Gå til innhold

Trine Skei Grande saken- Nå med fakta


Gjest HanenIFlokken

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, HalldirV2 skrev:

Gjør det, du vil ikke se meg endre standpunkt av den grunn. 

Ved alle djeveler. Det driter vel jeg i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, NotNaomi skrev:

Godt flere ser ironien ( som jeg har stor sans for ) i at hun er KULTURminister :-D jaja . Av intervjuver med henne på TV hørtes det ut som om det var mye hæla i taket . Jez for en regjering vi har . Urkomisk . De står høyt opp for moral . Kanskje godt Grande er den hun er . Litt balanse liksom. 

Men alvorlig : vi skjønte jo hva saken var før " han " nå går ut og forteller " sannheten " . Eller : sannheten . 

At folk ikke kan lære seg politikersnakk noen gang . Men syns politikerne synker lavere og lavere for tiden . Jeg mener bestemt at vi hadde reagert annerledes om Grande var mann , og gutten ei jente . Kanskje dette skal være litt tankevekkende ? 

 

Ukulturminister er vel en mer passende tittel :laugh:

Anonymkode: f5663...980

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ukulturminister er vel en mer passende tittel :laugh:

Anonymkode: f5663...980

Ny stilling i ny regjering . Blir nok bra det :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Petra75 skrev:

Typisk tabloid overskrift som skal skape drama. Hvis media hadde skrevet: "Mann og kvinne hadde frivillig sex" (som jo egentlig er sannheten her) hadde ingen reagert.

Jeg har aldri hørt noen i dagligtale omtale en 17-åring som mann.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg er enig i det første avsnittet, som omhandler at folk har plikt til å tenke selv. Det er helt riktig. Men gjort er gjort og spist. Når noen andre først har gjort en ellers lovlig handling er det begrenset hvor mye rett vi har til å dømme vedkommende.

Resten av det du skriver, selv om du har rett, er ikke nødvendigvis relevant i denne tråden. Jeg tror ingen av partene her bevisst pekte seg ut en full motpart.

Hvorfor tror du ikke det? Det er vel et heller dårlig argument hva du tror? Uansett, når du er 38 så blir det for dumt å si at det ikke var bevisst og "det bare skjedde at jeg pulte en full 17 åring". Man er moden nok og har erfaring nok til å ta ansvar for å unngå den situasjonen, og hvis man likevel havner i den så er det et bevisst valg man tar. Virkelig. Selv om man er full, trøtt, kåt, nyskilt eller har spist ecstasy. Med mindre man er i en straight up psykose og har fullstendig mistet kontroll over egne handlinger. At en 17 åring som er uerfaren med rus og sex kan gå på en smell når det kommer til sex kan jeg kjøpe, men den samme unnskyldningen kan du ikke dra lenger når du er 38. Ikke når smellen er å pule en 17 åring.

 

Anonymkode: 4d311...4fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grande må gjerne fortsette i regjeringen for min del. Forutsatt at hun tar lærdom av saken. Og det er:

1. Hendelsen jeg som voksenperson forårsaket for 10 år siden, var dypt uverdig av meg.

2. Det var også uverdig av meg å drikke meg så sanseløs at min dømmekraft ble alvorlig svekket.

3. Fremfor alt innser jeg at jeg ga min egen nestleder urettferdig behandling i en lignende sak for fem år siden.

Når jeg nå har vært gjennom et mediekjør for det samme, dog med en langt mildere behandling, så innser jeg hva mine fordømmende uttalelser må ha gjort med mine mannlige, politiske kollegaer. Jeg har nytt godt av at min sak i 10 år ble behandlet med respekt for alle involverte parter. Jeg har ikke vist den samme respekt i saker der menn har vært anklaget. Jeg vil nå benytte all min politiske og fysiske tyngde til å arbeide for likebehandling av menn og kvinner i slike saker.

... Sånn, fru Grande, da er det bare å signere og sende pressemeldingen. ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det som er problematisk her nå er at det eksisterer to ulike versjoner. TSG og gutten fremstiller saken ulikt mht hvem av dem som var pågående. TSG har presentert sin versjon for statsministeren, og den versjonen ble lagt til grunn for Ernas vurdering om at hun tillitsmessig var en ministerpost verdig. Det kan være at Erna hadde vurdert saken annerledes om hun også hadde hørt guttens versjon.

Anonymkode: bcfdc...e89

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det skal ha noe å si hvem som var initiativtaker her! Er «jeg hadde lyst» verre enn «jeg klarte ikke å si nei» når det gjelder samtykkende samleie?

 

tror ikke det er uvanlig at to parter har en ulik forståelse av hvem som forførte hvem. Det betyr jo ikke at noen av dem er skyldig i overgrep. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det farlig å ha sex hvis man er umoden? 

Anonymkode: 17fbf...60e

Du får spørre noen jurister....

Anonymkode: ace47...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Da har Grande fortalt samme versjon til Solberg som 26 åringen fortalte til media. Godt er det at Grande faktisk var smart nok til å legge alle kortene på bordet når statsministeren ba om det. Det handler som Solberg sa om tillit. 

Anonymkode: 22a6e...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor tror du ikke det? Det er vel et heller dårlig argument hva du tror?

Anonymkode: 4d311...4fd

Fordi begge parter har uttalt seg om saken i media og ingen av dem er sitert på noe som kan indikere at de mener at den ene eller andre parten bevisst så seg ut en full person, eller at partens alkoholinntak var en medvirkende årsak til hvorfor det ble valgt å ha samleie. Så du var nok litt rask der.

Det skrives mye om hvor lite ansvar tenåringer kan tillegges fordi de er tenåringer. Noen tenåringer vet faktisk meget godt hva de gjør, hvorfor de gjør det, hva de vil og hvordan de skal få det. Uten at jeg skal si at jeg vet det er tilfelle i denne konkrete saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, miss summers skrev:

Han sier jo selv det var frivillig. Hvordan er det da utnyttelse? 

Hvis en 17 år gammel gutt har hatt sex med en 38 år gammel dame er det et ganske stort tabu å si "jeg føler jeg ble utnyttet, jeg har problemer med sex pga dette, blablabla". 

Hvis en 17 år gammel jente har sex med en 38 år gammel mann så er det ganske tabu for henne å si "jeg er bare en total freak, hadde lyst å knulle en 40 åring, tenker på det når jeg onanerer" 

Det er selvfølgelig umulig å gå ut fra noe annet enn det folk sier. Men det går jo an å ha en tanke for hvilken påvirkning samfunnsmessige normer har på hvordan mennesker offentlig reagerer og fremstiller seg i slike saker.

Anonymkode: 4d311...4fd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt synd på Trine Grande, hun er miljøskadd. Hun har vært politiker så lenge at det faller helt naturlig for henne å lyve, fortie og pynte på sannheten.
I utgangspunktet var episoden en bagatell – helt lovlig seksuelt samvær mellom to mennesker. Hadde hun bare holdt seg til sannheten, ville ikke dette ha ballet på seg på denne måten. Men sannhet er et fremmedord for politikere.

Statsministeren kan umulig finne seg i at en av hans ministre lyver i samtale på tomannshand. Det har skjedd før, og løgneren får uvegerlig fyken. Sånn blir det med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GauteS skrev:

Statsministeren kan umulig finne seg i at en av hans ministre lyver i samtale på tomannshand. Det har skjedd før, og løgneren får uvegerlig fyken. Sånn blir det med den saken.

Han? Det begynner da vitterlig å bli noen år siden Willoch satt i regjering for Høyre :laugh:

Anonymkode: f5663...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han? Det begynner da vitterlig å bli noen år siden Willoch satt i regjering for Høyre :laugh:

Anonymkode: f5663...980

Hva vet du om hvilket kjønn Solberg identifiserer seg som? Det er trakassering å bare annta h*n sitt kjønn ut av det blå.

Anonymkode: ace47...515

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Horten Market skrev:

Grande må gjerne fortsette i regjeringen for min del. Forutsatt at hun tar lærdom av saken. Og det er:

1. Hendelsen jeg som voksenperson forårsaket for 10 år siden, var dypt uverdig av meg.

2. Det var også uverdig av meg å drikke meg så sanseløs at min dømmekraft ble alvorlig svekket.

3. Fremfor alt innser jeg at jeg ga min egen nestleder urettferdig behandling i en lignende sak for fem år siden.

Når jeg nå har vært gjennom et mediekjør for det samme, dog med en langt mildere behandling, så innser jeg hva mine fordømmende uttalelser må ha gjort med mine mannlige, politiske kollegaer. Jeg har nytt godt av at min sak i 10 år ble behandlet med respekt for alle involverte parter. Jeg har ikke vist den samme respekt i saker der menn har vært anklaget. Jeg vil nå benytte all min politiske og fysiske tyngde til å arbeide for likebehandling av menn og kvinner i slike saker.

... Sånn, fru Grande, da er det bare å signere og sende pressemeldingen. ;)

Så etter din mening er følgende forhold:

a) den ene parten påstår seg voldtatt 

b) den påståtte voldtekten har skjedd i forbindelse med partiarrangement og av personer lengre opp i partiapparatet

helt uvesentlig for hvordan et politisk parti bør behandle saken?

Tullebukk. 

Anonymkode: 898b1...b40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, GauteS said:

Statsministeren kan umulig finne seg i at en av hans ministre lyver i samtale på tomannshand. Det har skjedd før, og løgneren får uvegerlig fyken. Sånn blir det med den saken.

Og når Grande ikke fikk fyken, men i stedet utnevnt til statsråd så er det vel fordi hun ikke løy da hun ble bedt om å legge alle kortene på bordet. Solberg har selvsagt tilgang til hva 26 åringen har fortalt VG.  Og i motsetning til oss på KG så vet Solberg akkurat hva Grande fortalte henne. 

 

Anonymkode: 22a6e...eaa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, GauteS skrev:

Det er litt synd på Trine Grande, hun er miljøskadd. Hun har vært politiker så lenge at det faller helt naturlig for henne å lyve, fortie og pynte på sannheten.
I utgangspunktet var episoden en bagatell – helt lovlig seksuelt samvær mellom to mennesker. Hadde hun bare holdt seg til sannheten, ville ikke dette ha ballet på seg på denne måten. Men sannhet er et fremmedord for politikere.

Statsministeren kan umulig finne seg i at en av hans ministre lyver i samtale på tomannshand. Det har skjedd før, og løgneren får uvegerlig fyken. Sånn blir det med den saken.

Hva er det som tilsier at hun har løyet? 

Anonymkode: 898b1...b40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltmoralsk hvor raske folk er til å dømme Trond Giske, men Trine Skei Grande som er kvinne derimot har aldri gjort noe galt. Phøhh! 

Jeg synes hverken Giske eller Grande har gjort noe galt her, men det er totalt urettferdig hvordan de to har blitt fremstilt av media. Vi kvinner er så opptatt av våre egne rettigheter at vi glemmer menns rettigheter, dessverre... 

Anonymkode: ef1ae...a83

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, yabbadoo said:

Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det skal ha noe å si hvem som var initiativtaker her! Er «jeg hadde lyst» verre enn «jeg klarte ikke å si nei» når det gjelder samtykkende samleie?

 

tror ikke det er uvanlig at to parter har en ulik forståelse av hvem som forførte hvem. Det betyr jo ikke at noen av dem er skyldig i overgrep. 

Ja, i tillegg var begge alkoholpåvirket og det påvirker vel hva man husker i ettertid. 

For øvrig så har jo Grande hele tiden sagt at hun ikke vil kommentere saken før nå så det er ingen grunn til å tro at hun har spredd rykter om 26-åringen.  Grande er ikke så dum at hun ville fremstilt han som en overgriper. Det hun ønsket var jo ingen oppmerksomhet om saken. Da legger man selvsagt ikke på drøye anklager.

Og i dag ble Grande utnevnt til statsråd. Etter at Solberg både hadde fått snakket med Grande og sett hva 26 åringen skrev om hendelsen i media. Grunn til å tro at Grande faktisk la alle kortene på bordet da hun ble bedt om det. Hvis ikke så hadde ikke Solberg hatt tillit til Grande. 

 

Anonymkode: 22a6e...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Overrasket skrev:

Fordi begge parter har uttalt seg om saken i media og ingen av dem er sitert på noe som kan indikere at de mener at den ene eller andre parten bevisst så seg ut en full person, eller at partens alkoholinntak var en medvirkende årsak til hvorfor det ble valgt å ha samleie. Så du var nok litt rask der.

Det skrives mye om hvor lite ansvar tenåringer kan tillegges fordi de er tenåringer. Noen tenåringer vet faktisk meget godt hva de gjør, hvorfor de gjør det, hva de vil og hvordan de skal få det. Uten at jeg skal si at jeg vet det er tilfelle i denne konkrete saken.

Hva tenker du om at Skei Grande forsøkte å legge ansvaret over på han; noe som tydeligvis fikk han frem i media?

Anonymkode: a3bf3...b2b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...