannens barn.

Skal 15 år gamle jenta måtte gi slipp på skule og utdanning fordi ho må passe på eit barn når ho er eit barn sjølv?

Her formulerer du deg som om det å få barn i femtenårsalderen, er synonymt med det å måtte gi opp håpet om en utdanning. Klart det er ugunstig å få barn i en så tidlig alder, men dette er noe en bør tenke igjennom før en setter i gang med samleie. En har selv helt og holdent ansvaret for bruk av prevensjonsmidler.

Dessuten, utdanning kan i verste fall utsettes.

Vil dåke at oss kvinner skal begynne med strippepinnar og illegale måtar for å ta abort?

Nei, det føler jeg ikke. Men nå har jeg ikke noe til overs for illegale aktiviteter generelt. Lov er lov. Ikke har jeg noe til overs for de med "jeg går rett frem, samme hva jeg støter på" mentaliteten heller.

Er dåke klar over at norske kvinner kjem til å reise rett over grensa rett som det er og oppsøke sjukehus for å få gjennomført inngrepet?

For et teit argument. Hvis Sverige legaliserer hasj, skal vi gjøre det samme, bare fordi det bare er for folk som vil ha tak i hasj å reise over grensen? Bør vi sette ned matvareprisene bare fordi mange reiser over grensen? Alkoholvarer? Tobakksvarer? Tillate abort? Det at Sverige har andre verdier, og derfor holder det legalisert, betyr ikke at Norge bør gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er ikke lengre snakk om hva kvinnen vil, når hun er gravid.  

Dersom barnefaren er til stede er jeg enig i at han burde få et ord å si i avgjørelsen.

Vet om mange menn som ergrer seg for at det som regel er kvinnen som sitter igjen med barnet. Hvis mor og far forlater hverandre etter at barnet har kommet til verden, så må faren være vannvittig mye mer bedrestilt enn moren for at han skal få lov til å ha foreldreomsorgen.

Dersom det er et spebarn er det nesten en selvfølge at moren skal få foreldreretten til barnet ikke er avhengig av mor. Men dersom det er et barn som er avhengig av en forelder, uansett om det er mor eller far, så er det dessverre vanskeligere for far å få foreldreretten i enkelte tilfeller, ja.

Det synes jeg ikke. Den byrde en kvinne må igjennom etter en voldtekt, bør ikke forverres av å måtte bære frem voldtektsmannens barn.  

Ergo, abort bør tillates under skjerpede omstendigheter og kun da? Kan være mange andre grunner til at en kvinne ikke vil føde barnet.

(...)men dette er noe en bør tenke igjennom før en setter i gang med samleie.

Når en er i såpass ung alder tenker man ikke alltid så langt. De fleste av oss vet at man var mye mindre bevist på alvoret i slike ting da, enn hva man er når man blir eldre.

For et teit argument.

Egentlig ikke. Viser bare at det er lettere å få slik behandlig i utlandet enn det det er å få det i Norge. Og den muligheten VIL mange benytte seg av.

Joda, kvinner burde ta litt ansvar så de ikke kommer opp i situasjonen, men det bær jaggu mannfolka også! Å satse på å hoppe av i svingen blir for dumt. Håpe på at a går på pilla blir for dumt. Hvorfor knulle noen du ikke vil dele livet og evnt. et barn med uten beskyttelse? Tror nok det er endel menn som tar litt for lett på akkurat det og feier det unna som "kvinnens problem", og der kommer vi tilbake til "likestillingen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett til liv, javel. Men hva slags liv blir det født til?

Alle vet at samleie kan resultere i svangerskap. Da er det opp til hver enkelt å ta de nødvendige forhåndsreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom barnefaren er til stede er jeg enig i at han burde få et ord å si i avgjørelsen.

For min det spiller det ingen rolla hva faren har å si. Om noe som helst teller kvinnens røst mer. Men, som jeg prøvde å meddele, så mener jeg det er det kommende livet som her sitter i førersetet.

Ergo, abort bør tillates under skjerpede omstendigheter og kun da? Kan være mange andre grunner til at en kvinne ikke vil føde barnet.

Selvfølgelig. Men når kvinnen slipper han frivillig til, avlegger hun aksept for at samleie kan resultere i svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, som jeg prøvde å meddele, så mener jeg det er det kommende livet som her sitter i førersetet.  

Og inntil det da er 18 år gammelt er det foreldrene som er overformyndere. Om man skal bli tekniske på det.

Selvfølgelig. Men når kvinnen slipper han frivillig til, avlegger hun aksept for at samleie kan resultere i svangerskap.

Situasjonsbestemt. Ikke alle samleier er 100% frivillige eller "bevisste" fra den ene eller begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke lett på abort. Men mener du da at barnet skal stå ansvarlig for et tabbe moren gjorde? Vet ikke om du tenker helt over det at faktisk barnet som vil få den største skaden.

Hvorfor vil barnet ta skade? Mener du at de som får uplanlagte barn blir dårlige foreldre?

For en som ser abort som siste utvei, vil ikke aborten selv være straff nok? Hvorfor straffe et annet menneske?

Den som blir "straffet" ved en abort er vel den som blir fornektet å leve?

Ja, syntes at kvinner burde ta ansvar for egne handlinger, og det gjør de vel når de tar abort om de skulle tabbe seg ut? Det er mennesklig å feile.  

Den eneste måten å ta ansvar er å gi barnet et godt liv. Abort er fraskrivelse av ansvar.

Og jeg snakker ikke om graviditet etter voldtekt eller barn med alvorlig sykdom, som ryggmargsbrokk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes at grensen fortsatt skal være 12 uker,men at de som har en eller annen grunn for å gjøre det etter 12 uke skal få lov til det.

De fleste som tar abort, uansett når det er, har jo en GRUNN. Spørsmålet er om grunnen er "god nok", og her kommer nemden inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom en kvinne vil ta abort burde hun få lov til det. 12 eller 16 uker synes jeg spiller lite trille igrunn, men er veldig enig i at grenser må settes et sted.

Har sjekket litt rundt dette med senabort. Etter et visst antall uker er fosteret såpass stort at man må føde det med igangsatte rier (barnet dør før det kommer ut pga mediakmenter). Jeg trodde dette var tilfelle rundt uke 16, men ikke helt sikker.

I slike tilfeller er det ganske stor forskjell på abort tidlig og sent, også for kvinnen som må igjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som tar abort, uansett når det er, har jo en GRUNN. Spørsmålet er om grunnen er "god nok", og her kommer nemden inn.

Jeg tror nok ikke at 4-5 fremmede folk noensinne kan klare å sette seg inn i livet til ei på f.eks 19 år.. De fleste nemder har en tendens til å ikke klare å se samfunnsbildet helt klart.. Og om ei mener at hun ikke klarer å oppfostre et barn klarer a ikke det! Er det da riktig at hun da skal gå flere mnd i depresjoner fordi en nemd med masse folk som ikek kjenner henne sier at hun ikke får lov til å fjerne fosteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke at 4-5 fremmede folk noensinne kan klare å sette seg inn i livet til ei på f.eks 19 år.. De fleste nemder har en tendens til å ikke klare å se samfunnsbildet helt klart.. Og om ei mener at hun ikke klarer å oppfostre et barn klarer a ikke det! Er det da riktig at hun da skal gå flere mnd i depresjoner fordi en nemd med masse folk som ikek kjenner henne sier at hun ikke får lov til å fjerne fosteret?

Hun får sørge for å ta abort før uke 12, da, så er det ikke noe probelm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får sørge for å ta abort før uke 12, da, så er det ikke noe probelm....

Ja det er jeg enig i, men 4 uker fra eller til synes ikke jeg spiller noen trille.. Tar hun abort i uke 12, kan det like gjerne taes i uke 16. Resultatet er det samme. Eller hun kan kanskje ombestemme seg på de 4 ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp, så i mine (kanskje naive) øyne ser jeg ingen forskjell på uke 12 eller uke 16, bortsett fra bedre betenkningstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp, så i mine (kanskje naive) øyne ser jeg ingen forskjell på uke 12 eller uke 16, bortsett fra bedre betenkningstid.

Hva da med uke 20, eller 30? Hvor setter DU grensen? Siden du ikke ser noen forskjell mener jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men hvordan er det egentlig pr i dag? Hvem "venter" til de må til abortnemda for å få ta abort? De fleste jeg kjenner osm har vært i en slik situasjon (både helt unge og svært godt voksne kvinner) har ønsket å ta abort så "fort som mulig", både fordi de har vært sikre på at det er det riktige alternativet i situasjonen de var i, og fordi det faktisk ikke er særlig behagelig å gå og kjenne at man er gravid når man ikke SKAL ha barnet.

Så vidt jeg vet skyldes mange av senabortene (altså de som går om nemda) at man har oppdaget store skader påp barnet eller risiko for at morens og barnets helse/liv står i fare dersom det bæres fram. Eller tar jeg feil?

Selv er jeg 100% for rett til selvbestemt abort, selv om jeg, i hvert fall i min nåværende livssituason, ikke ville tatt abort selv. Og så skulle jeg ønske at en del abortmotstandere brukte mer energi på å glede seg over alle de uønskede barna de selv så prektig setter til verden (de må jo det, ettersom de ikke tar abort), enn å strø salt i sårene på de som har sett seg nødt til å ta abort. Selvsagt er ikke abort noe prevansjonsmiddel. Og det er fint at man diskuterer etiske verdier og definisjoner og vitenskapelige fakta. Men altså; når ekle mannlige frikirkepastorer utfra sitt eget snevre og menneskefiendtlige (*)standpunkt fordømmer kvinner som i en fortvilet situasjon har tatt abort, vel, da klarer jeg ikke å ta det til meg.

(*) Det er et faktum at mange trossamfunn, kristne såvel som andre, bruker ufine metoder for å samle menigheten tettere rundt seg. Typisk da at man skaper ytre fiender og framstiller verden og menneskene utenfor menigheten som onde, farlige, kyniske og blodtørstige. Det er ikke uten grunn at Carl I Hagen lefler med evangelistene ved å snakke usaklig stygt om muslimene, feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med uke 20, eller 30? Hvor setter DU grensen? Siden du ikke ser noen forskjell mener jeg?

Hvor JEG setter grensen er ikke saken her, når det er snakk om at grensen kan settes til 16 uker og ikke 20 eller 30. Alternativene i denne saken er 12 eller 16 uker, og da synes jeg 16 uker er helt greit. Hadde det vært snakk om 12, 16 eller 20 uker hadde jeg også valgt 16 uker. Klart nok svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor JEG setter grensen er ikke saken her, når det er snakk om at grensen kan settes til 16 uker og ikke 20 eller 30. Alternativene i denne saken er 12 eller 16 uker, og da synes jeg 16 uker er helt greit. Hadde det vært snakk om 12, 16 eller 20 uker hadde jeg også valgt 16 uker. Klart nok svar?

Egentlig ikke, for du begrunner ikke. Dersom du ikke ser forskjell på 12 og 16, så ser du neppe forskjell på 16 og 30 heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Egentlig ikke, for du begrunner ikke. Dersom du ikke ser forskjell på 12 og 16, så ser du neppe forskjell på 16 og 30 heller...

Tror de fleste ser forskjell på noe som veier 140 gram (16. uke) og 1.7 kg kg (30. uke). Også når det kommer til abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8)

Jeg er fremdeles av den mening at de eneste som burde få være meningsberettiget i Abortsaken, er kvinner mellom 18 og 50 år.

Alle andre kan holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre kan holde kjeft.

Det kommende livet har ikke sagt noe.

Men en kan jo tenke seg hva det ville sagt, hadde det bare fått lov til å gjøre seg ferdig, enkelte ganger. En hører jo at barn av foreldre som tenke å ta abort, men ombestemte seg, er lykkelige for å være i livet.

Varierer selvfølgelig fra person til person, enkelte bebreider seg selv. Men det er bare mer synd, enn hva det er berettiget. Er ikke noe en selv kan noe for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...