Gå til innhold

Uføre som klager over dårlig råd, men som mener det er umulig å ha en matbudsjett på under 5000 kr i måneden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel litt annerledes hvis man er ufør? Man er jo det for en grunn. Jeg er student og klarer meg fint på mye mindre enn 5000 (vet ikke nøyaktig siden mat og regningskonto er samme), men jeg bruker jo mye tid på å lage alt fra bunnen, gå etter tilbud, bake brød etc. etc. da. Eneste jeg kjenner som er ufør har en alvorlig sykdom som gjør at det er nok ikke overkommelig for henne å bruke like mye tid og energi på kjøkkenet alltid. Tipper det er lett for at det blir mer enkle løsninger, ferdigmat og takeout når man er for dårlig til å klare å lage mat og da koster det jo mer.

Anonymkode: 628b3...cff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.1.2018 den 7.02, AnonymBruker skrev:

Selv klarer jeg meg greit på under 50 kroner dagen med tanke på mat uten at jeg fører budsjett; her er en liten oversikt over hva jeg bruker og ikke bruker pengene til.

Reiseutgifter: Så å si ingen, da jeg bruker føttene som fremkomstmiddel; bruker T-bane noen få ganger i året.
Ferie: Siste utenlandstur i 1991. Siste sommerferie en uke sommeren 1991 på Sørlandet.
Restaurant: Utelukket. Altfor dyrt.
Underholdning: Internett inkludert i husleien, streaming unødvendig da jeg allerede har en stor film- og musikksamling, og kjøper jeg noe nytt, er det enten til gi-bort-pris i bruktbutikker (betalte forleden kr.30 for alle sesongene med Sopranos på DVD; kr.5 pr. sesong), kjøpt rimelig andre steder, eller lånt gratis på biblioteket, og kopiert til harddiskene hjemme, noe som for øvrig er helt lovlig til privat bruk. Kommer vanligvis hjem med noen poser med film/musikk etter å ha vært på loppemarked; det meste i strøken stand.
Bøker: Har alt jeg trenger hjemme pluss mye jeg ikke trenger; nye bøker kjøpes vanligvis på loppemarked, og romaner lånes gratis på biblioteket.
Tobakk/alkohol: Røyker ikke og drikker ikke.
Tannpasta: Har et lager med godt over 150 tannpastatuber liggende, naturligvis kjøpt på tilbud. Koster over dobbelt så mye idag.
Vaskepulver: Har et lager i kjelleren, naturligvis kjøpt på tilbud.
Såpe: Lageret av ansiktsåpe jeg har liggende varer minst til år 2030. Håndsåpe-lageret fra 2008 er tomt, slik at jeg nå må kjøpe til full pris på REMA. Venter på tilbud; synd ICA er historie, for jeg satte stor pris på 10-kroners-tilbudene der.
Lyspærer: Før de gode, gamle glødeparene forsvant fra butikkene, kjøpte jeg et lager for resten av livet, og vel så det. Bruker kanskje litt mer strøm, men gir langt behageligere lys enn dyre sparepærer.
Klær: Kjøper svært sjeldent noe nytt, men når jeg for eksempel kjøper vintersko, kjøper jeg kvalitet som varer i flere år, selv om dette koster, men er likevel alltid kjøpt på tilbud i januar.
Elektronikk og data: Har alt jeg trenger, og når jeg kjøper noe nytt, er det alltid til tilbudspris. PC-skjermen måtte byttes ut ifjor høst; ny kvalitetsskjerm kjøpt med 20% rabatt fra Komplett.
Melk: Tine lettmelk til kr.13,50 literen. Kjøper alltid noe i tillegg slik at øresummen rundes nedover.
Brød: Kiwi grovbrød til kr. 25,90. Varer i noen dager.
Smør: Bruker ikke smør.
Pålegg: Alltid kjøpt på tilbud. Gjerne til halv pris når varer går ut på dato.
Te: Den rimeligste varianten på KIWI.
Fruktsaft: Alltid kjøpt på tilbud, og lagres opp i kjøleskapet.
Frukt: Alltid kjøpt i fruktbutikken på Grønland. Hvorfor betale 16,90 kiloen på REMA når jeg kan få like gode bananer til 9,90 der.
Middag: Alltid kjøpt på tilbud når varer går ut på dato.
Dessert: Alltid kjøpt på tilbud når varer går ut på dato.
Godteri og sjokolade: Lagrer opp med varer til halv pris etter Jul og Påske, ned til 40 kroner kiloen, og i andre perioder der det er tilbud. Kjøper aldri noe til full pris, og har alltid flere kilo liggende. I august kjøpte jeg 15 stk. 490-grams poser med Twist til 10 kroner posen på REMA, noen få dager etter siste dato - altså ca. 7,5 kilo Twist til kr.150 - og spiser fortsatt påskegodt fra ifjor, som for øvrig smaker like godt. Seigmennene jeg kjøpte til halv pris i forbindelse med salget av julevarer, varer til neste Jul.
Potetgull: Alltid kjøpt på tilbud.
Panteflasker: Flasker til kr.2,50 pantes alltid seperat i flere butikker, slik at jeg får kr.3, sparer hele 50 øre, og får mosjon på kjøpet.
Lege og tannlege: Betaler det dette koster uten å bruke sparekniven; helse er nå helse.
Medisiner: Betaler det dette koster; helse er nå helse.
Gaver: Er gavmild mot venner som trenger hjelp, og sparer ikke på tusenlappene. Utgifter til gaver dekkes av alt jeg klarer å spare ved å leve sparsommelig.

Anonymkode: 46ff1...ad9

Syns du gjør mange smarte valg, og håper du trives med det. Imponerende at du samtidig er generøs mot venner. 

Anonymkode: 3a98e...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel litt annerledes hvis man er ufør? Man er jo det for en grunn. Jeg er student og klarer meg fint på mye mindre enn 5000 (vet ikke nøyaktig siden mat og regningskonto er samme), men jeg bruker jo mye tid på å lage alt fra bunnen, gå etter tilbud, bake brød etc. etc. da. Eneste jeg kjenner som er ufør har en alvorlig sykdom som gjør at det er nok ikke overkommelig for henne å bruke like mye tid og energi på kjøkkenet alltid. Tipper det er lett for at det blir mer enkle løsninger, ferdigmat og takeout når man er for dårlig til å klare å lage mat og da koster det jo mer.

Anonymkode: 628b3...cff

Jeg kjøper alt av brød, lager ting med en del halvfabrikat og kjøper ikke alltid kun ting på tilbud og mitt "matbudsjett" er på rundt 1500 kroner/mnd så jo det er veldig enkelt å holde seg laaangt under 5000/mnd. Men hvis man derimot spiser ute masse, kjøper pizza til 100 kroner om dagen og slik så skjønner jeg jo at det blir dyrt, men du har faktisk 166 kroner/dag med et budsjett på 5000 kr/mnd, så da kan man altså spise middag ute hver eneste dag + normal frokost og lunsj med brødskiver og fortsatt være under 166 kroner om dagen når man er alene. Jeg skjønner meg ikke på folk som skal forsvare at det er "helt normalt" å skulle bruke så sinsvake summer som 5000kr/mnd på mat.

Anonymkode: b8293...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2018 den 11.25, Leo skrev:

Det er jo ikke noe problem å holde matbudsjettet på et minimum hvis man velger å spise billig dritt. Dessverre er det noen som ikke har noe valg og det har jeg selvfølgelig stor forståelse for, men hvis man ikke må ser jeg ingen grunn til å spise søppel for å spare noen kroner. 

Enig! Da jeg fikk litt bedre råd, var det første jeg gjorde å oppgradere matbudsjettet. Endelig kan vi kjøpe laksefilet i stedet for fiskepinner/fiskekaker, endelig kan vi kjøpe poteter og grønnsaker i stedet for pommes frites, endelig kan vi kjøpe karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, endelig kan vi kjøpe svinefilet fremfor pølser, endelig kan vi kjøpe grovbrød i stedet for kneip. Før var vi avhengige av 100-kroners tilbudene på grandiosa, 4-5 grandis for 100 kr resulterte i 8-10 middager for meg og barnet mitt. Ikke forsvarlig i det hele tatt å leve på sånn drittmat, men med lite penger har man ikke noe valg. Vi har fortsatt dårlig råd, men nå spiser vi i hvertfall normalt. Og da er matbudsjettet nærmere 5000 for en voksen og et barn. Har jeg en måned med uforutsette utgifter, så kan jeg fint komme ned i 2500-3000, men da er maten tilsvarende dårligere.

Det er virkelig ikke rart at overvekt og fattigdom hører sammen, for den billigste maten er faktisk den mest usunne. 

Anonymkode: 3e8a3...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjøper alt av brød, lager ting med en del halvfabrikat og kjøper ikke alltid kun ting på tilbud og mitt "matbudsjett" er på rundt 1500 kroner/mnd så jo det er veldig enkelt å holde seg laaangt under 5000/mnd. Men hvis man derimot spiser ute masse, kjøper pizza til 100 kroner om dagen og slik så skjønner jeg jo at det blir dyrt, men du har faktisk 166 kroner/dag med et budsjett på 5000 kr/mnd, så da kan man altså spise middag ute hver eneste dag + normal frokost og lunsj med brødskiver og fortsatt være under 166 kroner om dagen når man er alene. Jeg skjønner meg ikke på folk som skal forsvare at det er "helt normalt" å skulle bruke så sinsvake summer som 5000kr/mnd på mat.

Anonymkode: b8293...4ed

Jeg forsvarer ikke noen, jeg prøver å vise litt forståelse for hvorfor mennesker i en vanskelig situasjon kan ha et høyere forbruk. Å kun gå ut i fra din egen livssituasjon og se på den som fasiten slik som du gjør er sjelden særlig konstruktivt.

5000 er høyt for en enkeltperson, klart, men det er jo bare en tilfeldig sum valgt av ts for diskusjonen sin del? Hvis det KUN er lov å diskutere uføre som bruker over akkurat 5000, og deretter går og klager til ts over dette, så tror jeg ærlig talt det er en ganske snever kategori :P

Anonymkode: 628b3...cff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsvarer ikke noen, jeg prøver å vise litt forståelse for hvorfor mennesker i en vanskelig situasjon kan ha et høyere forbruk. Å kun gå ut i fra din egen livssituasjon og se på den som fasiten slik som du gjør er sjelden særlig konstruktivt.

5000 er høyt for en enkeltperson, klart, men det er jo bare en tilfeldig sum valgt av ts for diskusjonen sin del? Hvis det KUN er lov å diskutere uføre som bruker over akkurat 5000, og deretter går og klager til ts over dette, så tror jeg ærlig talt det er en ganske snever kategori :P

Anonymkode: 628b3...cff

Jeg syns hele premissen for tråden er helt tullete..fins sikkert ikke en ufør i hele Norge som bruker 5000 på mat til seg selv. 

Anonymkode: 9ca8e...46e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns hele premissen for tråden er helt tullete..fins sikkert ikke en ufør i hele Norge som bruker 5000 på mat til seg selv. 

Anonymkode: 9ca8e...46e

Hvorfor tror du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...