slagelse Skrevet 18. januar 2018 #41 Skrevet 18. januar 2018 10 minutter siden, Sandin skrev: Det er ingen menneskerett å få eller beholde barn. Den siste uttalelsen din er jo helt forferdelig lite gjennomtenkt, og forferdelig uheldig å ha dersom du skal være ansvarlig for et barns liv. Forøvrig mistenker jeg at dette er en trolletråd. Barna har det best hos slekt om de må fjernes fra sine foreldre . https://forskning.no/barn-og-ungdom-samfunnskunnskap-sosiale-relasjoner/2009/03/har-det-bedre-hos-egen-slekt Det er heller ingen menneskerett å ta barn uten forsvarlige grunner til det . Det at barn blir tatt påfører dem traumer for livet, spesielt når det er mot barnas vilje og det ikke er en god grunn til det.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #42 Skrevet 18. januar 2018 3 hours ago, Sandin said: Det er ingen menneskerett å få eller beholde barn. Den siste uttalelsen din er jo helt forferdelig lite gjennomtenkt, og forferdelig uheldig å ha dersom du skal være ansvarlig for et barns liv. Forøvrig mistenker jeg at dette er en trolletråd. Absolutt ikke, dette er gjennomtenkt og gjennomgjennomtenkt :-) Jeg har to nære venniner utdannet som psykologer og vet veldig godt hva deres utdanning handler om. Og hvor lett det er å lure dem, selv om de tror at de vet alt om et menneske. Når det gjelder psykologiske forskning - det er bare latter med tårene. De forstår ikke de (veldig få og enkle) statistiske metoder som de bruker. De tar en resultat av regresjonsanalyse med 40% forklart variansen (som de synes er generelt godt) og ekstrapolerer resultaten til alle mennesker, som en sannheten i siste instans. De vet ingenting om randomisering og publikasjonsbias. De kan ikke en gang tenke kritisk. Og når det gjelder kvalitativ analyse - dette rett og slett kan ikke tolkes som forskning. Bare tull :-( Og med tanke p at det eksisterer ikke taushetsplikt i Norge når barnevernet er involvert gjør situasjonen enda mer tragisk. Alt som denne tosken skriver i sine dopapirer kan brukes mot deg og familien din på mest grusomme måte. Så igjen, nei. Anonymkode: d645c...5f1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #43 Skrevet 18. januar 2018 ...og hvis du ikke stole på meg, sjekk Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Psychology § Contemporary issues in methodology and practice Situasjonen er enda verre enn jeg beskrevet Anonymkode: d645c...5f1
jabx Skrevet 18. januar 2018 #45 Skrevet 18. januar 2018 (endret) På 17.1.2018 den 19.12, AnonymBruker skrev: Jeg er 15 år og kan ikke fordra bv! Tanten min fikk en unge, men senere ble det slutt med kjæresten hennes... søsskenbarnet mitt (ungen hennes) har ennå kontakt med faren. Så fikk hun seg en ny kjæreste 6 år senere... da hun ble gravid sa han at hvis ikke hun tok abort så skulle han gå fra henne. Men hun valgte å beholde barnet. Da forsvant faren og søsskenbarnet mitt( la oss kalle henne Mia) har aldri i hele sitt liv møtt han. Mia er 8 år. så fikk tanten min en ny kjæreste, som hun ennå er sammen med. De fikk også en baby, som nå er 4 eller 5 år. Kjæresten til tanten min er en fantastisk far både for hans unge og begge de to andre barna. Mia kaller kjæresten tik tanten min for "pappa" og hun er veldig glad i han. de har lyst til at kjæresten til tanten min skal adoptere henne, slik at tanten min og kjæresten deler foredreretten... barnevernet sier "nei" til dette, fordi Mia allerede har en far. Hva er greia liksom??! Mia har jo aldri i hele sitt liv på 8 år møtt faren sin! Han har aldri vært der for henne! Hva feiler det bv? bv er elendig! Anonymkode: c3c51...faa Hvis man får nei til adopsjon så er et nok en grunn til det. For eksempel et ustabilt samliv el.l. Det er ganske strengt. Endret 18. januar 2018 av jabx 5
jabx Skrevet 18. januar 2018 #46 Skrevet 18. januar 2018 På 17.1.2018 den 19.32, AnonymBruker skrev: Dessuten, BV, psykiatri (sakkyndige) og nemd er samme sak. Eh, nei. Nemnda har blant annet medlemmer som er hentet fra befolkningen og som ikke har hverken BV- eller psykiatribakgrunn. Litt som tingretten der de henter in lekdommere uten juristbakgrunn. 4
jabx Skrevet 18. januar 2018 #47 Skrevet 18. januar 2018 På 17.1.2018 den 22.15, AnonymBruker skrev: Jeg har veldig negativ syn på barnevernet. Har alltid tenkt at det er noe helt unaturlig i hele konsepten, og de siste nyhetene og skandaler som kommer frem i media bare bekrefter min mening. Jeg har mye større tillit til biologiske bånd enn til fremmede kvinner (som ofte er opptatt av grådighet, sjalusi, narsissisme, communal reinforcement - som kvinner generelt). Og når det gjelder din sak - jeg synes at det skulle ikke vare forbudt å ha kontakt med barna sine, selv om man er syk. Det er umoralsk å straffe et menneske for sykdommen. Og siste ting - aldri gå til psykologer så lenge problemet er ikke av kosmisk skala (og enda da-ikke gå). Anonymkode: d645c...5f1 Dette var et merkelig innlegg. Hva er "unaturlig" ved barnevernet? Er det mer unaturlig enn å ha en stat? Et politi? Et offentlig helsevesen? Hvilke skandaler i media? Biologiske bånd hjelper lite hvis foreldrene er uegnet til å ta seg av barnet. Å nekte noen å ha kontakt med barnet sitt hvis denne kontakten vil skade barnet er ikke en straff, men en måte å beskytte barnet på. Psykologer kan hjelpe deg med å forebygge større problemer. 9
jabx Skrevet 18. januar 2018 #48 Skrevet 18. januar 2018 5 timer siden, slagelse skrev: Barna har det best hos slekt om de må fjernes fra sine foreldre . https://forskning.no/barn-og-ungdom-samfunnskunnskap-sosiale-relasjoner/2009/03/har-det-bedre-hos-egen-slekt Det kan så være, men hvis det at barnet er hos slekt gjør at det f.eks. vil forekomme uønsket kontakt med de uegnede foreldrene så er det ikke sikkert det lar seg gjøre å ha barnet hos slektninger. Du må tenke litt lenger enn bare nesetippen vet du, slagelse. Som regel er du ekstremt korttenkt og tenker ikke på konsekvenser i det hele tatt. 9
slagelse Skrevet 18. januar 2018 #49 Skrevet 18. januar 2018 12 minutter siden, jabx skrev: Det kan så være, men hvis det at barnet er hos slekt gjør at det f.eks. vil forekomme uønsket kontakt med de uegnede foreldrene så er det ikke sikkert det lar seg gjøre å ha barnet hos slektninger. Du må tenke litt lenger enn bare nesetippen vet du, slagelse. Som regel er du ekstremt korttenkt og tenker ikke på konsekvenser i det hele tatt. Jeg har nok mer kunnskap og erfaring med Barnevernet enn hva du måtte ønske at jeg har . Jeg tenker nok lenger enn hva du påstår . Det er ikke bare en side av sakene. Det er flere sider enn Barnevernets side. Du snakker om at det er bare uegnede foreldre. Du har heller ikke svart på spørsmålene jeg har stilt deg. Det er mange uskyldige barn og foreldre som er blitt splittet opp unødvendig. Har du tenkt over konsekvensene det får for barna? Ettersom du beskylder meg for å ikke tenke konsekvenser? Har du tenkt over hva slags følger det får for barna å bli tatt med voldelig politimakt i Barnevernets regi og plassert i uegnede hjem mot sin vilje? Måten Barnevernet behandler barn på får konsekvenser. Hva med å tenke på barna fremfor å forsvare et system konsekvent slik du gjør uten dokumentert kunnskap? 2
slagelse Skrevet 18. januar 2018 #50 Skrevet 18. januar 2018 21 minutter siden, jabx skrev: Dette var et merkelig innlegg. Hva er "unaturlig" ved barnevernet? Er det mer unaturlig enn å ha en stat? Et politi? Et offentlig helsevesen? Hvilke skandaler i media? Biologiske bånd hjelper lite hvis foreldrene er uegnet til å ta seg av barnet. Å nekte noen å ha kontakt med barnet sitt hvis denne kontakten vil skade barnet er ikke en straff, men en måte å beskytte barnet på. Psykologer kan hjelpe deg med å forebygge større problemer. 1. Er det naturlig å ta barn med voldelig politimakt og plassere dem i uegnede og fremmede hjem mot sin vilje? 2. Det har vært mange skandaler i media som har belyst maktmisbruk. 3. Gjelder ikke biologiske bånd også besteforeldre, onkler, tanter og øvrig familie om foreldre ikke kan ta vare på barna? Har du glemt dokumentasjon jeg la ut på det? 4. Skal barn nektes å ha kontakt med foreldre bare fordi at Barnevernet påstår at det er "barnets beste"? Har vi belegg for at Barnevernet vet at det er barnets beste? Har vi garantier for at Barnevernet har foretatt ordentlige og grundige undersøkelser på dette i hver eneste sak? Skal vi ha automatisk tillit til det? Er det ufint å tenke på barnets beste og stille kritiske spørsmål til at de har gjort jobben sin? 5. Har vi garantier for at psykologer bestandig gjør det som er best for klienter/pasienter? 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #51 Skrevet 18. januar 2018 Jeg leste en blogg idag der bv tok den nyfødte fra moren bare en time etter at den var født. Har barn selv, og å lese dette var hjerteskjærende. Kunne de ikke iallefall ha fått vært noen døgn på barsel sammen med den lille? Har ingen tro på at man kan ødelegge en nyfødt på noen dager på barsel. Babyen kunne fått råmelk og fått vært sammen med den som tross alt har bært den under sitt hjerte i 40 uker. Vil tro at for en nyfødt så vil det være et traume å bli separert fra sin mor en time etter at den trakk sitt første åndedrag. Anonymkode: 69c57...911 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #52 Skrevet 18. januar 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste en blogg idag der bv tok den nyfødte fra moren bare en time etter at den var født. Har barn selv, og å lese dette var hjerteskjærende. Kunne de ikke iallefall ha fått vært noen døgn på barsel sammen med den lille? Har ingen tro på at man kan ødelegge en nyfødt på noen dager på barsel. Babyen kunne fått råmelk og fått vært sammen med den som tross alt har bært den under sitt hjerte i 40 uker. Vil tro at for en nyfødt så vil det være et traume å bli separert fra sin mor en time etter at den trakk sitt første åndedrag. Anonymkode: 69c57...911 Det kan ha noe å si...Har fulgt et barn som dessverre ble noen dager hos sin mor! Tom når barnet var nesten 2 år og hadde fått et trygt og godt hjem hos sine fosterforeldre, så reagerte barnet på 1 time samvær med biologisk mor i bare en time! Reaksjonene varte i mange, mange uker etterpå! Anonymkode: b80b8...16e 6
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2018 #53 Skrevet 18. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste en blogg idag der bv tok den nyfødte fra moren bare en time etter at den var født. Har barn selv, og å lese dette var hjerteskjærende. Kunne de ikke iallefall ha fått vært noen døgn på barsel sammen med den lille? Har ingen tro på at man kan ødelegge en nyfødt på noen dager på barsel. Babyen kunne fått råmelk og fått vært sammen med den som tross alt har bært den under sitt hjerte i 40 uker. Vil tro at for en nyfødt så vil det være et traume å bli separert fra sin mor en time etter at den trakk sitt første åndedrag. Anonymkode: 69c57...911 For en nyfødt er det viktigste å snarest få komme til sin primæromsorgsperson og få bruke lukt, følesans, hørsel og syn på å bli kjent med sin primæromsorgsperson. Barnet lærer veldig fort, og det vil være mer skadelig å bli tatt fra moren etter noen dager. Å bli plassert med en gang kan være mer skånsomt fra barnets ståsted, hvis oppvekst med mor ikke ses realistisk. Det er veldig trist når mor og barn ikke får være sammen, men det kan dessverre også være det eneste rette hvis mors tilstand er alvorlig nok. Og jo, man kan skade en baby på barsel, hvis den psykiske tilstanden er veldig dårlig. F.eks kan fødsler kan iblant utløse psykoser, selv hos tidligere friske. Jeg kjenner til en som forårsaket sitt spedbarns død. Ikke en mishandlingssak, men en tidligere frisk kvinne som ble så syk og forvirret at hun trodde at det var barnets beste å ikke måtte vokse opp i en verden som hun følte var ond. Helt grusomt, og forferdelig for henne å leve med da hun ble frisk. Dessverre hadde ikke omgivelsene forstått alvoret i tide. Du sier at du har barn, hadde du latt en psykisk syk person passe din nyfødte? Snakker ikke lett depresjon og angst her, men f.eks schizofreni, psykoser, blomstrende bipolar. Psykiateren hennes hadde alvorlig bekymring for om hun kunne ha omsorgen. Hun/han har sannsynlig ikke tatt lett på en slik avgjørelse. Det er fryktelig å få slike konsekvenser når en ikke kan noe for at en er rammet av psykisk sykdom, men det kan være nødvendig for barnets trygghet og sikkerhet. Psykisk sykdom kan føre til akutt farlige situasjoner, eller gjøre det omtrent umulig for den som er rammet å klare å mestre en omsorgsrolle på kort og lang sikt. Psykiatere melder ikke alle, kun ved alvorlig bekymring. Anonymkode: 85e0d...d19 12
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #54 Skrevet 19. januar 2018 Forferdelige greier... Anonymkode: 8341f...a98
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #55 Skrevet 19. januar 2018 8 timer siden, slagelse skrev: Jeg har nok mer kunnskap og erfaring med Barnevernet enn hva du måtte ønske at jeg har . Jeg tenker nok lenger enn hva du påstår . Det er ikke bare en side av sakene. Det er flere sider enn Barnevernets side. Du snakker om at det er bare uegnede foreldre. Du har heller ikke svart på spørsmålene jeg har stilt deg. Det er mange uskyldige barn og foreldre som er blitt splittet opp unødvendig. Har du tenkt over konsekvensene det får for barna? Ettersom du beskylder meg for å ikke tenke konsekvenser? Har du tenkt over hva slags følger det får for barna å bli tatt med voldelig politimakt i Barnevernets regi og plassert i uegnede hjem mot sin vilje? Måten Barnevernet behandler barn på får konsekvenser. Hva med å tenke på barna fremfor å forsvare et system konsekvent slik du gjør uten dokumentert kunnskap? Jeg er svært glad for norsk politi og barnevern - likevel ga jeg deg en Like, fordi du belyser temaet fra din unike side som ikke alle har erfaring fra. Jeg håper politi og barnevern samt politisk ledelse kan klare å forbedre måten de gjør ting på: at de må huske på at hva de gjør påvirker hele livet til noen. Disse bør jobbe for å oppnå sone mål på en mer smooth og smidig måte. Slik at barna kan huske hendelsene som mer spiselige. De er barn, ikke roboter. Anonymkode: c7146...641 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2018 #56 Skrevet 19. januar 2018 Føler så utrolig med deg... Nå vet jeg jo ingen ting om saken din, men jeg synes det er helt grusomt at du aldri fikk mulighet til å ha kontakt med barnet ditt. Jeg har inntrykk av at hele systemet er korrupt. Barnevernet bestemmer selv hvem de vil bruke som sakkyndig, og de sakkyndige som ikke støtter barnevernet, får heller ikke nye og godt betalte oppdrag, og dommeren legger enormt stor vekt på sakkyndig vurdering. Jeg har ikke tillit til at systemet fungerer som det skal. Jeg hadde aldri turt å si hva jeg mener uten å være anonym. Og vi er nok mange anonyme som tenker at systemet ikke fungerer. Sender deg en god klem <3 Også håper jeg dere kan bygge opp et forhold når barnet ditt fyller 18. Anonymkode: d8669...8b9 1
slagelse Skrevet 19. januar 2018 #57 Skrevet 19. januar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er svært glad for norsk politi og barnevern - likevel ga jeg deg en Like, fordi du belyser temaet fra din unike side som ikke alle har erfaring fra. Jeg håper politi og barnevern samt politisk ledelse kan klare å forbedre måten de gjør ting på: at de må huske på at hva de gjør påvirker hele livet til noen. Disse bør jobbe for å oppnå sone mål på en mer smooth og smidig måte. Slik at barna kan huske hendelsene som mer spiselige. De er barn, ikke roboter. Anonymkode: c7146...641 Takk for din vilje til å se barna for det de er . Jeg gir også deg en like selv om vi har litt ulike synspunkter. Håper du får en fin helg .
Sandin Skrevet 19. januar 2018 #58 Skrevet 19. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har inntrykk av at hele systemet er korrupt. Hvem tjener på det? 3
Gjest GoldenLioness Skrevet 19. januar 2018 #59 Skrevet 19. januar 2018 På 17.1.2018 den 18.26, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg lurer på hva dere tenker om barnevernet i Norge? Jeg fikk en psykisk diagnose for 10 år siden, og da jeg ble gravid så sendte min tidligere psykriater inn bekymringsmelding til bv og de hentet barnet mitt på fødestuen. Fikk verken samvær eller lov å bli kjent med min egen sønn, og har kjempet til det siste i retten opptil flere ganger. Er dette riktig? Føler meg mindreverdig og uten stand til å kunne forsvare meg selv oppi det hele, men har godtatt at det er sånn det ble. Han ble tilslutt adoptert i siste rettsak fordi de mente å være adoptert var mer gunstig enn såkalt fosterhjem. Nå har adoptivforeldrene sluttet å sende bilder også. Hva gjør jeg? Anonymkode: cb639...590 Skulle ønske jeg ble tatt fra min mor da jeg ble født. Hun har alvorlig psykiske problemer og hadde jeg ikke vært såpass sterk hadde jeg nok endt opp som narkoman eller død.
slagelse Skrevet 19. januar 2018 #60 Skrevet 19. januar 2018 14 minutter siden, Sandin skrev: Hvem tjener på det? Ansatte i Barnevernet og i Bufdir/bufetat. De har dobbeltroller hvor de selger private bv tjenester samtidig som de er ansatte i det offentlige Barnevernet. Dette betyr at de tjener økonomisk og at det går utover uskyldige barn og familier. https://www.vg.no/spesial/2018/dobbeltroller-i-barnevernet/ 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå