Gå til innhold

Første gang!

Gravid2018

Anbefalte innlegg

45 minutter siden, Ede skrev:

Å så kjekt! Da begynner det vel for alvor å synke inn at du skal bli mamma? :baby:

Lurt å ta den med seg slik at de kan vise deg ja! Sikkert litt vanskelig å finne hjertelyden da, krever nok trening. Tipper jeg hadde fått panikk om ikke jeg klarte å finne lyden med én gang! :fnise:

Har ikke sunket inn helt enda. Blir fortsatt like overasket. :fnise: Har bestilt tidlig ultralyd til når jeg er 7+1. Gleder meg og krysser fingrene for at alt går bra! Er 4+2 idag og føler det er sååå lenge til...

Jaa, mange sier man ikke burde ha doppler. At det er mye stress om man ikke finner hjertet. Men om man venter til man kjenner liv kan det vel ikke skade? Da vet man jo at alt er i orden. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er noen som er veldig negative til det ja, men tror ikke det helt begrunnet. Det skal da ikke være  veldig vanskelig å bruke! Jeg kommer nok til å bruke doppler uansett når jeg blir gravid men ikke supertidlig i svangerskapet. Noen bruker allerede i uke 9-10 Er visst vanskeligst å finne lyden da, ville ha ventet til jeg var noen flere uker på vei. Hvis jeg klarer å vente da! :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ede skrev:

Det er noen som er veldig negative til det ja, men tror ikke det helt begrunnet. Det skal da ikke være  veldig vanskelig å bruke! Jeg kommer nok til å bruke doppler uansett når jeg blir gravid men ikke supertidlig i svangerskapet. Noen bruker allerede i uke 9-10 Er visst vanskeligst å finne lyden da, ville ha ventet til jeg var noen flere uker på vei. Hvis jeg klarer å vente da! :fnise:

Tenker man kan ta med til legen, så kan legen kanskje hjelpe med å finne? Du har vel en mann som er lege, om jeg ikke husker feil? :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gravid2018 skrev:

Tenker man kan ta med til legen, så kan legen kanskje hjelpe med å finne? Du har vel en mann som er lege, om jeg ikke husker feil? :plystre:

Han spøkte med at han kunne snike hjem en doppler fra sykehuset så kunne vi høre på hjertet hver kveld! :fnise: 

Jeg kan spørre ham om han vet om det er vanskelig å bruke. Er ikke noe han gjør til vanlig i sin jobb men han har sikkert prøvd det en gang mens han var i turnus. Men det er sikkert bare å prøve seg frem, tipper det er det legen vil gjøre også om du ber om hjelp! :laugh::laugh::laugh: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet nettopp med Babyplan Early- blendahvit:angry: forventer mens på søndag.. om ikke annet kan jeg slippe å stresse nå, men håper jo så inderlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, meelissa skrev:

Testet nettopp med Babyplan Early- blendahvit:angry: forventer mens på søndag.. om ikke annet kan jeg slippe å stresse nå, men håper jo så inderlig!

Kan fortsatt være tidlig! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4+3

Også er det meg, da.. stressbomba!

Syntes testen ser litt svakere ut idag.. Kan det ha noe med at jeg var oppe 04.00, var på do og drakk litt vann? Stod opp 08.30 ca og tok test... 

C360445F-41F8-4B0A-88A3-45BE45C1E6C9.jpeg

6DC2D166-A3FE-4A0B-9D3B-0C32EB521C71.jpeg

Endret av Gravid2018
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doppler er først og fremst ikke å anbefale fordi det stresser fosteret!! Ikke fordi mor blir stresset. Selv om man hører hjertelyd betyr ikke at alt er OK, så ikke bruk doppler. Gå heller til sjekk hos jordmor eller lege om du er oppriktig bekymret. TUL anbefaler jeg først fra uke 7+0. Du kan risikere å ikke se et bankende hjerte, eller noe som helst, før en tid. Vet at noen drar i uke 6 for å se at det "er noe der", men som sagt - et hjerte som banker er det viktigste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv på TUL 7+4. Fikk da se en liten reke med et bankende hjerte. Var ikke mer å se. Så dro jeg med samboer 9+4. Det var mye mer å se! Uke 9 begynner fosteret å bevege seg. Veldig morsomt. Dette var før jul, og siden jeg egentlig var 12 uker i jula, så ville gynekologen ha meg inn rett over nyttår. Fikk en ultralyd da også. Det var ultralyden jeg fikk se mest. Ble tatt mål av alt og han sjekket nesebein, nakkefold og alt det der. Fikk sett mer i uke 12 enn på OUL i uke 19.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Gravid2018 skrev:

4+3

Også er det meg, da.. stressbomba!

Syntes testen ser litt svakere ut idag.. Kan det ha noe med at jeg var oppe 04.00, var på do og drakk litt vann? Stod opp 08.30 ca og tok test... 

C360445F-41F8-4B0A-88A3-45BE45C1E6C9.jpeg

6DC2D166-A3FE-4A0B-9D3B-0C32EB521C71.jpeg

Du må seriøst gi deg med testinga nå.. :forvirra:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Milio skrev:

Du må seriøst gi deg med testinga nå.. :forvirra:

Ja, det var den siste så. :fart2::sukk: Satser på det var mer utvannet bare!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Milio skrev:

Doppler er først og fremst ikke å anbefale fordi det stresser fosteret!! Ikke fordi mor blir stresset. Selv om man hører hjertelyd betyr ikke at alt er OK, så ikke bruk doppler. Gå heller til sjekk hos jordmor eller lege om du er oppriktig bekymret. TUL anbefaler jeg først fra uke 7+0. Du kan risikere å ikke se et bankende hjerte, eller noe som helst, før en tid. Vet at noen drar i uke 6 for å se at det "er noe der", men som sagt - et hjerte som banker er det viktigste.

Det stemmer ikke at doppler stresser fosteret, det finnes ingenting som tyder på at det finnes noen som helst skadelig effekt! WHO har konkludert med at det ikke er risiko forbundet med bruk av ultralyd, i de tilfellene det har oppstått minimale komplikasjoner er det apparater med mye sterkere intensitet enn en hjemmedoppler. Det anbefales allikevel å ikke bruke det mer enn 10 min pr dag men dette er kun en føre var greie i fordi de ikke har forskning på folk som bruker ultralyd i timevis hver dag.  Det er noen leger som har gått ut og advart men disse påstandene har så til de grader blitt tilbakevist. Ofte blir doppler allikevel frarådet fordi legene kan ende opp med stressa pasienter som krever ultralyd på dagen fordi de ikke klarte å finne hjertet. Det blir også sett på som dyrt og unødvendig. Men om man synes det er koselig å høre hjertet av og til så kan man gjøre det med god samvittighet. 

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/fødsel/legesvar/skader-ved-bruk-av-ultralyddoppler/69091058

http://www.who.int/diagnostic_imaging/imaging_modalities/dim_ultrasound/en/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var selv på TUL 7+4. Fikk da se en liten reke med et bankende hjerte. Var ikke mer å se. Så dro jeg med samboer 9+4. Det var mye mer å se! Uke 9 begynner fosteret å bevege seg. Veldig morsomt. Dette var før jul, og siden jeg egentlig var 12 uker i jula, så ville gynekologen ha meg inn rett over nyttår. Fikk en ultralyd da også. Det var ultralyden jeg fikk se mest. Ble tatt mål av alt og han sjekket nesebein, nakkefold og alt det der. Fikk sett mer i uke 12 enn på OUL i uke 19.. 

Jeg har også hørt at uke 11-12 er den beste tiden for første UL, etter det er det vel vanskeligere å måle nakkefold og sånn,  stemmer ikke det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gravid2018 skrev:

Ja, det var den siste så. :fart2::sukk: Satser på det var mer utvannet bare!! 

Tror ikke jeg ville tenkt så mye på det, hvor utvannet urinen er vil jo ha veldig mye å si for hvor sterk streken blir. :)

Ville nok ha droppet å teste hver dag ja, kanskje én gang pr. uke selv om mange sikkert synes det også er superhysterisk! :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ede

Tenker doppler kan være fint, om man evt får litt hjelp og trening påhvor man skal lete, etter feks ordinær ultralyd. :) 

Har bestilt flere av samme type, men får ikke før over helgen. Da tar jeg EN test og får kjæresten til å gjemme bort resten av testene. Har jo kjøpt en til med uker på, men det er fordi jeg gjerne vil er 3+ når jeg også har sett 1-2 og 2-3. :rolleyes: Og da er jeg ferdig med å teste!  

Jeg blir helt koko av det her! :fnise: Igår ble jeg sur for alt kjæresten gjorde, altså... han ropte til meg fra stua, jeg fikk det for meg at han skrek til meg, ble helt fortvila...:fart2: Drømmene mine er veldig rare og. Våkner helt forfjumsa hver dag. :fnise: Men det er veldig deilig å ha symptomer da. Blir glad for hvert nye symptom, selv om de kan være litt rare og slitsomme. :rolleyes:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

35 minutter siden, Ede skrev:

Jeg har også hørt at uke 11-12 er den beste tiden for første UL, etter det er det vel vanskeligere å måle nakkefold og sånn,  stemmer ikke det? 

Jo, etter utgangen av uke 13, mener jeg. Grunnen er at alle fostre da utvikler seg likt og det kan bli vanskelig å avdekke på OUL. Det var iallefall det jeg fikk fortalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Ede skrev:

Det stemmer ikke at doppler stresser fosteret, det finnes ingenting som tyder på at det finnes noen som helst skadelig effekt! WHO har konkludert med at det ikke er risiko forbundet med bruk av ultralyd, i de tilfellene det har oppstått minimale komplikasjoner er det apparater med mye sterkere intensitet enn en hjemmedoppler. Det anbefales allikevel å ikke bruke det mer enn 10 min pr dag men dette er kun en føre var greie i fordi de ikke har forskning på folk som bruker ultralyd i timevis hver dag.  Det er noen leger som har gått ut og advart men disse påstandene har så til de grader blitt tilbakevist. Ofte blir doppler allikevel frarådet fordi legene kan ende opp med stressa pasienter som krever ultralyd på dagen fordi de ikke klarte å finne hjertet. Det blir også sett på som dyrt og unødvendig. Men om man synes det er koselig å høre hjertet av og til så kan man gjøre det med god samvittighet. 

https://www.lommelegen.no/graviditet-og-fødsel/fødsel/legesvar/skader-ved-bruk-av-ultralyddoppler/69091058

http://www.who.int/diagnostic_imaging/imaging_modalities/dim_ultrasound/en/

Godt mulig. Jeg vet langtidsvirkningene av doppler til hjemmebruk ikke er forsket nok på fordi 1) det er et nytt fenomen 2) man forsker knapt på gravide. Jeg gjenstår å møte en lege eller jordmor som anbefaler bruk av hjemmedoppler av flere grunner. FDA advarer mot bruken, siden ingen kan si med sikkerhet at det er trygt og fordi det kan føre til at mor søker hjelp for sent. Man velger jo selv hva man vil gjøre, men jeg valgte å ikke kjøpe Angelsound av akkurat disse grunnene. Heller en tur innom jordmor enn å utsette baby for noe man ikke har forsket godt nok på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig. Jeg vet langtidsvirkningene av doppler til hjemmebruk ikke er forsket nok på fordi 1) det er et nytt fenomen 2) man forsker knapt på gravide. Jeg gjenstår å møte en lege eller jordmor som anbefaler bruk av hjemmedoppler av flere grunner. FDA advarer mot bruken, siden ingen kan si med sikkerhet at det er trygt og fordi det kan føre til at mor søker hjelp for sent. Man velger jo selv hva man vil gjøre, men jeg valgte å ikke kjøpe Angelsound av akkurat disse grunnene. Heller en tur innom jordmor enn å utsette baby for noe man ikke har forsket godt nok på.

Har stor forståelse for at du har tatt den beslutningen for deg selv og barnet ditt. Alle må ta sine egne vurderinger. Men det finnes fortsatt ingen holdepunkter for å si at doppler er skadelig. Det finnes et tonn av forsking på ultralyd og gravide. (En doppler er bare et lite ultralydaparat)

Poenget mitt var at om andre har lyst til og har glede av å lytte til barnets hjerteslag hjemme så kan de gjøre det med verdens beste samvittighet. Min samboer er lege og han føler seg helt sikker på at doppler er fullstendig harmløst. Vi skal bruke det selv når/hvis jeg blir gravid. Så der har du ihvertfall én lege som gir det grønt lys! ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...